Skam på torra land...

Vi skulle kunna öppna våra hem, då skulle du få ned din hyreskostnad och den asylsökande skulle direkt få hjälp med att integrera sig och förstå sig på hur det svenska samhället fungerar såväl som stöd med att lära sig svenska språket. De flesta bor ändå för stort om man mäter med hållbarhetsnormen som är ca 30 kvm/person. Dessutom skulle folk bli lite mindre rädda för människor från andra kulturer. Äldre skulle slippa vara ensama och kanske få lite hjälp med matlagning och städning samt enklare saker som att byta lampor, hänga upp tavlor osv.

Javisst det hade någon på förslag på FB, Romson, Fridolin och framför allt Lövén bor ju stort och det finns massor med rum i Sagerska. Slottet står ju till stora delar tomt så där finns det väl en 400 rum. Jonas Sjöstedt på Östermalm har säkert ett gästrum han kan öppna istället för sitt hjärta.

Jag tror att det är någon som har lurat dem i andra änden och tagit betalt för det.
Och nu så är de besvikna.

Typ: "Jag skall hjälpa dig till Sverige där så är allt fantastiskt, betala mig bara X antal $."

Jag tror att det i allmänhet är så att flyktingar som kommer till Sverige ibland har fått en förskönad bild av landet. Framför allt de som fått köpa sig en plats hit eller till andra delar av Europa. Någon säljer något som denne vill få bra betalt för. Det vore ju emot alla marknadsprinciper om säljarna inte skönmålar varan. Det är ett av flera problem med att många av dem som flyr för sina liv är hänvisade till dessa flyktingsmugglare som tjänar storkovan på desperata människor.

Javisst det hade någon på förslag på FB, Romson, Fridolin och framför allt Lövén bor ju stort och det finns massor med rum i Sagerska. Slottet står ju till stora delar tomt så där finns det väl en 400 rum. Jonas Sjöstedt på Östermalm har säkert ett gästrum han kan öppna istället för sitt hjärta.
Jag tror inte de personerna behöver hjälp med hyran, men det är ju också alternativ. Men du ser ju själv att vi har massor av plats om vi bara letar lite.

Om man kommer hit och tror att man kan få bo där man vill, gratis, ja då har ju någon helt klart missat att informera ordentligt. Om man kommer hit och tror att man kan få bo någonstans där det är varmt på vintern, jag då är det riktigt katastrofal informationsbrist.
Men inte tror då jag att det är Migrationsverket som har missat det.
Den desinformationen måste de ha fått redan då de beslutade att de ville just till Sverige.
Och det är ju långt innan Migrationsverket blivit inkopplade.

Jag tror inte de personerna behöver hjälp med hyran, men det är ju också alternativ. Men du ser ju själv att vi har massor av plats om vi bara letar lite.

Nu handlade det väl inte om att de ska ta betalt för att ta emot flyktingar utan som Reinfeldt så fint sa "öppna era hjärtan" .. Låt de som skriker högst om att "ja JAG tycker vi ska ta hit ALLA flyktingar som vill komma" låt de ta hand om dem, så får vi se hur länge de "pallar"... Vi som redan vet att vi inte kan ta emot fler kan ju få slippa ...
Men Sjöberga mfl har säkert fullt hos sej redan och kanske inte kan ta emot fler hemma hos sej ?

Nu handlade det väl inte om att de ska ta betalt för att ta emot flyktingar utan som Reinfeldt så fint sa "öppna era hjärtan" .. Låt de som skriker högst om att "ja JAG tycker vi ska ta hit ALLA flyktingar som vill komma" låt de ta hand om dem, så får vi se hur länge de "pallar"... Vi som redan vet att vi inte kan ta emot fler kan ju få slippa ...
Men Sjöberga mfl har säkert fullt hos sej redan och kanske inte kan ta emot fler hemma hos sej ?
Inackorderingar betalar givetvis för sig, det blir säkerligen billigare än det som imigrationsverket idag betalar för boendet ändå. Det är ju konstigt om man bor hemma hos någon och inte betalar för mat och boende inte sant? Man gör då dessutom två vinster, man hjälper folk som har svårt att få ihop till hyran genom att de kan hyra ut ett rum i sin bostad och äldre kan som sagt få hjälp med diverse saker och social samvaro dessutom får den asylsökande hjälp att komma in i det svenska samhället och lära sig svenska. Vinn, vinn...

Inackorderingar betalar givetvis för sig, det blir säkerligen billigare än det som imigrationsverket idag betalar för boendet ändå. Det är ju konstigt om man bor hemma hos någon och inte betalar för mat och boende inte sant? Man gör då dessutom två vinster, man hjälper folk som har svårt att få ihop till hyran genom att de kan hyra ut ett rum i sin bostad och äldre kan som sagt få hjälp med diverse saker och social samvaro dessutom får den asylsökande hjälp att komma in i det svenska samhället och lära sig svenska. Vinn, vinn...

Jag är totalt ointresserad av det upplägget men så bor jag ju lite trångt i min 2a...
Och behöver jag mer pengar kommer jag sätta mej och tigga ... Finns så många "rika" svenskar som skänker bort pengar hela tiden ....

Vad kostar en bädd idag? 250:- dag o person? Blir en bra hyra för en 4 rumsvilla där man kan stoppa in 8 personer.
2000/dag räcker till både mat, el o värme.....

Man gör då dessutom två vinster, man hjälper folk som har svårt att få ihop till hyran genom att de kan hyra ut ett rum i sin bostad och äldre kan som sagt få hjälp med diverse saker och social samvaro Vinn, vinn...

Man kan alltså inte tvinga någon som flytt från krig och död att få ta skydd i Norrland, men man kan kräva att de arbetar gratis med gamla? Är det så vi ska tolka det? Och de som inte vill? Jisus! Här erbjuds de ett tryggt nytt land med gratis bostad och mat, men det avböjs, så då ska de bli mer positiva genom att arbeta gratis? För övrigt är de flesta flyktingar från krig så traumatiserade att språkinlärning inte är av prio ett i första läget och de har definitivt nog att ta hand om sig själva och är ofta inte i stånd att ta hand om främmande. Om de inte är lyxturister då...

Ibland undrar jag i vilken blå värld en del lever i... Och ja, jag jobbar med flyktingar. Varje dag i flera års tid.

Senast ändrad:
Om vi är så oförstående och självklara rasister, innebär det att de invandrare/f.d. flyktingar som blir förbannade på beteendet också är rasister/oförstående då? Det är flera som har höjt sina röster och skäms för beteendet. Några ber svenskarna om ursäkt för de här männens beteende (inte för att de på något sätt ska ta på sig någon skuld, beteendet hör hemma hos de här männen, ingen annanstans) Att de skäms för de här männen är kanske bara ett led i att de försvenskats så mycket?

Jag är inte intresserad av Lena Mellins åsikt, jag är intresserad av din. På vilket sätt menar du att dessa 30 personer är representativa för alla asylsökande Sverige tar emot?
Vem tusan har sagt att de är representativa? Jag har påpekat att risken blir att deras beteende öppnar Pandoras ask. Jag är inte ensam om den åsikten. Bara här i forumet så har flera hundra inlägg gjorts och merparten verkar fördöma gruppens agerande.

Jag ser på det hela som ett parti schack! det gäller att lyfta näsen och se ett antal drag i förväg. Tror du inte att SD kommer att försöka slå mynt av situationen? Med tanke på att deras PRavdelning gjort ett bra jobb tidigare så tror jag inte de misslyckas den här gången heller.

Svaret på det blir väl som i tv-komededin: -Tänkte inte på det......

Man kan alltså inte tvinga någon som flytt från krig och död att få ta skydd i Norrland, men man kan kräva att de arbetar gratis med gamla? Är det så vi ska tolka det? Och de som inte vill? Jisus! Här erbjuds de ett tryggt nytt land med gratis bostad och mat, men det avböjs, så då ska de bli mer positiva genom att arbeta gratis? För övrigt är de flesta flyktingar från krig så traumatiserade att språkinlärning inte är av prio ett i första läget. Om de inte är lyxturister då...

Ibland undrar jag i vilken blå värld en del lever i...
Om man bor under samma tak så hjälps man ju åt, det brukar inte kallas för att arbeta det är att dela bostad. Många människor vill hjälpa varandra med olika saker. Den äldre hjälper den asylsökande med dess papper och annat som oftast är på svenska och den asylsökande hjälper den äldre med saker den inte kan göra typ skruva i en glödlampa.

Jag vet inte i vilken värld du lever i men när jag bott i hop med andra människor har vi hjälpts åt, det har inte kallats för arbete.

Bussbolaget har ju inte krävt att få tillbaka sin buss,
Vad jag kunde läsa mig till så ville de ha tillbaka bussen i går.

Bussen ska bort
Enligt Migrationsverket behöver bussbolaget få tillbaka bussen redan i dag torsdag, eftersom man i morgon ska köra nya asylsökande från Östersund till Gävle.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtlandsnytt/fortsatt-protest-i-grytan

Men:
Bussbolaget inväntar besked från Migrationsverket innan de börjar kräva att få tillbaka sin buss.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6058409

Bussen ska bort
Enligt Migrationsverket behöver bussbolaget få tillbaka bussen redan i dag torsdag, eftersom man i morgon ska köra nya asylsökande från Östersund till Gävle.

Men:
Bussbolaget inväntar besked från Migrationsverket innan de börjar kräva att få tillbaka sin buss.
någon har väl förklarat, hur landet ligger till o vilka villkor det är som gäller.
fan jag sov i dylika förläggningar merparten av min värnpliktstjänstgöring, och det var de bättre sovställena under den tiden.
med undantag för vissa lyckosamma helger vill säga;)

Vem tusan har sagt att de är representativa? Jag har påpekat att risken blir att deras beteende öppnar Pandoras ask. Jag är inte ensam om den åsikten. Bara här i forumet så har flera hundra inlägg gjorts och merparten verkar fördöma gruppens agerande.

Jag ser på det hela som ett parti schack! det gäller att lyfta näsen och se ett antal drag i förväg. Tror du inte att SD kommer att försöka slå mynt av situationen? Med tanke på att deras PRavdelning gjort ett bra jobb tidigare så tror jag inte de misslyckas den här gången heller.

Svaret på det blir väl som i tv-komededin: -Tänkte inte på det......
Tycker du att det är rimligt att de människor som kommer till Sverige i varje situation de befinner sig skall se sig själva som representanter för alla andra människor som kommer i från ett annat land till Sverige? Genom att skriva gelikar så buntar du ju ihop en massa människor. Du gör det här och nu, precis som SD och precis som Lena Mellin. För att vara emot så spelar du ju dem rätt i handen bara genom att starta den här tråden.

Bussen ska bort

Men:

Nja, det är Migrationsverket som uttalat sig i den första artikeln om att det ska utföras en annan transport. Bussbolaget som äger bussen har som jag tolkar den andra artikeln dock inte ställt några krav på avhysning, utan ger tid för möjlighet till en fredligare lösning. Att polisen och Migrationsverket svarar på faktafrågor om hur saker och ting förhåller sig är en sak, men det är rimligen ägaren till bussen som kräver avhysning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka