Skänkelvikning? *bild*

Sv: Skänkelvikning? *bild*

Svårt att säga s¨å mycket av bilderna, skänkelvikning är det ju inte men jag har svårt att säga hur 'nära' det är heller. Fin häst förresten =)

Jag hade en period ganska stora problem med skänkelvikning då hästen bara använde halva kroppen ;) Dvs fram var med och korsade fint och bakdelen mest 'sladdade med'. Jag insåg att jag hade varit en aniiiing (underdrift) slarvig i min hjälpgivning och att jag bluddrat för mycket generellt och hästen egentligen inte skilde på hjärlper för att flytta framdelen och att flytta bakdelen.. *hoppsan* Efter att ett tag verkligen hårdtragglat med att särskilja dem och att om jag ville flytta framdelen skulle han banne mig flytta framdelen, och ville jag flytta bakdelen skulle han baske mig flytta bakdelen. När ordningen var återställd så fungerade skänkelvikningarna igen. Har ingen aning om det är relevant på din häst dock, bara ett lite allmänt tips.

/Alexandra - som gärna gör skänkelvikningar på lång tygel som kontrollövning. Om hästen istället för att flytta ökar farten framåt så tja.. avslöjad liksom ;) På kort tygel är det lättare att parera via munnen istället för med sätet, dvs lättare att fuska. Så visst går det att göra skänkelvikningar på lång tygel, men det är svårare.

Förböjd? ;) Med tanke på hästen i den här tråden som ser ut att få ha hur mycket spänning den vill i överlinjen så ska vi nog inte snacka om förböjning just här. Den är ju inte böjd i någon riktning, inte ens "rak på tygeln". Kortare tyglar och MER böjning skulle jag vilja se (eftersom den är obefintlig här).

Jag skulle definitivt korta tyglarna. MÅLET är långa tyglar, men om hästen bara stolpar iväg framåt och skiter i din skänkel/sits så måste du kunna göra något för att säga "hörru du, du ska sakta ner och lyssna på mig här, jag VILL något". Att bara snällt sitta på långa tyglar och driva mer brukar bare leda till att hästen faller iväg framåt på bogarna. För att förtydliga för hästen vad du vill tycker jag du ska korta tyglarna bara för att visa att "vi ska någon annanstans än frakt framåt just nu".

Hästen får ha långa tyglar när den lyssnar och gör rätt, om den "går ur avslappningen", använd tyglarna för att be hästen länga överlinjen igen. Annars kan man ju fråga varför du har ett huvudlag i huvud över taget? ;)

roslagen skrev:
Men..... varför öva på lösgörande och samlande rörelser under samma arbetspass? Snacka om förvirrande för hästen!

Jag kan tänka mig att det är förvirrande för hästen om ryttaren försöker lära hästen både skänkelvikning och öppna/sluta under samma pass. Kanske inte så mycket för att de är lösgörande/samlande utan snarare för att övningarna till en början kan te sig snarlika för hästen.

Men när hästen förstår skillnaden i hjälpgivning kan jag inte förstå varför det skulle vara förvirrande. Visst, ibland känner jag att jag behöver samla eller lösgöra lite mer och använder specifika övningar, men oftast under ridpasset provar jag mig fram till vad som inte sitter just idag. Tränar lydnad, lyhördhet, bjudning m.m.. Varierar ofta mellan olika typer av sidförande övningar utan att hästen verkar förvirrad för det. Snarare mer allert, vaken och road.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 913
Senast: Raderad medlem 149639
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 992
Senast: Puffindog
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama