Skatteåterbärning!

Vad är smartast att göra, avdrag för dubbelt boende eller resor?
Min gubbe kan välja att bo borta och ha nära till jobbet eller pendla. Pendlar han blir det ca 22 mil om dagen. Rent ekonomiskt vad är smartast att göra, kan ingenting om det här med dubbelt boende, hur mkt kan man göra avdrag för då?

Jag trodde inte man behöver betala om man har restskatt på mindre än 100 kr och likaså att de inte betalar ut mindre än 100 kr. :confused:

Så du menar att skatteverket skulle vilja ha en skuld liggande?? Skulle inte tro det, men att inte betala ut under 100 kr gör dem ju!

"En betalningsuppmaning får du om underskottet på ditt skattekonto är minst 100 kronor (minst 2 000 kronor för företagare/arbetsgivare som ska lämna moms- och arbetsgivardeklarationer eller har F-skatt) när kontoutdraget skapas. Ett betalningskrav får du om ditt underskott är 2 000 kronor (10 000 kronor för företag/arbetsgivare som ska lämna moms- och arbetsgivardeklarationer eller har F-skatt)."

Jag tolkar det som att en skuld ligger kvar som minus på kontot tills den stigit över 100 kr. :)

"En betalningsuppmaning får du om underskottet på ditt skattekonto är minst 100 kronor (minst 2 000 kronor för företagare/arbetsgivare som ska lämna moms- och arbetsgivardeklarationer eller har F-skatt) när kontoutdraget skapas. Ett betalningskrav får du om ditt underskott är 2 000 kronor (10 000 kronor för företag/arbetsgivare som ska lämna moms- och arbetsgivardeklarationer eller har F-skatt)."

Jag tolkar det som att en skuld ligger kvar som minus på kontot tills den stigit över 100 kr. :)
Rätt tolkat. Jag hade ett par år i rad då jag fick typ 5:- i restskatt. Det bara plussades på så fick jag betala när det kommit över 100:-.

Första gången restskatt, bytt jobb och dubblat min lön efter halva året så det var väntat:)

Men jag blir inte klok över inbetalningsdatumet?! Någon som kan hjälpa mig? :)

Vad är anledningen att vissa måste betala så mycket? Har dom dragit helt fel eller är det nån annan anledning? :)

Min sambo sålde ett gäng med fonder och då får man betala 30 % i skatt på vinsten, så i hans fall är det typ 27 000 som han betalt in till skatteverket.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
781
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästar slet sig och skenade fritt i somras på Djurgården. En äldre man dog och flera skadades i tumultet. Piteåprofilen som äger...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama