Skatteåterbärning!

Får lite över 12000 kr tillbaka, uppskattas nu när sparkontot ekar tomt!

En fråga: i februari 2014 fick jag ut semesterdagar i lön, vilket gjorde att min sammanlagda bruttolön hamnade en bra bit över gränsen för statlig skatt. Ändå kommer jag bara få tillbaka runt 500 kr. Hur kan det stämma? Nån revisor som kan förklara? Normalt ligger min lön under gränsen för statlig skatt.

En fråga: i februari 2014 fick jag ut semesterdagar i lön, vilket gjorde att min sammanlagda bruttolön hamnade en bra bit över gränsen för statlig skatt. Ändå kommer jag bara få tillbaka runt 500 kr. Hur kan det stämma? Nån revisor som kan förklara? Normalt ligger min lön under gränsen för statlig skatt.

"Bara få tillbaka.."
Låter som du förväntat dig att få tillbaka mer? I så fall svarar du nog på din egen fråga.

Vad du får tillbaka eller inte handlar inte om hur mycket du tjänar utan hur förhållandet ser ut mellan avdragen skatt och faktisk skatt.

Vill du veta hur just din slutgiltiga skatt beräknas behövs långt fler uppgifter än vad du skrivit i tråden. :)

"Bara få tillbaka.."
Låter som du förväntat dig att få tillbaka mer? I så fall svarar du nog på din egen fråga.

Vad du får tillbaka eller inte handlar inte om hur mycket du tjänar utan hur förhållandet ser ut mellan avdragen skatt och faktisk skatt.

Vill du veta hur just din slutgiltiga skatt beräknas behövs långt fler uppgifter än vad du skrivit i tråden. :)

Ja, jag hade förväntat mig att få tillbaka mer. Utslaget på ett år tjänar jag under gränsen för statlig skatt, även inräknat den månaden när lönen var så hög. Utslaget på ett år borde jag ju som jag ser det få tillbaka den "extrapotten" statlig skatt som drogs, rimligtvis.

Fick tillbaka en för mig ordentlig summa så men hade inte räknat med nått annat eftersom jag pluggat och varit sjukskriven samt jobbat mindre än jag trott att jag skulle göra.

Nu har jag pluggat färdigt och har fått fast tjänst så hoppas på att ha bättre koll på skattepengarna så jag kan ha dem på ett sparkonto istället

"En betalningsuppmaning får du om underskottet på ditt skattekonto är minst 100 kronor (minst 2 000 kronor för företagare/arbetsgivare som ska lämna moms- och arbetsgivardeklarationer eller har F-skatt) när kontoutdraget skapas. Ett betalningskrav får du om ditt underskott är 2 000 kronor (10 000 kronor för företag/arbetsgivare som ska lämna moms- och arbetsgivardeklarationer eller har F-skatt)."

Jag tolkar det som att en skuld ligger kvar som minus på kontot tills den stigit över 100 kr. :)
minns att det stämmer då jag hade lite vinst, nån hundralapp i vinst o alltså några kronor i skatt, på aktier och bospar när jag var 18-19 (innan jag började jobba) och fick då hem deklaration, med skatteskuld på några kronor (hade ju inte betalat in något under året) men behövde inte betala detta förrän jag börjat jobba och jag hade över 100 kr att betala in.

Ja, jag hade förväntat mig att få tillbaka mer. Utslaget på ett år tjänar jag under gränsen för statlig skatt, även inräknat den månaden när lönen var så hög. Utslaget på ett år borde jag ju som jag ser det få tillbaka den "extrapotten" statlig skatt som drogs, rimligtvis.

"Utslaget på ett år"? Vad innebär det? Menar du sammanlagt på ett år?

Skatteverket skriver så här:
---
Inkomstår 2014

För inkomståret 2014 finns det två skiktgränser*. Den nedre skiktgränsen är 420 800 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 602 600 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procentenheter (den så kallade värnskatten), det vill säga sammanlagt 25 procent.
...
---
www.skatteverket.se

Sedan är det ju som vanligt kommunalskatten, här kan du räkna ut https://www.skatteverket.se/privat/...knautdinskatt.4.18e1b10334ebe8bc80001950.html

Vad är anledningen att vissa måste betala så mycket? Har dom dragit helt fel eller är det nån annan anledning? :)
I mitt fall är det för att jag gjorde fullt ROT-avdrag och sen bestämde mig för att börja plugga i augusti vilket gjorde att jag inte kom upp i tillräcklig årsinkomst för att få göra fullt avdrag :)

:confused: Inkomsten räknas för hela året, inte medelinkomsten per månad.

Är det någon som vet hur och när man kan se hela sin skatteåterbäring?
Har deklarerat för resor och är nyfiken på vad slutsumman landar på.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
781
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästar slet sig och skenade fritt i somras på Djurgården. En äldre man dog och flera skadades i tumultet. Piteåprofilen som äger...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama