AJajajaj!!!
Låter som du fått tag på en icke grundriden häst, dvs ingen har nånsin lärt den vad som menas med skänklar och tygeltag. Har träffat på alldeles för många ryttare med den här typen av häst och det bästa råd jag kan ge är:
SLUTA rid den! Vila den en vecka eller två och börja sedan med ett riktigt långsiktigt arbete! Börja med att longera/tömköra och lär den röstkommandona. Hästen behöver massor med beröm och motivation och konsekvens! (Inriden är den ju redan, dvs den accepterar ryttare på ryggen, så det behöver inte göras om)
Räkna med att arbeta den från marken i 2-3 månader, 3-5 ggr i veckan och varva det med (eventuellt löshoppning) skrittpromenader (uppsuttet), utan krav och gärna med annat hästsällskap som draghjälp.. Håll aldrig på långa stunder, ca 25-30 min /gång är lagom, för hästens hjärna orkar inte koncentrera sig så länge när den är så ung som din. När röstkommandona (smackning, skritt, trav och galopp) är befästa är det dags att uppsuttet använda rösten! Säg "TRAVA" och samtidigt putta försiktigt med skänkeln - beröm massor när traven kommer och framförallt: TRYCK INTE MERA MED SKÄNKELN!! Hästen får inte koppla ihop skänkelhjälpen med något jobbigt/obehagligt, utan den måste läras in så den blir en reflexmässig signal. Viktigt är naturligtvis att inte hålla för mycket i tygeln, eftergifter är dunderviktiga här!! Så småningom(efter kanske ytterligare 2-3 månader) tar man bort rösten och använder bara skänkeln - och ger ännu mera beröm. Rid så mycket som möjligt ut i skogen och så lite på ridbana
Om man får bakslag går man tillbaka till longering (alltid lätt inspänd)/tömkörning och befäster rösten igen.
Det här tar lång tid, men är värt varje minut, jag lovar! Alltför många hästar som inte utbildats på rätt sätt blir istadiga/bockar/stegrar sig, bara för att de inte förstår vad som krävs av dem. Det sämsta man kan göra är att försöka "slå" bort problemet. Eftersom den inte förstår skänkeln, och inte heller spöets anvisning, blir de snabbt "spödöva" också och saken blir ännu svårare att rätta till. Risken är att man skapar en riktig "problemhäst".
Räkna med att en sån här häst tar tid, vänta med vidare dressyrutbildning och hoppning tills du är säker på att du har en glad, positiv häst som tycker att det är roligt att bli riden! Jag skulle tro att det kan ta upp till ett år..