skänkeldöv ??

I

islands

skänkeldöd

hur får man en häst att verkligen lyssna på en skänkel. jag vill att min medryttarhäst ska känna en skänkling och då öka rejält. eftersom jag och ägarn är duktiga på att använda skänklarna alldeles för mkt så lyssnar han inte riktigt längre.. HJÄLP!? kanske ska jag skänkla en gång, ökar han ej då så blir den spö direkt?

Sv: skänkeldöd

Ja, var mer konsekvent med att skänkel betyder direkt gå framåt. Sitt inte och nöt i sidorna hela tiden utan skänkla en gång, sen en gång rejält sen lägg till med spöt. Var snabb med eftergift och rid övergångar och öva halvhalter.

ja, skänkla mjukt och svarar han inte för det kan du kvick förstärka med spöet och se till att han går fram ordentligt. Var alltid noga med framåtbjudningen. Blir hästen seg och inte svarar för hjälper är det bättre att ta en kort snabb galopp t.ex., än att fortsätta nöta med skänkeln och inte få någon respons.

Finns en bra övning bland de s.k. "seven games" som hjälper hästen att bli känsligare för tryck i sidorna. Googla på det vetja och hoppas att det hjälper! :) Det funkade perfekt på min häst

Du har ju svaret själv! Du skriver att hans bägge ryttare är flitiga på att använda skänkeln. Så flitiga att han inte tar skänklingarna på allvar längre. En skänkling - får du inget svar inom 2 sekunder så förstärk med spöet. Och att han känner skänklingarna kan du vara säker på, han känner ju när en fluga sitter på huden. Det är bara det att han struntar i det...men det går att ändra på! Börja om från början!

"Förstärka med spöt" ska givetvis inte innebära att hästen får stryk för att den inte lyssnar - det är ju faktiskt inte hästens fel att ni "har använt skänklarna för mycket", om det nu är det som är problemet. Använd det att peta lite med.

Jag har sporrar på den häst jag rider, det fungerar bra. Jag använder dem sällan, men när han inte lyssnar på den hjälp jag ger med hela benet petar jag till med sporren för att få reaktion. Detta får absolut inte leda till att man som ryttare slutar arbeta med hela benet vid hjälpen för att det är så smidigt med sporren, utan att den fungerar som en förstärkning.

Fundera på varför hästen inte reagerar framåt. Givetvis kan det vara att den tröttnat på att ni rider för mycket med skänklarna, men tänker man efter krävs det mer eller mindre skänkel varje steg för att bibehålla form och balans. Håller ni lite för mycket i munnen? Bromsar ni omedvetet med sätet?

Det finns mycket omedvetna hjälper som man ger hästen, som påverkar resultatet av de medvetna hjälperna. Hästen jag rider t ex upplevs som väldigt seg av ägaren som ofta har ett spö att förstärka lite med, medan jag inte är fullt så hård i handen som hon och därför inte behöver väcka honom med spö. Det viktiga är att man då och då rider för någon kunnig som kan hjälpa en att upptäcka de fel och brister vi alla har i ridningen. Ägaren övar på sin hårda hand, jag övar på att rida med sätet. Alla gör vi olika men vill få fram samma resultat av hästarna.

Hur ofta rider ni dressyr på hästen? Kanske tycker den att det är tjatigt och tråkigt att gå på banan ofta och behöver ut och leka lite för att tycka att det är kul att bli riden. Hoppas den sällan kan också lite hoppning pigga upp en häst som rids mycket inom en "gren".

Senast ändrad av en moderator:
hejhopp :)

kan man få en skänkeldöv häst att att börja lyssna för skänklarna igen , och isf hur :confused: många säger att man ska öva ledarskap & sånt så då undrar jag oxå hur jag ska göra det ?? han lyssnar varken för spö eller skänklar & ibland inte ens för sporrar :cry: ja vill jue inte sitta & banka i flera minuter för att få honom att ta typ tre steg :cry:. jag har iaf bestämt mig för att inte låta andra testa rida honom & se om det funkar bättre då :) han är bara fyra år. han är väldigt rädd eller vad man ska säga , för han måste ha ngn framför sig. kvittar vad det är, det kan vara människa, häst, hund - bara ngt "mänskligt" , då menar jag inga bilar & sånt. snälla , hjälp mig ! :cry: han går bra om man fått fram honom i trav men när man ska få fram han från halt till skritt lr från skritt tll trav så är det RIKTIGT jobbigt :(

Sv: skänkeldöv ??

du ska absolut inte använda sporrar på en skänkeldöv häst, det förvärrar saken.
Är hästen bara fyra och skänkeldöv, och heller inte lyssnar på spö vet jag inte riktigt vad du har gjort med den.
Träna mycket med rösten, arbeta hästen från marken, tömkörning är ett bra sätt att få hästen att lyssna på dig och hålla igång utan att du rider, mycket ledarskap ligger i att du lär hästen backa för din röst, har bland annat lärt mitt sto att rygga när jag säger "backa!"

att hästen inte vill gå fram utan att någon är framför henne har inte att göra med att hon är rädd, utan att hon inte lyssnar på det DU vill.

Använd rösten, du ska inte skrika eller tjoa, använd mjuk men bestämd röst, smacka är ett bra hjälpmedel.

och när du rider, se till att hästen är motiverad till att arbeta, variera din ridning, rid ut, gör saker som hästen tycker är kul.
Banka inte med skänklarna utan använd vaderna och överskänklen när du sätter igång, även din position på överlivet påverkar.

du ska absolut inte använda sporrar på en skänkeldöv häst, det förvärrar saken.
Är hästen bara fyra och skänkeldöv, och heller inte lyssnar på spö vet jag inte riktigt vad du har gjort med den.
Träna mycket med rösten, arbeta hästen från marken, tömkörning är ett bra sätt att få hästen att lyssna på dig och hålla igång utan att du rider, mycket ledarskap ligger i att du lär hästen backa för din röst, har bland annat lärt mitt sto att rygga när jag säger "backa!"

att hästen inte vill gå fram utan att någon är framför henne har inte att göra med att hon är rädd, utan att hon inte lyssnar på det DU vill.

Använd rösten, du ska inte skrika eller tjoa, använd mjuk men bestämd röst, smacka är ett bra hjälpmedel.

och när du rider, se till att hästen är motiverad till att arbeta, variera din ridning, rid ut, gör saker som hästen tycker är kul.
Banka inte med skänklarna utan använd vaderna och överskänklen när du sätter igång, även din position på överlivet påverkar.

tack för svaret , jag har inte haft hästen så länge , så jag vet inte riktigt hur dom som hade honom innan har ridit honom , & om det var där han blev sån :/ men tack iaf :laugh:

Det kan nog vara så enkelt som att du sitter och klämmer för mycket med benen, försök att vara helt tyst med skänkeln så mycket som möjligt. När du väl vill ge en hjälp med skänkeln gör den snabb och tydlig och var sedan direkt "tyst" igen.

Det kan nog vara så enkelt som att du sitter och klämmer för mycket med benen, försök att vara helt tyst med skänkeln så mycket som möjligt. När du väl vill ge en hjälp med skänkeln gör den snabb och tydlig och var sedan direkt "tyst" igen.

okej, tack så mycket :) jag ska testa & se om det fungerar ( vilket det borde göra för det låter rätt så logiskt :laugh: )

Är det någon som överhuvudtaget har lärt hästen det första man gör dvs start och stopp?

AJajajaj!!!

Låter som du fått tag på en icke grundriden häst, dvs ingen har nånsin lärt den vad som menas med skänklar och tygeltag. Har träffat på alldeles för många ryttare med den här typen av häst och det bästa råd jag kan ge är:
SLUTA rid den! Vila den en vecka eller två och börja sedan med ett riktigt långsiktigt arbete! Börja med att longera/tömköra och lär den röstkommandona. Hästen behöver massor med beröm och motivation och konsekvens! (Inriden är den ju redan, dvs den accepterar ryttare på ryggen, så det behöver inte göras om)
Räkna med att arbeta den från marken i 2-3 månader, 3-5 ggr i veckan och varva det med (eventuellt löshoppning) skrittpromenader (uppsuttet), utan krav och gärna med annat hästsällskap som draghjälp.. Håll aldrig på långa stunder, ca 25-30 min /gång är lagom, för hästens hjärna orkar inte koncentrera sig så länge när den är så ung som din. När röstkommandona (smackning, skritt, trav och galopp) är befästa är det dags att uppsuttet använda rösten! Säg "TRAVA" och samtidigt putta försiktigt med skänkeln - beröm massor när traven kommer och framförallt: TRYCK INTE MERA MED SKÄNKELN!! Hästen får inte koppla ihop skänkelhjälpen med något jobbigt/obehagligt, utan den måste läras in så den blir en reflexmässig signal. Viktigt är naturligtvis att inte hålla för mycket i tygeln, eftergifter är dunderviktiga här!! Så småningom(efter kanske ytterligare 2-3 månader) tar man bort rösten och använder bara skänkeln - och ger ännu mera beröm. Rid så mycket som möjligt ut i skogen och så lite på ridbana
Om man får bakslag går man tillbaka till longering (alltid lätt inspänd)/tömkörning och befäster rösten igen.
Det här tar lång tid, men är värt varje minut, jag lovar! Alltför många hästar som inte utbildats på rätt sätt blir istadiga/bockar/stegrar sig, bara för att de inte förstår vad som krävs av dem. Det sämsta man kan göra är att försöka "slå" bort problemet. Eftersom den inte förstår skänkeln, och inte heller spöets anvisning, blir de snabbt "spödöva" också och saken blir ännu svårare att rätta till. Risken är att man skapar en riktig "problemhäst".

Räkna med att en sån här häst tar tid, vänta med vidare dressyrutbildning och hoppning tills du är säker på att du har en glad, positiv häst som tycker att det är roligt att bli riden! Jag skulle tro att det kan ta upp till ett år..

AJajajaj!!!

Låter som du fått tag på en icke grundriden häst, dvs ingen har nånsin lärt den vad som menas med skänklar och tygeltag. Har träffat på alldeles för många ryttare med den här typen av häst och det bästa råd jag kan ge är:
SLUTA rid den! Vila den en vecka eller två och börja sedan med ett riktigt långsiktigt arbete! Börja med att longera/tömköra och lär den röstkommandona. Hästen behöver massor med beröm och motivation och konsekvens! (Inriden är den ju redan, dvs den accepterar ryttare på ryggen, så det behöver inte göras om)
Räkna med att arbeta den från marken i 2-3 månader, 3-5 ggr i veckan och varva det med (eventuellt löshoppning) skrittpromenader (uppsuttet), utan krav och gärna med annat hästsällskap som draghjälp.. Håll aldrig på långa stunder, ca 25-30 min /gång är lagom, för hästens hjärna orkar inte koncentrera sig så länge när den är så ung som din. När röstkommandona (smackning, skritt, trav och galopp) är befästa är det dags att uppsuttet använda rösten! Säg "TRAVA" och samtidigt putta försiktigt med skänkeln - beröm massor när traven kommer och framförallt: TRYCK INTE MERA MED SKÄNKELN!! Hästen får inte koppla ihop skänkelhjälpen med något jobbigt/obehagligt, utan den måste läras in så den blir en reflexmässig signal. Viktigt är naturligtvis att inte hålla för mycket i tygeln, eftergifter är dunderviktiga här!! Så småningom(efter kanske ytterligare 2-3 månader) tar man bort rösten och använder bara skänkeln - och ger ännu mera beröm. Rid så mycket som möjligt ut i skogen och så lite på ridbana
Om man får bakslag går man tillbaka till longering (alltid lätt inspänd)/tömkörning och befäster rösten igen.
Det här tar lång tid, men är värt varje minut, jag lovar! Alltför många hästar som inte utbildats på rätt sätt blir istadiga/bockar/stegrar sig, bara för att de inte förstår vad som krävs av dem. Det sämsta man kan göra är att försöka "slå" bort problemet. Eftersom den inte förstår skänkeln, och inte heller spöets anvisning, blir de snabbt "spödöva" också och saken blir ännu svårare att rätta till. Risken är att man skapar en riktig "problemhäst".

Räkna med att en sån här häst tar tid, vänta med vidare dressyrutbildning och hoppning tills du är säker på att du har en glad, positiv häst som tycker att det är roligt att bli riden! Jag skulle tro att det kan ta upp till ett år..

okej, tack så jättemycket ! :bow: jag har precis köpt saker så att jag kan börja tömköra honom :laugh: jag känner mig nästan lite duktig för jag har gjort så som du skrev nu att man skulle göra :laugh: har varit ute & gått med honom & så , & har låtit han bara ta det lite lugnt & vila förutom dom 15 minuterna som jag är ute & går med honom :) men nu när jag köpt tömkörningsgrejer så får vi se om jag kan börja med det lite smått snart :) men tack iaf för svaret ! :bow:

*husihelvete* som min tränare säger

du kan skänkla på en skala från 1-10

Så från halt skänkla en 2 händer inget eller dålig framåtbjudning lägg till en 9 istället inom 3 sekunder, far hästen i vägen i vilken gångart som helst beröm och sakta av efter ett par steg funkar från alla gångarter

funkar precis samma med avsaktning funkar inte en mjuk kraming och tung rumpa ta inom 3 sekunder tag lite hårdare

gör detta mycket och vid varje ridpass
Har funkar super för mig

*husihelvete* som min tränare säger

du kan skänkla på en skala från 1-10

Så från halt skänkla en 2 händer inget eller dålig framåtbjudning lägg till en 9 istället inom 3 sekunder, far hästen i vägen i vilken gångart som helst beröm och sakta av efter ett par steg funkar från alla gångarter

funkar precis samma med avsaktning funkar inte en mjuk kraming och tung rumpa ta inom 3 sekunder tag lite hårdare

gör detta mycket och vid varje ridpass
Har funkar super för mig

Superbra tips! :bow::bow:

Fundera på varför hästen inte reagerar framåt. Givetvis kan det vara att den tröttnat på att ni rider för mycket med skänklarna, men tänker man efter krävs det mer eller mindre skänkel varje steg för att bibehålla form och balans. Håller ni lite för mycket i munnen? Bromsar ni omedvetet med sätet?

Nej, jag håller inte alls med om att man ska driva med skänkel i varje steg. Kyra Kyrklund har gjort jämförelsen med en sparkstörting - man ger bara mer skänkel när hästen tappar fart.

Tänk på hur du sitter. Ligger din skänkel alltid och strycker på hästen så blir den mindre känslig. Ge en snabb tydlig skänkel (som en el-stöt, men inte så hårt) och ta sedan bort den! Hur ser det ut i traven? (Många sitter här och omedvetet trycker hästen i sidan varje steg. Gör man det så är det en bra övning att rida lätt utan stigbyglar tills man lär sig rätt teknik.)

Givetvis kan det vara att den tröttnat på att ni rider för mycket med skänklarna, men tänker man efter krävs det mer eller mindre skänkel varje steg för att bibehålla form och balans.
Varför skulle det behövas? När hästen gör det jag önskar sitter jag still och inverkar inte alls. Hjälperna är bara till när jag önskar något av hästen. Måste jag driva varje steg har nånting blivit mycket galet och det är dax att fundera över vad.

Skänkel behövs eg. inte alls, man kan lära hästen att lyda för andra signaler om man nu vill det. Hur förklarar du annars att förlamade eller t.o.m. benlösa kan rida hästar samlade och i balans?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 369
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV