Skam på torra land...

"Ett växthus för asylsökande i Boden

Anders Nyström arbetar med flera kollegor som har bakgrund i andra länder och därmed också andra språkkunskaper, till exempel Ahmadi Hasmatullah som från början är från Afghanistan och talar sex språk.

GXj1K4euYNNDmaLWxgCY.jpg

De nyanlända deltar i studiecirklar som ordnas i Klondykes lokaler. Där får alla en första verktygslåda för att ta till sig det svenska samhället. Det kan till exempel handla om hur man gör i en tvättstuga för att boka tid. Polisen och brandkåren kommer också på besök och berättar om sina verksamheter.

- Vi ser många framtida utvecklingsmöjligheter här och det är därför vi har ett förtätat samarbete med Arbetsförmedlingen, trots att de nyanlända inte kommer dit förrän de har fått uppehållstillstånd, säger Anders Nyström.

De asylsökande i Boden har olika studiebakgrund. Många är välutbildade, medan andra inte har haft möjlighet att gå i skola på grund av konflikter.

För att underlätta integreringen i Sverige har ABF i samarbete med Umeåföretaget Umecon tagit fram ett internetbaserat interaktivt läromedel som kallas för eyoulearn. Här får man lära sig att använda en dator, hur e-post och en internetbank fungerar. I utbildningen talar man också om de faror som kan finnas på internet.

Läromedlet finns på arabiska, tigrinja, persiska och somaliska och är också anpassat för analfabeter. Då är det rörliga bilder och en röst som läser upp informationen.

- Jag känner inte till att det finns någon liknande funktion någon annanstans. Det är en riktad folkbildningsinsats till dem som inte har så mycket skolgång, säger Anders Nyström.

Från undervisningen i Svenska för invandrare, SFI, för de nyanlända som har fått ett uppehållstillstånd har han också hört positiva reaktioner på att de som kommer från Klondyke redan har lärt sig lite svenska och därför kan börja läsa på en högre nivå hos SFI."

http://www.abf.se/Press-Nyheter/Nyheter/2014/Ett-vaxthus-for-asylsokande-i-Boden/

Jag har aldrig någonsin förnekat det faktum att sysselsättningsgraden är lägre för utrikes födda än för inrikes födda. Men jag vägrar att dela in människor i tärande och "närande" för så gör man inte i ett modernt humanistiskt samhälle. Statistik kan vara nyttigt, men inte för att dra slutsatser om individer.

De mest tärande - dvs som håller tillbaka ekonomin - idag är de som underbygger rasistiska myter och den diskriminering som är omfattande.
Med ge mig en siffra för Guds skull. Men det är precis så man gör för det är inte fult längre. Dessutom drar vi inga slutsatser om individer utan om invandrare eftersom det är en kostnad i budgeten

"Asylsökande tog bussen till jobben

På fredagen anordnade kommunen jobbsafari för 50 asylsökande som bor på anläggningen i Kolboda. Läkare, ingenjörer, lärare och jurister från Syrien och Eritrea som man hoppas kunna locka kvar i regionen.

I den abonnerade bussen på väg ut till kraftvärmeverket Moskogen drar någon i gång syrisk musik ur två små datorhögtalare och folk bak i bussen börjar klappa med och sjunga.

Fredagens jobbsafari, anordnad av kommunen, är ett sätt att synliggöra de jobbmöjligheter som finns i Kalmar, med studiebesök på Kalmar slott, Kalmar Energis kraftvärmeverk, Oxhagshemmet och Electra.

– Vi vet att de personer som finns här har hög kompetens, och vi vill ju gärna behålla dem här i Kalmar kommun, säger Hashim Gashi, integrationslots på kommunen och ansvarig samordnare för det nya integrationsråd som just inrättats i kommunen.

Många på bussen är utbildade läkare, ingenjörer, jurister och ekonomer; välutbildade människor som inte vill annat än att komma ut i det svenska arbetslivet.

En av dem är Amani Al Shehabi från Syrien, som tidigare jobbade som farmaceut på ett läkemedelsföretag utanför Damascus.

– Självklart vill jag få jobb här. Men först vill jag avsluta min masterutbildning i farmakologi, säger hon.

Hennes släktingar och bekanta som kommit från Syrien de senaste åren finns utpridda runt om i Sverige, så det är ingen svensk stad som lockar särskilt, men hon vill gärna till storstan, säger hon.

– Jag har funderat lite på Göteborg, jag har en moster som bor där.

Det som skulle kunna locka henne att stanna kvar i Kalmar är framförallt möjligheten att kunna studera det hon vill, säger hon – och självklart: Ett jobb.

Jobbsafarins handlar emellertid inte bara om att visa upp möjligheterna för de asylsökande – lika mycket handlar det om att få arbetsgivare att få upp ögonen för de resurser som finns ute på asylboendena, säger kommunens integrationslots Hashim Gashi.

Nawar Akkash jobbade som geografilärare och i ett flyktingläger innan hon kom till Sverige. Hon hoppas kunna vidareutbilda sig i socialt arbete och vill gärna jobba med människor på något sätt.

Hon säger att hon är väldigt tacksam för att ha fått se framtidsmöjligheterna i Kalmar:

– Det är en svår period i mångas liv att sitta och vänta på ett besked om uppehållstillstånd, särskilt på en plats så långt från stan. Det är fantastiskt att de tänker på oss, och att vi nu vet mer om staden vi bor i."

http://24kalmar.se/2014/12/05/asylsokande-tog-bussen-till-jobben/

Man kan ju använda andra beskrivningar, mjuka o hårda sektorer i samhället.
Skola vård o omsorg är naturligtvis tärande på kort sikt men samhället räknar cyniskt att insatser här ska ge återbäring på sikt.
Men man har en budget som gör att tillgången till resurser inte är obegränsad, för det håller inte på lång sikt.
Samma sak gäller migrationsverkets insatser, den är på kort sikt tärande. Samhället räknar cyniskt med att det ska ge tillräklig återbäring på sikt.
Men där liksom i det tidigare exemplet får inte tillgången på resurser vara obegränsad för då håller inga beräkningar som samhället gör och sektionen blir enbart tärande eller mjuk om man så vill.

"Asylsökande tog bussen till jobben

På fredagen anordnade kommunen jobbsafari för 50 asylsökande som bor på anläggningen i Kolboda. Läkare, ingenjörer, lärare och jurister från Syrien och Eritrea som man hoppas kunna locka kvar i regionen.

I den abonnerade bussen på väg ut till kraftvärmeverket Moskogen drar någon i gång syrisk musik ur två små datorhögtalare och folk bak i bussen börjar klappa med och sjunga.

Fredagens jobbsafari, anordnad av kommunen, är ett sätt att synliggöra de jobbmöjligheter som finns i Kalmar, med studiebesök på Kalmar slott, Kalmar Energis kraftvärmeverk, Oxhagshemmet och Electra.

– Vi vet att de personer som finns här har hög kompetens, och vi vill ju gärna behålla dem här i Kalmar kommun, säger Hashim Gashi, integrationslots på kommunen och ansvarig samordnare för det nya integrationsråd som just inrättats i kommunen.

Många på bussen är utbildade läkare, ingenjörer, jurister och ekonomer; välutbildade människor som inte vill annat än att komma ut i det svenska arbetslivet.

En av dem är Amani Al Shehabi från Syrien, som tidigare jobbade som farmaceut på ett läkemedelsföretag utanför Damascus.

– Självklart vill jag få jobb här. Men först vill jag avsluta min masterutbildning i farmakologi, säger hon.

Hennes släktingar och bekanta som kommit från Syrien de senaste åren finns utpridda runt om i Sverige, så det är ingen svensk stad som lockar särskilt, men hon vill gärna till storstan, säger hon.

– Jag har funderat lite på Göteborg, jag har en moster som bor där.

Det som skulle kunna locka henne att stanna kvar i Kalmar är framförallt möjligheten att kunna studera det hon vill, säger hon – och självklart: Ett jobb.

Jobbsafarins handlar emellertid inte bara om att visa upp möjligheterna för de asylsökande – lika mycket handlar det om att få arbetsgivare att få upp ögonen för de resurser som finns ute på asylboendena, säger kommunens integrationslots Hashim Gashi.

Nawar Akkash jobbade som geografilärare och i ett flyktingläger innan hon kom till Sverige. Hon hoppas kunna vidareutbilda sig i socialt arbete och vill gärna jobba med människor på något sätt.

Hon säger att hon är väldigt tacksam för att ha fått se framtidsmöjligheterna i Kalmar:

– Det är en svår period i mångas liv att sitta och vänta på ett besked om uppehållstillstånd, särskilt på en plats så långt från stan. Det är fantastiskt att de tänker på oss, och att vi nu vet mer om staden vi bor i."

http://24kalmar.se/2014/12/05/asylsokande-tog-bussen-till-jobben/
Att Syrier och framförallt Iranier som kommer hit, har en hög utbildningsnivå jämför med ex medelsvensson är inget nytt. Även Palestinier har ofta bra utbildning och stora kontaktnät, varför man brukar kalla dem arabvärldens judar.
Bara bra att vi snabbt omvandlar asylanter till invandrare.

Jag har aldrig någonsin förnekat det faktum att sysselsättningsgraden är lägre för utrikes födda än för inrikes födda. Men jag vägrar att dela in människor i tärande och "närande" för så gör man inte i ett modernt humanistiskt samhälle. Statistik kan vara nyttigt, men inte för att dra slutsatser om individer.

Faktum så var det precis det du gjorde när det diskuterades sjuskrivningar. Förvisso några år sedan men då var tonen inte lika förstående.

Faktum så var det precis det du gjorde när det diskuterades sjuskrivningar. Förvisso några år sedan men då var tonen inte lika förstående.

Nej, då har du missförstått mig ganska flagrant. Sjukskrivna ska betraktas med möjligheter som utgångspunkt och ges omfattande stöd för att kunna återvända till arbetsmarknaden och därmed också omfattande morötter när så sker. Den åsikten har jag haft längre tid än mitt Buke-konto. Även om det är OT.

Nej, då har du missförstått mig ganska flagrant. Sjukskrivna ska betraktas med möjligheter som utgångspunkt och ges omfattande stöd för att kunna återvända till arbetsmarknaden och därmed också omfattande morötter när så sker. Den åsikten har jag haft längre tid än mitt Buke-konto. Även om det är OT.
Så det är inte bara nu det är svårt att få svar från dig då?
Hur anser du att vi ska hantera migrationsverkets skenande kostnader? Med skattehöjningar eller prioriteringar?

Väldans nyfiken ska du veta;)

Så det är inte bara nu det är svårt att få svar från dig då?
Hur anser du att vi ska hantera migrationsverkets skenande kostnader? Med skattehöjningar eller prioriteringar?

Väldans nyfiken ska du veta;)

Nu har jag ju sagt redan ett par gånger att det ska hanteras som alla andra budgetposter. Med planering, budgeterande och uppdaterande av planering. Det är inte jätteintressant att diskutera exakt var denna budgetpost ligger i förhållande till alla de andra.

Frågan är inte mer speciell än de år som prognoserna över vården i någon region går snett och man får ett underskott att hantera. Eller andra budgetområden där man uppenbart inte kan skita i att leverera omsorg alls, då får man ta underskottet helt enkelt.

Jag ser mycket främlingsfientlighet i tråden.
En hel del rasism.

Men mest missriktad dumsnålhet.
Som en företagare som inte vill expandera för att de nya maskinerna kostar pengar.
Trots att de gamla maskinerna håller på att gå sönder.

Som att "Det spelar ingen roll om det blir sämre för oss bara det inte på något vis blir bättre för "dom".
Missundsamhet tror jag att det heter.

Att ta sig till vårdcentralen eller akuten kan ju alla svenskar. Det är väll snarare det att det ibland är svårt att manövrera sig i sjukvården som "amatör". Det problemet är ju även flyktingar och nysvenskar ha. Om man tittar på statistik över vilka som får bäst vs sämst vård i Sverige är nysvenskar inkluderade i den gruppen som har svårast att få god vård. Troligen beroende på att de inte står på sig, har svårt med kommunikationen och att förstå systemet. Det är ju inte som att flyktingar och nysvenskar får förtur i några vårdköer, de får bara samma vård som vi andra i det här landet.
Vilket i sin tur gör att vi andra får mindre vårdtid för dygnet har trots allt bara 24 timmar. Mer folk längre väntetider. Det är ju inte så att vi bygger nya sjukhus i varje stad bara för att vi tar in 100000 från syrien. Apropå förtur så tränger sig dom före i bostadkön så att folk får vänta ännu längre på en hyresrätt. Varför är invandrare viktigare än våra ungdomar o andra som står i bostadskön

Så lågt att peka finger åt någon genom att referera till något du ska ha läst i en annan tråd, i ett annat sammanhang och för några år sedan(!). Vad det än är, släpp det! (För din egen skull om inte annat).

Nu har jag ju sagt redan ett par gånger att det ska hanteras som alla andra budgetposter. Med planering, budgeterande och uppdaterande av planering. Det är inte jätteintressant att diskutera exakt var denna budgetpost ligger i förhållande till alla de andra.

Frågan är inte mer speciell än de år som prognoserna över vården i någon region går snett och man får ett underskott att hantera. Eller andra budgetområden där man uppenbart inte kan skita i att leverera omsorg alls, då får man ta underskottet helt enkelt.
Och frågan kvarstår eftersom inget svar lämnats
Anser du att vi bör höja skatten eller göra omprioriteringar. För de valen gör man ju inför alla de andra budgetposterna.

Jag ser mycket främlingsfientlighet i tråden.
En hel del rasism.

Men mest missriktad dumsnålhet.
Som en företagare som inte vill expandera för att de nya maskinerna kostar pengar.
Trots att de gamla maskinerna håller på att gå sönder.

Som att "Det spelar ingen roll om det blir sämre för oss bara det inte på något vis blir bättre för "dom".
Missundsamhet tror jag att det heter.

Kan det inte vara så företagaren resonerar
jag har inte råd med nya maskiner, får hanka mig fram med de gamla ngr år till.

En prioritering varje småföretagare måste göra

Om du ser sånt vad är det med det då? Folk får väl tycka vad dom vill. Det är acceptabelt numera att tycka så
Jag får låta bli att hålla med samt peka på att så är fallet.
I tråden så försöker dessa få andra att hålla med genom att komma hed helt andra argument som faktiskt inte håller.

Jag tycker ju att då så kan man erkänna det.
Inte försöka med en massa andra bortförklaringar.

Så lågt att peka finger åt någon genom att referera till något du ska ha läst i en annan tråd, i ett annat sammanhang och för några år sedan(!). Vad det än är, släpp det! (För din egen skull om inte annat).
Men det är väl en av fördelarna med att diskutera här. Allt du skriver finns kvar, det går inte att ljuga sig fri, är det det du reagerar över?
Och står man inte längre för vad man sagt får man väl göra en blöt pudel ;)

Jag får låta bli att hålla med samt peka på att så är fallet.
I tråden så försöker dessa få andra att hålla med genom att komma hed helt andra argument som faktiskt inte håller.

Jag tycker ju att då så kan man erkänna det.
Inte försöka med en massa andra bortförklaringar.
Skulle vara intressant att se vilka du anser föra fram rasistiska åsikter. Din uppfattning har ju varit en aning luddig tidigare ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka