Juni månad innan midsommar brukar det ju va om man deklarerar elektronisk.
Ofta redan runt den 5e tycker jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Juni månad innan midsommar brukar det ju va om man deklarerar elektronisk.
En fråga: i februari 2014 fick jag ut semesterdagar i lön, vilket gjorde att min sammanlagda bruttolön hamnade en bra bit över gränsen för statlig skatt. Ändå kommer jag bara få tillbaka runt 500 kr. Hur kan det stämma? Nån revisor som kan förklara? Normalt ligger min lön under gränsen för statlig skatt.
"Bara få tillbaka.."
Låter som du förväntat dig att få tillbaka mer? I så fall svarar du nog på din egen fråga.
Vad du får tillbaka eller inte handlar inte om hur mycket du tjänar utan hur förhållandet ser ut mellan avdragen skatt och faktisk skatt.
Vill du veta hur just din slutgiltiga skatt beräknas behövs långt fler uppgifter än vad du skrivit i tråden.
minns att det stämmer då jag hade lite vinst, nån hundralapp i vinst o alltså några kronor i skatt, på aktier och bospar när jag var 18-19 (innan jag började jobba) och fick då hem deklaration, med skatteskuld på några kronor (hade ju inte betalat in något under året) men behövde inte betala detta förrän jag börjat jobba och jag hade över 100 kr att betala in."En betalningsuppmaning får du om underskottet på ditt skattekonto är minst 100 kronor (minst 2 000 kronor för företagare/arbetsgivare som ska lämna moms- och arbetsgivardeklarationer eller har F-skatt) när kontoutdraget skapas. Ett betalningskrav får du om ditt underskott är 2 000 kronor (10 000 kronor för företag/arbetsgivare som ska lämna moms- och arbetsgivardeklarationer eller har F-skatt)."
Jag tolkar det som att en skuld ligger kvar som minus på kontot tills den stigit över 100 kr.
Ja, jag hade förväntat mig att få tillbaka mer. Utslaget på ett år tjänar jag under gränsen för statlig skatt, även inräknat den månaden när lönen var så hög. Utslaget på ett år borde jag ju som jag ser det få tillbaka den "extrapotten" statlig skatt som drogs, rimligtvis.
I mitt fall är det för att jag gjorde fullt ROT-avdrag och sen bestämde mig för att börja plugga i augusti vilket gjorde att jag inte kom upp i tillräcklig årsinkomst för att få göra fullt avdragVad är anledningen att vissa måste betala så mycket? Har dom dragit helt fel eller är det nån annan anledning?
Vad är anledningen att vissa måste betala så mycket? Har dom dragit helt fel eller är det nån annan anledning?
Inkomsten räknas för hela året, inte medelinkomsten per månad.Ja, jag hade förväntat mig att få tillbaka mer. Utslaget på ett år tjänar jag under gränsen för statlig skatt, även inräknat den månaden när lönen var så hög. Utslaget på ett år borde jag ju som jag ser det få tillbaka den "extrapotten" statlig skatt som drogs, rimligtvis.
Är det någon som vet hur och när man kan se hela sin skatteåterbäring?
Har deklarerat för resor och är nyfiken på vad slutsumman landar på.
Det kan du se direkt när du går in på deklarationen.Är det någon som vet hur och när man kan se hela sin skatteåterbäring?
Har deklarerat för resor och är nyfiken på vad slutsumman landar på.
Om man tjänar mycket någon/några månader så dras det mer skatt den månaden. Kommer man dock inte över en viss årslön så får man tillbaka den extra skatten man betalade.Inkomsten räknas för hela året, inte medelinkomsten per månad.