Skänkelvikning? *bild*

Sv: Skänkelvikning? *bild*

roslagen skrev:
Men..... varför öva på lösgörande och samlande rörelser under samma arbetspass? Snacka om förvirrande för hästen!

Så du menar att man bara bör skilja på samling och lösgjordhet pch fördela dem på olika pass :confused:

Sen är ju de flesta övningar vad man gör dom till. Öppna är ju ett bra exempel på en övning som kan vara bde lösgörande och samlande beroende på hur du som ryttare rider den.

roslagen skrev:
Men..... varför öva på lösgörande och samlande rörelser under samma arbetspass? Snacka om förvirrande för hästen!

:confused: :confused: :confused:

Naturligtvis lösgör man hästen innan man samlar den!

Naturligtvis lösgör man hästen innan man samlar den!

Oh my! :crazy:

Vet du skillnaden på öppna vs. skänkelvikning? Det är två komplett skilda saker att ägna sig åt och inte något som man brukar köra under ett och samma arbetspass. Det är skillnad på lösgörande arbete och lösgörande arbete vet du!

Öppna är en samlande rörelse som man ägnar sig åt då man har kommit så pass långt i sin och hästens utbildning att man har en lösgjord häst som arbetar i form på tygeln och ingenting annat,........

jag brukar rida både skänkelvikning och öppna i samma pass ibland.
T.ex under travuppvärmningen så gör man en skänkelvikning för att kontrollera att hästen svarar för sidoförande hjälper. Blandat med lite serpentiner och volter. Senare under passet när man kräver med samling så kan jag göra en öppna.

Jag har inte märkt att hästen har blivit stressad och förvirrad pga av det.

Min favorit lösgörande övning är 2 steg i öppna rakställ 2 steg och sedan 2 steg i sluta. Inte blir dom förvirrade av det, mer uppmärksamma däremot. Jag brukar växla mellan öppna och skänkelvikning för att se om han är med på noterna och verkligen lyssnar. Inte blir dom väl förvirrade av det. Sen spelar det väl roll vad man har för häst.

Kontakt med munnen är ju A och O. Jag tränar mycket på att alltid ha ett elastiskt stöd men man ska ju alltid ha kontakt med munnen annars dyker dom ju.

Då var det nån annan jag såg. Ska åka upp till er i höst och tävla om ni ska ha nån. Tycker ni har jättefina tävlingar. Ska bara bli frisk först.

Jag ser absolut inget fel i att göra både lösgörande och samlande rörelser under ett och samma arbetspass.

En av mina favoritövningar är att rida in på diagonalen, skänkelvikning. När jag kommer fram till X rakriktar jag och går ett par steg rakt fram. Sedan ställer jag igen och gör sluta tillbaka till spåret, på andra diagonalen så att säga. Sedan runt kortsidan och så samma övning på andra långsidan. :banana:

Jaa, för man kan ju inte rida skänkelvikning längre när hästen är såpass samlad att den kan utföra en öppna! (?) haha, herregud...

Både jag och de tränare jag ridit för har nog kunnat skillnaden på både öppnor och skänkelvikningar - och trots det har jag Ofta ridit båda under samma ridpass, och har aldrig tidigare hört att man skall skilja på de tu för att inte förvirra hästen? :confused:

Om du skulle fråga mig om du rider skänkelvikning skulle jag säga:
-Nä.

Fast det kanske är en Barock-ridnings-skänkelvikning, jag har ingen aning om de ser ut på något speciellt sätt?

å vaddå inte rida lösgörande och samlande i samma pass?!

Jag rider min häst lösgjord för att sedan göra skolor, självklart i samma pass, eller menar ni att man kan göra perfekta skolor utan att hästen är lösgjord. De tycker jag låter mycket mysko...

Övergångar mellan öppna, sluta och skänkelvikningar är jättenyttigt. Rider man inte piaff och skänkelvikning i samma pass? Piaff och ökad trav?
En häst som är bra skolad för hjälperna har inga problem med att utföra samlande, lösgörande eller några andra olika övningar under ett pass. Det är ju helt olika övningar? :confused:

Det är ingen skillnad på övningar i Barock vs Tävlingsdressyr. De ska vara av samma kvalitet.

En fråga bara (säkert en dum sådan men jag kan ingenting om barock), SKA hästen vara böjd i halsen när man rider barockt? De få bilder på folk som rider barock här på buke tycker jag böjer hästarna så väldigt i halsen hela tiden, är det medvetet eller?

Det var ingen dum fråga, hur skulle du kunna veta? :)
Barock är ett ganska vitt begrepp. Men jag svarar gällande Akademisk ridning, eftersom det är vad jag själv rider, blandat med lite annat.

Det är meningen att hästarna i början ska böjas jämnt i hela kroppen. Men de ska inte böja mer på en viss punkt. Och de ska heller inte skjuta ut bogarna. Bogarna ska vara på plats precis som i tävlingsdressyr.
Böjer den gör man för att lösgöra den, lära den länga och korta sig i sidorna. Och det gör att den träder längre in under kroppen med sitt inre bakben.
Målet är att kunna rida sin häst rak. Nu är denna sida nere för uppdatering. Men senare kan du förmodligen kolla på deras hemsida www.stalln.se och se hästar som rids raka.
Vår ridning ska kunna användas på dressyrbanan. Min ena tränare har bla tävlat GP med sin häst. Så det behöver inte se så annorlunda ut. Det är främst utbildningstrappan som ser annorlunda ut, saker kommer i en annan ordning.

Öppnan kan också vara lösgörande om hästen är mkt utbildad, man ska ju inte träna det samtidigt om hästen inte klarar det, men jag rider ofta öppna och skänkelvikningnär jag rider fram, öppn aoch lite halvhalter är jättebra för att få hästen att bära lite mer vikt bak och bara för man rider fram så betyder int edet att hästen ska gå på bogarna..utan hästen ska ju alltid bära vikt på sina bakben, men skulle ju inte kalla det så lämpligt att göra båda saker på samma ridpass när ryttaren och hästen inte kan något av det..

Varför bör man inte göra skänkelvikning och öppna under samma pass? Menar du att hästen måste vila emellan?

Förresten vad är det som kan hända om man gör skänkelvikning och öppna på samma pass - att hästen blir förvirrad?

Om jag anser att jag kan bedöma om min häst blir förvirrad eller inte och jag säger att han inte blir det av att göra båda i samma pass - kan jag då göra dem i samma pass?

/Camilla - som faktiskt byter mellan dressyr och westernövningar i samma pass.

Blev mer konfunderad och tittar lite på hur de flesta rider och hittade denna tråd på dressyrforumet:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=501732&highlight=uppl%E4gg
Där rider en del skänkelvikning och öppna på samma framridning och när jag har tävlat så gör nog de flesta så.

Dessutom finns det dressyrprogram som innehåller både skänkelvikning och vändning på bakdelen i samma program - men du kanske menar att bakdelsvändning inte är samlande?

Jag gräver lite i det här, dels för att jag har tid över på jobbet och dels för att jag såg på din hemsida att du är utbildad ridlärare och då måste du ju ha lite kött på benen för detta och därför vore det intressant om du vidareutvecklade din åsikt.

/Camilla

Det som visas på bilderna är inte skänkelvikning eller öppna. Gör det du gör, men mera så att det händer något.

Om du tycker det är svårt att känna är det bra att ha någon på marken som kan kolla hur benen rör sig, då samtidigt övar du upp din känsla.

Vem skrev att man inte kan göra öppna och skänkelvikning på samma pass ? Klart man kan ! Jag rider ibland tio steg skänkelvikning, 10 steg sluta, 10 steg öppna och gör sedan en bakdelsvändning. Är jag djurplågare då ?

Lösgörande rörelser ligger i början av passet, sen när hästen är lösgjord är det dags att samla. Det kan aldrig bli en ärlig samling om hästen inte är lösgjord och eftergiven i sidorna.

Camilla_H skrev:
/Camilla - som faktiskt byter mellan dressyr och westernövningar i samma pass.

Att du bara törs! Du vet väl att blandar man så friskt, så bör man under westernövningarna prata engelska med hästen, helst med Texas-accent, samt att du bör byta till tyska under dressyrövningarna. Allt för att inte förvirra.

(Ironi)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 913
Senast: Raderad medlem 149639
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 992
Senast: Puffindog
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama