Skatteåterbäringen - var är Robin Hood för företagarna?

S

simplythetruth

Har i en tidigare tråd undrat lite om hur det blir med skatten som företagare, och har konstaterat att den ska komma i december.

Nu kan jag på skatteverkets hemsida se hur min deklaration blev för 2007, men jag kan inte tyda vad jag kommer få tillbaks.

Någon annan som kan förklara hur jag kan se det? Hittar ingen post som det kan stämma på!

Vill ju veta! ;)

Sv: Skatteåterbäringen - var är Robin Hood för företagarna?

Tror jag kom på det! :angel:

Borde ju kunna ta "summa avdragen skatt" från deklarationspappret minus det de kommit fram till var slutliga skatten för att få fram vad jag ska få tillbaks.

Eller så märks det helt enkelt...

Har du deklarerat på nätet så får man ju uträkningen där, eller om man räknar ut det på blanketten...

Ett tips är att begära förskottsutbetalning av skatteåterbäringen, det går alldeles utmärkt. Iaf om det blir en lite större summa, handlar det om hundralappar kanske man inte får det beviljat.
Ring eller gå in på skattekontoret och be om hjälp att fylla i blanketten nästa år! :idea:

Jag fick tipset om att göra det i år också, men min revisor trodde inte jag skulle få det beviljat, det är inte mer än drygt 10 000 det handlar om.

Och de kommer bra tillhans så här innan jul. :) Var mest nyfiken på hur mycket det skullle bli och vad de tyckte om min första deklaration som företagare!

Hur sent kan de komma att granska förresten? Sånt man gjort avdrag för osv?

Jag fick tipset om att göra det i år också, men min revisor trodde inte jag skulle få det beviljat, det är inte mer än drygt 10 000 det handlar om.

Det går att få beviljat ändå.
Sambon är företagare och fick förskottsutbetalning på 7000:- ett år.

Jag är inte företagare i ordets rätta bemärkelse, men eftersom gårdsstödet utbetalas till mig så räknas jag som företagare i alla fall. Jag har dock valt att inte begära förskott, bra att ha lite extra i december.

Okej!

Bra att veta till nästa deklaration, tack för tipset!

Vart någonstans kan man se det? Måste man ha nån sån där e-legitimation för det eller? Skulle vara bra att veta hur mycket man får tillbaka på momsavdragen.

Jaha, ja, det var det jag misstänkte. Jaja, det får bli en överraskning i stället. :angel:

Och de kommer bra tillhans så här innan jul. :) Var mest nyfiken på hur mycket det skullle bli och vad de tyckte om min första deklaration som företagare!

Hur sent kan de komma att granska förresten? Sånt man gjort avdrag för osv?

Va??? Jag fick ut tillbaka typ ett par tusen utan problem...
Eftersom man måste spara all bokföring i 10 år gissar jag att de kan granska när som helst inom 10 år :p

WEHU!

Idag kom Robin Hood, med de pengar jag räknat med och 5000 kr extra! :bow:

Oh Happy Day! ;) :bump:

Även här kom han fniss...
Kan bara instämma Oh Happy Day!
mvh El

Han kom hit åxå! Men stannade bara en dag. Sen drog han med pengarna igen... ;-) Det finns alltid trista hål för de där extrapengarna så det blir sällan sånt som man drömmer om -typ ny sadel å sånt...

Mina pengar kom idag men det mesta hade gått åt redan i måndags.
PL

Kom till mig här omdagen också, de åkte in på sparkontot.

Momspengarna däremot verkar skatteverket kludda en del med. Men de kommer väl hoppas jag. :crazy:

Vet ju inte vilken företagsform du har. Men jag har aldrig varit med om att inte momspengarna kommer samtidigt som de andra om jag har årsredovisning av momsen. Bara nr jag har månadsredovisning så har det varit delat. Jag har enskild och HB som företagsformer.

Vi har bara näringsverksamhet och inget registerat företag. Sen så är det morsan som momsreggat sig och hon hade fått papper från skatteverket där det stod att hon inte skulle få momspengarna samtidigt som skatten. Det behövdes vidare granskning eller vad de kallade det. Men de skulle iaf komma i december.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
624
Senast: IngelaH
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 151
Senast: Whoever
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka