Skänka pengar till djur

Jag är WWF-fadder och stödjer Hundstallet.

Sen försöker jag också hitta mindre projekt på ställen där jag varit på (gärna som någon jag träffat är engagerad i). Ett sånt exempel är ett hem för skadade eller övergivna vilda djur i Sydafrika. Men deras huvuduppgift är att utbilda de lokala barnen om naturen och djuren som bor där, och varför det är viktigt att bevara. Många av barnen har ingen erfarenhet av de djuren vi turister åker dit för att se och har kanske uppfostrats till att tycka att iaf rovdjuren är ett negativt inslag som äter upp tamboskapen.

Snuffefonden är ju bra, tycker jag iaf, vet en som fick snabb hjälp därifrån när deras katt blev svårt skadad.

Bara för information så heter WSPA numera WAP (World Animal Protection) ifall någon blir förvirrad om man vill ge till dem (iofs tydligt när man söker att de bytt namn, men ändå).

Jag ger pengar varje månad till WWF som djungelfadder. Ger då och då till Amboseli Trust for Elephants.

Sedan jobbar jag delvis med både djurskydd och djurvälfärd i vardagsjobbet och så med bland annat information och utbildning om hotade arter och bevarandebiologi på somrarna.

Tack för jättebra tips, allesammans! Ska kolla igenom dem.

Om man rent hypotetiskt alltså, skulle skänka så mycket som 1 miljon. Ska man tänka annorlunda då?

Om man vill skänka pengar till behjärtansvärda djurprojekt/organisationer, vad finns det då att välja på?

en gång i tiden hölls det en omröstning på dåvarande stallet, huruvida golit var en man eller kvinna. Liten grön groda vann.

pm-a för golits kontonummer.

Jag ger till Kattkommando Syd samt Helsingborgs hemlösa katter. Där vet man att varenda krona går åt katterna. Skulle aldrig ge till en större organisation, tyvärr.

Månadsgivare: Jag ger till katthemmet där jag bodde förut och här på det nya stället. Sedan är jag "fadder" för en orangutang på Borneo.

Sedan ger jag lite då och då till olika organisationer, bl a WWF. Till jul ger jag ofta bort sådana julklappar istället för saker.

Svenska djurambulansen är en fin organisation att stötta här på hemmaplan. :)

Skulle du skänka så mycket som en miljon hade det nog varit bäst att starta en egen fond, tänker jag.

Veterinärer utan gränser eller WWF.

Katthem tycker jag bara man ska skänka till om man verkligen har koll på organisationen. En del tycker jag har svårt för att tänka ur djurskyddsperspektiv och ska rädda allt som finns, trots att det inte alltid är för kattens bästa. Gäller väl överlag för många av organisationerna som finns där ute, inte bara katthem.

Svenska djurambulansen är en fin organisation att stötta här på hemmaplan. :)

Skulle du skänka så mycket som en miljon hade det nog varit bäst att starta en egen fond, tänker jag.

Djurambulansen skulle jag inte ge ett korvöre nånsin. De är INTE en genomgående fin organisation.

Katthem tycker jag bara man ska skänka till om man verkligen har koll på organisationen. En del tycker jag har svårt för att tänka ur djurskyddsperspektiv och ska rädda allt som finns, trots att det inte alltid är för kattens bästa. Gäller väl överlag för många av organisationerna som finns där ute, inte bara katthem.

Jag håller helt med, det är inte alltid så enkelt att veta hur organisationen är. Och håller med om djurskyddsaspekten.

För mig är det åtminstone någon form av kvalitetssäkring om hemmet är ansluten till t.ex Svenska Djurhemsförbundet eftersom det innebär att de är kontrollerade efter vissa standards där djurskyddsaspekten är en stor del (ex är hundstallet anslutet). Men ja, det är inte helt enkelt!

Säker på att det är Svenska Djurambulansen du pratar om nu?

Hmm. Det är ju flera som använder namnet. Den i Skåne (som är ett AB) är i allfall rätt långt ner på på min lista över organisationer jag vill stöda.

Frågan är om de har någon form av samröre med Svenska Djurambulansen som idell förening. Om inte så är det inget problem. OM ja, så näver bäver

Säker på att det är Svenska Djurambulansen du pratar om nu?

Ja det undrar jag också? I det stora hela har jag mest positiva erfarenheter av dem i v.g-regionen, även om det inte är den organisationen jag skulle välja i första hand :)

Men det är ju verkligen helt olika organisationer som finns bakom begreppet djurambulansen och det är dumt att trash-talka alla.

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 591
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Fritid Det är så att jag kommer jobba in en större summa genom ett av mina intressen och eftersom jag är sjukpensionär kan jag inte ta emot...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 495
Senast: Cambrie
·
Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 142
Senast: Wille
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 315
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar