Skam på torra land...

Jamen du säger ju VI... Som i Sverige = vi... VI kan ta emot massor... Men det kan vi ju inte... Det vet du ju ... DU kan inte ta emot fler, Jag VILL INTE ... Så då kan du sluta säga att DU tycker VI ska ta emot fler... Du får säga att DU tycker DU kan ta emot fler, men prata inte om hela sverige ... tala för dej själv... Och som sagt då har vi etablerat att DU kan inte ta emot fler...

Nej, jag kan inte be någon att bo på min toalett. Men det har liksom inte med diskussionen att göra.

Jag tycker inte att vi ska "ta emot" fler. Jag tycker att vi (i alla fungerande länder) ska ta emot så många som har behov. Det är inte vi som styr behoven. Däremot tycker jag vi ska välkomna människor som vill bygga upp sina liv, företag och familjer i Sverige. Det behövs.

Alla människor drivs inte av pengar, hur otroligt det än verkar för många som skriver i den här tråden. Så finns det människor som utan problem välkomnar nya människor in i sitt liv och sina hem bara för nöjet av att lära känna dem. Det är tex många som har inneboende i studentstäder det är ju inte konstigare än att ha en asylsökande än en student boende i sin bostad.

Många familjer tar redan idag emot ensamkommande flyktingbarn i sina hem, vilket inte är konstigare än att ha ett fosterbarn.

Fast det är lite konstigt om man tvingar dem att bo på toaletten som 6 andra ska använda. O_o

Fast det är lite konstigt om man tvingar dem att bo på toaletten som 6 andra ska använda. O_o
Om man ska döma efter hur det ser ut i tex studentstäder så som uppsala så brukar folk hitta massor av utrymmen som kan byggas om för att hyra ut som boenden. Så du behöver nog inte hyra ut din toalett.

JAG vet varför de skämdes men det vet ju uppenbarligen inte du... Så det är ingen fråga... det är en självklarhet att man i en liknande situation gjort samma sak... (SKÄMTS å de som protesterars vägnar, bäst att förtydliga då du uppenbarligen inte ser det ... )

Så du menar att du går omkring och skäms hela tiden för vad andra människor gör? Jag kan skriva en jättelång lista på saker som andra människor gör omkring mig som jag inte skulle göra, allt från överilade småsaker till grova brott, men jag går inte omkring och skäms å andra människors vägnar. Jag gör vad jag kan för att hjälpa eller för att förhindra, men det är deras skam. Den enda förklaringen jag kan se till att skämmas när andra beter sig på ett sätt man själv inte uppskattar, är att man är rädd att bli ihopklumpad med dem. Och det är i så fall där problemet ligger, och då är lösningen inte att jag ska skämmas åt dem.

Så du menar att du går omkring och skäms hela tiden för vad andra människor gör? Jag kan skriva en jättelång lista på saker som andra människor gör omkring mig som jag inte skulle göra, allt från överilade småsaker till grova brott, men jag går inte omkring och skäms å andra människors vägnar. Jag gör vad jag kan för att hjälpa eller för att förhindra, men det är deras skam. Den enda förklaringen jag kan se till att skämmas när andra beter sig på ett sätt man själv inte uppskattar, är att man är rädd att bli ihopklumpad med dem. Och det är i så fall där problemet ligger, och då är lösningen inte att jag ska skämmas åt dem.
När jag läser den här tråden så skäms jag över att vara människa i Sverige :(.

Alla människor drivs inte av pengar, hur otroligt det än verkar för många som skriver i den här tråden. Så finns det människor som utan problem välkomnar nya människor in i sitt liv och sina hem bara för nöjet av att lära känna dem. Det är tex många som har inneboende i studentstäder det är ju inte konstigare än att ha en asylsökande än en student boende i sin bostad.

Många familjer tar redan idag emot ensamkommande flyktingbarn i sina hem, vilket inte är konstigare än att ha ett fosterbarn.
Sänk ersättningarna så ser du direkt hur många som drivs av pengar ;)

För att det är pinsamt med vuxna män som rullar runt i snöhögar i kalsongerna i något slags protest? Jag hade skämts om ett gäng svenskar rullat runt i snöhögarna som protest för att arbetsförmedlingen kräver att de går söka jobb-kurs om de ska få pengar.. tex.
De har uttryckt att de tycker att de är otacksamma och borde vara glada för den hjälp de fått. Kanske var de tacksamma när de kom hit och fick hjälp och anser att man ska bete sig så?

Jag tycker faktiskt att det är rätt tragiskt om du känner att du bär ansvar för alla svenskars agerande på dina axlar, bara för att ni råkar vara födda i samma land. Det måste vara ett tungt ok, så som svenskar beter sig i olika delar av världen och inte minst hur vi härjat genom århundraden. Det är inte din skam.

Jag tycker faktiskt att det är rätt tragiskt om du känner att du bär ansvar för alla svenskars agerande på dina axlar, bara för att ni råkar vara födda i samma land. Det måste vara ett tungt ok, så som svenskar beter sig i olika delar av världen och inte minst hur vi härjat genom århundraden. Det är inte din skam.
Jag bär inte ansvar för dom, men jag kan tycka dom är pinsamma och jag kan tycka deras beteende är fel. Såsom de här kvinnorna gjorde i lägret.

Men nu så är det ju inte fullt.
Det finns plats i Grytan utanför Östersund.

Jo men då är vi ju tillbaka till trådens start... Där vill de ju inte va, och ska enligt många självklart inte va om de inte vill... Vill de va i Malmö så är det klart de ska ha rätt att vara där. Att gnälla över att man hamna FEL är ju helt OK som flykting... det är ju inte bara säkerhet, boende och mat som gäller... Och SJÄLVKLART ska man få protestera på fredliga vis genom att uppehålla andras egendom för att det är ju (iaf) en fredlig och tyst protest som inte stör någon...

Nu är det förvisso "över" men den störde mej. Annars hade ni inte sett mkt av mej i tråden :)

Jag bär inte ansvar för dom, men jag kan tycka dom är pinsamma och jag kan tycka deras beteende är fel. Såsom de här kvinnorna gjorde i lägret.

Men det här handlade ju om att du tyckte att det är helt normalt att kvinnor med gråten i halsen försöker få männen att inte göra som de gör, och motiveringen från dig som jag förstår det var att kvinnorna skäms? Brukar du själv skämmas så mycket å andra människors vägnar att du i det närmaste börjar gråta? Varför känner man att man måste ta på sig så stark skam själv?

Där vill de ju inte va,
Ja de där några få Pajaserna ja.
Men alla andra som inte är Pajaser kommer säkert att tycka att det fungerar alldeles utmärkt.

Jag tycker rent allmänt att Pajaser av det slaget får klara sig själva då på sina egna villkor.
Men det har ju inget med asylmottagning att göra.
Utan bara med Pajaser att göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka