Skam på torra land...

Mycket text att läsa blir det.

Jag har kommet 50 sidor in i det mastodontdokument @landsbygdsbo länkade till.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/21/90/93/3bb29614.pdf

Och 4 saker som verkar skilja mellan Sverige och USA står beskrivna så här långt.

Det 10 gånger större egna företagandet i USA.
Att Somalierna har varit mycket längre i landet kanske 10 år mera.
Att de till betydligt större del har gymnasial utbildning.
Samt att välutbildade Somalier med god kunskap i Engelska till större del väljer att bosätta sig i USA.

USA får alltså på så vis de bäst utbildade Somalierna.

Samt att välutbildade Somalier med god kunskap i Engelska till större del väljer att bosätta sig i USA

Där har du orsaken, kombinera sedan den med att de som kommer till ex USA omedelbart kan interagera med företag o människor på den utmärkta engelska de har med sig. Mycket få har med sig svenska till Sverige.

Bra att du pekar på just samma orsaker som jag hela tiden pekat på ;)

Nej, det är en myt. Sysselsättningsgraden bland utrikes födda ökar.
Jag anser att du sprider en massa dynga själv. Tala om i siffror hur mång invandrare som kommer hit som inte har jobb efter 3, 5 ,10, 20 år i Sverige och som går på bidrag och hur många av anhöriginvandringen som lever på bidrag från oss skattebetalare. Å då menar jag människor som är äldre än 65år. Tala om det eller tycker du det är sånt som man inte ska prata om. Det är en kostnad det kan du inte slingar dig från och då tär på skattebetalarna efteron dom då inte producerar nåt tillbaka.

Så fram med siffrorna nu å då menar jag dom som INTE procducerar varor eller tjänster utan DOM som bara går omkring o TÄR på våra bidrag och allt annat som tex att belasta vård o äldreomsorg. Å då vill jag inte höra skitsnack om att andra invandrare betalar så mycket att dom även betalar för dom som tär. Så fram med siffran, hur står är den för dom som kommer hit och inte gör något utan bara tär

Jag anser att du sprider en massa dynga själv. Tala om i siffror hur mång invandrare som kommer hit som inte har jobb efter 3, 5 ,10, 20 år i Sverige och som går på bidrag och hur många av anhöriginvandringen som lever på bidrag från oss skattebetalare. Å då menar jag människor som är äldre än 65år. Tala om det eller tycker du det är sånt som man inte ska prata om. Det är en kostnad det kan du inte slingar dig från och då tär på skattebetalarna efteron dom då inte producerar nåt tillbaka.

Så fram med siffrorna nu å då menar jag dom som INTE procducerar varor eller tjänster utan DOM som bara går omkring o TÄR på våra bidrag och allt annat som tex att belasta vård o äldreomsorg. Å då vill jag inte höra skitsnack om att andra invandrare betalar så mycket att dom även betalar för dom som tär. Så fram med siffran, hur står är den för dom som kommer hit och inte gör något utan bara tär
oimg

Men nu missar du målet med flera kilometer igen... Vi pratar inte om någon invandring... Vi pratar asylsökande... Flyktingar ! Invandringen är ju redan etablerat är mest återinvandring... Det har du ju själv skrivit ...
Men nu missar du målet med flera kilometer igen... Vi pratar inte om någon invandring... Vi pratar asylsökande... Flyktingar ! Invandringen är ju redan etablerat är mest återinvandring... Det har du ju själv skrivit ...
Att beskrev invandring beror ju på att jag svarade Sjöberga som skrev "Och jag påstår bara att det är en rasistisk myt att de somalier som invandrar kan kallas analfabeter"

Alldeles nyss motbevisades den rasistiska myten att invandrade somalier är analfabeter, något som återkommande kommer upp. Slipper vi det nu blir jag glad.

Piece by piece the wall is taken down, myths and propaganda are shown to be just myths and propaganda. And once we can see our enemy, behind the falling wall, he looks to be very much like ourselves. A human being, striving for a better life in peace and harmony.

Att INVANDRADE Somalier inte är analfabeter... Inte flyktingar/asylsökande...

Men det är lugnt den "köper jag", har nämligen aldrig hört nåt liknande innan den här tråden oavsett ... Så den "myten" är tydligen inte så utbredd som du tror...

Men du plockar så fint "russin" ur kakan.... Men den stora smeten struntar du i... Pengafrågan ... Stötestenen...

Om alla somalier hamnade i arbete "direkt" (här kan jag sträcka mej upp till 5 år =) som "direkt" de måste ju ändå lära sej språket ) så får de jättegärna komma ... Ingen som sagt nåt om "arbetsinvandringen" (observera att jag kallar det för invandring, till skillnad mot flykting) ... Enligt er behöver vi ju folk som tar hand om våra gamla för det va det tydligen ingen i Sverige som ville... Och de jobbar ju jättegärna med sånt som vi andra inte jobbar med...

Samt att välutbildade Somalier med god kunskap i Engelska till större del väljer att bosätta sig i USA

Där har du orsaken, kombinera sedan den med att de som kommer till ex USA omedelbart kan interagera med företag o människor på den utmärkta engelska de har med sig. Mycket få har med sig svenska till Sverige.

Bra att du pekar på just samma orsaker som jag hela tiden pekat på ;)
Det verkar snarast vara så att den längre vistelsetiden i landet har medfört att fler har hunnit att skaffa sig gymnasial utbildning.
Tiden i sig verkar att ordna upp den delen.

Engelskan som språk verkar inte vara något som behärskas väl vid ankomst utan något som också kommit med tiden.
Däremot så lockar det Engelska språket till sig immigranter som vill skaffa sig en bra position på arbetsmarknaden för att kunna återvända till Somalia.
Krasst uttryckt, de har i framtiden mera nytta av att vara väl utbildade i Engelska än i Svenska.
Så det är åt andra håller med språket.
Engelsktalade länder väljs för att man vill lära sig Engelska.

Enligt dokumentet så var engelskan inte bra utan mycket dålig vid anländandet.
Har DU läst hela dokumentet?

Läser vidare.

Ni pratar in om någon invandring, vad pratar ni då om? :rofl:

Du anklagar "oss" för att inte förstå skillnaden på begreppen, det är ju du som inte förstår innebörden av begreppen :D Det jag antar att du vill säga är att ni inte pratar om invandring i allmänhet utan om asylinvandring.

De som kommer till Sverige som flyktingar ÄR invandrare (så till vida att de stannar i Sverige). Invandring innebär människor som flyttar permanent till ett land från ett annat. Begreppet invandring säger inget om skälet bakom invandringen. Asylinvandring är en form av invandring, återinvandring en annan form.

Du anklagar "oss" för att inte förstå skillnaden på begreppen, det är ju du som inte förstår innebörden av begreppen :D Det jag antar att du vill säga är att ni inte pratar om invandring i allmänhet utan om asylinvandring.

De som kommer till Sverige som flyktingar ÄR invandrare (så till vida att de stannar i Sverige). Invandring innebär människor som flyttar permanent till ett land från ett annat. Begreppet invandring säger inget om skälet bakom invandringen. Asylinvandring är en form av invandring, återinvandring en annan form.

Det är ju skillnad på folk och folk... :grin:

Tänk om det varit en busslast med arbetslösa ungdomar som vägrat lämna bussen för att det var för avlägset? Undrar om det låtit likadant?

Det verkar ju iofs som ett ganska otroligt scenario, varför skulle någon göra det? Men om någon satte en busslast arbetslösa ungdomar på en buss och körde iväg dem på en många timmar lång resa ut till en fd militärförläggning. där de förväntades bo de närmaste månaderna, och detta utan någon som helt information om att det skulle ske och varför, så är jag ganska säker på att det skulle bli tämligen omskrivet.

Senast ändrad:

Japp det är enligt mej väldigt stor skillnad på någon som invandrar till sverige och kan komma in i arbetslivet direkt vs flyktingar som kommer från krig/förföljelse osv. De förstnämnda har oftast inga trauman att ta hand om. De kan mycket väl påbörja sin resa i sverige direkt.
Sen har vi ju "syrianer" som är på flykt från krig mm som bott i Libanon (?) i flera år som "hört" att Sverige är ett bra land, där kan man få jobb (redan här vet vi "svenskar" att de blivit lurade) och bostad (lurad 2) ... Och då pratar vi om det som de säger till media (mediatränade) ... Vad de egentligen vill ha är en lägenhet i Malmö eller Södertälje (eller annan storstad med redan etablerad Syrianboende) med lägenhet och bidrag...

Och nej jag har ingen källa på det. Och ja det är säkert en rasistisk fördom... Men motbevisa den då ...

Ja en ytterst tveksam människosyn lyser igenom både här och där. Ett förakt mot flyktingar i allmänhet och männen i synnerhet. Som @axel uttryckte sig "det var inte människor, utan endast män". :banghead:

Det var inte människor, utan endast MÄN.
som hade köpt sig löften.
Om det är så farligt varför skickar inte männen sina kvinnor o barn?
För mig är det helt obegripligt.

Japp det är enligt mej väldigt stor skillnad på någon som invandrar till sverige och kan komma in i arbetslivet direkt vs flyktingar som kommer från krig/förföljelse osv. De förstnämnda har oftast inga trauman att ta hand om. De kan mycket väl påbörja sin resa i sverige direkt.
Sen har vi ju "syrianer" som är på flykt från krig mm som bott i Libanon (?) i flera år som "hört" att Sverige är ett bra land, där kan man få jobb (redan här vet vi "svenskar" att de blivit lurade) och bostad (lurad 2) ... Och då pratar vi om det som de säger till media (mediatränade) ... Vad de egentligen vill ha är en lägenhet i Malmö eller Södertälje (eller annan storstad med redan etablerad Syrianboende) med lägenhet och bidrag...

Och nej jag har ingen källa på det. Och ja det är säkert en rasistisk fördom... Men motbevisa den då ...

Tja så fort de kan språket bra nog blir många, många av de kollegor till mig. Från alla möjliga länder och bakgrunder och det går ju bra.

1 av 138 somaliska invandrare var analfabet. Ännu en myt och rasistisk fördom med noll koppling till verkligheten.

Under rubriken "Antirasisterna måste sluta gå i rasistfällan" skriver Marcus Priftis om undersökningen. "Beklagligt nog gör man det också med en metod som spelar rasister i händerna. För den som inte gillar Miklos slutsatser, tar det ungefär en kvart att smula sönder hela deras tillvägagångssätt. Den som vill påstå att ”antirasister ljuger om invandrarna för att hävda sina politiskt korrekta åsikter” har alltså numera ett underlag för det påståendet".

Det verkar snarast vara så att den längre vistelsetiden i landet har medfört att fler har hunnit att skaffa sig gymnasial utbildning.
Tiden i sig verkar att ordna upp den delen.

Engelskan som språk verkar inte vara något som behärskas väl vid ankomst utan något som också kommit med tiden.
Däremot så lockar det Engelska språket till sig immigranter som vill skaffa sig en bra position på arbetsmarknaden för att kunna återvända till Somalia.
Krasst uttryckt, de har i framtiden mera nytta av att vara väl utbildade i Engelska än i Svenska.
Så det är åt andra håller med språket.
Engelsktalade länder väljs för att man vill lära sig Engelska.

Enligt dokumentet så var engelskan inte bra utan mycket dålig vid anländandet.
Har DU läst hela dokumentet?

Läser vidare.
dålig engelska i ett engelsktalande land är nog bättre än ingen svenska i ett svensktalande land..
Sedan har de en annan aspekt. Låglönejobben är verkligen låglöne. Utan försäkringar eller anställningsskydd. Jämför gärna med Sverige.
Det betyder att det är enklare att få jobb. så är det i de flesta engelsktalande länderna som togs upp i dokumentet.

Om det kommer 100 000 flyktingar, asylsökande, är alla dessa invandrare?
NEJ!!
De är asylsökande. När de fått sin ansökan beviljad, då blir de invandrare. De ingår i den stora gruppen som kommer varje år, hemvändare, studenter och de som har arbeten att komma till.

Tack.
sjoberga: Läs av diagramet nu då och säg hur många som bara tär på oss. Slå ihop utrikes födda män o kvinnor.
Som det framgår av det ngt ålderstigna exemplet så är det en väsentlig skillnad i andelen sysselsatta.
Det finns väl knappast någon som kan förneka detta faktum.

Och, oavsett hur man ställer sig i religiösa frågor så har nog en 40 årig kvinna i heltäckande kläder betydligt svårare att få ett jobb jämfört med en 40 årig kvinna i "normala" svenska kläder.

Men om någon satte en busslast arbetslösa ungdomar på en buss och körde iväg dem på en många timmar lång resa ut till en fd militärförläggning. där de förväntades bo de närmaste månaderna, och detta utan någon som helt information om att det skulle ske och varför, så är jag ganska säker på att det skulle bli tämligen omskrivet.
Ja på så viss att det skulle bli orättvist mot andra ungdomar dvs varför ska dom få bo gratis och få gratis mat på en fd militäranläggning :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka