P

Piggelkot

Är det bara jag som stör mig på folk som säger att en häst skenat när den i själva verket bara har stuckit? När en häst skenar så stänger den av, den bar springer. Igenom allt och ut för ett stup om det nu skulle vara i vägen. Jag var och tittade på en stallplats på en ridskola och smet in på nybörjar lektionen och titta. Då var det en unge som galopperade runt på en volt jätte lugnt och gallskrek "han skenar, han skenar, hJÄLP"!:eek: Efter lektionen hörde jag samma unge prata med sina föräldrar; "Brunte (kommer inte ihåg va hästen hette) skenade med mig idag, men jag satt kvar" mamman "vad duktigt av dig lilla gumman". :p Riktigt störande att folk inte kan lära sig vad skena innebär. Det ör inte full fart utan kontroll, utan en livrädd häst som stänger ute allt.

Sv: Sken

Håller faktiskt med dig där.
Bra sak att kunna skilja på, både när man ska förklara/berätta ngt eller t.ex sälja en häst.
Är inte rädd för att köpa en häst som sticker, men en som skenar, nej tack.

En häst som sticker kan man få kontakt med och coola ner, på en skenande häst är det i princip bara att slänga sig av och hoppas på det bästa...

Då var det en unge som galopperade runt på en volt jätte lugnt och gallskrek "han skenar, han skenar, hJÄLP"!:eek: Efter lektionen hörde jag samma unge prata med sina föräldrar; "Brunte (kommer inte ihåg va hästen hette) skenade med mig idag, men jag satt kvar" mamman "vad duktigt av dig lilla gumman". :p

hahaha :rofl:
Hur vet man om hästen skenar? Man kan ju fatta när det är vanlig gallop såklart, men ibland så blir hästen rädd för något och börjar gallopera jätte fort, men inte helt okontrollerat. Är det sken? Det har hänt mig några gånger men jag har alltid kunnat få stopp på hästen rätt så snabbt, genom att vända den inåt eller rida på en liten volt. Men räknas det som att den skenar då eller är det bara som den sticker iväg? :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Skulle räkna det som att den sticker;)

Har suttit på en skenande häst och den gick inte att få stopp på iaf 2-3 km, var helt blockerad och skenade rakt genom skogen, aldrig "ridigt" så snabbt i hela mitt liv, klamrade mig fast så bra det gick. Hua va äckligt det var:crazy: Var rädd att få benen krossade vilken sekund som helst i i något träd, men han sick-zackade sig rätt fint fram faktiskt :p

Väl ute ur skogen på en grusväg gjorde han slidestopp varpå jag flög av, sen travade han förskräckt hem, illröd i näsborrarna, ögonen såg ut som om dem skulle ploppa ur skallen:o och svetten skummade av honom. Jag tror iaf det räknas som en skenande häst? annars vetta fan vad en skenande häst är:eek: och i sådana fall vill jag aldrig ALDRIG ALDRIG sitta på en :eek:

Skenar för mej är när hästen inte är kontaktbar och skulle kunna rusa framför ett tåg utan att bry sig. eller som man måste rida in i ett träd för att få stopp på.

Sticker gör den när man har svårt för att stanna men ändå känner att hästen har koll på var den är. Kan vara bus också.
Eller när man är 2 och hästarna tävlar med varandra och kanske inte vill sakta ner direkt.

Jag lånade ut min sega D-ponny till bonusdotterns kompis som tydligen skulle vara väldigt duktig på att rida.
Sambon såg att ponnyn tyckte det var kul att galoppera och hon saktade väl inte ner direkt, men efter kanske ett 20 -tal meter.
Då sa tjejen till mej efteråt att hon skenade, och jag blev lite ställd då denna ponnyn inte stack i onödan.

Ok då vad bra att det inte var sken jag har varit med om! ;)
Låter hur läskigt som helst det som hände dig, i skogen dessutom med en massa träd. :eek: För några år sen när jag var lite sämre på att rida puttade en häst av mig med hjälp av ett träd, haha. Han skulle äta av det och glömde väl bort att jag satt på ryggen, och trädet höll på att skrapa sönder min arm så jag hoppade av. Måste sett roligt ut! :p

Jag var och tittade på en stallplats på en ridskola och smet in på nybörjar lektionen och titta. Då var det en unge som galopperade runt på en volt jätte lugnt och gallskrek "han skenar, han skenar, hJÄLP"!:eek: Efter lektionen hörde jag samma unge prata med sina föräldrar; "Brunte (kommer inte ihåg va hästen hette) skenade med mig idag, men jag satt kvar" mamman "vad duktigt av dig lilla gumman". :p Riktigt störande att folk inte kan lära sig vad skena innebär.

Orka bry sej riktigt. En liten unge på en nybörjarlektion blir rädd när hästen inte stannar och tror den skenar. Är det inte då bättre att störa sej på när äldre som är mer hästvana säger så trots att dom vet att den bara sticker, det kan jag hålla med om är störande.

Och om du nu störde dej så mycket så kunde du väl gått fram och sagt att nej, den skenade inte den bara stack lite med dej.

Folk är slarviga med hur de uttrycker sig ibland. Det är inte så mycket att göra åt. Jag brukar göra en privatöversättning i huvudet istället för att alltid ta (vissa) människor på orden.

Om du var en mamma och ditt älskade barn e på ridskola för att lära sig att rida och ditt barn hade sagt samma till dig som du beskriver att den där "ungen " har gjort så ( normalt sett ) hade nog du sagt likadant till din flicka/pojke. Det sista man gör mot dom man älskar är att klanka och trycka ner dom för såna där småsaker. Vad har det för betydelse i detta nu om hästen/ponnyn stack eller skenade när Barnet e så stolt att inte ha ramlat av i farten:). Att lära sig ALLA rätta begrepp på en och samma gång e omöjligt och jag e helt säker på att denna " unge " tids nog lär sig skillnaden. Tack och lov att erfarenheter och ålder gör en till en förhoppningsvist bättre, duktigare mer förstående som person. Tror också att det inte finns någon som Aldrig slarvar med något eller uttalar sig slarvigt ( som jag kanske gör nu och någon missförstår mig säkert ). Ingen är perfekt och ingen lär bli fullärd heller.

Irriterar mig också på det, speciellt om de uttrycker sig lite malligt om det också. Jag har aldrig suttit på en skenande häst och jag kan bara tänka mig vilken mardröm det måste vara, klarar man sig ur en sån sak går man nog inte omkring och skryter om det sen...

Häst som sticker -ryttaren har tappat kontrollen.
Häst som skenar - hästen har tappat kontrollen.

Håller absolut med. Jag är också den där lite dryga sortens person som ska rätta folk och fä hit och dit. Den där sortens människa som chattar med stor bokstav och punkt xD Tro mig, en gång skenade mitt sto, och efter det så kan jag säga att det är en skarp skillnad på en häst som sticker och en som skenar. Hon blev dubbelt så låg, helt blockerad och okontrollerbar och omgivningen bara svischade förbi. Ingen trevlig händelse direkt... Det finns liksom inget man kan göra.

Jag tycker det är samma sak som "Den kastade av mig!"

Jag har suttit på ett fåtal hästar som verkligen "förklarat" för mig att; "nu ska du av!" Då har man inte en sportmössa att hänga sig kvar, till skillnad från hästen som bockar runt eller tvärbromsar, sen åker man av. Stor skillnad.

Åh, tack äntligen! Någon som tycker som jag! På mitt stall, liten ridskola plus några privathästar, är detta ett jättestort problem. Hästarna skenar nästan varje dag när någon rider på dem, de slänger av folk och försöker äta upp människor. och jag som trodde att hästar åt gräs.

Jag ser det som ett stort problem hos oss, för barnen/ungdomarna går runt och förklarar för varandra och för sina okunniga föräldrar hur hemska hästarna är vilket har lett till att ingen vågar ta in hästarna på ett ordentligt sätt. De hästar som då kan testa lite ser sin chans och släpps då, för de är ju så farliga att man inte kan gå med dem i grimskaft. Vilket i sin tur har lett till att hästarna har lärt sig att det är ganska lätt att komma lös och springa fritt på stallplan. Och efter tillräckligt många gånger, ja då har hästarna blivit farliga...de vet ju att om de tar i får de komma lös...

Blev kanske lite rörigt, hoppas ni förstår hur jag menar, jag menar inte att stjäla tråden men jag blev så glad när jag såg den att jag var tvungen att skriva ur mig.

Någon som har idéer på hur man vänder snacket på stallet?, en häst som hoppar till skenar ju inte...

Åh, tack äntligen! Någon som tycker som jag! På mitt stall, liten ridskola plus några privathästar, är detta ett jättestort problem. Hästarna skenar nästan varje dag när någon rider på dem, de slänger av folk och försöker äta upp människor. och jag som trodde att hästar åt gräs.

Jag ser det som ett stort problem hos oss, för barnen/ungdomarna går runt och förklarar för varandra och för sina okunniga föräldrar hur hemska hästarna är vilket har lett till att ingen vågar ta in hästarna på ett ordentligt sätt. De hästar som då kan testa lite ser sin chans och släpps då, för de är ju så farliga att man inte kan gå med dem i grimskaft. Vilket i sin tur har lett till att hästarna har lärt sig att det är ganska lätt att komma lös och springa fritt på stallplan. Och efter tillräckligt många gånger, ja då har hästarna blivit farliga...de vet ju att om de tar i får de komma lös...

Blev kanske lite rörigt, hoppas ni förstår hur jag menar, jag menar inte att stjäla tråden men jag blev så glad när jag såg den att jag var tvungen att skriva ur mig.

Någon som har idéer på hur man vänder snacket på stallet?, en häst som hoppar till skenar ju inte...

Det är svårt att ändra när en jargong väl "satt sig".

Vi hade en liknande situation i privatstallet men det gällde bara en häst som efter en mindre incident (han slet av ett grimskaft) Ingen av stalltjejerna vågade leda ut till hagen/sätta på täcke/fodra eftersom han var alltid var elak och åt upp varenda en som råkade gå förbi... Detta lugnade sig efter att en av de andra hästarna flippat och slängt av sin ryttare - då övertog denna häst genast ondskemanteln. :confused:

Jag tror att vuxna överlag ska tänka på hur man uttrycker sig, och hela tiden vara övertydligt positiv om (och till :)) hästarna. Barn snappar snabbt upp negativa vibbar. Det är coolare att rida farliga Fabian som skenar och bits, än lugna Lizzie som är tålmodig och snäll.

Jag ser det som ett stort problem hos oss, för barnen/ungdomarna går runt och förklarar för varandra och för sina okunniga föräldrar hur hemska hästarna är vilket har lett till att ingen vågar ta in hästarna på ett ordentligt sätt.

Men där handlar det ju mera om att inte låta osäkra människor ta in eller ut hästarna. Att inte låta någon som är beredd att släppa grimskaftet såfort hästen gör något ta in eller ut den. Alla är faktiskt inte såpass modiga att dom vågar stå på sej mot hästarna och det får man ju respektera.

Sen tycker jag det hör till lite i lektionerna att ridlärarn kanske kan förklara att även om hästen inte stannar direkt eller om den skyggar att det inte är så farligt, att den inte kommer att skena.

Man måste ju förstå att för nybörjare eller lite osäkra personer övht som inte kan så mycket om hästar är det läskigt att sitta på en häst man känner att man inte har koll på och som man inte vet varför den reagerar som den gör i olika situationer.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är samma sak som "Den kastade av mig!"

Jag har suttit på ett fåtal hästar som verkligen "förklarat" för mig att; "nu ska du av!" Då har man inte en sportmössa att hänga sig kvar, till skillnad från hästen som bockar runt eller tvärbromsar, sen åker man av. Stor skillnad.

Jag tycker faktiskt man kan säga att hästen kastade av en. Sen av vilken anledning är ju en annan sak, även om hästen bockar av glädje och man åker av så kastade den ju av. Fast inte för att den ville det då.

Sen kan man ju säga olika om man glider av eller liknande, men just när man flyger liksom, då kastar ju hästen av en även om det inte är med mening.

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 612
Senast: cello
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Träning Hej! Jag har problem med min nya medryttarhäst. Jag trivs med honom och vill fortsätta som hans medryttare men känner att jag har svårt...
Svar
15
· Visningar
5 630
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama