Skicka in i transporten - stannar när han inte ser mig längre

Mli

Trådstartare
Jag håller på att göra om "grundträningen" för min häst vad gäller lastningen. Jag har kommit fram till att anledningen till att han har börjat "bråka" vid lastningen nu är att jag inte har befäst träningen ordentligt.

Nu rör han sin ledigt runt utanför transporten även när utrymmet mellan mig och transporten endast är typ 1,5 meter. Då är det inga problem att skicka förbi honom eller stanna honom emellan.
Men när han ska ska skickas in i transporten stannar han direkt när han inte ser mig längre utanför - alltså när han har fått in huvudet i transporten. Hur ska jag få honom att gå vidare in? Nån som har nåt bra tips? Vet nån sådär på rak arm vad jag gör fel i träningen? Står jag fel?

Ska kontakta en NHtränare om detta inte har gett sig innan helgen - kanske kan lösa det med tips från er.

Sv: Skicka in i transporten - stannar när han inte ser mig längre

Den värsta biten är när hästen ska in med bogen....Tar ofta stopp där! Men vad händer sen??? Står han still eller börjar han att backa?

Han stannar där, men minsta lilla rörelse från min sida gör att han tar ett steg tillbaka för att se mig.

om det bara gäller att han inte ser dig, så borde det ju lösa sig genom att du tar ett steg fram upp på rampen. :S

Det handlar inte om att han inte kan se dig, utan helt enkelt är det så att hästar är klaustrofobiska i grunden och går normalt inte genom trånga passager. Försök att sända din häst (om du inte redan gjort det) mellan ex. dig och en vägg. Hur funkar det?? Vad det gäller lastningen, så är det nog en bra idé att ta hjälp av en bra NH-tränare. Vad har du för redskap och använder du dig av "The 7 games"??? Är svårt att ge råd när man inte vet hur mycket Nh du tränat innan!

Min tränare kommer ut på torsdag, så då får jag lite hjälp. Känns som om det bara är nåt litet jag behöver ändra på för att det ska gå vägen.

Jag använder mig av 7 games, och att skicka igenom även mkt trånga passager är inga problem. Bara problem när det gäller lastningen. Innan har jag gått med honom före in, vilket har varit en tillfällig lösning för att jag inte orkat ta tag i problemet. Tror att det är lite där problemet ligger... han har vant sig vid att jag gör på ett visst sätt. Dock så skickade jag in honom "som man ska" för ett par år sedan utan problem tills en dag som han tvekade. Då började jag med ovanan att gå in före.:crazy:

Kan även tillägga att när jag hade en transport stående i hagen förut stod han gladeligen i den och hängde, hur kul det nu var att bara stirra rätt in i väggen :smirk:

Han står på vänstersidan så jag har ingen plats på rampen över till mig... Vill inte stå på hans högersida för då blir det fel när jag ska lägga på bommen bak.

Och han kan inte gå in på andra sidan? Kan du inte bara skicka in honom utan att stänga bommen först? för att se ifall det var det som var problemet?

Jag vill inte ha vikten av hästen på högersidan, dels för att det känns tryggare om vikten inte är på den sidan om man råkar köra utanför en asfaltskant och dels för att skötardörren är på högersidan.

Jag menar bakbommen, när hästen har gått in vill jag inte behöva gå direkt bakom för att stänga den korta bakbommen. Man hakar på den i mellanväggen på min transport, inte i sidan. Det är en ganska dum konstruktion eftersom det inte går att ändra heller...

Aha, nu fattade jag vad du menade.... förstod först inte vilken bom det var du menade som jag skulle ta bort för att hästen skulle gå in :angel: Ibland gör den blonda stockholmsgenen sig påmind :smirk:

Hästen gör ju helt rätt när den stannar när den inte ser dig längre, det är vad du har lärt honom, han ska alltid ha kontakt med dig. Nu måste du befästa en annan övning, nämligen att fortsätta utan din kontakt, och det är en helt annan övning.
Börja utan transporten (om du inte redan gjort det) och få honom att röra sig rakt framåt med dig snett bakom sig Ta hjälp av ett staket, vägg eller dy. Han kan fortfarande ha kontakt med dig, det handlar om vart du placerar hästen.
När han gör det hyffsat (det är en svår och motsägelsefull övning för hästen, så man ska inte kräva mer än något eller några steg) så kan du gå tillbaka till transporten. Gå in med honom och gå ändå på höger sida, du behöver inte stänga in honom. När han är inne backar du ut honom, in igen osv osv. Så småningom byter du sida och börjar om. Du måste befästa för honom att gå in i transporten utan dig, och precis som alla andra övningar, är det små steg som tar lång tid.

Det är iaf så jag gjort när jag tränat mina hästar att lasta sig själva.

Tack för ett bra svar! Självklart är det ju så, att han stannar för att jag har lärt honom att hålla kvar kontakten med mig. Att jag inte tänkte på det!
Nu kommer min NHtränare om 45 minuter - kanske skulle ut och smygträna det litegrann innan? :angel:

Hmm, hoppas att träningen gick bra och att du fått kläm på det där med lastningen.

Ville bara säga två av de vanligaste orsakerna till att hästen stannar sådär är:

1: man glömmer att släppa handen som leder hästen - det blir helt enkelt en sträckning i grimskaftet och hästen känner av det, stannar och backar ut. Ganska vanligt...

2: om man har lite mer fart, typ lätt trav i alla fall, så är det lättare.

I övrigt ser jag lastning som många små moment där jag börjar långt från transporten, med luckan stängd, och när jag väl kommit så långt att lämmen är nere så brukar jag be om ett steg i taget - alltid backa av ordentligt och gå en bit bort från transporten innan jag sänder hästen på nytt. Hästen behöver den pausen.

3: ja, jag kom på en till sak i "felsökning vid lastning", man brukar bli fast på rampen och nöta där fram och tillbaka.

Utanför transporten läggs allt tryck på - i transporten är det lugn och ro! :cool:

Nu är problemet löst!

Jag fick frångå min princip att inte gå in före hästen, iallafall till en början. Jag hade nöjt mig med "för små" framsteg och inte ställt tillräckligt mycket krav.

När jag försökt att skicka in honom hade ju klantjag stoppat honom igenom att jag tittat på honom, inte in i transporten.. hade en känsla av att det var nåt sånt "enkelt".

Skönt att komma över denna puckel, nu kan vi ju åka iväg och träna på allvar!

Tack för alla tips och svar! Dom har jag tagit till mig.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 948
Senast: Crossline
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka