Skam på torra land...

"Nytt integrationsråd ska samla frivilliga krafter

Ett nätverk som samordnar frivilligorganisationer kring integration av nyanlända invandrare. Den funktionen hoppas kommunpolitikerna att det nyinrättade integrationsrådet ska ha.

Idén att starta ett integrationsråd kommer från kommunalrådet Dzenita Abaza (S) som själv invandrade från Bosnien på 1990-talet.

Nytt råd ska fungera som sambandscentral

Myndigheter såsom länsstyrelsen och invandrarservice kartlägger vilka behov som finns och rapporterar till rådet, och informationen förmedlas sedan vidare till frivilligorganisationer och studieförbund som ABF, Sensus, Röda Korset och Mentor till Mentor så att de bättre kan se var deras insatser behövs, säger Bertil Dahl (V).

Som exempel nämner man Friskis och Svettis-gympa på asylboenden, datakurser för nyanlända svenskar på studieförbunden och att landstinget gör det möjligt för invandrade läkare och sjuksköterskor att gå bredvid och se hur man jobbar i Sverige.

Första uppdraget som det nyinstiftade rådet tagit sig an är att anordna en jobbsafari för asylsökande som bor på Koldbodabaden. På fredag kommer 50 asylsökande personer ta en abonnerad buss till olika arbetsplatser i stan där behovet av personal är stort, så som äldrevården och industrin.
"

http://24kalmar.se/2014/12/02/nytt-integrationsrad-ska-samla-frivilliga-krafter/

"Asylsökande ger biblioteken uppsving

3453835_2048_1152.jpg

De ökande flyktingströmmarna har lett till uppsving för biblioteken. I Norberg, med knappt 6 000 invånare och över 700 asylsökande, har besöken mer än fördubblats det sista året.

De nya besökarna är framförallt asylsökande som vill lära sig svenska.

På biblioteket i Norberg ökar både besöken och lånekorten, men inte den vanliga utlåningen av böcker. De asylsökande efterfrågar andra tjänster: att få hjälp att kopiera, faxa, scanna, fritt internet, datorer och körkortsmaterial men framförallt finns ett sug efter att lära sig svenska, så pass mycket att läroböckerna inte räcker till.

– Vi har ju ganska litet av sådant, i alla fall inte den mängd som så många asylsökande som vi har boende i kommunen. Vi pratade med ABF och kom på att vi skulle göra samtalsgrupper. Vi började i liten skala, för de här som söker asyl men inte får gå på SFI

– De vill också lära sig, de vill kunna gå och handla och lära sig om samhället. Det är ju en demokratifråga, något som vi värnar väldigt mycket om på biblioteken, säger Eva-Lena Silva.

Leif Stålhammer bor i Norberg och jobbar ideellt med språkgrupperna. Han kan ha ända upp till 15 deltagare i sin grupp men kallar sig inte ledare utan medhjälpare.

– Jag försöker förklara vad olika svenska förhållanden heter på svenska; ord och fraser som man kan ha nytta av, säger Leif Stålhammer som just den här dagen har besök av en ung man från Afghanistan, som vill träna sin svenska.

Runt 60 asylsökande har redan gått språkgrupper genom ABF och biblioteket i Norberg. Sju grupper är igång nu och fler kommer det att bli. Besöken på det lilla biblioteket når nya höjder.

– Vi har ju olika nätverk på nationell nivå, och många pratar om just det ökande besöksantalet framförallt när det gäller nya grupperna som asylsökande och flyktingar. Det är hårt tryck på biblioteken i hela landet, säger kulturutvecklare Ulf Hölke.

Och på biblioteket i Norberg som har mer än dubblat sina besök, så fortsätter man att hitta nya vägar att möta de besökarna.

– Det är markant övervikt på män som kommer hit. Så vi satt och spånade ABF och jag, och kom på att vi kanske skulle kunna göra något för att locka kvinnorna. Man kanske kan sitta och sy, laga sin barns kläder, sy kläder och på det viset samtala och lära sig svenska, säger Eva-Lena Silva, biblioteksansvarig i Norberg."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6044349

3 inlägg med positiva nyheter om integration och vägar att skapa kontakter, bra. När kommer rapporterna om att arbetslösheten minskar i gruppen, att samhällets utgifter minskar för gruppen?

"Ideell kraft lär ut svenska till asylsökande i Övertorneå

Som asylsökande har man inte rätt till studier i svenska genom SFI, Svenska för invandrare, innan man fått ett uppehållstillstånd. Men i Övertorneå har ett privat initiativ gett de cirka 150 asylsökande som finns där chansen att lära sig språket.

Pia Huuva är entreprenören som blivit ideell svensklärare.

– Det är akademiker, programmerare, revisorer och ekonomer. De skulle verkligen behöva komma ut i vårt samhälle, för vi har ju sådana behov.

Några gånger i veckan har Pia svenskalektioner på hotellet. Förutom språket vill hon även lära ut hur det fungerar i det svenska samhället – sociala koder och praktisk kunskap som underlättar en integration.

Och det går inte att ta miste på att det är ett uppskattat inslag i en i övrigt ganska händelselös vardag för flyktingarna på hotellet.

– Vi har tre aktiviteter per dag - Frukost , lunch och middag. Men vi vill lära oss svenska och jobba till exempel som volontärer för att lära oss konversera på svenska och träffa svenska människor. Vi älskar Pia, säger Ahmed Al Saati från Syrien.

De kommer bland annat från Syrien, Palestina och Ukraina och väntar på besked om de får stanna och var de i så fall ska bo. Många har bråttom och vill så fort som möjligt lära sig språket för att komma in i det svenska samhället och försöka få ett riktigt jobb. De vill använda väntetiden till att göra nytta.

– Jag hoppas väl att man på något sätt ska kunna ge dem någon typ av kunskap. Jag tror att det är mänskligt – är det inte det? – att vilja hjälpa andra människor, säger Pia Huuva."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6048286

"Asylboendet Kronmunken satsar på ett bra mottagande

Ägarna till tillfälliga asylboenden har fått kritik för att tjäna stora pengar på att tränga in massor av människor i undermåliga bostäder. På Kronmunken i Mönsterås ville man göra det annorlunda.

Andreas Radovic driver Kronmunken som öppnade för en månad sedan.

– Det funkar väldigt bra. Vi har lyckats få en bra stämning och vi är nöjda med produkten hittills, säger han.

De senaste åren har campingar, vandrarhem och hotell sett en ny marknad öppna sig. Att hyra ut till Migrationsverket kan ge många extra miljoner.

På Kronmunken vill Andreas Radovic också tjäna pengar – så klart – men på ett bra sätt. Dessutom ordnar man lektioner i svenska, något som man inte alls måste göra enligt sina avtal:

– Vi har en högre personaltäthet och vi har dygnet runt-bemanning. Vi jagar inte sista kronan utan lägger hellre pengarna på bra mat och mer personal.

Själv har Andreas Radovic många kompisar som upplevde att bo på flyktingförläggning på 90-talet. Det har gjort honom motiverad att göra mottagandet av dem som kommer nu bättre, berättar han.

Duaa' Abu Zahra Musa är palestinier och kom till Sverige för en dryg månad sedan. I tre veckor har hon bott här i Mönsterås. Hon hade inte alls väntat sig att allt skulle vara så här bra, efter att ha hört andra flyktingars berättelser om hur mottagandet kan vara i andra länder:

– Jag förväntade mig att det skulle vara värre.

Hon berättar att hon upplever människorna i Mönsterås och Kalmar som mycket vänliga. Att Mönsteråsborna varit givmilda syns också på alla de kläder som skänkts till de asylsökande som nu hänger i långa rader i ett rum.

Duaa' Abu Zahra Musa hoppas nu på en framtid i fred och frihet i Sverige tillsammans med sin man och sin lilla dotter:

– Jag hoppas att vi kan uppfylla våra drömmar här."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6054013

Ursäkta min enkla fråga, vem betalar notan och vad kostar det?
"
I budgetpropositionen 2013/14:1 har Migrationsverket tilldelats medel för en kapacitet att ta emot mellan
44 000 och 50 000 nya asylsökande årligen från och med år 2014. I regleringsbrevsändring 2014-06-26
tilldelades Migrationsverket ytterligare cirka 371 miljoner kronor på anslaget 1:1 år 2014. Anslagskrediten
för år 2014 är oförändrad på cirka 316 miljoner kronor. I samma ändring av regleringsbrevet för år 2014
tilldelades Migrationsverket ytterligare 2 322 miljoner kronor på anslaget 1:2 inom utgiftsområde 8,
anslagskrediten är oförändrad på 245 miljoner kronor.
År 2015 är prognosens huvudscenario närmare 30 000 asylsökande fler än vad verket dimensionerats för.
Även det lägre scenariot överstiger budgetpropositionens intervall."

Många solskenshistorier o de som kommer nu har kanske en annan attityd än många av de gamla

Kl jag har en väninna som är SD are o är tillsammans med en muslimsk man som också är hör o häpna också är ... SD are.

MEN!! deras kärlek är omöjlig pga hans religion o traditioner.
Hans MAMMA ska välja ut en hustru av det egna folket åt den mer än vuxne mannen- 30 år.

Om han inte gör som familjens heder KRÄVER så förskjuts han i all evighet. Han har ju tur som är man o inte riskerar att dödas av fadern eller bröder. Ska vi acceptera det? Att man som myndig inte får bestämma över sitt EGET liv? Än mindre som kvinna.
De lever kvar där vi var på 1700-talet.

Vi svenskar är inte nämnvärt religiösa av oss även om vi följer den kristna traditioner o följer högtidsdagar efter Kristi liv. Även söndagarna som lediga dagar följer Almanackan. Vilodagen
Nu ska vi inte få sjunga Du gamla du fria. För oss har den ceremonin vid skolavslutning ingen direkt koppling till kristendomen även om man håller till i kyrkan. Den svenska flaggan är rasistisk. Man baxnar ju över överdrifterna.
Barn tvingas svälta i skolan under Ramadan bara för att Koranen säger det. De behöver knappt med på gymnastiken o får duscha med kläder på. Det här påminner om Jehovas vittnen. Gymnastik ingår i Läroplanen
Varför ska vi utplåna våra egna traditioner för andras? Det sekulära samhället tar hänsyn till EN annan religions traditioner.
Hur kan det komma sig?

Det är ju vi som tillåter/ föder utanförskap o taskig integration!
Jag tror inte att ngn tackar nej till att vara LEDIG våra högtids/ kristi trodagar.
Om vi tar bort dem blir det nog livat. Om vi ska fortsätta på Linjen vi följer nu så ska man väl vara konsekvent. Vi kan väl inte ha en kalender som kan upplevas som stötande för återigen EN annan religion.

Jag är inte rasist enligt mitt tycke, men troligen SD are ...numera. Lagom är bäst. Respekt ska vara ömsesidig.
Det råder inte åsiktsfrihet. Titta bara här där man kallas för än det ena än det andra pga att man har en avvikande åsikt i en VIKTIG fråga om vår framtid.
De fria valen är snart ett minne blott.
Jag vet inte var ni superpositiva lever, men jag har levt med utlandsfödda sen tidig ålder. Svarar man emot är man genast en HORA.
Så även här. Gräslig syn på antagonister.

Ang. politken. Fattar ni inte att företagsledare smörjer politiker.
Som Rockefeller o Reagan. Puppets.

Många solskenshistorier o de som kommer nu har kanske en annan attityd än många av de gamla

Kl jag har en väninna som är SD are o är tillsammans med en muslimsk man som också är hör o häpna också är ... SD are.

MEN!! deras kärlek är omöjlig pga hans religion o traditioner.
Hans MAMMA ska välja ut en hustru av det egna folket åt den mer än vuxne mannen- 30 år.

Om han inte gör som familjens heder KRÄVER så förskjuts han i all evighet. Han har ju tur som är man o inte riskerar att dödas av fadern eller bröder. Ska vi acceptera det? Att man som myndig inte får bestämma över sitt EGET liv? Än mindre som kvinna.
De lever kvar där vi var på 1700-talet.

Vi svenskar är inte nämnvärt religiösa av oss även om vi följer den kristna traditioner o följer högtidsdagar efter Kristi liv. Även söndagarna som lediga dagar följer Almanackan. Vilodagen
Nu ska vi inte få sjunga Du gamla du fria. För oss har den ceremonin vid skolavslutning ingen direkt koppling till kristendomen även om man håller till i kyrkan. Den svenska flaggan är rasistisk. Man baxnar ju över överdrifterna.
Barn tvingas svälta i skolan under Ramadan bara för att Koranen säger det. De behöver knappt med på gymnastiken o får duscha med kläder på. Det här påminner om Jehovas vittnen. Gymnastik ingår i Läroplanen
Varför ska vi utplåna våra egna traditioner för andras? Det sekulära samhället tar hänsyn till EN annan religions traditioner.
Hur kan det komma sig?

Det är ju vi som tillåter/ föder utanförskap o taskig integration!
Jag tror inte att ngn tackar nej till att vara LEDIG våra högtids/ kristi trodagar.
Om vi tar bort dem blir det nog livat. Om vi ska fortsätta på Linjen vi följer nu så ska man väl vara konsekvent. Vi kan väl inte ha en kalender som kan upplevas som stötande för återigen EN annan religion.

Jag är inte rasist enligt mitt tycke, men troligen SD are ...numera. Lagom är bäst. Respekt ska vara ömsesidig.
Det råder inte åsiktsfrihet. Titta bara här där man kallas för än det ena än det andra pga att man har en avvikande åsikt i en VIKTIG fråga om vår framtid.
De fria valen är snart ett minne blott.
Jag vet inte var ni superpositiva lever, men jag har levt med utlandsfödda sen tidig ålder. Svarar man emot är man genast en HORA.
Så även här. Gräslig syn på antagonister.

Ang. politken. Fattar ni inte att företagsledare smörjer politiker.
Som Rockefeller o Reagan. Puppets.
År det den internationella judendomen du fikar efter. Tja myt som myt :banghead::sneaky:

Magnus Rantorp -" Sverige är mycket dåliga på att diskutera muslimska terrorister och att
vi ligger långt efter andra länder när det gäller att förebygga
terrorism:"
I Sverige får vi inte ha någon åsiktsfrihet utan bli anklagade för hets mot folkgrupp,eller rasister!
Ingen vågar ha en öppet debattklimat, om frågan som alla har åsikt om utan bli utsatt för mordhot,mm
Det är sanningen. I både Norge och Danmark har man ett öppet debatt klimat i all media utan att bli utsatt för hets mot folk grupp.

Magnus Rantorp -" Sverige är mycket dåliga på att diskutera muslimska terrorister och att
I Sverige får vi inte ha någon åsiktsfrihet utan bli anklagade för hets mot folkgrupp,eller rasister!
Ingen vågar ha en öppet debattklimat, om frågan som alla har åsikt om utan bli utsatt för mordhot,mm
Det är sanningen. I både Norge och Danmark har man ett öppet debatt klimat i all media utan att bli utsatt för hets mot folk grupp.

Rasist kortet plockas fram direkt och det omöjliggör vidare diskussion. Precis som här.

I Skandinavien så är väl "lintottsterrorismen den som kostat flest människoliv och mest lidande.
I Europa så ligger väl ställning på 50/50 mellan fascistisk/kommunistisk terror och fundamentalistisk muslimsk terror.
I USA leder väl fortfarande den "vita" terrorn över muslimsk om man bara räknar inhemsks, utifrån kommande så har ju den fundamentaliska tagit ledningen.

I Asien är det svårare att bedöma eftersom en hel del civila dödas av västs drönare och andra av diktatorer och till slut en del av muslimska fundamentalister.

Så för att återgå till Skandinavien, smånassarna leder fortfarande stort.

Ur ett historiskt perspektiv -ja, men jag lever i nuet.
Är det riktigt slugt att barn inte ska kunna ta sig till o från skolan utan vuxenbeskydd?

Ur ett historiskt perspektiv -ja, men jag lever i nuet.
Är det riktigt slugt att barn inte ska kunna ta sig till o från skolan utan vuxenbeskydd?
Jag bor på landet, och för bra många år sedan tog vi oss till skolan med vuxenbeskydd.
Varje tag i skolbussen som kördes av en vuxen ;)

I Danmark, framförallt, och Norge får man lufta fördomar hej vilt i både bild och text utan att ens bli ifrågasatt. Tack som fan för att vi inte har kommit dit i Sverige. Om vårt alternativa sätt att hantera högeridioterna hyfsar debatten så att vi slipper de lågvattenmärkena så är det riktigt bra. Vi är på många sätt en förebild för hela Europa.

Då kan vi ha en debatt där riktiga problem kan lösas istället.

I Danmark, framförallt, och Norge får man lufta fördomar hej vilt i både bild och text utan att ens bli ifrågasatt. Tack som fan för att vi inte har kommit dit i Sverige. Om vårt alternativa sätt att hantera högeridioterna hyfsar debatten så att vi slipper de lågvattenmärkena så är det riktigt bra. Vi är på många sätt en förebild för hela Europa.

Då kan vi ha en debatt där riktiga problem kan lösas istället.
Problemet är ju att vi till del blundar för verkligheten ,för vi är ju så bra här i landet.

Vi har i stort sett samma problem som framförallt Tyskland. Där man idag har en tillväxt på en till två tusen individer per år som säkerhetstjänsten anser utgöra en risk. För Sveriges del så torde vi, relativt sett, ha en tillväxt då på ett till tvåhundra sådana individer.
Diskuteras det?
Nej, för det behövs ju inte, sånt händer ju inte i Sverige.. eller?

Det drillas inte hundratals kristna massmördare i camps, som sen or välkomna tillbaka.
Vi svenskar har levt utan krig i över 200 år o är väldigt naiva o blåögda gällande det mesta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka