Skam på torra land...

Det vore också ett demokratiskt beslut att bestämma i riksdagen efter sedvanlig behandling att landsbygdsbo enväldigt får bestämma vilka partiprogram som är rasistiska. Men det begränsar demokratin.

Samma med ditt beslut.

Nu då vi närmar oss pudelns kärna?
Är det så illa att se verkligheten i ansiktet?
Nej det är så illa när det blir rundgång på dina argument.
Vi är liksom tillbaka på en plats där vi var förut.
Och jag vill gärna lämna den och komma framåt.
Om du tar en liten paus så brukar du komma loss.
Nu så har du fastnat.

Nå har du läst dokumentet som du själv länkade till?

Klassiska begrepp är inte mer värda än moderna förfinade. Programmet är uttalat rasistiskt. Men du får gärna läsa de spaltmeter som refererades till i den gamla tråden. Så slipper vi köra 1000 inlägg här, som slutar med att jag tycker att det är rasistiskt, du inte, jag respekterar din åsikt, men du vägrar respektera min och de många andra jag refererat i frågan.

Det kan vi bespara oss.
ja det kan vi nog göra eftersom du inte i sak lyckades bevisa din ståndpunkt då, så lär du ju inte kunna göra det nu eftersom det saken gäller inte har förändrats ;)

Det vore också ett demokratiskt beslut att bestämma i riksdagen efter sedvanlig behandling att landsbygdsbo enväldigt får bestämma vilka partiprogram som är rasistiska. Men det begränsar demokratin.

Samma med ditt beslut.
Jag varken kan eller vill göra det. Vad som bestämmer det är ju det aktuella partiets officiella program.
Om vi begränsar vad man får skriva i ett partiprogram på samma vis som vi har begränsat yttrandefriheten när det gäller vad man får skriva i en tidning så skulle man ju i praktiken bara kunna blockera vissa program. Men som du vet så kan man skriva ett program innanför gränsen som även attraherar dem utanför gränsen så att stoppa ett parti blir ju betydligt svårare
Men det är klart om vi likt "storebror" ändrar betydelsen av ord så kan ju i stort sett vad som helst kallas vad som helst. Men dithän är det väl ingen förnuftig människa som vill.

Senast ändrad:
Nej det är så illa när det blir rundgång på dina argument.
Vi är liksom tillbaka på en plats där vi var förut.
Och jag vill gärna lämna den och komma framåt.
Om du tar en liten paus så brukar du komma loss.
Nu så har du fastnat.

Nå har du läst dokumentet som du själv länkade till?
Jag har länkat till många dokument och ögnat igenom de flesta.
det vi talade om så visar det ju ganska klart att den aktuella gruppen har en högre genomsnittlig utbildning i vissa länder och kombinerar man detta med vetskapen om dessa gruppers olika sysselsättnings grad i de olika länderna så kommer man ju fram till att kunskap i det aktuella landets hemspråk ger en fördel.

Jag är varken tanten eller hennes elev men kan tänka mig att det är lite svårt att tänka sig en framtid i ett land som tagit mot så många flyktingar. Där kan man tala om stora problem med flyktingmottagandet.
Jag tänkte inte främst på Libanon, utan på andra mera stabila länder i närheten. Och såklart kan jag förstå att en syrisk läkare söker sig hit trots språkbarriären, läkare här är ett högstatusyrke med goda möjligheter till en hög eller till och med mycket hög lön även med svenska mått. Men att lämna sin fru och sina barn under de förhållanden som tanten beskrev och offra sin egen hälsa känns som ett orimligt högt pris när det som jag förstått finns möjlighet att ta med familjen och arbeta i andra länder i området.

Nu tror jag inte tanten kommer svara men det hade varit intressant att få höra skälet för som alltid förekommer det en mängd uppgifter så den information jag fått kanske inte stämmer?

Jag varken kan eller vill göra det. Vad som bestämmer det är ju det aktuella partiets officiella program.
Om vi begränsar vad man får skriva i ett partiprogram på samma vis som vi har begränsat yttrandefriheten när det gäller vad man får skriva i en tidning så skulle man ju i praktiken bara kunna blockera vissa program. Men som du vet så kan man skriva ett program innanför gränsen som även attraherar dem utanför gränsen så att stoppa ett parti blir ju betydligt svårare
Men det är klart om vi likt "storebror" ändrar betydelsen av ord så kan ju i stort sett vad som helst kallas vad som helst. Men dithän är det väl ingen förnuftig människa som vill.

Yada, yada, yada. Jag och många andra som läser kommer fram till en annan slutsats om vad det officiella programmet innehåller. Du får ha din åsikt, jag respekterar den, men det är ganska trist att det ska vara så svårt för din del att inse att den tolkning och åsikt man innehar inte alltid är en objektiv sanning.

"Jag och många andra som läser kommer fram till en annan slutsats om vad det officiella programmet innehåller"
" tolkning och åsikt man innehar inte alltid är en objektiv sanning."
Det är ju det jag sagt hela tiden , du och andra lägger in er tolkning i texten. Till viss del kan jag tom hålla med om den. Men, och det är ju kärnfrågan: Är texten öppet rasistisk? och på den frågan svarar jag och även de flesta att så är inte fallet. Tom. du själv har ju medgivit detta.
Därför är den logiska fortsättningen att man inte kan hävda att SD är ett öppet rasistiskt parti. Sägandes det väl medveten omatt ett flertal representanter för partiet yttrat sig både på och över gränsen. Men dessa uttalanden har kommit från dem och inte från partiet officiellt.

Stöder jag SD?

Jag anser att jag inte gör det!
Jag är för invandring.
mot protektionism
för en reglerad o kontrollerad humanistisk asylhantering.
För ett medlemskap både i NATO o EU.

Men naturligtvis skylls jag för att vara SD;are då sakliga argument tryter.

Menar du fordonsskatt? Det är just en skatt på fordon och ingen avgift. Vad är vägskatt?
"Fordonsskattär enskattför de flesta motordrivnafordonsompersonbilar,bussar,lastbilar,motorcyklar,traktorerför att fordonet skall få användas påallmän väg. Typiskt för fordonsskatt är att den är oberoende av hur mycket fordonet används."
Alltså en avgift för att få köra på vägen. Du har ju ex en broavgift mellan Danmark o Sverige, vis´st kan man kalla den en skatt om man vill. Ja egentligen är det mer en skatt än en avgift eftersom du får betala mer ju mer du använder bron
fordonskatten är ju latent oberoende hur mycket du kör.

"Fordonsskattär enskattför de flesta motordrivnafordonsompersonbilar,bussar,lastbilar,motorcyklar,traktorerför att fordonet skall få användas påallmän väg. Typiskt för fordonsskatt är att den är oberoende av hur mycket fordonet används."
Alltså en avgift för att få köra på vägen. Du har ju ex en broavgift mellan Danmark o Sverige, vis´st kan man kalla den en skatt om man vill. Ja egentligen är det mer en skatt än en avgift eftersom du får betala mer ju mer du använder bron
fordonskatten är ju latent oberoende hur mycket du kör.

Fortfarande en skatt. Du leker med ord och hittar på egna definitioner.

Och nej broavgiften för Öresundsbron är ingen skatt.

Det är som att låna till ett hus.

Inkomsterna för att betala räntorna finns men inte 3 mille på bordet.
Det är ett vedertaget sätt att skaffa kapital till investeringar.
Men då är huset säkerheten.
Det finns INGA garantier att alla nyanlända får arbete, såvida man inte sållar o bara tar de högutbildade o gärna läkare.

Jo det är det faktiskt.
Barnafödandet går ner och man kan redan nu se att det kommer att bli katastrof om inte befolkningen ökas på annat sätt.
Eftersom att invandringen finns så kan vi ju välja att tacksamt ta emot den.

Alternativet vore annars att tvinga kvinnor att föda barn.
Vilket både är dyrare och totalt barbariskt.
Barnafödandet var lågt förr. Populationen har ökat med 2 miljoner. 25%.

för att hela den tanken ska fungera krävs det återigen att fler arbetar o betalar skatt.

Sen nya kassaregisterlagen infördes av en anledning har jag många gånger fått ett kvitto på 10 kr för pizzan:mad:

Fortfarande en skatt. Du leker med ord och hittar på egna definitioner.

Och nej broavgiften för Öresundsbron är ingen skatt.
Fordon/ vägskatt betalas per kg som belastar det totala vägnätet. Var från början tänkt som en engångsavgift, men blev SKATT varje år- smart.
Trängsel / bro/ färje avgifter betalas per gång o är en avgift. Men sålänge det går till Staten ses det som skatt,

Det verkar ju onekligen som om det snavar och faller lite överallt i samhället.

I dagens GP går representanter för Lärarnas fackförbund ut och säger vad de tycker under rubriken "Vuxenutbildningen i fritt fall"

"Från att vuxenutbildningen tidigare tog emot elever med målet att höja sina redan höga betyg, tar man i dag emot deltagare med stora kunskapsluckor och därmed svårigheter att ta igen det de inte har tillägnat sig i grund- och gymnasieskolan. Samma svårigheter ställs SFI-lärare för, då de undervisar i grupper med deltagare som har problem att förstå vilken kunskapssyn som gäller i Sverige.

Muissgynnar sund utveckling

Den allt kortare lärsträckan missgynnar såväl studier som en sund utveckling av verksamheten. I vissa fall kan det handla om halveringar av undervisningstiden jämfört med motsvarande kurser på ungdomsgymnasiet och även om till exempel SFI-elever på yrkesprogram blir godkända anses de ändå inte alltid anställningsbara, så vad har vi då uppnått?

http://m.gp.se/nyheter/debatt/1.2594682-debatt-vuxenutbildningen-har-forsatts-i-fritt-fall

Men då är huset säkerheten.
Det finns INGA garantier att alla nyanlända får arbete, såvida man inte sållar o bara tar de högutbildade o gärna läkare.
Nej men det räcker med att tillräckligt många får det och att de också får barn så läser det sig.
Man kan definitivt låna på det mänskliga kapitalet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka