Skam på torra land...

Nej, då har du missförstått mig ganska flagrant. Sjukskrivna ska betraktas med möjligheter som utgångspunkt och ges omfattande stöd för att kunna återvända till arbetsmarknaden och därmed också omfattande morötter när så sker. Den åsikten har jag haft längre tid än mitt Buke-konto. Även om det är OT.

Ja det stämmer det du beskriver, men det betyder också att de sjukskrivna samtidigt uppfattades som tärande för samhället, det var ju därför det blev debatt i trådarna, inte för att de sjuka skulle ges möjlighet till hjälp utan att de i det stora uppfattades som lite lata OCH tärande.
Och för all del rätt ska vara rätt, det var många fler än du som hade åsikten- som jag uppfattade det- om tärande sjuka som belastade den svenska ekonomin och med det gav problem för samhället. Menades ganska stora problem.

Det jag undrar nu är hur kan invandringen /asylsökande bli " närande " helt plötsligt?, även när integrationen är klart så är det givet? att fler hamnar i sjukskrivningarnas fack och blir tärnade?, alltså fler av de asylsökande är sjuka/ psykiska problem/ truaman osv osv ser jag som något som tyvärr följer med svåra krigsupplevelser- än den grupp som diskuterades för några år sedan.

Så lågt att peka finger åt någon genom att referera till något du ska ha läst i en annan tråd, i ett annat sammanhang och för några år sedan(!). Vad det än är, släpp det! (För din egen skull om inte annat).

Vad menar du med "för din egen skull"?

Är det ett hot?

Är du moderator?

Får man inte skriva vad man vill?- frågan är högst relevant.

Nej, man kan förklara ett koncept med en tankemodell, som blir mer konkret om man stoppar in siffror. 7 år är inte så tokig som siffra i sammanhanget då det just är genomsnittstiden till sysselsättning. En sysselsatt medborgare är en lönsam medborgare.

Fast varför använda sig av hemmasnickrade tankemodeller som bortser från en himla massa istället för att se till forskningen och vad den säger om när lönsamheten kommer? Som jag skrev tidigare så är inte 7 år genomsnittstiden till sysselsättning. Det skulle vara det om sysselsättningen fortsatta att öka i samma takt över ytterligare 7 år och ge en sysselsättningsgrad på 100% efter 14 år. I verkligheten så sker det inga dramatiska sysselsättningsökningar efter 7 år.

Vad menar du med "för din egen skull"?

Är det ett hot?

Är du moderator?

Får man inte skriva vad man vill?- frågan är högst relevant.

Hot eller censur?! Vilka drastiska tolkningar du gör. Jag menade typ tvärtom. Såklart du får skriva/ känna/ tycka vad du vill (och därav för din egen skull, du behöver ju inte göra det för någon annans skull). :) Tycker bara det låter lite jobbigt att hänga upp sig på flera år gammalt groll, inte mer allvarligt än så :)

Hot eller censur?! Vilka drastiska tolkningar du gör. Jag menade typ tvärtom. Såklart du får skriva/ känna/ tycka vad du vill (och därav för din egen skull, du behöver ju inte göra det för någon annans skull). :) Tycker bara det låter lite jobbigt att hänga upp sig på flera år gammalt groll, inte mer allvarligt än så :)
Vadå groll, det är väl intressant om någon ändrar åsikt i en fråga...

Jo det är det faktiskt.
Barnafödandet går ner och man kan redan nu se att det kommer att bli katastrof om inte befolkningen ökas på annat sätt.
Eftersom att invandringen finns så kan vi ju välja att tacksamt ta emot den.

Kan du då argumentera för det? Att försörjningskvoten kommer att gå upp i framtiden vet jag redan. Det är en faktor, av många, som påverkar. Jag skrev till dig tidigare i tråden:

Min åsikt kommer du ändra åtminstone. Det enda jag har hört dig nämna är problemet med den åldrande befolkningen, d.v.s att den framtida åldersstrukturen kommer att bidra till en högre försörjningsbörda. Det stämmer att invandrare bidrar till en för försörjningsbördan mer gynnsam åldersstruktur. Men det finns även en massa andra faktorer som påverkar försörjningsbördan. Vilka antaganden gör du, och på vilka grunder gör du dessa, för att få fram att en ökad invandring kommer att bli lönsam?

Som tur är har jag inte ändrat åsikt alls i frågan. Allt är en grav missuppfattning av @ginnies av en OT

Då ber jag om ursäkt för min grava missuppfattning där om just dig- men frågan som kom av det är fortfarande intressant, dels för hur den kan förklaras och dels beroende på det var andra som diskuterade om dessa tärande och lata sjuka.

Hur kan det helt plötsligt bli närande?

Jag har inte hängt upp mig, det var inget groll som så- håller med sjoberga i mycket och så även där , men min frågeställning av det kvarstår-

Tidigare i tråden hävdade du att du inte hade några fördomar-för det var självupplevt (#1244). Alltså säger du emot dig själv när du nu hävdar att svenska kvinnor skulle ha fördomar om inhemska män, man kan ju utgå från att svenska kvinnor har självupplevda erfarenheter av svenska män. Du slår knut på dina egna tankegångar och kvar blir bara ett absurt påstående, med drag av paranoia. Det är nog dags att dra nödbromsen, innan det spårar ur fullständigt.
Det är klart att jag har fördomar eller generaliserar.
Liksom ni som buntar ihop alla som inte tycker att vi ska ta emot alla utan att ha en Plan- gjorts sin läxa/utredning som man sedan håller sig till, till att Direkt avfärda med att förnedra o använda rasistslutordet.

Då ber jag om ursäkt för min grava missuppfattning där om just dig- men frågan som kom av det är fortfarande intressant, dels för hur den kan förklaras och dels beroende på det var andra som diskuterade om dessa tärande och lata sjuka.

Hur kan det helt plötsligt bli närande?

Det jag skrev var att man inte kan dela upp befolkningen i närande och tärande, man gör inte det i ett modernt humanistiskt samhälle. Jag förstår inte riktigt frågan.

Jag ser mycket främlingsfientlighet i tråden.bolagensådel rasism.

Men mest missriktad dumsnålhet.
Som en företagare som inte vill expandera för att de nya maskinerna kostar pengar.
Trots att de gamla maskinerna håller på att gå sönder.

Som att "Det spelar ingen roll om det blir sämre för oss bara det inte på något vis blir bättre för "dom".
Missundsamhet tror jag att det heter.
Men igen. Den nya investeringen genererar t o m mer pengar per omgående.
Om den ska stå undanstoppad i minst 7 år o servas varje månad har man med ränta betalat kanske 2-3 gånger inköpspriset.
Mänskligt kapital kan gå in i arbete direkt.
Det finns ingen anledning att lära folk att de varken får eller behöver jobba här.
Siffran på 600000 behövande till vården är ju helt åt hell.
Var sker besparingarna? Självklart i personalen. Om ekonomin blir tightare för riskkapital bolagen- än mindre personal!

Senast ändrad:
Det jag skrev var att man inte kan dela upp befolkningen i närande och tärande, man gör inte det i ett modernt humanistiskt samhälle. Jag förstår inte riktigt frågan.
"Och ändå rör hon på sig"
Försäkringsbolag använder modeller som delar upp befolkning i olika kostnadsgrupper. Stat o kommun räknar med all säkerhet på kostnader för olika grupper. Varför då hyckla med sanningen och förneka att det existerar.

Jag har inte hängt upp mig, det var inget groll som så- håller med sjoberga i mycket och så även där , men min frågeställning av det kvarstår-

Tycker det var ett märkligt sätt att lägga fram ditt påstående på om det inte var för att peka finger/gammalt groll, lät så skarpt och oödmjukt, men då vet jag. Och du vet att jag inte försökt hota dig ;)

Det är klart att jag har fördomar eller generaliserar.
Liksom ni som buntar ihop alla som inte tycker att vi ska ta emot alla utan att ha en Plan- gjorts sin läxa/utredning som man sedan håller sig till, till att Direkt avfärda med att förnedra o använda rasistslutordet.

På vilket sätt bidrar du till en givande diskussion med dina fördomar och överdrivna generaliseringar?

Vi är många som gärna diskuterar hur invandrings- och integrationspolitiken kan förbättras, men du tycks ju själv inte så intresserad av just det. Du berättar gärna om din bild av verkligheten och generaliserar så du nästan spricker, men jag vill liksom inte diskutera verklighetsfragment. Dina fördomsbaserade omvärldsanalyser föder ingen givande diskussion.

Det går inte att diskutera med några som bara vill höra att allt är bra.
Total avsaknad av riskanalyser o siffror som det passar.
Det går!!!!
Kosta vad det kosta vill. Att Andra verkligt utsatta blir utan hjälp negligerar ni helt o hållet.

Jag är full, fördomsfull så jag spricker, avskyvärd.
Det kan man lätt kasta tillbaka när man så lättvindligt bara skjuter ifrån sig o klappar sig på huvudet.

Ni kommer inte med några som helst verklighetsförankrade lösningar o har fortfarande inte svarat på LBB fråga . vad göra 101509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka