Skam på torra land...

Vad har du för lösning på problemet då? Eftersom du ser det så klart. 84.000 asylsökande 2014 behöver nånstans att bo.

Inte sätta 300 stycken på samma plats i alla fall inte i en by med 50-talet invånare. Då hade det varit bättre med ett större samhälle som har t.ex. skola, affärer, öppen förskola, vårdcentral med mera. Nu gick det dock inte heller så bra för alla har väl hört talas om somalierna som fick bosätta sig i Forserum.

Tycker du att det är rimligt att de människor som kommer till Sverige i varje situation de befinner sig skall se sig själva som representanter för alla andra människor som kommer i från ett annat land till Sverige? Genom att skriva gelikar så buntar du ju ihop en massa människor. Du gör det här och nu, precis som SD och precis som Lena Mellin. För att vara emot så spelar du ju dem rätt i handen bara genom att starta den här tråden.

Vad jag tycker är egalt. deras agerande spelar vissa grupper rakt i händerna. Hur tror du snacket går runt matborden på de svenska arbetsplatserna nu i veckan? Kommer man att stödja gruppen eller kommer man att dra alla flyktingar över en kam och vara villigare än för 2 veckor sedan att skärpa regelverket och minska standarden för flyktingarna?

Så du menar att det är bättre att hålla käften än att peka på felaktigheterna? Det är just det agerandet som spelat SD i händerna de senaste åren och så naiv i ignorant är jag inte!

Inte sätta 300 stycken på samma plats i alla fall inte i en by med 50-talet invånare. Då hade det varit bättre med ett större samhälle som har t.ex. skola, affärer, öppen förskola, vårdcentral med mera. Nu gick det dock inte heller så bra för alla har väl hört talas om somalierna som fick bosätta sig i Forserum.
Problemet är att de nedlagda förläggningarna som rymmer dessa människomassor inte finns i städernas centrum. Där skulle boendet kosta mångdubbelt mer och det skulle i sin tur resultera i att hela hanteringen skulle kollapsa.

Så du menar att det är bättre att hålla käften än att peka på felaktigheterna? Det är just det agerandet som spelat SD i händerna de senaste åren och så naiv i ignorant är jag inte!

Men är man flykting, ska man hålla käften hellre än att peka på något man upplever som felaktigt? Om det spelar SD i händerna beror det ju då helt enkelt på att SD är väldigt noga att hålla isär folk, vilka som ska hålla käften och vilka som inte ska göra det.

En storm i ett vattenglas. Migrationsverket genomför tusentals transporter.

Jag är totalt ointresserad av det upplägget men så bor jag ju lite trångt i min 2a...
Och behöver jag mer pengar kommer jag sätta mej och tigga ... Finns så många "rika" svenskar som skänker bort pengar hela tiden ....
Jag funderar också på den varianten :D Fast ideen med att alla får en egen flykting som verket betalar 350kr dygnet för och som monster1 säger, man kan använda till div sysslor.
Eller var det förbjudet att inneha slav ? :confused:

Fast SÅ isolerade är de inte. Det går buss in till Östersund från förläggningen 5 gånger om dagn, 5 ggr tor då alltså. 2.5 km bort har de en större busshållsplats där det går bussar ungefär en gång i timmen fram till sen på kvällen. Enligt en som bor där och ofta tar den bussen tar det ca 15 minuter in till Östersund därifrån. Så det är ju inte som att dom sitter vid världens ändå och får åka in till stan en gång i veckan. Det tar ju inte längre tid för dom att ta sig in till Östersund än det tar att åka stadsbuss mellan stadsdelarna.

Nu handlade det väl inte om att de ska ta betalt för att ta emot flyktingar utan som Reinfeldt så fint sa "öppna era hjärtan" .. Låt de som skriker högst om att "ja JAG tycker vi ska ta hit ALLA flyktingar som vill komma" låt de ta hand om dem, så får vi se hur länge de "pallar"... Vi som redan vet att vi inte kan ta emot fler kan ju få slippa ...
Men Sjöberga mfl har säkert fullt hos sej redan och kanske inte kan ta emot fler hemma hos sej ?

Hej, @corzette. Ja, eftersom jag just räknade ut att vi bor på 19 kvm per person, så har vi nog fullt ett par år till, tills barnen flyttat hemifrån. Du är så fantastisk rolig i din naiva verklighetsbild. Förmodligen skulle du vilken dag som helst få vara med i en TV-dokumentär
där du skulle få tigga till dig ditt uppehälle och leva som undercover-rom i det svenska samhälle du har en så belevad bild av.

Jag längtar och har popcornen redo. Ring TV.

Bra att du vet att vi har det fullt redan. Kan det bero på den kapacitet man skapar sig genom att ta till sig kunskap, hitta viljan och bestämma hur man vill att samhället ska vara?

Senast ändrad:
Fast SÅ isolerade är de inte. Det går buss in till Östersund från förläggningen 5 gånger om dagn, 5 ggr tor då alltså. 2.5 km bort har de en större busshållsplats där det går bussar ungefär en gång i timmen fram till sen på kvällen. Enligt en som bor där och ofta tar den bussen tar det ca 15 minuter in till Östersund därifrån. Så det är ju inte som att dom sitter vid världens ändå och får åka in till stan en gång i veckan. Det tar ju inte längre tid för dom att ta sig in till Östersund än det tar att åka stadsbuss mellan stadsdelarna.

Deras kunskap om Jämtland är nog förmodligen ytterst begränsad och var ännu mindre för några dagar sedan. Det de vet är att de suttit i bussen för jäkla lång stund och att det är kallt, isigt och snö och ingen civilisation i sikte. En överreaktion från några få. Precis som kontrareaktionen är en sådan. Lugna ned sig bör alla göra...

Var det så att de ville stanna på boendet i Malmö för att det tar för lång tid att åka buss mellan Grytan och Östersund? När och hur tänker du att de tog de reda på busstidtabellen?

Var det så att de ville stanna på boendet i Malmö för att det tar för lång tid att åka buss mellan Grytan och Östersund? När och hur tänker du att de tog de reda på busstidtabellen?
Om du bryr dig om att kolla vilket inlägg jag svarade på så ser du att jag kommenterar läget av förläggningen i sig, inte att männen har koll på bussarna.

Om den ockuperas under Migrationsverkets hyrestid så är det ju Migrationsverket som betalar och även beslutar om vad bussen används till under tiden.
Och då så finns det ju ingen anledning för bussbolaget att kräva avhysning.
De bara skickar en räkning.

Precis. Skattebetalarna, alla vi här, tar gärna notan.
Eller?

Om du bryr dig om att kolla vilket inlägg jag svarade på så ser du att jag kommenterar läget av förläggningen i sig, inte att männen har koll på bussarna.

Inlägget du svarade på handlade om att placera flyktingar i större samhällen istället för små. Att du tar upp busstillgängligheten som ett sluta-klaga-argument gör ju det lätt att tro att du uppfattat att flyktingarna haft det som argument för att hellre bo i Malmö. Annars förstår jag inte varför du tar upp det överhuvudtaget.

Hej, @corzette. Ja, eftersom jag just räknade ut att vi bor på 19 kvm per person, så har vi nog fullt ett par år till, tills barnen flyttat hemifrån. Du är så fantastisk rolig i din naiva verklighetsbild. Förmodligen skulle du vilken dag som helst få vara med i en TV-dokumentär
där du skulle få tigga till dig ditt uppehälle och leva som undercover-rom i det svenska samhälle du har en så belevad bild av.

Jag längtar och har popcornen redo. Ring TV.

Bra att du vet att vi har det fullt redan. Kan det bero på den kapacitet man skapar sig genom att ta till sig kunskap, hitta viljan och bestämma hur man vill att samhället ska vara?

Är du säker på att du inte har ett vinds eller källarförråd de kan benyttja? Jamenar duscha och laga mat som du bjuder på kan dom ju göra hos dig och dom tar säkert inte mer än 1m2 var när dom sitter. Så fullt har du faktiskt inte. Vore väl mysigt för barnen att lära känna nya kulturer.

Känns lite som NIMBY diskussionen gärna vindkraftverk men in precis här där jag bor

Om den ockuperas under Migrationsverkets hyrestid så är det ju Migrationsverket som betalar och även beslutar om vad bussen används till under tiden.
Och då så finns det ju ingen anledning för bussbolaget att kräva avhysning.
De bara skickar en räkning.

Och Migrationsverket var ju uppenbarligen också mer intresserad av att lösa det hela på ett fredligare sätt än sätta in polis mot flyktingarna i ett av deras första möten med myndigheter i Sverige. Lite bättre, tycker jag.

Inlägget du svarade på handlade om att placera flyktingar i större samhällen istället för små. Att du tar upp busstillgängligheten som ett sluta-klaga-argument gör ju det lätt att tro att du uppfattat att flyktingarna haft det som argument för att hellre bo i Malmö. Annars förstår jag inte varför du tar upp det överhuvudtaget.
Att jag tog upp det är för att visa att Östersund, den större staden, ligger 15-20 minuter bort. Inte flera timmar. Det är alltså ganska enkelt att komma in till stan för att gå på affärer, bibliotek, SFI osv. Det är inte inne i sitt boende de träffar på svenskar utan ute i samhället och det ligger 15 minuter bort. De framställer boendet som om det ligger mitt i urskogen med noll kommunikationer, men så är det ju inte.

Sen så visste de visst om det här med bussarna. Men "bara" 5 bussar om dagen var ju alldeles för lite och avståndet till nästa plats alldeles för långt.
http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/vill-inte-vara-i-grytan-det-ligger-sa-avsides

Att andra invandrare har åkt dit för att försöka medla säger väl en del om beteendet och att det inte bara är vi tråkiga svenskar som reagerar. T.o.m. en del i samma busslass uttrycker tacksamhet över att få hjälp med situationen.

Och Migrationsverket var ju uppenbarligen också mer intresserad av att lösa det hela på ett fredligare sätt än sätta in polis mot flyktingarna i ett av deras första möten med myndigheter i Sverige. Lite bättre, tycker jag.
Det är klart att det är våld är aldrig den första utvägen. Dock får vi ju betala för deras tilltag som inte ledde nånstans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka