Skam på torra land...

Jag får låta bli att hålla med samt peka på att så är fallet.
I tråden så försöker dessa få andra att hålla med genom att komma hed helt andra argument som faktiskt inte håller.

Jag tycker ju att då så kan man erkänna det.
Inte försöka med en massa andra bortförklaringar.

Jo du pekar så gärna och kallar folk rasister... För att du anser att de är det... Men är det ett argument i det vi pratar om ? Löser det sakfrågan ? Svar nej.. Så alltså har jag börjat strunta i vad du kallar mej (eller andra) det är fritt för dej att påstå saker... Det är ju trots allt ett (inte så) anonymt forum.. Så att du inte vet allt om alla eller va de tycker, men bildar din uppfattning från det du läser i inläggen är helt upp till dej...

MEN du säger det endast när du inte kan svara längre på frågor.. Rätt så uppenbart ... Där dina argument inte biter hopppas du på att rasistkortet ska ge önskad effekt... Men sorry... Funkar liksom inte så ..

Nu förstår jag ännu mindre?

Världen gör väl rätt mycket redan nu för att försöka bringa fred i de länderna - fast rätt resultatlöst just nu?

Så människor som är rädda för sina egna liv ska tvingas stanna för att de är utbildade?

Säg det till min elev som har sin familj i Libanon, familjen svälter.
Han sitter i sin lilla lägenhet i min lilla ort och maten växer i munnen på honom när han tänker på sina barn som inte har någon mat. Han somnar, och hans upplevelse när han stod bredvid när de skar halsen av hans bror mixas med barnen och han vaknar i ångest. Han har problem med hjärtat och de är sannolikt psykosomatiska - det är ångesten som stör hjärtat.

Säg till honom att han borde stannat där bredvid sin bror och bett dem skära av hans hals också. Gör det.

Sedan när det blivit lugnt i länderna finns det massor som västvärlden kan göra och bör göra. Men det är en annan och senare sak.

FN har resurser och gör massor. Svenskt bistånd också. Somaliland är lugnare nu och folk återvänder. Det är bra. De kommer med kunskaper som behövs.

Som sagt. jag begriper inte.

Jag tror även du förstår det meningslösa i den typen av emotionella argument och jag tycker faktiskt det är ett fräckt sätt att försöka debattera på.

Ett av fem barn dör i Somalia innan fem års ålder på grund av bristande sjukvård och undernäring. En läkare i Somalia gör hundrafalt mer nytta än i Sverige.

Frågan flyktingmottagande kontra bistånd är inte enkel, historien visar på en rad misslyckade, ibland tom direkt kontraproduktiva biståndsprojekt men samma gäller den cirkus flyktingmottagandet antagit. Att som nu låta två ytterlighetsgrupperingar sätta dagordningen ger en politik därefter och är inget jag i varje fall är stolt över.

Men det är inte därför jag svarar på ditt inlägg utan för att jag har en fråga till dig jag är uppriktigt nyfiken på: Vad är anledningen till att din elev valde att fly till Sverige från Syrien trots att det innebar att han fick lämna fru och barn som nu riskerar gå under i Libanon? Som jag förstått finns det goda möjligheter för en syrisk läkare att etablera sig i arabisktalande grannländer och även med familj.

Om du ser sånt vad är det med det då? Folk får väl tycka vad dom vill. Det är acceptabelt numera att tycka så

Det som framstår som "oskyldig" främlingsfientlighet är en grogrund för hat och förtryck. Rasism är inte förenligt med demokrati och tanken om öppenhet, acceptans och människors lika värde. Bara för att vi har åsikt- och yttrandefrihet innebär det inte att uppfattningar har rätt att stå oemotsagda. (Vanlig missuppfattning om vad yttrandefrihet innebär- "Buhuhu någon säger emot mig, har vi ingen yttrandefrihet längre?!") Tvärtom är diskussionen oerhört viktig i en demokrati.

Men det är inte därför jag svarar på ditt inlägg utan för att jag har en fråga till dig jag är uppriktigt nyfiken på: Vad är anledningen till att din elev valde att fly till Sverige från Syrien trots att det innebar att han fick lämna fru och barn som nu riskerar gå under i Libanon? Som jag förstått finns det goda möjligheter för en syrisk läkare att etablera sig i arabisktalande grannländer och även med familj.
Jag är varken tanten eller hennes elev men kan tänka mig att det är lite svårt att tänka sig en framtid i ett land som tagit mot så många flyktingar. Där kan man tala om stora problem med flyktingmottagandet.

Men det är väl en av fördelarna med att diskutera här. Allt du skriver finns kvar, det går inte att ljuga sig fri, är det det du reagerar över?
Och står man inte längre för vad man sagt får man väl göra en blöt pudel ;)

Nej allt man skrivet finns inte kvar, om man inte själv sparar trådarna vill säga.

Det som framstår som "oskyldig" främlingsfientlighet är en grogrund för hat och förtryck. Rasism är inte förenligt med demokrati och tanken om öppenhet, acceptans och människors lika värde. Bara för att vi har åsikt- och yttrandefrihet innebär det inte att uppfattningar har rätt att stå oemotsagda. (Vanlig missuppfattning om vad yttrandefrihet innebär- "Buhuhu någon säger emot mig, har vi ingen yttrandefrihet längre?!") Tvärtom är diskussionen oerhört viktig i en demokrati.
Man varför måste "dom som vet bäst" hela tiden säga att " ja men dom är rasister eller främligsfientliga". Inte sitter väl folk o påpekar för andra att dom är "främligsvänliga".

Nej sluta upp med att kalla folk för rasister o främlingfientliga utan diskutera sakfrågan istället. Sen är det helt solklart att vi ska avsky dom främlingar som är fiendligt inställda till oss för dom har inget här i landet att göra.

Man varför måste "dom som vet bäst" hela tiden säga att " ja men dom är rasister eller främligsfientliga". Inte sitter väl folk o påpekar för andra att dom är "främligsvänliga".

Nej sluta upp med att kalla folk för rasister o främlingfientliga utan diskutera sakfrågan istället. Sen är det helt solklart att vi ska avsky dom främlingar som är fiendligt inställda till oss för dom har inget här i landet att göra.
Då undrar jag vad sakfrågan är. För det finns vetenskap som visar på att samhället tjänar ekonomiskt på invandring. Både genom utveckling (möten med nya kulturer och nytt tänkande är utveklande) och genom tillväxt (fler människor som arbetar producerar mer). Det är ju uppenbarligen inte argument som duger.

Är det ok att flytta tillbaka till Sverige om man har haft svenskt medborgarskap men levt utomlands och skaffat sig ett annat medborgarskap. Stora delar av det som visar sig som invandring i statistiken är tillbakaflyttande svenskar (alltså människor som är födda i Sverige) som väljer att flytta tillbaka. Kanske är det dem vi borde sätta stopp för då, de flyr ju inte och borde därmed inte behöva flytta tillbaka? Om det nu är så trångt och besvärligt med att fler människor kommer till Sverige. För vi skiljer ju inte på människor och människor i den här tråden eller hur, för då skulle vi ju defakto vara rasister.

Är det ok att flytta tillbaka till Sverige om man har haft svenskt medborgarskap men levt utomlands och skaffat sig ett annat medborgarskap. Stora delar av det som visar sig som invandring i statistiken är tillbakaflyttande svenskar (alltså människor som är födda i Sverige) som väljer att flytta tillbaka. .

Håll isär invandring och asylsökande. Det ena har inte med det andra att göra. In-utvandring har varit tämligen konstant över tid, det kan man inte säga om asylen.

Jo du pekar så gärna och kallar folk rasister... För att du anser att de är det... Men är det ett argument i det vi pratar om ? Löser det sakfrågan ? Svar nej..
Men sakfrågan verkar ju inte alls intressant för dig och dessa andra.

Det handlar ju hela tiden uteslutande om att de, som inte är vi, kommer och tar resurser från oss.
Medan jag har skrivit precis hur många inlägg som helst om att det inte är det verkliga fallet.
Utan att invandring är en bra investering som lönar sig på sikt.

Så vad kan finnas kvar som orsak till att man inte vill ha hit "dom" om det inte är personligt?
Att de är andra som man inte gillar för att de inte är som vi, har fel färg eller fel religion?

Btw så är det många invandrare som röstade på SD. De gillar inte heller politiken.
De är företrädesvis egoister som inte vill dela med sig av sin funna guldgruva till andra.
Jag var här först och ingen annan skall minsann komma och vilja dela med mig.

Jo jag har argumenterat med sådana invandrare också.
Det är mindre roligt kan man säga.

Och frågan kvarstår eftersom inget svar lämnats
Anser du att vi bör höja skatten eller göra omprioriteringar. För de valen gör man ju inför alla de andra budgetposterna.

Nej, man tittar på summan och får ihop den. Just Migrationsverkets budget behöver vare sig finansieras mer eller mindre än alla andra poster i budgeten. Man ställer inte enskilda poster mot varandra och påstår att det är den ena postens fel att den andra inte får vara större.

Jag säger bara att utan språket så har man svårare att få arbete. Vilket väl de siffror som kommer från USA, Canada och GB visar.
Det var inte så det stod i det där dokumentet som du länkade till.
Faktiskt.
Engelskan förklarade ingenting sådant.
För den var inte bra nog vid ankomsten.

Då kan vi avsky dig också @Gammeln, som är fientligt inställd till 15% av oss, för du har inget här i landet att göra. Eller hur tänkte du?

Men sakfrågan verkar ju inte alls intressant för dig och dessa andra.

Det handlar ju hela tiden uteslutande om att de, som inte är vi, kommer och tar resurser från oss.
Medan jag har skrivit precis hur många inlägg som helst om att det inte är det verkliga fallet.
Utan att invandring är en bra investering som lönar sig på sikt.

Så vad kan finnas kvar som orsak till att man inte vill ha hit "dom" om det inte är personligt?
Att de är andra som man inte gillar för att de inte är som vi, har fel färg eller fel religion?

ja det är det vi diskuterar ... Att ni anser att invandringen gynnar Sverige... Och den har nog alla kommit överrens om att den ev gynnar Sverige...
Men det som inte gynnar Sverige är att ta emot en massa flyktingar, observera en MASSA flyktingar, inte tvärstopp, utan minska antalet som kommer hit. Och nej anledningen är inte deras hudfärg, deras språk eller deras hundras osv utan ekonomin tillåter inte att vi tar in ... och tar in ... och tar in... För även om det på sikt kan löna sej (obs KAN) så om vi bara tar in hela tiden så kommer du alltid ha samma åsikt... Det är som en person som äter... Man kan tänja sej låååååångt innan det tar stopp.. På en del finns inte stoppet. Då måste man hitta på en lösning för sjukt feta personer är en fara för sej själva. De dör. Så kommer även Sverige göra om vi inte hindrar oss själva. Man äter efter matsäcken, inte mer. Har man för dagen inte råd att äta får man den dagen svälta. I vårt fall är vi i det läget att vi behöver sansa oss. Hålla inne på maten. Hålla ner antalet flyktingar, för just nu har vi inte resurser (läs pengar) att få det att funka...

Det är ju det jag sagt hela tiden. Du säger att flyktingar lönar sej i det långa loppet, jag säger att det är inte det långa loppet som är problemet, det är det korta. LBB har sagt detsamma... VART ska pengarna för dessa "investeringar" (läs flyktingar) tas ifrån ?

Den frågan undviker du hela tiden ... För jag är ju bara främlingsfientlig enligt dej.. Nej jag tänker på vår ekonomi !

ja det är det vi diskuterar ... Att ni anser att invandringen gynnar Sverige... Och den har nog alla kommit överrens om att den ev gynnar Sverige...
Men det som inte gynnar Sverige är att ta emot en massa flyktingar, observera en MASSA flyktingar, inte tvärstopp, utan minska antalet som kommer hit. Och nej anledningen är inte deras hudfärg, deras språk eller deras hundras osv utan ekonomin tillåter inte att vi tar in ... och tar in ... och tar in... För även om det på sikt kan löna sej (obs KAN) så om vi bara tar in hela tiden så kommer du alltid ha samma åsikt... Det är som en person som äter... Man kan tänja sej låååååångt innan det tar stopp.. På en del finns inte stoppet. Då måste man hitta på en lösning för sjukt feta personer är en fara för sej själva. De dör. Så kommer även Sverige göra om vi inte hindrar oss själva. Man äter efter matsäcken, inte mer. Har man för dagen inte råd att äta får man den dagen svälta. I vårt fall är vi i det läget att vi behöver sansa oss. Hålla inne på maten. Hålla ner antalet flyktingar, för just nu har vi inte resurser (läs pengar) att få det att funka...

Det är ju det jag sagt hela tiden. Du säger att flyktingar lönar sej i det långa loppet, jag säger att det är inte det långa loppet som är problemet, det är det korta. LBB har sagt detsamma... VART ska pengarna för dessa "investeringar" (läs flyktingar) tas ifrån ?

Den frågan undviker du hela tiden ... För jag är ju bara främlingsfientlig enligt dej.. Nej jag tänker på vår ekonomi !

Ett ÖKANDE antal flyktingar ger högre kostnader initialt. Stora ökningar av antalet drabbar statskassan hårt initialt. Efter 7 år (snitt) påverkar antalet istället positivt, dvs om 7 år får vi större medel att förfoga över därför att vi hade ett ökat mottagande 7 år tidigare.

Det är det som kallas investering.

Och, oavsett hur man ställer sig i religiösa frågor så har nog en 40 årig kvinna i heltäckande kläder betydligt svårare att få ett jobb jämfört med en 40 årig kvinna i "normala" svenska kläder.
Men då så är det ju det problemet vi skall arbeta med och inte stänga gränserna för att slippa få hit dem?
Eller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka