Skam på torra land...

Men är man flykting, ska man hålla käften hellre än att peka på något man upplever som felaktigt? Om det spelar SD i händerna beror det ju då helt enkelt på att SD är väldigt noga att hålla isär folk, vilka som ska hålla käften och vilka som inte ska göra det.

En storm i ett vattenglas. Migrationsverket genomför tusentals transporter.

Återigen ingen, minst av allt jag vill att folk ska hålla käften, man får, och ska gärna framföra åsikter. Men att som det här gänget ockupera en buss, ställa helt ohemula krav, långt utanför det vedertaget regelverk medger. Då är man ute på nattgammal is.
Speciellt som alternativet finns där, vill man inte acceptera givna villkor o gåvor så löser man det hela med egna resurser.
Vad då lyckas göra är att öppna Pandoras ask.

Något du tycker att Svenska skattebetalare ska stå för?
Ja varför inte.
Inköp av sådana lägenheter är en bra investering.
Och om man ser till kostnaderna per sängplats så blir även det billigare än flyktingförläggningar.

Vi räknar:
Vi tar en stor 4a för 2 mille.
Den har antagligen en låg avgift, för det brukar dyra bostadsrätter ha.

Ränta 3000/månad och avgift 4000:- = 7000 pix.
Minst 9 asylsökande i lägenheten = 94500/månad på flyktingförläggning.
Besparingen skulle bli 87500:- varje månad.

Det tycker i alla fall jag är bra ekonomi.

Ja varför inte.
Och om man ser till kostnaderna per sängplats så blir även det billigare än flyktingförläggningar.

Vi räknar:

2mille????? I Stockholm får du inte en skrubb för det.
Och dessa stackare vill ju bo i storstäderna. Inte ens här hos mig får du nåt i den storleken för det priset. Dom vill inte bo i Grums eller Österfärnebo det har dom ju gjort klart.
Annars flyttar dom ju till Finland eller Norge.

Ja varför inte.

Vi räknar:

Du glömde käket, det är billigare i en kantin .

Precis. Skattebetalarna, alla vi här, tar gärna notan.
Eller?
Det handlade inte om det utan om hur och när bussen blir ockuperad.
Bara ägarna kan begära handräckning för att tömma den men inte så länge som Migrationsverket hyr den.
Därför så måste Migrationsverket först meddela bussbolaget att de inte hyr den längre.

Det handlade inte om det utan om hur och när bussen blir ockuperad.
Bara ägarna kan begära handräckning för att tömma den men inte så länge som Migrationsverket hyr den.
Därför så måste Migrationsverket först meddela bussbolaget att de inte hyr den längre.

Ja och? Så länge migrationsverket ansvarar för bussen så får vi betala för den.

Att jag tog upp det är för att visa att Östersund, den större staden, ligger 15-20 minuter bort. Inte flera timmar. Det är alltså ganska enkelt att komma in till stan för att gå på affärer, bibliotek, SFI osv. Det är inte inne i sitt boende de träffar på svenskar utan ute i samhället och det ligger 15 minuter bort. De framställer boendet som om det ligger mitt i urskogen med noll kommunikationer, men så är det ju inte.

Sen så visste de visst om det här med bussarna. Men "bara" 5 bussar om dagen var ju alldeles för lite och avståndet till nästa plats alldeles för långt.
http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/vill-inte-vara-i-grytan-det-ligger-sa-avsides

Att andra invandrare har åkt dit för att försöka medla säger väl en del om beteendet och att det inte bara är vi tråkiga svenskar som reagerar. T.o.m. en del i samma busslass uttrycker tacksamhet över att få hjälp med situationen.

Jag uppfattar att det handlar om mycket mer än om det går 5 eller 10 bussar in till stan. Att en 75-åring kanske inte vågar gå på isen till bussen t ex. Kommer man då från en förläggning där man enkelt kunde gå ut, men blir ivägbussad till nåt helt annat ställe än vad man uppfattat vid start, för att andra ska bo på det första stället, så har jag faktiskt viss förståelse för att man blir besviken och undrar varför det ska vara såhär. Och med en dialog så går det ju att lösa, utan våld.

Att personer på bussen tycker olika är väl inget att förvånas över? Det var ju ett 40-tal olika personer på bussen, inte en homogen skock får. Samlar vi ihop en buss med bukemedlemmar kommer vi också att tycka och agera olika, varför skulle flyktingar vara annorlunda? Att personer som kommer från samma ställe som flyktingarna vill hjälpa till att medla som en god sak tycker jag är bra, men det är oerhört tragiskt om de känner att de måste göra det pga den hetsiga stämningen mot invandrare som råder.

Fast ganska många här var ganska snabba med att de minsann skulle avhysas och skickas hem. Helst igår, lät det som.
Det går säkert att lösa med andra medel. Bara att notera att de har en skuld till Migrationsverket för occupationen, det kan säkert Kronofogden bistå med att lösa.

Det är ju dock inte 75-åringen som gnäller utan unga friska män. Dessutom går bussen från förläggningen 5 gånger om dagen. Det är om de tiderna inte passar som man måste gå till den andra så jag tror nog att även en 75-åring kan gå på den bussen som går till förläggningen.

Ja hade de valt en dialog från början istället för att klä av sig och rulla runt i snödrivor i bara kalsonger så kanske vi inte haft sån hetsk stämning nu.

Jag tycker också det är bra att andra invandrare försöker medla. Jag tycker dock det är sorgligt att de ska behöva bli så frustrerade så de har gråten i halsen och ber om ursäkt för männens beteende.

2mille????? I Stockholm får du inte en skrubb för det.
Jodå tillräckligt "i Stockholm" för de flesta flyktingar och säkert också för dessa.

Här: http://bostad.lansfast.se/Beskrivning.aspx?GUID=4A2RIKELLDNJU8IB&typ=CMBoLgh
3 min till affär, apotek, bank och tåg till Stockholm som tar 30min.
Visserligen så var avgiften 2000:- mera men det blir fortfarande en redig besparing per månad.

Här en 5a: http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1073460
Inom SL-område. Buss utanför dörren varje kvart i rusningstrafik.
Nära köpcenter, skolor och idrottshallar.
Internationellt läge nära Arlanda.
Nästan 3000:- mera per månad men man kan nog bo 12 st där som kompensation.

Jag tycker att det viktigt och bra att en diskussion om integration invandring/utvandring förs, men jag önskar att det fördes på ett mer sakligt sätt, en ledare i DN visar just att mycket av debatten förs i affekt och inte är baserat på fakta. Det är lite ironiskt att så mycket av debatten har rört pensionärer med argumentet att de gamla i Sverige ligger i sin egen avföring och får äta knäckebröd och att Sverige därför inte har råd med invandring. Utan de nysvenskar som underbetalda och utan tack sliter i äldrevården och hemtjänst så skulle mångdubbelt fler pensionärer bokstavligt ligga i skiten. Det är inte Amina från Somalia som ligger bakom de riskkapitalistbolag som äger stora delar av vården i Sverige idag. Det är inte Amina som plockar ut miljardvinster av svenska skattebetalares pengar och med alltmer ökade vinstkrav som resulterar i minskad personal och att ja, många äldre får en undermålig vård. Amina jobbar bara där under arbetsförhållande och med en lön som ytterst få skulle acceptera.

Vad som verkligen provocerar mig är inte Amina utan de bolag som genom att vara skrivna i Malta eller Geneve inte bara sänker kvaliteten på åldringsvården genom vinstkrav utan också genom sin bolagsstruktur inte ens betalar skatt på de vinster de gör på svenska skattebetalares bekostnad.

Jodå tillräckligt "i Stockholm" för de flesta flyktingar och säkert också för dessa.

Här: http://bostad.lansfast.se/Beskrivning.aspx?GUID=4A2RIKELLDNJU8IB&typ=CMBoLgh
3 min till affär, apotek, bank och tåg till Stockholm som tar 30min.
Visserligen så var avgiften 2000:- mera men det blir fortfarande en redig besparing per månad.

Här en 5a: http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1073460
Inom SL-område. Buss utanför dörren varje kvart i rusningstrafik.
Nära köpcenter, skolor och idrottshallar.
Internationellt läge nära Arlanda.
Nästan 3000:- mera per månad men man kan nog bo 12 st där som kompensation.

Jag har svårt att se att Migrationsverket ens kan köpa en lägenhet för våra skattepengar. Dessutom är det br. och där bestämmer inte någon annan än ägarna om de skulle släppas in. Kokerskan ska dessutom ha 300.000/år och råvaror. Tror inte staten kan stoppa in 12 pers i en 5:a. Men om dessa stackare kan lösa insatsen så får dom ju disponera den hur dom vill själva utan inblandning av Migrationsverket. Det är ju trots allt bara 120 tusen per skalle om du ska stoppa in 12 st.

Vad som verkligen provocerar mig är inte Amina utan de bolag som genom att vara skrivna i Malta eller Geneve inte bara sänker kvaliteten på åldringsvården genom vinstkrav utan också genom sin bolagsstruktur inte ens betalar skatt på de vinster de gör på svenska skattebetalares bekostnad.

Hej Jonas Sjöstedt är du här :) .

Det är så trångt som de bor i förläggningen.
Vad skulle skillnaden vara?

De skall laga egen mat som de själva får köpa för den lilla slant de får per dag.
Läser ni gubbar inte informationen i tråden?
Det är en viss skillnad att bo i ett genomgångsboende som vi betalar och att bo i en lägenhet. Lagarna ser liiite annorlunda ut, du vet, speciellt som det är vi som betalar den också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka