*KL*
Dessutom är det skillnad mellan bonde och bonde. Kollar man hos en liten bonde med ett litet antal djur, där alla djuren har namn (och inte bara nummer), och där bonden känner till djurens egenheter (typ att Rosa är väldigt förtjust i äpplen och Flora gillar att bli kliad på ett speciellt ställe osv) så hittar man inte den 'ko-hållning' som beskrivs.
Vad är en liten besättning?
Utan där är det individvård, det kämpas för varje djur osv.
Sen, jag känner INTE igen 'Ringer man veterinären så säger denna att man ska avvakta, blir det värre så är slakt att föredra' från när vi hade kor. Kanske inte att veterinären säger det rakt ut, men lite så är det faktiskt. Visst, ringer man och säger en ko på betet är halt och varit det i ett par dagar får man ofta höra 'avvakta sålänge inte feber/svullen/värre, och ring igen om det inte är bättre om X dagar, du kan prova ta in kon och hålla den stilla om det verkar bli sämre av rörelse'. Dvs PRECIS samma sak som man får höra i samma läge av samma (distrikts)veterinär för häst. Absolut här håller jag med, men de har ju fortfarande avvaktat.
Ringer man om en ko med kraftigt svullet ben, feber, ont i magen etc kommer veterinären. Precis som för häst. Kanske beror på vart man hamnar, där jag jobbade var det inte riktigt så utan det var bara de mest värdefulla korna som prioriterades.
ALDRIG hört 'vänta och se, annars slakta' som första besked vid telefonrådgivning. Det verkar ändå som att många bönder filosoferar så, stämmer inte det?Och känner heller inte igen att 'läker det inte ut själv så skit i behandling, slakta'. Aldrig sett kor i småskaliga jordbruk gå runt med 'hur mkt sår som helst' och man inte gör något åt det. Men det har jag! Att rengöra behöver dock inte alls - oavsett djurslag - vara så 'bara'. vad menar du med "vara så bara"?
Däremot, en kossa som t ex är halt och inte kan följa sin flock/lider och inte kan botas, den slaktas/avlivas. Man håller - på gott och ont - inte kossor som 'hagsällskap' så. Precis och här är det ju skillnad på hur vi ser på hästar och kor!