Skatteåterbärning!

Hur räknar man egentligen när det kommer till avdrag för pendling? Jag har läst allt i ämnet men fattar ändå noll :confused:

Pendlade 22mil om dagen i fem månader, och sparade mer än 2h om dagen jämfört med kollektivtrafik = uppnår kriterierna. 18.5kr/mil = närmare 40.000kr :crazy:
Men vad säger det, egentligen? Hur mycket av de 40.000kr får jag tillbaka?
Man får ju pyttelite tillbaka jämfört med vad det kostar, tyvärr. Nu kommer jag inte ihåg helt, men man ska dra av typ 10000 och sen är det 30% av det som blir kvar.

Hur räknar man egentligen när det kommer till avdrag för pendling? Jag har läst allt i ämnet men fattar ändå noll :confused:

Pendlade 22mil om dagen i fem månader, och sparade mer än 2h om dagen jämfört med kollektivtrafik = uppnår kriterierna. 18.5kr/mil = närmare 40.000kr :crazy:
Du räknar inte. Fyll i allt du pendlat för, resten sköter Skattverket :) De drar bort de 10.000:- du måste stå för själv.

Men är jag helt bakom eller... jag hittar inte!
På hemsidan går jag: Privat/deklaration2015/Inkomstdeklaration1
Men kommer inte längre utan får upp detta:

"Inkomstdeklaration 1
Här deklarerar du som är privatperson, enskild näringsidkare eller delägare i aktie- eller handelsbolag. Tjänsten är stängd just nu men öppnar den 19 mars."

Jag är inloggad men det hjälper inte.

Har inte kollat men brukar få tillbaka ca 40000 och inget är annorlunda förra året så borde bli typ samma?

Får tillbaka 9 400! Hade jag inte räknat med, inte ägnat det en tanke ens!

När jag loggade in stod det en liten blå ruta till höger med "Belopp att få tillbaka".

672 kr får jag tillbaka. :banana:

Jag får tillbaka, men mindre av hälften mot vad jag brukar få. Misstänkar att min chef betalat in mindre skatt än vad jag bett om:(. Är lovligt besviken kan jag säga.

Cirkus 24000kr tillbaka, ungefär som väntat, ska köpa sadel. Eller sadlar.

I år så jämkas det fastän jag ändrat mig, måste be jobbet sluta med det :eek:

Hur mycket du får tillbaka beror på hur hög skatt du betalar. Du får dra av dina 40 000 från din inkomst. Alltså skattar du för 40 000 kr mindre än vad du gjort innan.

Ni som får tillbaka stora summor varje år, varför ber ni inte att de drar mindre skatt och istället sätter in 2000 i månaden på ett räntekonto? :) Då växer ju pengarna lite åtminstone.
Sen får man väl tillbaka mer om man har huslån tex? (Nyligen köpt hus så har inte full koll) :)

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
781
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästar slet sig och skenade fritt i somras på Djurgården. En äldre man dog och flera skadades i tumultet. Piteåprofilen som äger...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama