Skav av betesreducerare

MonteRose

Trådstartare
Min häst har fått ett litet skav på sin haka.
Har haft munkorg, greenguard, på dagarna i hagen i en vecka nu då de flyttade till en hage med ca 1 dm högt gräs.
Hästen fick en släng fång förra sommaren men hållt sig kry sedan dess och är nu i nästintill perfekt hull. Vet att han får i sig en hel del gräs för bajset har blivit ljusgrönt men det är bra konsistens.
Till helgen kommer de att byta till en ny hage med ordentligt med gräs.

Vad ska jag göra?

Sv: Skav av betesreducerare

Byt till en sån betesreducerare som är som en grimma med en korg på istället. Min häst fick också hemska skav av green guard (samt att hon lyckades putta den åt sidan och äta ändå) men har aldrig haft några problem med korgmodellen.

Inte ha den på bete är kanske det allra bästa. Det är alltid en risk, särskilt såhär tidigt på säsongen. Men beror ju såklart på varför hästen fick fång.

Var skaver det? Jag hade fårskinn på alla remmar på hinkmodellen, dessutom lindade jag en fleecelinda runt kanten av korgen (genom hålen) och det funkade väldigt bra, blev inga skav alls.

Tror han fick fång av för häftig foderomställning i kombination med för mycket och för kraftigt gräs.

Skavet sitter på den mjuka delen av hakan där det är lite köttigare. Innersta delen av korgen är nog lite liten så när han öppnar munnen och rör käken i sidled så skaver det mot insidan av korgen. Funderar på om det går att klä den delen med något glatt som inte blir blött och sunkigt när han dricker.

Av hinkmodellen fick han skav på överläppen.

Pest eller kolera... Han är deprimerad nu med munkorgen men att dela flocken kanske är lika illa. Ha honom gående själv är inte heller bra. Finns ingen hage helt utan gräs men i vinterhagen är det väldigt lite samt att stallägaren nyss har trumlat den.

Ha några olika modeller att byt med.
Ha en hage med så lite gräs att han kan gå utan ett tag
Förebygg genom att tejpa silvertejp på utsatta ställen (håller några timmar iallfall)

Går det att få tag på större stl?

Usch nej, det är inte lätt. :(

Jag försökte som sagt med korg förra året men hästen tycker det är trevligare att vara i grushage och äta hö (han älskar som tur är hö!) än att gå med munkorg. Önskar att vi bodde i en öken! :p

Silvertejp är ju glatt o bra. Ska testa med en bit sådan. Bara inte kanterna börjar fnasa sig då blir det ännu värre.

Han har strl full. Tror inte det finns större.

En av de andra hästarna har koblajediarre så man kanske kan övertala ägaren att den hästen plus min kan gå i vinterhagen ett par dagar.

Jag måste tipsa om följande hemmagjorda betesbegränsare! Dom är gjorda av köldridå och ger inga skav:) Hittade inte länken till hemsidan där beskrivningen finns men måtten är i alla fall 30x30 till shettis/islänning och 40x30 på stor häst. Ev större. Hålen stansar man ut med en vanlig håltagare.
Denna variant har räddat våra sommrar :)

Varning för min ena ailienhäst :D

betesberaumlnsare.jpg
[/URL][/IMG]

betesbegraumlnsare.jpg
[/URL][/IMG]

Jag har köpt en bit köldridå idag, den är 4 mm tjock. Tänkte göra en mall i papper först och mäta om den passar hästen. Remmen som du satt längs nosryggen den är fäst i där nere i grimman med va?
Min häst av kallbodsras glad för mat har svällt upp ganska mkt trots ett par veckor betesgång. Tänkte ha henne med hö halva dygnet och sen betesmask den andra halvan.

tjocka plastremsor som kan hänga i öppningen till ex lösdrift lagerhall el dyl.
funkade sisådär, tror inte det blir speciellt hållbart.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 424
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 807
Hästvård Nu är det dags för mig med lättfödd häst att börja planera inför vårens gräsexplosion och sommarens hagvistelse. Min plan är, efter att...
2
Svar
34
· Visningar
3 242
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka