skenande ponny

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare therese71
  • Startdatum Startdatum
T

therese71

Hej jag hoppas på att någon ska kunna hjälpa mig vi köpte en ponnytravare till vår dotter nu i sommar .vi visste att han var lite het men trodde det skulle funka,första gången vi satte vagn efter honom så skenade han in i grannens trädgård:cry: Vi började då tömköra honom och efter ett tag så satte vi vagn efter och 2 personer gick bredvid, kommer han iväg lugnt så kan man släppa honom då är han som en ängel att köra Men sist vi körde honom så va vi väll för säkra på honom så 1 person gick bredvid och höll ,det blev sken igen när han sen lugnade sig var han hur snäll som helst att köra.
Ibörjan var han likadan när man red men det går jätte bra med ridningen nu.
vad ska man göra ??? hoppas någon har nått bra tips.//Therese:smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: skenande ponny

Kan man misstänka att hästen är bakrädd d.v.s sticker iväg av händelser eller ljud bakom sig ?

Ja vi har funderat på det eller om det har hänt något nån gång för när han skenar så "kastar, hoppar" han framåt som om han tror att han sitter fast .

Har ni provat olika huvudlag tex helstängt eller halvstängt? Är det ljud som skrämmer kan man döva med bomull eller huva. En del hästar är bara bakrädda, det behöver inte betyda att de upplevt något traumatiskt men det går att hjälpa dem med olika medel.

Hur gammal är hästen? Har ni någon aning om vilken utrustning den gått med tidigare?

Senast ändrad av en moderator:

Nej det har vi inte. vi är nya i travvärlden så det vi har inte riktigt vetat vad vi ska göra ,gamla ägaren säger att han inte vill ha bomull eller huva för han lyssnar så mycket på kusken. men det kan nog stämma att han är bakrädd för i stallet vi har står hästarna uppbundna med baken mot dörren och det tycker han inte om han blir lite nervös och tittar mycket bakåt då så vi har honom oftast i boxen istället

Jag har inget annat svar än att prova er fram för att se vad som fungerar men ett sätt är ju att ringa och höra efter om det är ngt speciellt huvudlag/utrustning som fungerar...
Lycka till!

han är 9 år har gått på bana i fyra år.selen o huvudlag som han hade fick vi med i köpet.vi har en ganska van kusk (vuxen) som börjar köra sen om han kommer iväg lugnt så tar dottern över och han är jätte snäll

det var någon som sa att springrem skulle kunna hjälpa ?? hur fungerar en sån

En springrem löper från bringan mellan frambenen och fästes i spärrgrimman ( nosgrimma). Den är oftast lite elastisk då det finns lite gummi på den och syftar till att hästen inte ska dra upp huvudet för mycket ( blir svårt att styra ) när den springer.

okej tack för din hjälp vi får göra som du säger och prova oss fram till vad som är bäst för hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 204
Senast: Bison
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 071
Senast: Lynxsa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025