Skam på torra land...

Ja på så viss att det skulle bli orättvist mot andra ungdomar dvs varför ska dom få bo gratis och få gratis mat på en fd militäranläggning :confused:
Låter som lumpen. Jag fick t o m mitt boende hemma betalt under tiden. Fria hemresor varje helg eller varsomhelst egentligen. Jag var till Gotland och Östersund på skattebetalarnas bekostnad. Sug på den!

Sedan har de en annan aspekt. Låglönejobben är verkligen låglöne. Utan försäkringar eller anställningsskydd. Jämför gärna med Sverige.
Det tas längre ner i dokumentet upp att flyktingarna också väljer sin destination efter vad de tror passar dem bäst.
Så att de mindre ambitiösa väljer Sverige för att vår välfärdspolitik ger även de lata och outbildade en försörjning.

Jag tror personligen att de Syrianer som nu klagar på de Svenska förhållandena är överklass.
Vana att tjäna mycket egna pengar och att hålla sig med tjänstefolk som man kan klaga på.
De är av en sort som vi inte är så vana vid här i Sverige.

Det tas längre ner i dokumentet upp att flyktingarna också väljer sin destination efter vad de tror passar dem bäst.
Så att de mindre ambitiösa väljer Sverige för att vår välfärdspolitik ger även de lata och outbildade en försörjning.

Jag tror personligen att de Syrianer som nu klagar på de Svenska förhållandena är överklass.
Vana att tjäna mycket egna pengar och att hålla sig med tjänstefolk som man kan klaga på.
Då är det bara att skicka tillbaka dom. Kverulanter har vi ingen nytta av. Dom får allt kverulera nån annanstans...........komma här o tro att vi står med mössan i hand för dom

Eftersom det är dyrare att ta sig över atlanten så ligger en del i det, men det föreligger ju även skillnader mellan Sverige o GB. Sysselsättningsgraden är väl lägre i Sverige än i GB för den aktuella gruppen.

Ja på så viss att det skulle bli orättvist mot andra ungdomar dvs varför ska dom få bo gratis och få gratis mat på en fd militäranläggning :confused:

Tror du att de skulle vilja det? Tror du verkligen att de tycker att det är orättvist à la "Jag vill också bo gratis på en flyktingförläggning i ödemarken"?

Det är lika förbryllande som när jag läser insändare där människor förfasar sig över att papperslösa och asylsökande ska få tandvård för 50 kr och säger "Jag vill också ha gratis tandvård!". Det handlar trots allt inte om regelbundna tandkontroller, tandblekning och fina porslinskronor, om akuttandvård, frakturer, värk på grund av svåra kariesangrepp, osv. och det är precis den tandvård som de som går på socialbidrag också kan få.

Varje gång jag läser om människor som är avundsjuka på flyktingar så tänker jag att det är konstigt att de verkar vilja bo i baracker i ödemarken, gå på socialbidrag och bara kunna gå till tandläkare när tänderna håller på att ruttna. Märkliga livsmål, om du frågar mig.

Lite OT men är det likhetstecken mellan syrianer och syrier? Jag vet inte men är nyfiken.

Nej det inte likhetstecken mellan syrianer och syrier.
Syrier är medborgare från staten Syrien. Syrianer är en kristen folkgrupp som talar arameiska (ursprungligen från Irak, Iran, Syrien, Turkiet Libanon).

Tror du att de skulle vilja det? Tror du verkligen att de tycker att det är orättvist à la "Jag vill också bo gratis på en flyktingförläggning i ödemarken"?

Det är lika förbryllande som när jag läser insändare där människor förfasar sig över att papperslösa och asylsökande ska få tandvård för 50 kr och säger "Jag vill också ha gratis tandvård!". Det handlar trots allt inte om regelbundna tandkontroller, tandblekning och fina porslinskronor, om akuttandvård, frakturer, värk på grund av svåra kariesangrepp, osv. och det är precis den tandvård som de som går på socialbidrag också kan få.

Varje gång jag läser om människor som är avundsjuka på flyktingar så tänker jag att det är konstigt att de verkar vilja bo i baracker i ödemarken, gå på socialbidrag och bara kunna gå till tandläkare när tänderna håller på att ruttna. Märkliga livsmål, om du frågar mig.
Allting är relativt här i livet.
Att ta sig från ett tältläger i den jordanska öknen till en fd militärförläggning i Norrlands inland kan nog vid en jämförelse vara ett rejält uppköp. att sedan få tillgång till ordnad sjukvård, att barnen kan få ordnad skolgång, att veta att man har vård o omsorg när livet börjar närma sig slutet, ja det kan ju vara målet här i livet. Allt hänger naturligtvis utifrån vilken punkt man startar.

"Det Israel på ett tidigt plan förstått och som måste präntas in i den svenska mentaliteten är att invandrare inte är främmande för att starta om livet på nytt. Eftersom man än en gång har flytt är man per definition är risktagare. Nio av tio judiska israeler är i dag invandrare eller ättlingar till invandrare i första eller andra generationen.

Invandrare är kända för att vara "naturliga risktagare" på grund av den flexibilitet och uthållighet som krävs för att göra sina drömmar om migration verklighet. Detta är en av anledningarna till att Israel betraktas som det mest pro-invandringsland i världen.

The Economist har konstaterat att Israel nu har fler högteknologiska nystartade företag och en större riskkapitalbransch per capita än något annat land i världen.

Sveriges statsminister Stefan Löfven har tidigare hyllat Israels modell för att stödja nya företag. Socialdemokraterna har velat kopiera Israels koncept med innovationskatapulter.

Modellen går ut på att entreprenörer och företagare ska certifieras av staten för att bli "inkubatorer" åt företag och kunna dela ut riskkapital på mellan tre till15 miljoner till olika projekt. Inkubatorer fungerar som lokala självhjälpsprogram. I den israeliska modellen är regeringen en fullvärdig partner i inkubatornprocessen.

När vi nu går mot en tid som kännetecknas av allt fler människor är på flykt gör Sverige sig en tjänst att lära sig av världens främsta invandrarland."

http://www.nt.se/opinion/debatt/lar-av-varldens-framsta-invandrarland-10355489.aspx

Var det inte en
Självfallet. Vad jag tycker är märkligt att svenskar sitter och verkar avundsjuka på något som ligger på det absoluta minimumet av vad som kan kallas för levnadsstandard i Sverige.
För det första så får vissa svenskar stånga sitt huvud blodigt för att överhuvudtaget få nån hjälp från sjukvård/äldreomsorg trots att dom har slitit sönder sig under sitt yrkesliv. Jag förstår dom när samhället skiter i dom samtidigt som andra som bara dimper ner här och får allt gratis bara dom sätter foten på svensk mark. Dessutom har dom mage att kverulera. Varför tar man inte hand om sina egna först o ger dom gratis vård o omsorg, dom som har byggt upp landet.

Tack.
sjoberga: Läs av diagramet nu då och säg hur många som bara tär på oss. Slå ihop utrikes födda män o kvinnor.

Människor är människor.

Ser du @Gammeln, vilken potential det finns att uppbringa om du och alla andra bara slutar att stigmatisera och underbygga diskrimineringen av utrikes födda. Det är vad jag läser ur diagrammet. Och en positiv trend trots denna flagranta mytbildning och därpå följande diskriminering.

Var det inte en

För det första så får vissa svenskar stånga sitt huvud blodigt för att överhuvudtaget få nån hjälp från sjukvård/äldreomsorg trots att dom har slitit sönder sig under sitt yrkesliv. Jag förstår dom när samhället skiter i dom samtidigt som andra som bara dimper ner här och får allt gratis bara dom sätter foten på svensk mark. Dessutom har dom mage att kverulera. Varför tar man inte hand om sina egna först o ger dom gratis vård o omsorg, dom som har byggt upp landet.
Att ta sig till vårdcentralen eller akuten kan ju alla svenskar. Det är väll snarare det att det ibland är svårt att manövrera sig i sjukvården som "amatör". Det problemet är ju även flyktingar och nysvenskar ha. Om man tittar på statistik över vilka som får bäst vs sämst vård i Sverige är nysvenskar inkluderade i den gruppen som har svårast att få god vård. Troligen beroende på att de inte står på sig, har svårt med kommunikationen och att förstå systemet. Det är ju inte som att flyktingar och nysvenskar får förtur i några vårdköer, de får bara samma vård som vi andra i det här landet.

Jo sjoberga. Därför vill jag ha svar från sjoberga hur många det är som kommer hit och är tärande på oss

Jag har aldrig någonsin förnekat det faktum att sysselsättningsgraden är lägre för utrikes födda än för inrikes födda. Men jag vägrar att dela in människor i tärande och "närande" för så gör man inte i ett modernt humanistiskt samhälle. Statistik kan vara nyttigt, men inte för att dra slutsatser om individer.

De mest tärande - dvs som håller tillbaka ekonomin - idag är de som underbygger rasistiska myter och den diskriminering som är omfattande.

Jag har aldrig någonsin förnekat det faktum att sysselsättningsgraden är lägre för utrikes födda än för inrikes födda. Men jag vägrar att dela in människor i tärande och "närande" för så gör man inte i ett modernt humanistiskt samhälle. Statistik kan vara nyttigt, men inte för att dra slutsatser om individer.

De mest tärande - dvs som håller tillbaka ekonomin - idag är de som underbygger rasistiska myter och den diskriminering som är omfattande.
Tärande är väll "di gamle" ska vi införa ättestupan igen? Om folk kunde ge fan i att leva så länge skulle mycket vara löst. (ja, jag är ironisk)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka