Skämmer vi bort hästarna?

karamelldrottningen

Trådstartare
Efter att ha jobbat med kor under en tid så finns det verkligen stora skillnader på hur man ser på korna och på hästarna. Om en ko blir sjuk då slaktas den. Det finns ingen anledning att kämpa för livet i onödan, det finns andra kor. De kan ha hur mkt. sår som helst och man rengör bara det lite, inga större ingrepp. Ringer man veterinären så säger denna att man ska avvakta, blir det värre så är slakt att föredra.

Det en ko kan få kan den själv läka ut, medan en liknande skada hos en häst kan ge livshotande tillstånd!

Hur många tar sitt hästs liv utan att först ha kämpat som tusan för att den ska bli frisk?

Sv: Skämmer vi bort hästarna?

Kanske inte en fråga om huruvida vi skämmer bort hästarna eller inte, utan det kanske varför kor (individen) inte är värda något i människors ögon som borde tas upp.

nja, sjuka kor får inte skickas till slakt. Men däremot avlivas och hämtas av kadaverbilen och då är det ofta riktigt illa som typ benbrott eller riktigt svåra sjukdomar.
Mastit som är rätt vanligt ger man pencillin, samma med diverse klövsjukdomar. vasst, trumsjuka m.m. Tycker man faktiskt gör rätt mycket med korna, inte en bonde har råd att slakta en ko bara för att den har mastit eller pares. De är rätt dyra, en ko med hög avkastning är vär mycket pengar.

Tänk vad dyr mjölken hade varit om varje ko skulle stå i varsin box, ha täcke på sig m.m

Och så har svenska kor det väldigt bra.

jag tror att det handlar ganska mycket om att vi har hästar som husdjur, inte kor. Vi rider på hästar osv, den tjänar oss på ett annat sätt ungefär som hundar, de gör ju vanligen inte kor. Sen finns det ju folk som tar hand om sina kor som hästar men då är det ju oftas inte slakt djur. Utan mer folk som gillar kor och har de som "husdjur". Men man går ju inte ut och rastar kor i det syftet vanligen. Sedan vissa länder är ju kor heliga å där är de mycker mer värda än vad hästar är och har det säkert bättre än vad många hästar har. Likadant som att i vissa länder är ju inte hundar husdjur i den bemärkelsen utan slaktdjur osv.

Men det finns ju många ställen i sverige där hästar är precis som kor. de avlas upp en hel mängd varav många slaktas. Det är ganska populärt att sälja tex slaktföl till andra länder. Fölfilé är en delikatess i en del länder.

Men som sagt vi skämmer kanske bort hästen mer eftersom den tjänar oss på ett annat sätt än vad kor gör, tror jag

Alla bönder gör nog det de kan. Men det är skillnad på hur man ser på korna och sina hästar. Kor är mer tåliga djur, därför att man tagit bort de dåliga individerna som inte håller måttet. Medan en häst kanske man använder i avel istället. Hon funkar inte längre på det här och det här, men då kan vi ju avla på henne i stället :idea:! Man har helt enkelt inte råd att behålla ett sjukt djur.

Att en ko med hög avkastning är värd mkt. pengar håller jag med om, men om den blir sjuk och kanske man inte kan använda mjölken så blir det ju snabbt en hel del kostnader.

Skillnaden ligger kanske i att en ko måste vara lönsam, medan en häst inte behöver vara det. Vi har ju hästar för vårt eget nöjes skull.

jag tror att det handlar ganska mycket om att vi har hästar som husdjur, inte kor. Vi rider på hästar osv, den tjänar oss på ett annat sätt ungefär som hundar, de gör ju vanligen inte kor. Sen finns det ju folk som tar hand om sina kor som hästar men då är det ju oftas inte slakt djur. Utan mer folk som gillar kor och har de som "husdjur". Men man går ju inte ut och rastar kor i det syftet vanligen. Sedan vissa länder är ju kor heliga å där är de mycker mer värda än vad hästar är och har det säkert bättre än vad många hästar har. Likadant som att i vissa länder är ju inte hundar husdjur i den bemärkelsen utan slaktdjur osv.

Men det finns ju många ställen i sverige där hästar är precis som kor. de avlas upp en hel mängd varav många slaktas. Det är ganska populärt att sälja tex slaktföl till andra länder. Fölfilé är en delikatess i en del länder.

Men som sagt vi skämmer kanske bort hästen mer eftersom den tjänar oss på ett annat sätt än vad kor gör, tror jag

Nej kor är husdjur och hästar anses mer som sällsapsdjur, vissa använder fortfarande sin häst till ett arbete då kallar man det husdjur. Hund, katt, gnagare mfl. är sällskapsdjur inte husdjur.

Skillnaden ligger kanske i att en ko måste vara lönsam, medan en häst inte behöver vara det. Vi har ju hästar för vårt eget nöjes skull.

Tror du har anledningen här...MEN...med justeringen att en häst i princip aldrig är lönsam. Det är få förunnat att kunna gå med vinst på sin häst :D.

En annan aspekt är ju också att för hästen är rörelseapparaten väldigt viktig. Vi använder ju våra hästar till ridning. Förutom att de ska bära sin egen kroppsvikt ska de orka bära upp en ryttare också.
För en ko är en hälta av mindre vikt. (Och då pratar jag naturligtvis om funktion/användningsområde, och inte det enskilda djurets eventuella lidande i samband med skada.)

Därmed finns det inte lika stor anledning att ägna sig åt den typen av vård av nötkreatur. En ryttare vill ju påskynda läkning och förhindra framtida men, för att kunna bruka hästen som riddjur.

*KL*

Dessutom är det skillnad mellan bonde och bonde. Kollar man hos en liten bonde med ett litet antal djur, där alla djuren har namn (och inte bara nummer), och där bonden känner till djurens egenheter (typ att Rosa är väldigt förtjust i äpplen och Flora gillar att bli kliad på ett speciellt ställe osv) så hittar man inte den 'ko-hållning' som beskrivs.

Utan där är det individvård, det kämpas för varje djur osv.

Sen, jag känner INTE igen 'Ringer man veterinären så säger denna att man ska avvakta, blir det värre så är slakt att föredra' från när vi hade kor. Visst, ringer man och säger en ko på betet är halt och varit det i ett par dagar får man ofta höra 'avvakta sålänge inte feber/svullen/värre, och ring igen om det inte är bättre om X dagar, du kan prova ta in kon och hålla den stilla om det verkar bli sämre av rörelse'. Dvs PRECIS samma sak som man får höra i samma läge av samma (distrikts)veterinär för häst.

Ringer man om en ko med kraftigt svullet ben, feber, ont i magen etc kommer veterinären. Precis som för häst.

ALDRIG hört 'vänta och se, annars slakta' som första besked vid telefonrådgivning. Och känner heller inte igen att 'läker det inte ut själv så skit i behandling, slakta'. Aldrig sett kor i småskaliga jordbruk gå runt med 'hur mkt sår som helst' och man inte gör något åt det. Att rengöra behöver dock inte alls - oavsett djurslag - vara så 'bara'.

Däremot, en kossa som t ex är halt och inte kan följa sin flock/lider och inte kan botas, den slaktas/avlivas. Man håller - på gott och ont - inte kossor som 'hagsällskap' så.

Jag tror skillnaden beror på relationen många har till kor resp. hästar...

Tror det var Alexandra_W (?) som skrev lite om mindre bönder ofta har en annan relation sina kor än vad en "större" bonde har...?
Men visst finns det väl hästägare som gör olika mycket för sina djur också?

Personligen kan jag tycka att alla försök till att hålla hästarna vid liv vid svåra sjukdomar/skador ibland kan vara överdrivet. Men det är vad jag tycker.

Och korna borde få med uppmärksamhet!
I stan finns det en bonde här som inte håller sina kor på "ett bra sätt" (såsom jag skulle vilja)... Bla, dåligt foder.
Och då kan ju jag undra varför ska korna få dåligt foder? Är det för att "de ända snart ska gå till slakt?"

Men det finns självklart massvis med bönder som bryr sig väldigt mycket om sina djurs välmående!
Och jag tycker man ska stödja dem genom att köpa svenskt kött (gärna lokalt):)

Och mjölken har ett sjukt lågt pris. Det borde höjas, bönderna tjänar knappt någonting alls på det...

Men jag tycker inte korna är tåligare än hästar på något vis. Medelåldern i en besättning kan vara mellan 2-4år på en del gårdar. Och ofta slås korna ut efter ett antal år i produktion. Man behåller gärna korna in i det längsta om dem fortfarande ger bra lönsamhet och håller sig friska. Men en ko som kostar mer än det ger går ofta till slakt. Ibland till kadaver om den blivit rejält dålig men då har ofta något hänt.

Dem gårdar jag jobbat på, och den vi äger själva har det aldrig hänt att veterinären säger avvakta och annars avliva? Utan vi behandlar våra kor dem ska inte behöva lida.

Men jag kan känna mig frustrerad! När klövvården är eftersatt (personligen anser jag 2-3g per år är för lite för en del individer) och hur detta ger fel vinklar, svullnader och sen en dålig ko. Detta är bara ett exempel på områden där jag kämpar för en bättring.

Men till din grundfråga - Förhållandet du skriver om med avlivning av kor utan att kämpa i tusen år finns faktiskt. Har själv upplevt detta med hästarna på Island. (Obs, säkert inte på alla gårdar)

Och ytterligare om vi skämmer bort våra hästar? Ptja det skulle väl vara att vi tror hästar vill ha 8timmars sömn i en box på natten och allt kraftfoder som ger istället för bra grovfoder och alla tjocka hästar därute. Eller vad vet jag.

Det finns nog frågor att arbeta med på båda sidor stängslet :D

Senast ändrad:

Är medelåldern 2 år så måste det ju vara rena köttbesättningar. Mjölkkor kalvar ju sällan innan de är två år.

*KL*

Sen får man ju inte glömma att om hobbyhästägaren var beroende av en produktiv häst för sin ekonomiska överlevnad, så skulle det nog slaktas betydligt fortare.

Bönder är ju inte enbart trevliga män och kvinnor som gillar djur och natur. De driver företag, som helst ska vara vinstdrivande. Och om de inte är vinstdrivande så fungerar det ett tag, men sen är 'alternativet' konkurs.

Så, hur många hästägare har inte avstått från att fortsätta kämpa och/eller avstått en dyr undersökning/behandling som ev skulle kunna ge svar/bota hästen - för att de inte haft/har råd helt sonika? Hur många gånger läser man inte om hästägare som 'inte har råd' att göra ditt eller datt - ÄVEN fast det skulle vara bättre för hästen än alternativet?

/Hon som 'inte har råd att göra en stor grushage'..

kl

intressant diskusion

Men egentligen tycker inte jag att man kan jämföra kor med hästar. En häst kan man ha investerat en massa pengar och tid för utbildning på men knappast på en ko. En häst kan ju vara värd massor av pengar på grund av sin utbildning. Men nu tror jag visserligen kanske inte att det alltid spelar så stor roll.

Sedan ifrågasätter jag om man avlar på friska kor eller på kor som ger bäst avkastning (även om det kanske många ggr sammanfaller)?

Vi har inga kor men däremot får. Om man ringer till veterinären om lamningen verkar gå fel så kommer de ut så fort de bara kan men det finns ändå en uppfattning att man kanske inte ska ta hem veterinären för en tacka. De är inte värda så mkt och vi har fått den kommentaren en gång från en veterinär att man måste klara det själv annars blir det inte lönsamt. Nu är säkert en ko värd många ggr fler än ett får - vet inte värdet på ngt av djuren - men ändå intressant reflektion.

Sedan kan man ju jämföra med smådjur om man vill. jag minns när min förra häst var på Helsingborgs djursjukhus och blev opererad för hovsprickor, hon var där i flera dagar. Ett par månader senare blev en av raskatterna sjuk. Han kom in på kvällen och hamnade på operationsbordet förm därdpå. De öppnade honom, konstaterade att han var full av cancer, ringde oss och väckte inte honom igen. Vi hämtade honom i en låda.
Vilket var dyrast? Katten som hade varit inne ett halvt dygn eller hästen? Hästen blev opererad dvs verkad av hovis som tog bort ganska stora delar av hoven. katten öppnades bara.

Båda var försäkrade katten kostade avsevärt mer. Detta är länge sedan och jag minns inga summor bara att det var konstigt.

*KL*

Dessutom är det skillnad mellan bonde och bonde. Kollar man hos en liten bonde med ett litet antal djur, där alla djuren har namn (och inte bara nummer), och där bonden känner till djurens egenheter (typ att Rosa är väldigt förtjust i äpplen och Flora gillar att bli kliad på ett speciellt ställe osv) så hittar man inte den 'ko-hållning' som beskrivs.
Vad är en liten besättning?
Utan där är det individvård, det kämpas för varje djur osv.

Sen, jag känner INTE igen 'Ringer man veterinären så säger denna att man ska avvakta, blir det värre så är slakt att föredra' från när vi hade kor. Kanske inte att veterinären säger det rakt ut, men lite så är det faktiskt. Visst, ringer man och säger en ko på betet är halt och varit det i ett par dagar får man ofta höra 'avvakta sålänge inte feber/svullen/värre, och ring igen om det inte är bättre om X dagar, du kan prova ta in kon och hålla den stilla om det verkar bli sämre av rörelse'. Dvs PRECIS samma sak som man får höra i samma läge av samma (distrikts)veterinär för häst. Absolut här håller jag med, men de har ju fortfarande avvaktat.

Ringer man om en ko med kraftigt svullet ben, feber, ont i magen etc kommer veterinären. Precis som för häst. Kanske beror på vart man hamnar, där jag jobbade var det inte riktigt så utan det var bara de mest värdefulla korna som prioriterades.

ALDRIG hört 'vänta och se, annars slakta' som första besked vid telefonrådgivning. Det verkar ändå som att många bönder filosoferar så, stämmer inte det?Och känner heller inte igen att 'läker det inte ut själv så skit i behandling, slakta'. Aldrig sett kor i småskaliga jordbruk gå runt med 'hur mkt sår som helst' och man inte gör något åt det. Men det har jag! Att rengöra behöver dock inte alls - oavsett djurslag - vara så 'bara'. vad menar du med "vara så bara"?

Däremot, en kossa som t ex är halt och inte kan följa sin flock/lider och inte kan botas, den slaktas/avlivas. Man håller - på gott och ont - inte kossor som 'hagsällskap' så. Precis och här är det ju skillnad på hur vi ser på hästar och kor!

Se i rutan :).

Är medelåldern 2 år så måste det ju vara rena köttbesättningar. Mjölkkor kalvar ju sällan innan de är två år.

Jag skulle kanske trycka dit en annan siffra, annars är det en lite ung besättning 2år. :D Bra du såg!

Men fortfarande är medelåldern låg i besättningarna. Enligt min erfarenhet som inte är så väldigt stor - vad säger ni?

Alexandra_W - Min förra chef brukade säga " Det finns bönder som lever för lantbruket och dem som lever av lantbruket"

Men det får aldrig gå ut över djuren, varken ko eller häst. Tyvärr händer det.

Vad är en liten besättning?

Beror ju på vem du frågar iofs, men min tanke när jag skrev det, dvs i det sammahanget, är upp till 20 djur.

Kanske inte att veterinären säger det rakt ut, men lite så är det faktiskt.

Är enligt dig, eller att veterinären i sitt stilla sinne tycker det men utan att tala om det? Om det sistnämnda, källa?

Kanske beror på vart man hamnar, där jag jobbade var det inte riktigt så utan det var bara de mest värdefulla korna som prioriterades.

Prioriterades av vem? Vet eller djurägaren?
Men det är där jag tycker är skillnaden mellan en bonde med få djur, som har ett 'personligt band' till vart och ett av djuren. Då är de lika emotionellt värdefulla, och oavsett om det är unga, starka Flora eller gamla Rosa som inte mjölkar fullt längre - så gör bonden ingen skillnad. Just för det emotionella värdet.

Det verkar ändå som att många bönder filosoferar så, stämmer inte det?

Inte de bönder jag har haft på så nära håll att jag vetat hur det filosoferats - nej. Det har då varit bönder med små bestättningar osv som diskuterats innan. Naturligtvis finns en gräns där, när om djuret inte blir bättre, slakt är alternativet. Men inte så att man 'hoppar över' att ta ut veterinären.

Sen väntar olika bönder olika länge med att ringa vet - precis som olika hästägare, kattägare och hundägare väntar olika länge med att söka veterinärhjälp.

Om u sett bönder som skitit i sår, säger ingenting om hur bönder i allmänhet är/tänker? Jag har sett häst/katt/hund-ägare som struntat i att ringa veterinär för 'det blir nog bra' - det betyder ju inte att alla gör det/så.

vad menar du med "vara så bara"?

Att många gånger är att 'bara' (du skrev 'bara tvätta' ang sår) tvätta sår och hålla ett öga på det den bästa behandlingen, och fullt tillräckligt. Och inte gå på med salvor/krämer/antibiotika osv förrän det behövs. Så att 'bara' tvätta sår behöver inte vara bara i meningen lite/otillräckligt, utan kan vara rätt behandling och tillräckligt. Det beror givetvis på vad för sår, status på såret och hur ofta det tvättas etc.

Sedan ifrågasätter jag om man avlar på friska kor eller på kor som ger bäst avkastning (även om det kanske många ggr sammanfaller)?

I ett bra avelsprogram tar man hänsyn till både hälsa och avkastning.
Man tittar på exteriör, fertilitet, spenarnas ansättning, juverhälsa m.m.
En ko som mjölkar mycket men har dålig hälsa är inte lönsam i längden.

I ett bra avelsprogram tar man hänsyn till både hälsa och avkastning.
Man tittar på exteriör, fertilitet, spenarnas ansättning, juverhälsa m.m.
En ko som mjölkar mycket men har dålig hälsa är inte lönsam i längden.

Ok det var bra, inser att jag inte kan ngt om detta, synd att man inte tänker lika på hästsidan. Där tycker jag inte att det är så.

kl

Nu kommer jag inte ihåg exakt siffra, men medelåldern på hästar har sjunkit.
Jag kommer bara ihåg att jag tyckte det var egentligen en väldigt låg siffra.

Slit-och-slängmentalitet finns inom hästvärlden också. Ibland kanske de blir utdömda/triangelmärkta lite väl fort.
Kor och arbetshästar arbetar ju för brödfödan. Den dagen de inte kan det längre, kanske arbetshästen blir pensionär av sentimentala skäl (arbetskamrat), men kon ingår i ett annat kretslopp.
Hästar har de flesta för sitt höga nöjes skull, hur många har en ko som hobby?
Eller en gris? (undantaget hänbuksvin och minigrisar)

Mängden pengar som västvärlden lägger i vet.kostnader per år på sina sällskapsdjur har ökat enormt. Är djuren sjukare eller har vi blivit sjåpigare?
Medecintekniken har ju gått framåt, men frågan är ska det göras bara för att det är möjligt? Vad är ett värdigt liv?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur hanterar man egentligen när hela ens liv börjar ställas på kant ? Livet började bli allt mer likt kaos i samband med att min pappa...
Svar
2
· Visningar
1 084
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka