Skam på torra land...

Kommuninvest (en sammanslutning av svenska kommuner med likviditetsöverskott som lånar ut pengar till andra svenska kommuner) sätter räntan utifrån Stibor90 med ett påslag. Detta påslag har de senaste månaderna varierat mellan 2 och 12 "punkter" (0,02-0,10 %). Vilket med dagens notering för Stibor90 (0,255 %) skulle innebära att kommunen som behöver låna betalar en ränta någonstans mellan 0,275 och 0,355 %. Alltså "nästan gratis"! (Till skillnad mot övriga räntor noteras Stibor med tre decimaler.)

Räntan där ligger på vad?

KL
USA har ju sålt nästan hela sin guldreserv, så pengarna har inget fundament. Hur är det med vår?
Har vi ens ngn?
Kina, Ryssland, Saudi o några till har desto mer nu.

Räntan på svenska statsobligationer per 2015-01-08 (senaste officiella noteringen):

löptid ränta
2 år 0,019
5 år 0,099
7 år 0,373
10 år 0,863

Staten Sverige lånar alltså, precis som kommunerna, oerhört billigt i dagsläget.

Senast ändrad:
Inte ett ord om det som sker i Paris.

När det händer här är det smällar man får ta?
Vi har ju noll förberedelse, för sånt händer inte här....
Japp det är smällar man får ta när kulturer krockar.
Hur fan ska man kunna förbereda för något sådant??
Dock gillar jag Frankrikes lösning på problemet,kostnadsfritt för landet.

Och jag ser skrämmande ekonomikunskaper hos företagare i tråden...

Som tur är så är det ju val var 4e år så vi kan inverka på de ... Dvs rösta på partier som INTE sätter sej i skuld till varje pris...

Det behövs utbildning i världen.
En ung kvinna fick Nobels fredspris för sitt arbete för utbildning.
Det säger en del om värdet.
I den här tråden ser jag stora brister på just kunskap.
" när jag var 20 så sa jag:- jag vet,jag vet!
När jag var 40 sa jag: Ja, ja, jag vet.
När jag blev 60 sa jag: ja , jag vet att jag inte vet..i all ödmjukhet ;)
självinsikt är en annan bristvara

och staten tar inte upp i annat än obligationer? hur kunde man då tjäna miljarder på att kronan blev starkare när man skulle betala tillbaka utlandslånen? ;)

Vilka lånar ut pengar till staten?
Vi lånar genom att sälja skuldsedlar, främst obligationer. Många tror att vi tar lån i bank eller från andra stater, men så är det alltså inte.

Långivarna är de som köper obligationerna. Det kan till exempel vara pensionsfonder, försäkringsbolag, banker, centralbanker och privatpersoner, både svenska och utländska.

Vilka statspapper säljer vi?
Riksgälden säljer inte bara statsobligationer utan även statsskuldväxlar, realobligationer och obligationer i utländsk valuta. Upplåningsbehovet och de riktlinjer som regeringen har beslutat om avgör hur vi fördelar upplåningen mellan olika typer av statspapper.

Ovanstående kommer från Riksgäldens hemsida.

Varje år bestämmer regeringen riktlinjerna för hur Riksgälden ska förvalta och finansiera statsskulden. Skuldens exponering mot utländsk valuta ligger sedan ett antal år på 15 % av den totala skulden, men i riktlinjerna för 2015 står att denna exponering successivt ska minskas - för att minska valutarisken ytterligare.

Det behövs utbildning i världen.
En ung kvinna fick Nobels fredspris för sitt arbete för utbildning.
Det säger en del om värdet.
I den här tråden ser jag stora brister på just kunskap.
Ja så ovanligt är det i de krigshärjade områdena. Det är ren anarki. När det är en för oss självklar sak får man där Nobelpris. De kan inte samsas sinsemellan. Tror du att de håller sams här eller med oss otrogna? Då pratar vi inte bara extremister.
Tänker på hur Sveriges regeringar har klara att finna den som mördade landets Statsminister eller vid tsunami katastrofen. Vad tusan De var ju på Jullov.
En terrorattack är övermäktig o förvånande när det väl händer. T o m fransmännen som har lite krav på sina invandrare o asylsökande visste om terroristerna, men trodde väl inte- de heller

"Butik i Dalarna börjar med arabiska skyltar

Ica-handlaren Thomas Djupenström har under åren varit engagerad i att försöka underlätta för de nyanlända.

– Jag har varit i kontakt med Migrationsverket i ett antal år och snackat om att vi borde ha någon slags praktik här i butiken.

En anledning är att underlätta för asylsökande att handla mat och, i slutänden, göra sig förstådda på orten.

– Då har man någon här som kan språket och som kan hjälpa till. Vi kan ju svenska, engelska och tyska, men förut fick vi till exempel asylsökande från Azerbajdzjan och då hade jag praktikanter från Azerbajdzjan som kunde hjälpa till.

På senare tid har butiken valt att utveckla projektet.

Med hjälp av två nya praktikanter har man lyckats anpassa butiken ytterligare för de flyktingar som anländer till Långshyttan.

Efter att ha blivit uppmärksammade om att många kunder tar sig in till Hedemora för att köpa halalmärkt kyckling valde man, bland annat, att utöka butikens halalsortiment.

I ett nästa steg valde man att översätta skyltar i butikens gångar.

– Jag tänkte: Vad fasiken, jag har ju skyltar i taket och där utnyttjar jag bara hälften av ytan och då kan vi lika gärna utnyttja den andra delen och skriva på arabiska. Då kan de som kommer hit se vad det står tills de lär sig svenska.

Thomas Djupenström tog hjälp av sin ena praktikant, en datorprogrammerare från Syrien, för att utveckla de nya skyltarna.

Nu kan arabisktalande kunder hitta bland barnmat, blöjor, nappar, kryddor, läsk, ris, konserver och andra varor som butiken säljer.

– Vi tyckte det var en jättebra idé. Speciellt när han var så kunnig inom data, säger Djupenström, och tillägger:

– Syftet med praktiken är inte att de ska jobba i butiken, utan lära sig språket, och när de blir hemmastadda kan de få praktik på ställen som passar deras utbildning bättre.

Nu hoppas Thomas Djupenström kunna fördjupa samarbetet och hjälpa till att slussa in fler i det svenska samhället.

– Jag vill ju få till ett rullande schema, att det kommer två nya praktikanter. Syftet är ju att så många som möjligt ska komma in i vår svenska gemenskap och det enda sättet är att göra sig förstådd. För alla som kommer hit är kunniga."

http://www.expressen.se/nyheter/butik-i-dalarna-borjar-med-arabiska-skyltar/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka