Nej, då har du missförstått mig ganska flagrant. Sjukskrivna ska betraktas med möjligheter som utgångspunkt och ges omfattande stöd för att kunna återvända till arbetsmarknaden och därmed också omfattande morötter när så sker. Den åsikten har jag haft längre tid än mitt Buke-konto. Även om det är OT.
Ja det stämmer det du beskriver, men det betyder också att de sjukskrivna samtidigt uppfattades som tärande för samhället, det var ju därför det blev debatt i trådarna, inte för att de sjuka skulle ges möjlighet till hjälp utan att de i det stora uppfattades som lite lata OCH tärande.
Och för all del rätt ska vara rätt, det var många fler än du som hade åsikten- som jag uppfattade det- om tärande sjuka som belastade den svenska ekonomin och med det gav problem för samhället. Menades ganska stora problem.
Det jag undrar nu är hur kan invandringen /asylsökande bli " närande " helt plötsligt?, även när integrationen är klart så är det givet? att fler hamnar i sjukskrivningarnas fack och blir tärnade?, alltså fler av de asylsökande är sjuka/ psykiska problem/ truaman osv osv ser jag som något som tyvärr följer med svåra krigsupplevelser- än den grupp som diskuterades för några år sedan.