Skam på torra land...

Sjöberga är säkert en jäkel på att räkna!

I o m att Sjöberga anser att nedanstående två herrar är helt ute och cyklar så vore det lite intressant att göra en jämförelse.

Carl Assar Eugén Lindbeck -kallas ofta för "svensk ekonomis nestor"- är en svensk nationalekonom och professor emeritus i nationalekonomi. Han är fortfarande verksam vid Institutet för internationell ekonomi (IIES) vid Stockholms universitet samt vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN).

Han disputerade vid Stockholms universitet 1963 på avhandlingen A study in monetary analysis.
1964-1971 innehade han A O Wallenbergs professur i nationalekonomi och bankvetenskap vid Handelshögskolan i Stockholm. A O Wallenbergs professur i nationalekonomi och bankvetenskap är Handelshögskolans äldsta donationsprofessur och inrättades 1917 genom en donation från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, på initiativ av Knut Agathon Wallenberg, Handelshögskolan i Stockholms grundare. Under åren 1971 till 1995 var Lindbeck chef för Institutet för internationell ekonomi.

Assar Lindbeck var ordförande för Ekonomikommissionen även kallad Lindbeckkommissionen, 1992-1993. Denna utsågs av Sveriges regering i samband med den ekonomiska krisen i början av 1990-talet och kom med förslag, bitvis kontroversiella, med mål att förbättra Sveriges ekonomi och konkurrenskraft.
Lindbeck var 1969-1994 ledamot i Kommittén för Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne, varav 1980 till 1994 kommitténs ordförande.
Han är ledamot av Kungliga Vetenskapsakademie och av Ingenjörsvetenskapsakademien sedan 1970. År 2006 utnämndes han till hedersdoktor vid Islands universitet.

Sanandaji kom 1989 från Iran till Sverige. Han avlade ekonomexamen vid Handelshögskolan i Stockholm och erhöll titeln civilekonom. Därefter tog Sanandaji masterexamen (M.A.) vid University of Chicago, och senare doktorsexamen (PhD) i public policy (offentlig ekonomi) vid University of Chicago.

Sjöberga..?

Ingen har anklagat vare sig Assar eller Tino för att inte kunna räkna. Däremot får de omfattande kritik för sitt sätt att välja poster att räkna. Precis som den sk Samdvikenrapporten fick omfattande kritik för hur man valt poster att räkna. Inte heller i den förekom räkneefel.

Det intressanta är hur avgörande sysselsättningsgraden är i dessa kalkyler. Det kallas känslighetsanalys och är mycket intressant i dylika frågeställningar när man vill optimera.

Låt oss se det posititvt: Ju fler "landsbygdsbor" som sprider sitt hat, desto mer medvetna blir vi andra om hur viktigt det är att sprida vår öppenhet.

Plötsligt tittar vi inte bara längre på den utrikes födde framför oss i kassakön, utan nickar och ler. Plötsligt ser arbetsgivaren den arbetssökande på andra sidan skrivbordet även ur dennes perspektiv. Plötsligt börjar vi läsa nyheterna med ett nytt intresse och ser saker och ting i ett nytt ljus. Plötsligt börjar vi prata politik vid fler köksbord. Plötsligt ser vi på varandra med ett nytt allvar och beslutsamhet när vi köar till valurnorna.

En ny medvetenhet, en ny kunskap sprider sig. Diskussionerna om värderingar och vilket samhälle vi vill ha fördjupas.
Om du anser det att sprida hat, när man belyser problem så förstår jag ditt nick, mycket träffande ;)

Kan du göra dig en tjänst, kolla vilken utbildning den genomsnittlige somaliern i USA ha och vilka kunskaper i det nya hemlandets språk man besitter, jämför sedan med de somalier som finns i Sverige och vilka kunskaper i svenska man besitter när man kommer. Där har du en av de viktigaste nycklarna i storleken på svårigheterna att anpassa/integrera sig i det nya hemlandet.

Jag vet ju själv vilken skillnad det var att befinna mig i Rumänien, utan att kunna föra ett vettigt samtal med dem man mötte och USA där i stort sett alla kunde förstå den engelska jag talade.

Men som sagt det är ju rasism....

Jag skulle ocksa garna vilja se var du tagit det har ifran.
De flesta Somalier som kommit till USA som flyktingar har (pa grund av flera orsaker, men mest frivilliga organisationer) hamnat i Minnesota (inte ett dugg varmare an har ... snarare tvart om). De belastar inte systemet mindre dar an i Sverige ... de behover allt fran undervisning i Engelska till allman skolutbildning.
Den storsta skillnaden ar att i USA MASTE en asylsokande flykting ansoka om permanent uppehallstillstand innom ett ar efter att de kommit ... och nar de fatt det (vanligtvis tar det 2-3 manader) har de ratt att soka medborgarskap efter 5 ar. (For medborgarskap maste de dock kunna lasa (enkel) Engelska, liksom prata och kunna lite om landet -huvudstad, hur val till rikstag gar till, etc).

Den allra storsta skillnaden mellan Sverige och USA vad det galler kritik mot flyktingar och invandrare upplever jag dock ar att dar kan man diskutera det, men i Sverige ar det fult att prata om att det finns ett missnoje. Har i Sverige blir den som har invandningar mot invandringen, oavsett vad de sager, hur de uttrycker det och vad invandningarna faktiskt ar, kallade rasister. Vilket inte alls behover vara sant men det ar nagot ingen kan forsvara sig mot ...

Vill du inte vare rasist?
Varför då?

Är du inte en Stolt Svensk som tycker att allt Svenskt är bäst?
Visst om du någonstans, i det jag skriver kan hitta någonting som bevisar ditt påstående så är jag rasist.
Annars är vi tillbaka på ruta noll.
Där du snackar skit, försöker svärta ner istället för att sakligt bemöta åsikter.
Vilket gör att du hamnar i det illustra sällskapet som du skyller mig för att tillhöra.

Så lägg fram fakta för vad du påstår!
Var har jag framfört rassistiska åsikter.
OBS inte vad du anser vara utan vad som enligt vedertagna begrepp är rasism!

Kan du inte det så fortsätt gärna skyffla mög.

Jag skulle ocksa garna vilja se var du tagit det har ifran.
De flesta Somalier som kommit till USA som flyktingar har (pa grund av flera orsaker, men mest frivilliga organisationer) hamnat i Minnesota (inte ett dugg varmare an har ... snarare tvart om). De belastar inte systemet mindre dar an i Sverige ... de behover allt fran undervisning i Engelska till allman skolutbildning.
Den storsta skillnaden ar att i USA MASTE en asylsokande flykting ansoka om permanent uppehallstillstand innom ett ar efter att de kommit ... och nar de fatt det (vanligtvis tar det 2-3 manader) har de ratt att soka medborgarskap efter 5 ar. (For medborgarskap maste de dock kunna lasa (enkel) Engelska, liksom prata och kunna lite om landet -huvudstad, hur val till rikstag gar till, etc).

Den allra storsta skillnaden mellan Sverige och USA vad det galler kritik mot flyktingar och invandrare upplever jag dock ar att dar kan man diskutera det, men i Sverige ar det fult att prata om att det finns ett missnoje. Har i Sverige blir den som har invandningar mot invandringen, oavsett vad de sager, hur de uttrycker det och vad invandningarna faktiskt ar, kallade rasister. Vilket inte alls behover vara sant men det ar nagot ingen kan forsvara sig mot ...
http://www.regeringen.se/content/1/c6/21/90/93/3bb29614.pdf
Jämför situationen i USA, Canada, Storbritannien och Sverige
vassego ;)

Sedan är jag hyfsat övertygad om att om SDs konfliktpolitik och vanföreställningar fått mer inflytande, hade det drabbat oss stenhårt, mer indirekt, både ekonomiskt och på andra sätt. På sätt som ingen modell tagit hänsyn till.
jag tror förmer att SD;s protektionistiska politik hade drabbat landet hårdare. Inte partiets invandrings o asylpolitik.
Utträde ur EU , tullar på importvaror för att missriktat skydda svenska producenter hade på sikt slagit hårt mot vår livsnerv, den svenska exportindustrin.

Det fantastiska är ju att det handlar om en win-win situation. Vi behöver fler människor - och de vill komma hit. Vi gör den humanitära insats som krävs av ett välutvecklat, demokratiskt land i den kris som råder - och de får möjlighet att starta ett nytt liv i trygghet. De bidrar ek0nomiskt till vårt samhälle i den mån de kan, efter var och ens förmåga - precis som vi andra. De som inte förmår, hjälps vi åt att ta hand om. Alla har ett värde och kan bidra på många sätt, även om det inte går att mäta i kronor och ören.

Ju mer människor rör sig mellan länder så att vi lär oss förstå varandra, desto tryggare värld.
All historisk data visar att handel mellan länder minskar risken för konflikter.
Och att den protektionism som numera SD stöder och förr socialdemokraterna och kommunisterna på sikt leder till armod o konflikt.

Och varifran fick du att Somalier som kommer till USA ar utbildade och kan Engelska? Jag tanker inte lasa igenom din brochyr ... lanka ratt sida i fall det star dar. Och om det star dar har de som skrivit den fel. Som jag sa, de har lika stora problem i USA som har i Sverige med utbildnings niva och svarigheter att fa jobb.

Okej ... Då är det alltså INTE för att FLYKTINGAR kostar så mkt pengar som gör att vår välfärd är på gränsen till miserabel... Så om man INTE sparade in pengar där så kommer vår välfärd blomstra ?
I vilken verklighet lever ni ?

Enligt SD (och mej själv) så bromsar vi flyktingar ett tag (ja det finns andra länder som kan ta vid) och lägger de summorna på att se till att vår välfärd funkar igen... SEN kan vi ta hand om nya igen...

Njae?
Jag upplever nog tvärtom till dig att det visst går att diskutera invandring. Både ur samhällsekonomiska perspektiv och rent mänskliga.

Vad som däremot är svårare att prata om är att vilja begränsa invandringen, eftersom en så stor del av sveriges befolkning faktiskt anser att man bör hjälpa människor i nöd.

Ett problem är också att SD med anhängare varit sickliga på att mynta begrepp utan täckning. Som massinvandring tex.

Så jo, man får visst prata om det. Jag gör det ständigt.

Du kan ju exempelvis titta här
http://www.regeringen.se/content/1/c6/21/90/93/3bb29614.pdf

men då riskerar du ju enligt din definition att bli rasist.
Intressant läsning.
Jag skall ta och klämma hela.

Men först så hittade jag detta.
"Somaliska män i Stockholm hade 46 procents sysselsättning 2010"
Vilket då är vad jag har erfarenhet av.
Den delen av landet alltså.
Dessutom så visar det ju att det går att förbättra.

Frågan är vad VI gör för fel.

Då är det alltså INTE för att FLYKTINGAR kostar så mkt pengar som gör att vår välfärd är på gränsen till miserabel...
Nej det är helt andra problem som faktiskt inte alls skulle lösas av en bromsad flyktingmottagning.
Det handlar om dålig planering, många mellanled, fel fickor som fylls och politikers fåfänga.
Inte om asylmottagning.

Du och SD angriper inte problemet utan ni pekar på syndabockar som inte har med saken att göra.

"Somaliska män i Stockholm hade 46 procents sysselsättning 2010"
Vilket då är vad jag har erfarenhet av.
Den delen av landet alltså.

Vilken sysselsättningsgrad har de somaliska kvinnorna i Stockholms län, och vad blir den totala sysselsättningsgraden för somalier? Hur många kvinnliga kollegor från Somalia har du?

Kan du inte svara på frågan om du vill vara rasist eller inte?
Anser du att det är ett skällsord?
Vad jag vill vara är de åsikter jag har. Om du anser att mina åsikter är rasistiska, så belys dem då peka på vad som är rasistiskt.
När du klarat av det (vilket jag starkt betvivlar att du gör) så kan vi diskutera nästa steg.
Men som jag ser det så har du bara skyfflat mög i det här ämnet nu!!

Okej ... Då är det alltså INTE för att FLYKTINGAR kostar så mkt pengar som gör att vår välfärd är på gränsen till miserabel... Så om man INTE sparade in pengar där så kommer vår välfärd blomstra ?
I vilken verklighet lever ni ?

Enligt SD (och mej själv) så bromsar vi flyktingar ett tag (ja det finns andra länder som kan ta vid) och lägger de summorna på att se till att vår välfärd funkar igen... SEN kan vi ta hand om nya igen...
Ja, vet du. Inte är det din verklighet jag lever i. Det är säkert.

Vår välfärd får massor av pengar. Den är definitivt inte i sämre skick än förr. Däremothar vi ökat kraven och vi lägger pengar på annat än basverkamhet.

Försök tala med någon som var med på den tiden när äldre delade sovsal på boendena tex... Skolan har mer resurser än någonsin tidigare, men de fördelas inte sm an skulle kunnaänska. T.ex. så har många fastighetsbolag satt hyrorna för skolbyggnader på en nivå som motsvaras av affärslokaler. Vilket en skola inte är. Det går åt pengar till de höjda hyrorna som borde lagts på annat.

Nöjdhetsindex inom t.ex. barnomsorg och äldrevård ligger högt. Vår välfärd är inte miserabel. Försök inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka