Bra betesreducerare/ munkorg?

Hur kom den ur den modellen? Den är ju liksom upphöjd på alla sidor plus att den är såpass bred. Kanske för liten modell?
Inte för liten, korrekt påsatt. Hon är klurig, absolut, och den fungerade verkligen inte på henne.

Exakt hur? Ja, jag vet inte exakt, bara att hon obehindrat petade undan den och betade fritt innan jag ens vänt ryggen till.

Jag har haft hinkmodellen till min ponny i många år, funkar jättebra jag måste dock byta ut de med jämna mellanrum då den lille gossen utvidgar hålet efter ett tag men annars super!

Har testat båda modellerna till min grabb. Började med hinkmodellen, funkade riktigt bra "ätmässigt". Dock var han tydligt påverkad mitt i sommarhettan av andningen, stod och flåsade i korgen och var tydligt mer hängig än vanligt. Tog man av den djupandades han som en galning. Märktes som sagt bara varma dagar.
Köpte en greenguard, blev helt annat beteende och funkade super från dag 1. Var väldigt orolig över att han skulle äta vid sidan om, men det har inte skett en enda gång :)

Min häst fungerade inte heller med hinkmodell då det verkade som att han fick lite klaustrofobi i den :/ Han behövde en mera öppen modell.

Jag har provat hinkmodeller på två hästar (med PPID, inte fetma). Den ena blev apatisk och olycklig och bara stod där, den andra sprang hysteriskt..... Inte så lyckat. Munkorgar är nog mest lämpade för hästar som inte är särskilt känsliga individer eller som inte står så högt i blod, såna som bara finner sig i saker utan att reagera så mycket. Dvs just de som oftast har problem med fetma.

Mina hästar var mycket nöjdare med att endast få gå på gräs när sockerinnehållet var lågt och äta hö resterande dagar/tider än att ha på sig munkorg.

Greenguards platta modell kanske skulle funkat för mina men med den hade det blivit för mycket gräs.

Känner till flera hästar som fått problem med tänder och käke pga munkorg så även i de fall hästen finner sig i att ha på dem så är det inte någon perfekt lösning och de bör absolut inte sitta på dygnet runt. Skulle ni låta era hundar gå med munkorg 24/7?

Fast ibland har man ingen annan lösning. Min gick med hinkmodell hela förra sommare - fet ändå. Men det var enda lösningen just då.

Nog finns det andra lösningar. Dela upp hagar (strip grazing eller ännu bättre paddock paradise), grushage, skogshage, stall delar av dygnet, mer motion. Munkorg är väldigt enkelt för hästägaren men inte alltid den bästa lösningen för hästen. Inte hela dygnet iaf.

Det fungerade ju inte för dig heller, hon blev fet ändå. :p Paddock Paradise tycker jag är jättebra, förstår inte varför inte alla som har en flock lättfödda hästar bygger det. De som inte blir feta kan gå på vanligt bete i mitten.

Att släppa hästarna på vall som folk gör nu för tiden är helt galet egentligen, alldeles för mycket kräm i för en vanlig hobbyhäst. Jag har naturbeteshagar och det är plenty även för min som är 50% fullblod och tränas hela sommaren!

Men hon blev mindre fet och står man inack är det ju inte alltid ett alt att börja fixa med hagar, det vet nog du med.

Åh, det ser intressant ut! Dock inte så lätt att ordna om man som jag är inackorderad. Men helt klart en tanke att ta med sig till framtida hästgård!

Jag har en mkt lättfödd och matglad madam - megamullig när hon är dräktig och har diande föl trots att hon bara får hösilage ... När hon inte var dräktig så provade jag med Green guard men se det passade henne inte alls. Jag testade den ett pa dagar och hon blev uppenbart mycket irriterad. När jag sedan kom ut i hagen fick jag inte tag i henne så länge jag höll grimman i handen! Utan grimma inga problem -fick syn på grimma bakom ryggen = kastar sig undan ...lade ifrån mig grimman = kela hur mycket jag vill osv ...så jag gav upp ! Vill inte ha en svårfångad häst! Min madam är en av de mest lättlärda hästar jag någonsin haft hon lärde sig på nolltid att betesreducetare var pest! Hon var sedan lite misstänksam mot grimman i ngt dagar men sedan var allt bra igen! Att ta in henne varje gång jag skulle skifta orkar jag inte och dessutom hade hon sannolikt omgående börjat konstra i boxen istället då -snurra runt eller på alla sätt försöka slippa den förhatliga tingesten! Så det får bli magert bete och mycket motion istället!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka