Skam på torra land...

fördomsfull så jag spricker

I det ämnet har du vunnit Bukes januarislips. Jag har baxnat helt när du radat upp dina fördomar och du har slagit @Oldie med hästlängder, och det är inte helt lätt i detta ämne. Grattis!

Kan vi diskutera lösningar på verkliga problem istället? Eller är det enda förslaget att minska volymen genom att skicka tillbaka människor till krig och förtryck? För det förslaget är inte ens värt att diskutera.

Spydig igen....
Tja vad kan man förvänta sig med en som inte själv kommer med ngt konstruktivt över huvudtaget.

Har ni glömt att Reinfelts fina förslag att höja pensionsåldern till 70. Varför inte till 75-80 eftersom ursprungsbefolkningen har så hög medellivslängd.
Om man bara vänt några papper hela livet så funkar det nog.
Jag tänker inte jobba hela livet för att Andra ska åka räkmacka.

Spydig igen....
Tja vad kan man förvänta sig med en som inte själv kommer med ngt konstruktivt över huvudtaget.

Har ni glömt att Reinfelts fina förslag att höja pensionsåldern till 70. Varför inte till 75-80 eftersom ursprungsbefolkningen har så hög medellivslängd.
Om man bara vänt några papper hela livet så funkar det nog.
Jag tänker inte jobba hela livet för att Andra ska åka räkmacka.

Stärk arbetslinjen genom att maximal sysselsättning är uttalade målet.
Sänk trösklarna in på arbetsmarknaden.
Snabba på språkutbildning.
Hitta nya snabba sätt att validera utbildningar.
Arbeta stenhårt mot diskriminering och fördomar.
Se möjligheter, inte hinder.
Arbeta med projekt för attvskapa kontaktytor mellan kulturer.
Satsa på skolor med större utmaningar.
Satsa på innovation.
Ta bort studieavgifter för utländska studenter.
Bygg lägenheter med färre regler.
Utlokalisera mer statlig verksamhet till platser med plats.
Förenkla företagandet.
Gör det mindre riskfyllt att anställa.
Fånga upp ungdomar på glid.
Stöd idrottsföreningar i utsatta områden.
Ge alla nyanlända en kontaktperson som redan bott här i många år.

Bra, men jag skulle vilja sätta ut alla även ungdomar o andra arbetslösa på praktikplatser. typ 1 mån. Prao i alla möjliga varianter av arbete.
Det skulle ge språket o integrering samt mer kulturell förståelse. Åt båda hållen.

Bygg lägenheter med färre regler.

Spontan kan jag hålla med dig men sen blir det svårare att hitta vilka regler vi skall stryka och varför.

Många av de byggregler vi har syftar till att byggnaden skal bli hälsosam att bo i och göra av med så lite energi som möjligt.

Tanken är god men svårgenomförd.

Man kan dra ner på standarden. Även studentlägenheter finns det alldeles för få av. De skulle även uppskattas av ungdomar. Att bara få ngt EGET.

Konkurrensen vid upphandlingar av stora projekt är för dålig. byggtiderna för långa....

Alla människor har fördomar/gör generaliseringar. Det är ett sätt att hantera upplevda situationer och förväntningar på vad som ska hända. Men det är inte alla som kan erkänna det. Fördomar är inte bara negativt, men man ska veta om dem. På tal om fördomar i tråden ;)

Bra, men jag skulle vilja sätta ut alla även ungdomar o andra arbetslösa på praktikplatser. typ 1 mån. Prao i alla möjliga varianter av arbete.
Det skulle ge språket o integrering samt mer kulturell förståelse. Åt båda hållen.
Praktikplatser är redan idag önskelösningen för de flesta.
Bekymret är att det inte finns tillräckligt med praktikplatser. Arbetsförmedlare, lärare, coacher - alla letar praktikplatser.
Praktik är oftast bra. Men det är tvärr också ett sätt att bemanna verksamheter. Man får betalt istället för att betala lön.

Praktikplatserna betalas med skattepengar. Jag trodde du var emot sånt?

Spontan kan jag hålla med dig men sen blir det svårare att hitta vilka regler vi skall stryka och varför.

Många av de byggregler vi har syftar till att byggnaden skal bli hälsosam att bo i och göra av med så lite energi som möjligt.

Tanken är god men svårgenomförd.

Jag tänker mer att man ska prefabricera huslösningar med lägenheter som i sig är godkända för vissa ändamål, där man kan ta ned hela processen till ett minimum. Väljer man att bygga en sådan inom en viss detaljplan, ska det bara behövas minimalt med regelkollar. Nu är jag lekman på området och vet att reglerna en gång tillkommit för att skydda boendemiljö och stadsmiljö.

Men att man ska behöva göra samma jäkla långdragna utredningar varenda gång ett område byggs ut funkar helt enkelt inte.

Praktikplatser är redan idag önskelösningen för de flesta.
Bekymret tident med praktikplatser. Arbetsförmedlare, lärare, coacher - alla letar praktikplatser.
Praktik är oftast bra. Men det är tvärr också ett sätt att bemanna verksamheter. Man får betalt istället för att betala lön.

Praktikplatserna betalas med skattepengar. Jag trodde du var emot sånt?
Vad bekostas bidragspengar med?
Det låter bättre o känns bättre om man får samma pengar som lön.
Problemet är hela tiden att det är olika kassor - mellan två stolar- byråkrati.
Praktiken är ju tillfällig/ kortvarigare än 6 mån. eller borde vara, så att det skulle vara risk att man inte anställer får man lägga åt sidan.
Arbetsgivaren ska inte få ngn stor summa alls iom att man förhoppningsvis får hjälp såvida praktikanten är ngt sånär engagerad.
Är man inte engagerad alls på ngt borde det få konsekvenser- mindre pengar.

I det här läget borde man kunna tvinga arbetsgivare att ta sig an ungdomar, invandrare o asylsökanden.
Dock har arbetsklimatet blivit hårt o man ger arbetsgivarna Möjligheten att suga ur varje uns hos medarbetarna. Denna ständiga ej hållbara Jakten på Större lönsamhet

Om folk kostar så mkt under många år o landet måste låna. Det blir ju ohyggliga kostnader. I vilken drömvärld lever du som tror att lån är gratis?

Fast din kalkylränta antydde att räntan var väldigt hög eftersom du kom upp i 2-3 gånger det investerade beloppet. Och just nu är lån nästan gratis och kommer att förbli en överskådlig tid framåt.

Sedan tycker jag definitivt att en snittid till arbete på 7 år är på tok för hög, och kan vi få ned den till acceptabla 1-2 år så är vi hemma tidigare. Men det kräver också aktiva satsningar.

Vad lånar landet till för ränta menar du?
Där svarade jag på ang. jämförelsen med att investera i nya maskiner.

Jag tycker att 2-30 år är åt :devil:

Fast din kalkylränta antydde att räntan var väldigt hög eftersom du kom upp i 2-3 gånger det investerade beloppet. Och just nu är lån nästan gratis och kommer att förbli en överskådlig tid framåt.

Sedan tycker jag definitivt att en snittid till arbete på 7 år är på tok för hög, och kan vi få ned den till acceptabla 1-2 år så är vi hemma tidigare. Men det kräver också aktiva satsningar.
Jag räknade på en investering som hela tiden tickade pengar

Räntan där ligger på vad?

KL
USA har ju sålt nästan hela sin guldreserv, så pengarna har inget fundament. Hur är det med vår?
Har vi ens ngn?
Kina, Ryssland, Saudi o några till har desto mer nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka