irma

Trådstartare
Har haft bettutprovare till pållen, och det var inte kul att få höra att bettet både var för långt och satt för högt upp i munnen. Samt att hästens "munsår" naturligtvis orsakats av att bettet nypit. Så nu blir det till att rida på hackamore tills det läkt. Usch vad man skäms, och inte hjälper det mkt att det är tränaren som tyckte tränset satt för löst. Eller ens att problemet finns hos var och varannan häst att betten är för långa.

Ja, jag kan tänka mig att det känns lite jobbigt... Att man inte kunde se att det inte var bra! Tycker att det är bra att man som du tar ut någon som kan och kollar att allt är rätt och kan rätta till det som är fel. :bow:

Hoppas att det läker i munnen!

M.

Jo, man får väl se det positiva (fast det är ju inte lätt när man är närking) att det var bra att det blev kollat.

Tycker inte alls att du ska skämmas! Du är i gott sällskap av många andra. Vi (i alla fall vi lite äldre) har alltid fått lära oss att det ska finnas ca en halv till en centimeter kvar mellan mungipan och bettringen samt att sidstyckena ska spännas så att det bildas ungefär två veck i mungipan. Har nu trettio år senare fått lära mej att bettet ska vara anpassat efter hur skelettet vid just lanerna ser ut och inte efter mjukdelarna samt att bettet ska ligga rakt, alltså inga veck. Först då kan bettet ha den verkan man avser med minsta möjliga obehag för hästen.

Jag trodde också att det var ok om det var 1/2 cm mellan mungipan och bettringen. Men då jag var hos tandläkaren med min pålle så var bettet 1 cm för långt och hade trots det nypt pållen i mungipan. Så nu är det 11,5 som gäller i bettstorlek och där är det inte mkt mellan mungipa och bettring.

Heja dig som tog ut en bettutprovare!! Tvärtom ska du inte skämmas. Det är många hästar ute i landet som går med helt fel bett och bettstorlek, Tyvärr!

Du ska absolut inte skämmas!
Var glad för att du tog ut en bettprovare som hittade felet och kunde ge dig råd så du kan göra det bästa för hästen.

Men jag skulle känna likadant som du. Hade nämligen ute en sadelprovare (för jag visste att sadeln inte satt bra) och jösse namn så illa den låg. Inte konstigt att min häst hade ont. :(
Hoppas din häst mår bättre snart :D

Jag har också ändrat mig när det gäller bettets storlek och dess läge. Har alltid fått lära mig att det ska vara två veck och att det ska stivcka ut lite på varje sida men sedan jag skaffade egen häst för tre år sedan har jag börjat köra med att det inte ska vara några veck i mungipan och det senaste året har jag bytt från 12,5cm till 11,5 istället!

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 701
Senast: Karamello30
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: Linda_A
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård