Skam på torra land...

Att somalier i Storbritannien, USA o Canada integreras betydligt bättre än här beror främst på 2 orsaker.
1 De som har utbildning och kan engelska vore ju dumma om de inte sökte sig till de länder där deras utbildningar och språkkunskaper omedelbart gör att de kan ta en en plats.
2 De som kommer hit är därför (oftast) de som varken har akademiska betyg i engelska + andra meriter. Vilket gör att de har betydligt svårare att ta sig in på arbetsmarknaden dvs anpassningssvårigheter

Men enligt "INTE UNG" så är jag ju rasist som framför dessa fakta så nu ska det bli intressant att se om dessa rasistiska fakta bemöts sakligt eller med skitsnack ;)

Ok, då satsar vi på att få upp sysselsättningsgraden hos de som kommer hit med några procent, så är ekonomin biff, även om man räknar som Tino.

Är det då OK med nuvarande marginella befolkningstillväxt på runt 1% även om det i huvudsak är somalier, syrier som är muslimer som kommer hit?

Eller ligger det hatfylld rasism bakom som gör att det ändå skulle vara stora protester mot denna invandring?

http://mobil.corren.se/asikter/ledare/hatets-eldsflammor-7640591.aspx

Det är vad jag menar med om ekonomin är avgörande eller inte. Som du konsekvent vägrar svara på.
Om inte om vore om, så vore jag miljardär ;)
Om isen vore 10 cm tjock så hölle den åt mig och min fyrhjuling, men nu var den bara 3 så.......... ;)

Inte stöd eller bidragsformer utan förutsättningar.
Vi måste ha missat något i samhällets förutsättningar som gör att den kreativiteten inte lyckas att växa här.
Den missen kan inte vara bra på något vis.
Och jag tror att det kan ha med företagande över huvud taget att göra och vara samma problem som gör att Sveriges småföretagande är en så trög historia.

Där någonstans i den personliga kreativiteten ligger lösningen på dagens litet besvärliga arbetsmarknad.
Kan du göra dig en tjänst, kolla vilken utbildning den genomsnittlige somaliern i USA ha och vilka kunskaper i det nya hemlandets språk man besitter, jämför sedan med de somalier som finns i Sverige och vilka kunskaper i svenska man besitter när man kommer. Där har du en av de viktigaste nycklarna i storleken på svårigheterna att anpassa/integrera sig i det nya hemlandet.

Jag vet ju själv vilken skillnad det var att befinna mig i Rumänien, utan att kunna föra ett vettigt samtal med dem man mötte och USA där i stort sett alla kunde förstå den engelska jag talade.

Men som sagt det är ju rasism....

Kan du göra dig en tjänst, kolla vilken utbildning den genomsnittlige somaliern i USA ha och vilka kunskaper i det nya hemlandets språk man besitter, jämför sedan med de somalier som finns i Sverige och vilka kunskaper i svenska man besitter när man kommer. Där har du en av de viktigaste nycklarna i storleken på svårigheterna att anpassa/integrera sig i det nya hemlandet.
Du kanske kan presentera en källa när du ändå har så bra koll på utbildningsnivån på invandrade somalier både i USA och Sverige?

Kan du göra dig en tjänst, kolla vilken utbildning den genomsnittlige somaliern i USA ha och vilka kunskaper i det nya hemlandets språk man besitter, jämför sedan med de somalier som finns i Sverige och vilka kunskaper i svenska man besitter när man kommer.
Gör det du.
Så att du för en gångs skull underbygger dina påståenden med litet källor.

Vilken onödig uppförsbacke som skapas av den retorik och BS som bland annat SD sprider
Låt oss se det posititvt: Ju fler "landsbygdsbor" som sprider sitt hat, desto mer medvetna blir vi andra om hur viktigt det är att sprida vår öppenhet.

Plötsligt tittar vi inte bara längre på den utrikes födde framför oss i kassakön, utan nickar och ler. Plötsligt ser arbetsgivaren den arbetssökande på andra sidan skrivbordet även ur dennes perspektiv. Plötsligt börjar vi läsa nyheterna med ett nytt intresse och ser saker och ting i ett nytt ljus. Plötsligt börjar vi prata politik vid fler köksbord. Plötsligt ser vi på varandra med ett nytt allvar och beslutsamhet när vi köar till valurnorna.

En ny medvetenhet, en ny kunskap sprider sig. Diskussionerna om värderingar och vilket samhälle vi vill ha fördjupas.

Ok, då satsar vi på att få upp sysselsättningsgraden hos de som kommer hit med några procent, så är ekonomin biff, även om man räknar som Tino.

Är det då OK med nuvarande marginella befolkningstillväxt på runt 1% även om det i huvudsak är somalier, syrier som är muslimer som kommer hit?

Eller ligger det hatfylld rasism bakom som gör att det ändå skulle vara stora protester mot denna invandring?

http://mobil.corren.se/asikter/ledare/hatets-eldsflammor-7640591.aspx

Det är vad jag menar med om ekonomin är avgörande eller inte. Som du konsekvent vägrar svara på.

Det är HELT okej med somalier, syrier och andra flyktingar/invandrare/anhöriga om vi har en fungerande lösning för dem.
Klart det är ekonomin som styr. Och nej idag fungerar inte det ekonomiska... Det kostar för mkt och oavsett hur du väljer att lägga upp det så är det på "vår" välfärds bekostnad som stryker på foten i dagsläget...

Det är HELT okej med somalier, syrier och andra flyktingar/invandrare/anhöriga om vi har en fungerande lösning för dem.
Klart det är ekonomin som styr. Och nej idag fungerar inte det ekonomiska... Det kostar för mkt och oavsett hur du väljer att lägga upp det så är det på "vår" välfärds bekostnad som stryker på foten i dagsläget...

Nej, tack vare invandringen har vi mer resurser än någonsin i välfärden.

Men tack för svaret.

Det kostar för mkt och oavsett hur du väljer att lägga upp det så är det på "vår" välfärds bekostnad som stryker på foten i dagsläget...
Att du uppfattar det så beror på att du inte kan räkna.

Om någon kunde visa på att invandringen går med vinst på sikt och dessutom är nödvändig för att bibehålla välfärden, skulle du ändra uppfattning då?
@sjoberga är en jäkel på att räkna, han har massor av utbildning på det.

Att du uppfattar det så beror på att du inte kan räkna.

Om någon kunde visa på att invandringen går med vinst på sikt och dessutom är nödvändig för att bibehålla välfärden, skulle du ändra uppfattning då?
@sjoberga är en jäkel på att räkna, han har massor av utbildning på det.

Samtidigt är det mycket svårt att räkna på, eftersom det går ut på att dela upp i vi och dom och försöka räkna ut hur en parallell verklighet skulle ha sett ut.

Avgörande är sysselsättningsgraden och hur fort man kommer dit. Det är forskare tämligen överens om. Vissa tror att det pga kulturella olikheter måste vara så, andra ser det istället som möjligheter. Jag sällar mig till de senare.

Det intressanta är att även med ganska negativa utgångspunkter i kalkylen, räcker det med en ganska liten sysselsättningsökning för invandrade för att ge plustecken på sista raden. Tricket är att de som blir sysselsatta flyttar från kostnadsställe till intäktsställe och det blir en enorm hävstång.

Men oavsett så är inte ekonomi avgörande för den önskade migrationspolitiken, vare sig för mig eller för SD.

Men oavsett så är inte ekonomi avgörande för den önskade migrationspolitiken
Det fantastiska är ju att det handlar om en win-win situation. Vi behöver fler människor - och de vill komma hit. Vi gör den humanitära insats som krävs av ett välutvecklat, demokratiskt land i den kris som råder - och de får möjlighet att starta ett nytt liv i trygghet. De bidrar ek0nomiskt till vårt samhälle i den mån de kan, efter var och ens förmåga - precis som vi andra. De som inte förmår, hjälps vi åt att ta hand om. Alla har ett värde och kan bidra på många sätt, även om det inte går att mäta i kronor och ören.

Ju mer människor rör sig mellan länder så att vi lär oss förstå varandra, desto tryggare värld.

Men oavsett så är inte ekonomi avgörande för den önskade migrationspolitiken, vare sig för mig eller för SD.
Inte för mig heller.
Men jag bara hatar när argument är lögner och öskar att så punktera denna lögn om invandrare som en belastning.
De är en tillgång på många olika vis.

Jag som inte tror på Gud eller är religiös brukar referera till Gamla Testamentet.
Gud straffade människan för att ha ätit av den förbjudna frukten genom att sprida mänskorna och ge dem olika språk.
För att åter skapa Paradiset på Jorden så måste vi människor enas och åter tala samma språk.
Och då så kommer även Gud att förlåta oss för den där incidenten med äpplet.
Den delen med att kvinnor måste föda sina barn med smärta har vi redan löst.

Anhängare av alla de Monoteistiska religionerna brukar gilla den idén.
Och jag har även fått några att gå från att tycka att raser inte skall blanda sig med varandra till att se det som Guds vilja att de skall det.
Det tycker jag var stort.

Inte för mig heller.
Men jag bara hatar när argument är lögner och öskar att så punktera denna lögn om invandrare som en belastning.
De är en tillgång på många olika vis.

Sedan är jag hyfsat övertygad om att om SDs konfliktpolitik och vanföreställningar fått mer inflytande, hade det drabbat oss stenhårt, mer indirekt, både ekonomiskt och på andra sätt. På sätt som ingen modell tagit hänsyn till.

Sjöberga är säkert en jäkel på att räkna!

I o m att Sjöberga anser att nedanstående två herrar är helt ute och cyklar så vore det lite intressant att göra en jämförelse.

Carl Assar Eugén Lindbeck -kallas ofta för "svensk ekonomis nestor"- är en svensk nationalekonom och professor emeritus i nationalekonomi. Han är fortfarande verksam vid Institutet för internationell ekonomi (IIES) vid Stockholms universitet samt vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN).

Han disputerade vid Stockholms universitet 1963 på avhandlingen A study in monetary analysis.
1964-1971 innehade han A O Wallenbergs professur i nationalekonomi och bankvetenskap vid Handelshögskolan i Stockholm. A O Wallenbergs professur i nationalekonomi och bankvetenskap är Handelshögskolans äldsta donationsprofessur och inrättades 1917 genom en donation från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, på initiativ av Knut Agathon Wallenberg, Handelshögskolan i Stockholms grundare. Under åren 1971 till 1995 var Lindbeck chef för Institutet för internationell ekonomi.

Assar Lindbeck var ordförande för Ekonomikommissionen även kallad Lindbeckkommissionen, 1992-1993. Denna utsågs av Sveriges regering i samband med den ekonomiska krisen i början av 1990-talet och kom med förslag, bitvis kontroversiella, med mål att förbättra Sveriges ekonomi och konkurrenskraft.
Lindbeck var 1969-1994 ledamot i Kommittén för Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne, varav 1980 till 1994 kommitténs ordförande.
Han är ledamot av Kungliga Vetenskapsakademie och av Ingenjörsvetenskapsakademien sedan 1970. År 2006 utnämndes han till hedersdoktor vid Islands universitet.

Sanandaji kom 1989 från Iran till Sverige. Han avlade ekonomexamen vid Handelshögskolan i Stockholm och erhöll titeln civilekonom. Därefter tog Sanandaji masterexamen (M.A.) vid University of Chicago, och senare doktorsexamen (PhD) i public policy (offentlig ekonomi) vid University of Chicago.

Sjöberga..?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka