Skena 20 cm???

kopur

Trådstartare
Fick en broschyr från Hippo Essentia som bilaga till Ridsport. När jag läste om olika hingstar i den så stod det ibland "skena 20 cm" (minns inte om det var just 20, men det stod ett mått i cm i alla fall.) Vad avses egentligen? (Det var inte alla hingstar som hade detta angivet, bara vissa.)

Sv: Skena 20 cm???

För att upplysa om hur grov hästen är, tror jag.

När jag kollar i Flyinges hingstkatalog från 1979 har stadige Nepal 390 24 cm medan Carnoustie xx har 20,5 cm.

Säger ju faktiskt ingenting om hur grov hästen är enbart hur grova ben de har. Kan ta exempel med mina egna sto ganska stöddig i kroppen men med fullblodsben 19cm i skenan, sto mkt stöddig modell 21cm, valack enormt stöddig 22cm, hingsten mkt ädel, lätt modell i och för sig rejält benad 22cm, sto normal modell 20 cm så som ni ser så kan man inte rätta sig så mkt om hur grova hästarna är efter sken måttet. Hingsten är den i stallet som är klart ädlast och han har samtidigt de kraftigaste skenorna.

Kan bara hoppa in och säga att innom ardenner och nordsvensk aveln så anser dom att sken måttet är viktigt i sammanhanget. Varför vet jag inte men så är det där iaf.

fast jag tycker det låter rimligt att det är själva idén iaf. :) sen behöver det ju inte stämma på alla hästar. och eftersom många hingsthållare har tagit bort det kanske det är mer av den gamla skolan med äldre typer av hingstar?

Kan tänka mig att inom ardenner och nordsvensk alltså tyngre typ av hästar kan det vara mer av betydelse, med tanke på deras vikt så kan det ju inte vara önskvärt med för klena ben. Inom halvbloden kan det ju i och för sig vara av intresse så till vida att nu när man håller på och förädlar så vill man ju inte riskera att få fullblodsben till en tung halvblodskropp ökar ju risken att man får mindre hållbara individer. Ett mått som egentligen skulle vara ganska intressant nu är ju egentligen även "gjordomfång" kan ibland vara mkt svårt att avgöra hur grov hingsten egentligen är. Hade man haft gjordomfång, mankhöjd och skena så skulle man mkt säkrare göra sig en uppfattning om hur grov/ädel hingsten är. Är många hingstar man blir mkt förvånad när man ser i verkligheten jämfört med bilder (förstår inte hur de lyckas ibland att få stora grova kolosser att se ädla ut på bild och ibland även tvärtom). Visst skall man alltid se hingsten live innan man betäcker men urvalet på vilka som varit intressanta att titta på hade man kunnat minska ner.

gylle skrev:
Kan tänka mig att inom ardenner och nordsvensk alltså tyngre typ av hästar kan det vara mer av betydelse, med tanke på deras vikt så kan det ju inte vara önskvärt med för klena ben. Inom halvbloden kan det ju i och för sig vara av intresse så till vida att nu när man håller på och förädlar så vill man ju inte riskera att få fullblodsben till en tung halvblodskropp ökar ju risken att man får mindre hållbara individer. Ett mått som egentligen skulle vara ganska intressant nu är ju egentligen även "gjordomfång" kan ibland vara mkt svårt att avgöra hur grov hingsten egentligen är. Hade man haft gjordomfång, mankhöjd och skena så skulle man mkt säkrare göra sig en uppfattning om hur grov/ädel hingsten är. Är många hingstar man blir mkt förvånad när man ser i verkligheten jämfört med bilder (förstår inte hur de lyckas ibland att få stora grova kolosser att se ädla ut på bild och ibland även tvärtom). Visst skall man alltid se hingsten live innan man betäcker men urvalet på vilka som varit intressanta att titta på hade man kunnat minska ner.
Dum fråga kanske. Men är gjordomfång samma som bröstomfång?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 746
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka