Skendräktig

bananabambi

Trådstartare
Min tvååriga tik är skendräktig, och allt blir upp och ner här hemma :crazy:

Främst är hon inte rolig att umgås med, hon har alltid sin valp med sig de få gångerna hon kommer ner. 23 av dygnets timmar ligger hon i vår hall på ovanvåningen och boar med sina "valpar".

Hon vill inte rastas, är hon väl ute gnyr hon och vill in till bebisarna.

Hon äter nästan ingenting.

Hon morrar åt alla som pratar med henne, speciellt om hon ligger i sitt bo. Jag struntar i henne, hon får umgås med resten av familjen på sina villkor, men korta rastningsturer får hon stå ut med.

Tyvärr vågar jag inte ha henne med sonen (1 år) längre, då hon tidigare lagt sina leksaker hos honom och inte brytt sig om han grejat med dom. Det går ju inte nu.

Hur länge är de skendräktiga?

Sv: Skendräktig

Jag hade inte låtit henne ha sitt bo, och inga låtsasvalpar heller. Sätt för en grind så hon inte kommer upp på övervåningen.Ta bort sånt och behandla henne som vanligt. Ut och gör henne trött med lite aktivering och motion.
Mycket motion och mindre mat brukar göra så skendräktigheten går över fortare.
Men blir hon så här jobbig varje gång så hade jag bett en veterinär skriva ut tabletter (kommer inte på nu vad de heter) som gör att skendräktigheten avtar.

Saken är den att om jag låser henne nere med oss, så "boar" hon med sonens mysdjur istället, under vårat köksbord. Och vaktar dom så vi inte ska ta dom. Dessutom blir hon skitsur när sonen kommer i närheten, så jag är ganska glad över att hon väljer att inte vara med oss :crazy:

Jag har också hört att man ska minska på maten och öka motionen, matbiten fixar hon ju själv eftersom hon inte äter. Men motionen får jag ordna lite mer då.

Visste inte att det fanns medicin mot detta, jag ska absolut kontakta veterinär nästa gång. Hur ofta brukar de bli skendräktiga? Tror hon har varit det en eller kanske två gånger tidigare.

Galastop heter medicinen, men på min tik tar den tyvärr bara bort mjölkproduktionen - beteendena är kvar... På min funkar det inte med mindre mat och mer motion.

Zelda blir skendräktig efter varje löp (dvs 2 ggr/år), men jag antar att det är individuellt. Vill kastrera henne, men har tyvärr inte haft råd ännu...

En del blir skendräktiga efter varje löp. De av mina som blir skendräktiga blir det varje gång, men inte så mycket så din. Visst kan den ena hämta en liten valp, men den går hon runt och visar vad söt den är :rofl: Men jag brukar ta bort den om hon blir överdriven.

Du kan inte ta med henne ner men hon får vara i ett eget rum? Utan låtsasvalpr och lya.
Testa att ring din veterinär idag. Det gör inget om hon redan är skendräktig. Man ger bara dessa tabletter under skendräktigheten, så du kan börja idag om det är så. Har för mig de börjar på G... Ska kolla upp det.

Tack, där fick jag svaret vad det hette. G var ju rätt iallafall :D

Ja, är säkert olika hur det hjälper. Men i TS fall tycker jag det verkar värt att testa.

Det är drygt två månader sedan hon löpte, men hon har nog varit skendräktig lika många gånger som hon löpt.

Någon mjölkproduktion får hon inte heller.

Hon har övervåningen till förfogande och vi har undervåningen, men jag kan ta bort lyan och valparna om det hjälper.

Ringde veterinären också, de tyckte jag kunde avvakta eftesom det troligtvis snart är över. Jag hade ingen möjlighet att komma in i dag då jag inte klarar att ha en vild boxer och en klåfingrig ettåring med mig på samma gång, hittar ingen barnvakt. Men om det inte blivit något bättre på fredag, nu när jag testar att plocka bort hennes valpar och bo, så ska jag ringa dit igen.

Plockade bort valparna som du sa, samt bädden och sedan fick hon vara ute i linan istället för inne hos oss. (Normalt sett är hon där vi är, men eftersom hon inte vill det, plus att jag då inte litar på henne, tyckte jag hon kunde få vara ute istället.)

Och dagen efter var hon som vanligt! Nu kanske hon låg i slutet av skendräktigheten, men jag tror ändå att det gjorde susen att plocka bort allt som uppmuntrade henne att hålla på sådär.

Så, till nästa gång ska jag plocka bort allt, och se till att hon inte får en chans att bädda ner sig, samt att hon får vara ute och tvingas se folk. Hjälper inte det får jag hota med veterinär.

Tack för tipsen!

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 349
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Valpen har varit hos oss en vecka... Och det går inte som på räls. Inser att jag trots att ha växt upp i ett hem med många hundar inte...
Svar
10
· Visningar
1 638
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 014
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka