Skam på torra land...

Vart ska människor som flyr ta vägen?
En av de eviga frågorna.
En del människor, en del regioner, en del länder har mer, betydligt mer resurser än andra.
Ska de dela med sig?
Javisst, men inte villkorslöst.
En ko innehåller mycket mat men kan om man sköter det hela rätt skapa större mervärde på sikt än vad en slakt direkt kan ge.

Jag bidrar med en viss andel av min inkomst till staten som i sin tur med sin sakkunskap väljer vad som är bäst.
Vi ska ta emot en del, vi ska hjälpa fler för ort. Vår egen ekonomi avgör i vilken omfattning detta kan ske.

De kanske inte kände att de kommit i säkerhet.

De var ju uppenbarligen nöjda i Malmö. Hur blev Östersund helt plötsligt osäkert då? Rent krasst är ju Östersund säkrare med tanke på alls moskébränder och elände som pågår i Malmö idag. De blev missnöjda och betedde sig illa. Jag vet inte varför man måste försvara det? Man slänger sig gärna med "om svenskar gjort så, så hade det inte gjort något". Jo det hade det. Spelar ingen roll var man kommer ifrån, vilken religion man har, man beter sig inte sådär. Asylsökande har inte frikort till att bete sig illa. Sen dömer jag inte alla asylsökande efter vad en mindre grupp män gjorde, men jag tycker det blir löjligt att försvara deras agerande, de här individernas. Jag hoppas de får en bättre fortsättning i landet än starten med lagbrott.

De var ju uppenbarligen nöjda i Malmö. Hur blev Östersund helt plötsligt osäkert då? Rent krasst är ju Östersund säkrare med tanke på alls moskébränder och elände som pågår i Malmö idag. De blev missnöjda och betedde sig illa. Jag vet inte varför man måste försvara det? Man slänger sig gärna med "om svenskar gjort så, så hade det inte gjort något". Jo det hade det. Spelar ingen roll var man kommer ifrån, vilken religion man har, man beter sig inte sådär. Asylsökande har inte frikort till att bete sig illa. Sen dömer jag inte alla asylsökande efter vad en mindre grupp män gjorde, men jag tycker det blir löjligt att försvara deras agerande, de här individernas. Jag hoppas de får en bättre fortsättning i landet än starten med lagbrott.

Men varför göra stor sak av att 5 personer av de hundratusentals som går igenom systemet reagerar tokigt, och en kort stund beter sig illa? Reaktionen på reaktionen är helt oproportionerlig och då kommer den inte ens från folk på flykt.

En storm i ett vattenglas.

Varför måste du fördöma det? Ägnar du lika mycket tid åt att fördöma vad svenskar gör och inte gör?
Huruvida man KÄNNER sig säker eller inte har ganska lite med huruvida det i realiteten är säkert eller ej. Sen är det ju lite skillnad på att själv ta sig till Malmö och söka asyl och sedan bli placerad på en buss och körd rakt ut i den Norrlänska urskogen till en militärförläggning (när man kommer från ett krig som drivs av ens egen regering kanske millitärförläggningar inte är det mest positiva man kan tänka sig). Det skulle jag som svensk också tycka var obehagligt.

Det finns en hel del forskning på nysvenskar och skogen, för de flesta är inte vana vid den typen av skogar vi har. De kommer från platser där det är livsfarligt att gå ut i skogen, där finns livsfarliga djur, rebeller, minor osv. Saker som vi inte ens fattar att man skulle behöva vara rädd för. Sedan finns det de som kommer i från mer skogliga områden också men de är inte i majoritet. Vi är ganska unika i norden med vår natur och vårt naturälskande liv. Våra städer innehåller mycket natur och vi lär oss mycket om naturen i skolan. Vi har en naturkultur som de som kommer hit inte är vana vid. Därför är det antagligen väldigt svårt för oss att förstå att man kan vara rädd för skogen.

Varför måste du fördöma det? Ägnar du lika mycket tid åt att fördöma vad svenskar gör och inte gör?

Ja jag blir förbannad när svenskar beter sig illa också. Som jag sa, spelar ingen roll om det är Sven Svensson eller någon annan. Jag gör inte skillnad på folk. Beter man sig illa så beter man sig illa. Att försvara deras beteende tycker jag är att ha lite låga tankar om de här personerna. Jag tror ju att de vet att det inte är riktigt bra att rulla runt halvnakna i snödrivor för att protestera mot kyla och rovdjur. De handlade i affekt, de betedde sig illa. Jag är rätt säker på att de vet att beteendet inte var det bästa då jag inte tror att det är ett vanligt beteende i deras hemland heller.

Nej jag menar att 87% inte vill stänga gränserna.

Det har sagt genomgående, Mattias Karlsson sa det senast, SD vill ha en nivå på invandringen som på Göran Perssons tid.
Vad han inte har sagt är att några gränser ska stängas.
"Vi kommer att rösta mot varje budget som ökar invandringen" Folk har tydligen lässvårigheter.

Starkt ifrågasatt av vilka? Exempel på sakfel?

Hittar du bara på nu eller? Var kan jag läsa detta?

De flesta klarar att googla själv, här är repliken i aktuellt ärende.
http://blog.svd.se/historia/2015/01/04/en-kommentar-om-invandringsdebatten/

Nej, det är bara att räkna. Det krävs några procent bättre sysselsättningsgrad för att Tinos siffror ska bli positiva, trots den extrema utgångspunkt han haft när han sorterar intäkter och utgifter gällande migration.

Jag tolkar ditt ickesvar på mina frågor som att ekonomin är sekundär, men att du inte riktigt vill stå för att du inte tycker att muslimer eller somalier passar i Sverige. Eller har du ett svar? Är ekonomin avgörande bör du anta utmaningen...
Va?
Vad spelar det för roll om invandringen kommer från yttre Mongoliet eller Norge? Frågan är ju inte varifrån de kommer utan vilka resurser vi har för att ta emot dom. Och som framgått av busseriet så finns det inte tillräckligt med platser redan nu. Vi ska ju hålla i minnet att de från Syrien får ju PUT och då kommer resten av familjen som ett brev på posten. Migrationsverket har inga platser att fördela i södra Sverige. Ekonomin är naturligtvis i inledningen sekundär, är dom här så måste dom tas om hand, däremot är den i nästa led primär.

Nej, det är bara att räkna. Det krävs några procent bättre sysselsättningsgrad för att Tinos siffror ska bli positiva, trots den extrema utgångspunkt han haft när han sorterar intäkter och utgifter gällande migration.
Då kan man ju ställa frågan hur den Algeriska invandringen från mitten av femtiotalet till mitten av sextiotalet påverkat Frankrike.
Eller hur den påtvingade invandringen (utlöst av kommunisternas etniska rensningar) påverkade Tyskland fram till slutet av femtiotalet.

En invandring liknande den i USA som skapades av det totala vacuumet i extremt stora icke exploaterade områden går inte att jämföra med ett inflöde av svåranpassbara människor i ett land som har ett av världens mest tekniskt krävande industrier och där hjälparbetsplatser är extremt sällsynta.

För att du ska kunna räkna hem vinster i alla former av invandring så måste de som kommer, i stort sett per omgående kunna sättas i arbeta och integreras i samhället. För varje år detta dröjer minskar fönstret för den samhällsnytta/vinst du talar om.

Det är bara att titta på Tyskland av idag, där alla med Tysk anknytning har rätt att komma. Många av de som kommit från Ryssland, Rumänien o Bulgarien är idag en belastning för det tyska samhället trots att man hjälpligt kunde tyska. Men anpassningen till ett modernt samhälle blev dem för övermäktig och många av dem sitter fast i sociallägenheter och lever på Harz4.
Varför skulle det vara annorlunda här?

Men varför göra stor sak av att 5 personer av de hundratusentals som går igenom systemet reagerar tokigt, och en kort stund beter sig illa?
Det hade blivit en stor sak av att några vägrade gå av en buss på flera dagar i sträck oavsett vilka det var eller orsaken till det.

Det där var väl ändå lite väl klent underlag för att beskriva någon som starkt ifrågasatt?

Det gör jag gärna om du länkar hans siffror. Problemet är att han aldrig har gjort en uträkning av det slag som krävs för att jag ska kunna göra det. Hur du kan veta att siffror som inte finns visar att sysselsättningsgraden hos invandrare bara behöver öka med enstaka procent för att det ska bli positiva siffror är det som förbryllar mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka