Du svarade inte på min fråga. Vilka gelikar?Du såg väl här vilken våg av harm o indignation det väkte, hur tror en sådan våg bland lokalpolitiker i alla partie kan leda till, en ökad vilja att budgetera av resurser eller en minskad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du svarade inte på min fråga. Vilka gelikar?Du såg väl här vilken våg av harm o indignation det väkte, hur tror en sådan våg bland lokalpolitiker i alla partie kan leda till, en ökad vilja att budgetera av resurser eller en minskad?
Vi skulle kunna öppna våra hem, då skulle du få ned din hyreskostnad och den asylsökande skulle direkt få hjälp med att integrera sig och förstå sig på hur det svenska samhället fungerar såväl som stöd med att lära sig svenska språket. De flesta bor ändå för stort om man mäter med hållbarhetsnormen som är ca 30 kvm/person. Dessutom skulle folk bli lite mindre rädda för människor från andra kulturer. Äldre skulle slippa vara ensama och kanske få lite hjälp med matlagning och städning samt enklare saker som att byta lampor, hänga upp tavlor osv.
Jag tror att det är någon som har lurat dem i andra änden och tagit betalt för det.
Och nu så är de besvikna.
Typ: "Jag skall hjälpa dig till Sverige där så är allt fantastiskt, betala mig bara X antal $."
Jag tror inte de personerna behöver hjälp med hyran, men det är ju också alternativ. Men du ser ju själv att vi har massor av plats om vi bara letar lite.Javisst det hade någon på förslag på FB, Romson, Fridolin och framför allt Lövén bor ju stort och det finns massor med rum i Sagerska. Slottet står ju till stora delar tomt så där finns det väl en 400 rum. Jonas Sjöstedt på Östermalm har säkert ett gästrum han kan öppna istället för sitt hjärta.
Men inte tror då jag att det är Migrationsverket som har missat det.Om man kommer hit och tror att man kan få bo där man vill, gratis, ja då har ju någon helt klart missat att informera ordentligt. Om man kommer hit och tror att man kan få bo någonstans där det är varmt på vintern, jag då är det riktigt katastrofal informationsbrist.
Jag tror inte de personerna behöver hjälp med hyran, men det är ju också alternativ. Men du ser ju själv att vi har massor av plats om vi bara letar lite.
Inackorderingar betalar givetvis för sig, det blir säkerligen billigare än det som imigrationsverket idag betalar för boendet ändå. Det är ju konstigt om man bor hemma hos någon och inte betalar för mat och boende inte sant? Man gör då dessutom två vinster, man hjälper folk som har svårt att få ihop till hyran genom att de kan hyra ut ett rum i sin bostad och äldre kan som sagt få hjälp med diverse saker och social samvaro dessutom får den asylsökande hjälp att komma in i det svenska samhället och lära sig svenska. Vinn, vinn...Nu handlade det väl inte om att de ska ta betalt för att ta emot flyktingar utan som Reinfeldt så fint sa "öppna era hjärtan" .. Låt de som skriker högst om att "ja JAG tycker vi ska ta hit ALLA flyktingar som vill komma" låt de ta hand om dem, så får vi se hur länge de "pallar"... Vi som redan vet att vi inte kan ta emot fler kan ju få slippa ...
Men Sjöberga mfl har säkert fullt hos sej redan och kanske inte kan ta emot fler hemma hos sej ?
Det är väl tämligen klart, andra asylsökande och deras anhöriga.Du svarade inte på min fråga. Vilka gelikar?
Inackorderingar betalar givetvis för sig, det blir säkerligen billigare än det som imigrationsverket idag betalar för boendet ändå. Det är ju konstigt om man bor hemma hos någon och inte betalar för mat och boende inte sant? Man gör då dessutom två vinster, man hjälper folk som har svårt att få ihop till hyran genom att de kan hyra ut ett rum i sin bostad och äldre kan som sagt få hjälp med diverse saker och social samvaro dessutom får den asylsökande hjälp att komma in i det svenska samhället och lära sig svenska. Vinn, vinn...
Jag är inte intresserad av Lena Mellins åsikt, jag är intresserad av din. På vilket sätt menar du att dessa 30 personer är representativa för alla asylsökande Sverige tar emot?Det är väl tämligen klart, andra asylsökande och deras anhöriga.
Läs gärna vad Lena Mellin skriver i aftonbladet. Hon ser riskerna hon med.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article20100017.ab
Gör det du.Jag är totalt ointresserad av det upplägget men så bor jag ju lite trångt i min 2a...
Och behöver jag mer pengar kommer jag sätta mej och tigga ... Finns så många "rika" svenskar som skänker bort pengar hela tiden ....
Man gör då dessutom två vinster, man hjälper folk som har svårt att få ihop till hyran genom att de kan hyra ut ett rum i sin bostad och äldre kan som sagt få hjälp med diverse saker och social samvaro Vinn, vinn...
Vem tusan har sagt att de är representativa? Jag har påpekat att risken blir att deras beteende öppnar Pandoras ask. Jag är inte ensam om den åsikten. Bara här i forumet så har flera hundra inlägg gjorts och merparten verkar fördöma gruppens agerande.Jag är inte intresserad av Lena Mellins åsikt, jag är intresserad av din. På vilket sätt menar du att dessa 30 personer är representativa för alla asylsökande Sverige tar emot?
Om man bor under samma tak så hjälps man ju åt, det brukar inte kallas för att arbeta det är att dela bostad. Många människor vill hjälpa varandra med olika saker. Den äldre hjälper den asylsökande med dess papper och annat som oftast är på svenska och den asylsökande hjälper den äldre med saker den inte kan göra typ skruva i en glödlampa.Man kan alltså inte tvinga någon som flytt från krig och död att få ta skydd i Norrland, men man kan kräva att de arbetar gratis med gamla? Är det så vi ska tolka det? Och de som inte vill? Jisus! Här erbjuds de ett tryggt nytt land med gratis bostad och mat, men det avböjs, så då ska de bli mer positiva genom att arbeta gratis? För övrigt är de flesta flyktingar från krig så traumatiserade att språkinlärning inte är av prio ett i första läget. Om de inte är lyxturister då...
Ibland undrar jag i vilken blå värld en del lever i...
Vad jag kunde läsa mig till så ville de ha tillbaka bussen i går.Bussbolaget har ju inte krävt att få tillbaka sin buss,
någon har väl förklarat, hur landet ligger till o vilka villkor det är som gäller.Vad jag kunde läsa mig till så ville de ha tillbaka bussen i går.
Bussen ska bort
Enligt Migrationsverket behöver bussbolaget få tillbaka bussen redan i dag torsdag, eftersom man i morgon ska köra nya asylsökande från Östersund till Gävle.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtlandsnytt/fortsatt-protest-i-grytan
Men:
Bussbolaget inväntar besked från Migrationsverket innan de börjar kräva att få tillbaka sin buss.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6058409
Tycker du att det är rimligt att de människor som kommer till Sverige i varje situation de befinner sig skall se sig själva som representanter för alla andra människor som kommer i från ett annat land till Sverige? Genom att skriva gelikar så buntar du ju ihop en massa människor. Du gör det här och nu, precis som SD och precis som Lena Mellin. För att vara emot så spelar du ju dem rätt i handen bara genom att starta den här tråden.Vem tusan har sagt att de är representativa? Jag har påpekat att risken blir att deras beteende öppnar Pandoras ask. Jag är inte ensam om den åsikten. Bara här i forumet så har flera hundra inlägg gjorts och merparten verkar fördöma gruppens agerande.
Jag ser på det hela som ett parti schack! det gäller att lyfta näsen och se ett antal drag i förväg. Tror du inte att SD kommer att försöka slå mynt av situationen? Med tanke på att deras PRavdelning gjort ett bra jobb tidigare så tror jag inte de misslyckas den här gången heller.
Svaret på det blir väl som i tv-komededin: -Tänkte inte på det......
Vad jag kunde läsa mig till så ville de ha tillbaka bussen i går.
Bussen ska bort
Enligt Migrationsverket behöver bussbolaget få tillbaka bussen redan i dag torsdag, eftersom man i morgon ska köra nya asylsökande från Östersund till Gävle.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtlandsnytt/fortsatt-protest-i-grytan
Men:
Bussbolaget inväntar besked från Migrationsverket innan de börjar kräva att få tillbaka sin buss.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6058409