Skam på torra land...

Det hade blivit en stor sak av att några vägrade gå av en buss på flera dagar i sträck oavsett vilka det var eller orsaken till det.

Det tror du?

Riksnyhet under flera dagar? Oändliga diskussioner på social medier? I varje fb-föde? Egen, 45 sidor lång (och längre lär den bli), tråd på buke??

För en bussockupation, vilken som helst?!?! Jag tror du missbedömmer var nyhetsvärdet ligger...

Vaddå svåranpassbara?
Det är de väl inte.

Du surrar.
OK, Personer som har kunskaper de inte har användning för i det här landet.
De måste lära sig ett helt nytt alfabet (i bästa fall)
Många av dem har svårt traumatiserade upplevelser bakom sig.
Kommer från ett samhälle där familj och grannar spelar en stor roll, och de kommer hit ensamma.
De flesta av dem har naturligtvis haft sin plats i sitt samhälle anpassat sig till det men Sverige är inte byn därhemma.
Det menar jag med svåranpassningsbara.
Om det är surr i dina öron så må det stå för dig, i mina är det självklarheter.
Och de problem som med all tydlighet dyker upp visar ju att min frågeställning inte är helt ute och seglar ;)

Herre Gud som jag inte tror på vilka fördomar du har.
De är faktiskt helt makalösa.
Om det är fördomar, varför lägger då staten ner miljoner på ex. Svenska för invandrare?
Posttraumatisk stress har väl accepterats sedan första världskriget, men tydligen inte av dig
Att kulturanpassningar kan vara besvärliga, ja det är det väl bara att titta i skolan efter.
Men är det inte mer så att de du kallar fördomar är åsikter som avviker från dina egna.
Att du anser att jag är fördomsfull därför att jag pekar på en del obekvämheter som ruckar din argumentation ;)

Att du anser att jag är fördomsfull därför att jag pekar på en del obekvämheter som ruckar din argumentation
Nej för att jag känner så många av dessa som du har åsikter om och de fungerar inte alls så.
De vill verkligen försörja sig själva.
Och de gör det också till absolut största delen.
Jag har nämligen träffat dem på mina arbetsplatser som hårt arbetande kollegor.
Människor är så mycket mera anpassningsbara än vad du tror.
Och de flesta vill verkligen inte vara samhället till last.
De ser det som skamligt att vara beroende.

Nej för att jag känner så många av dessa som du har åsikter om och de fungerar inte alls så.
De vill verkligen försörja sig själva.
Och de gör det också till absolut största delen.
Jag har nämligen träffat dem på mina arbetsplatser som hårt arbetande kollegor.
Människor är så mycket mera anpassningsbara än vad du tror.
Och de flesta vill verkligen inte vara samhället till last.
De ser det som skamligt att vara beroende.
Var har jag framfört åsikten att de inte vill försörja sig själva?
Var har jag påstått att människan inte är anpassningsbar?
Att de , liksom vi är medvetna om att ekonomisk frihet (jobb o inkomst) är lika med personlig frihet, var har jag hävdat motsatsen?
Men du tycks inte vara medveten om realiteter, att ta upp personliga erfarenheter när man diskuterar saker som rör hundratusentals människor är lika löjligt som hatt hävda att rökning är ofarligt, -för min morfar rökte som en borstbindare och han levde tills han blev 95.

Visa istället att det du kallar fördomar är fel.
Att problem med posttraumatisk stress inte existerar.
Att Svenska för invandrare inte behövs.
då bevisar du att du har rätt med anklagelsen om fördomar, om inte så är det vanligt billig skitsnack!

Du kan ju exempelvis förklara varför endas 35% av de somalier som kommit till Sverige har jobb efter 10 år, Jag tror inte det beror på arbetsskygghet, men vad tror du?

Du kan ju exempelvis förklara varför endas 35% av de somalier som kommit till Sverige har jobb efter 10 år, Jag tror inte det beror på arbetsskygghet, men vad tror du?
I vår tland har somalier svårt att hitta jobb. I andra länder är det somalierna sm är det landets gnosjöare. Entreprenörer, företagare som både jobbar och skapar jobb. Vi gör antagligen något riktigt fel.
Det är inte somalierna det är fel på. De är väldigt lika oss efter all tid som koloni. De skrattar åt samma saker, de har väldigt lika värderingar.

Ja, jizzes:cry: När man läser en del inlägg här blir man förfärad och samtidigt förstår man hur det blir etniska konflikter i världen. Det är inte alla som gillar/förstår dikter men denna tycker jag passar för att skapa lite eftertanke:

”I en by där jag levde fanns en bon- de som jag hatade. Jag hade beslutat att innan jag lämnade byn kasta en sten i hans ansikte. En kväll såg jag honom köra hem från arbetet. Jag stod inne mellan några träd och han såg mig inte. Men plötsligt höll han in hästen och stannade den kracklande arbetsvagnen.

Han satt länge alldeles stilla. Och efterhand gick det upp för mig att han lyssnade till själva aftonens tyst- nad omkring sig; till den frid som kan höras bara av den ensamma mänskan. Då smög jag mig bort.” Harry Martinsson (De tusen dikternas bok, 2004, s 141)

Rolle
som inte är tillräckligt ung för att veta allt;) (O.W.)

I vår tland har somalier svårt att hitta jobb. I andra länder är det somalierna sm är det landets gnosjöare. Entreprenörer, företagare som både jobbar och skapar jobb. Vi gör antagligen något riktigt fel.
Det är inte somalierna det är fel på. De är väldigt lika oss efter all tid som koloni. De skrattar åt samma saker, de har väldigt lika värderingar.
Har heller inte påstått ngt annat. Men en av grundorsakerna är, anser jag, att vi i Sverige har en så låg andel jobb som kan betecknas som hjälparbete. Arbete som det inte krävs förkunskaper för att utföra och att lönenivån är tämligen hög för dessa jobb.
Och då kan man, anser jag, med fog hävda att man har svårigheter att anpassa sig eftersom man inte integreras dvs lyckas bli ekonomiskt oberoende genom att skaffa arbete.

Det har jag aldrig skrivit.
Men det betyder inte att de är svåranpassningsbara.

Det är det påståendet som är dina fula fördomar.
Med andra ord så snackar du skit.
Anpassningssvårigheterna existerar.
Statens aktiviteter så som svenska för invandrare bevisar ju det.
Statistik talar för sig självt.

Att det är fult att peka på fakta i din värld får stå för dig, jag kallar det klarsynthet.

Vi får nog till det där vi också med tiden.
När vi har vant oss.
Vi har litet att lära där.
;) så nu vill du anpassa de svenska stöden o bidragsformerna till dem i USA och Storbritannien, där arbetslösheten bland somalier är betydligt lägre.
Intressant tanke, vilken jag naturligtvis stöder ;)

så nu vill du anpassa de svenska stöden o bidragsformerna till dem i USA och Storbritannien, där arbetslösheten bland somalier är betydligt lägre.
Inte stöd eller bidragsformer utan förutsättningar.
Vi måste ha missat något i samhällets förutsättningar som gör att den kreativiteten inte lyckas att växa här.
Den missen kan inte vara bra på något vis.
Och jag tror att det kan ha med företagande över huvud taget att göra och vara samma problem som gör att Sveriges småföretagande är en så trög historia.

Där någonstans i den personliga kreativiteten ligger lösningen på dagens litet besvärliga arbetsmarknad.

Men då så är det ju inte för någon.
Jag trodde att det var något som stod tomt och ledigt.
Det finns ett fåtal permanentboende som bott där länge, men nu är det annars bara övernattningslgh eller skolungdomar som får korttidsboende. Råa, kalla, mögelproblem och knappt umderhållna.

Inte stöd eller bidragsformer utan förutsättningar.
Vi måste ha missat något i samhällets förutsättningar som gör att den kreativiteten inte lyckas att växa här.
Den missen kan inte vara bra på något vis.
Och jag tror att det kan ha med företagande över huvud taget att göra och vara samma problem som gör att Sveriges småföretagande är en så trög historia.

Där någonstans i den personliga kreativiteten ligger lösningen på dagens litet besvärliga arbetsmarknad.

Det är ledsamt hur unga rasister tar emot sina nya medmänniskor. Vilken onödig uppförsbacke som skapas av den retorik och BS som bland annat SD sprider.

http://mobil.corren.se/nyheter/kinda-atvidaberg/goda-utsikter-for-liban-7640689.aspx

Va?
Vad spelar det för roll om invandringen kommer från yttre Mongoliet eller Norge? Frågan är ju inte varifrån de kommer utan vilka resurser vi har för att ta emot dom. Och som framgått av busseriet så finns det inte tillräckligt med platser redan nu. Vi ska ju hålla i minnet att de från Syrien får ju PUT och då kommer resten av familjen som ett brev på posten. Migrationsverket har inga platser att fördela i södra Sverige. Ekonomin är naturligtvis i inledningen sekundär, är dom här så måste dom tas om hand, däremot är den i nästa led primär.

Ok, då satsar vi på att få upp sysselsättningsgraden hos de som kommer hit med några procent, så är ekonomin biff, även om man räknar som Tino.

Är det då OK med nuvarande marginella befolkningstillväxt på runt 1% även om det i huvudsak är somalier, syrier som är muslimer som kommer hit?

Eller ligger det hatfylld rasism bakom som gör att det ändå skulle vara stora protester mot denna invandring?

http://mobil.corren.se/asikter/ledare/hatets-eldsflammor-7640591.aspx

Det är vad jag menar med om ekonomin är avgörande eller inte. Som du konsekvent vägrar svara på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka