Skam på torra land...

Men de poängen kommer synas ännu mer snart, när flyktingar kräver mer och mer och går före ensamstående småbarnsföräldrar i bostadsköerna mm... men de tycker säkert det är helt ok för det är klart vi måste hjälpa så många som möjligt hit till Sverige, för vi har ju allt som behövs (ELLER INTE)
stad !
Eh? Va?

Vad får dig att tro att invandrare har förtur före svenskar? Kötid och köpoäng gäller även dem.

Yterligare ett sätt att sprida insinuanta lögner...?

Eh? Va?

Vad får dig att tro att invandrare har förtur före svenskar? Kötid och köpoäng gäller även dem.

Yterligare ett sätt att sprida insinuanta lögner...?

Och hur menar du annars att de får lägenheter till flyktingar ? Bygger nytt ? Eller menar du att du på allvar tror flyktingar skrivs in i bostadsköerna ? För då kan de ju definitivt glömma både Malmö och Stockholm.. Här är kötiderna LÅÅÅÅÅÅÅNGA för oss "vanliga" människor...

Och hur menar du annars att de får lägenheter till flyktingar ? Bygger nytt ? Eller menar du att du på allvar tror flyktingar skrivs in i bostadsköerna ? För då kan de ju definitivt glömma både Malmö och Stockholm.. Här är kötiderna LÅÅÅÅÅÅÅNGA för oss "vanliga" människor...
Här är kötiderna också långa. Den som kommer sist in får vackert ställa sig sist i kön. Varför skulle det vara annolunda på andra ställen?

Däremot finns det lägenheter som migationsverket administrerar, men de är inte tillgängliga för vanliga bostadssökande och de ska lämnas så fort den asylsökande fått annan bostad. Det är helt jämställt med ett asylboende på förläggning. Bara det att det är i lägenhetsform.

Asylboendet förlorar man så fort man fått kommunplats eller skaffat lägenhet själv. Blir man kommunplacerad får man finna sig i att hamna nästan var som helst i landet där det finns lediga lägenheter. Vill man bestämma själv så är det köp eller inflyttning hos vänner som gäller. Precs som för vilken annan svensk som helst.

Jag begriper inte vad det är du försöker hävda.

Här är kötiderna också långa. Den som kommer sist in får vackert ställa sig sist i kön. Varför skulle det vara annolunda på andra ställen?

Däremot finns det lägenheter som migationsverket administrerar, men de är inte tillgängliga för vanliga bostadssökande och de ska lämnas så fort den asylsökande fått annan bostad. Det är helt jämställt med ett asylboende på förläggning. Bara det att det är i lägenhetsform.

Asylboendet förlorar man så fort man fått kommunplats eller skaffat lägenhet själv. Blir man kommunplacerad får man finna sig i att hamna nästan var som helst i landet där det finns lediga lägenheter. Vill man bestämma själv så är det köp eller inflyttning hos vänner som gäller. Precs som för vilken annan svensk som helst.

Jag begriper inte vad det är du försöker hävda.

Nej jag förstår att du inte begriper... Men vänta å se....

MYCKET bra formulerat av Lotta Gröning! Jag tycker INTE vi ska begränsa invandringen. Men vi måste våga se de problem som finns idag - att mottagandet faktiskt inte fungerar så bra som det borde - för att kunna göra något åt saken! Om de som bestämmer på riksplanet bara lyssnar på människorna ute i landet om vad som borde förbättras i vårt flyktingmottagande så finns det ju MASSOR att göra för att det ska bli bättre! Att säga att allt inte fungerar perfekt är inte att vara rasist eller invandringsfientlig! Men tyvärr framhålls det ofta så i den svenska debatten - fortfarande... först när vi kommer bort från detta och vågar diskutera problemen på allvar kommer vi att kunna hitta lösningarna!

Oj, ockupationen återupptagen.
Nu är det matsalen de har tagit i besittning.

Återigen känner de sig lurade då Migrationsverket än en gång har varit otydliga.
Eller har de missförstått allting (igen)?

Får de inte sina intyg om lägenheter närmare Östersund tänker de söka sig vidare till Norge eller Finland.

Ja, lycka till att köra den stilen i Finland!
De är ute innan de ens hinner säga Mumintroll.

Stackars människor, vilken start i ett nytt land.

http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/asylsokanden-har-lamnat-bussen/

Bostadsbristen i Östersund är hög,väldigt hög. Väljer du att ställa dig i kö på en lägenhet i centrala staden så får du vackert vänta i några år om du inte känner någon som känner någon osv osv.De enda lägenheterna som står inflyttningsklara är dessa med så skyhög hyra att ingen "vanlig" Östersundare har råd att hyra.Ett exempel är en 5.a på 16800:-/mån.

Jag bor inte långt från Grytan,ca 2 km,och vi ser varje dag polisen,ambulans och räddningstjänst som måste rycka ut till området pga. oroligheter. Själva området är ett gammalt övningsområde för militären och faciliteterna är skrämmande bra och det finns plats för många. Under många år arrangerades läger av olika slag,för bla. ungdomar och sportförbund.Många har under årens lopp som flyktingförläggning försvunnit åt andra håll,utvisade eller skaffat annat boende och det har aldrig varit så bråkigt som det är just nu.
Men något socialt umgänge med lokalbefolkningen är det inte tal om. Det är inte de boende i Grytan intresserade av.Flera försök har gjorts men intresset finns inte hos dom.

Flyktingfrågan har börjat bli en "spricka" bland befolkningen och då är inte många rasister i den benämningen som SD motståndarna vill ha det till. Motståndet gäller systemet och inte flyktingarna i sig.
Bla. har skolor har fått läggas ned av ekonomiska skäl och tanken är att hyra ut som flyktingförläggning.

Jag kan tycka att de som anlände på nyårsafton beter sig väldigt otacksamt och barnsligt.Man ska väl ha i tanken att dessa kommer från hårt drabbade länder och kanske inte tänker så rationellt för tillfället.

Oj, ockupationen återupptagen.
Nu är det matsalen de har tagit i besittning.

Återigen känner de sig lurade då Migrationsverket än en gång har varit otydliga.
Eller har de missförstått allting (igen)?

Får de inte sina intyg om lägenheter närmare Östersund tänker de söka sig vidare till Norge eller Finland.

Ja, lycka till att köra den stilen i Finland!
De är ute innan de ens hinner säga Mumintroll.

Stackars människor, vilken start i ett nytt land.

http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/asylsokanden-har-lamnat-bussen/
Det är väl inget problem
http://www.blocket.se/jamtland/Kabinbanevagen_4__Are_57925469.htm?ca=3&w=1är väl till salu, bara att plocka fram lädret och buda med så kan de flytta inom en månad.

Sällan har en trådrubrik överensstämt så väl med vad som uttrycks i tråden. Jag äcklas av vad jag läser här. Att man utan att veta detaljer direkt anser att de är otacksamma iglar som borde skämmas och att "beggars can't be choosers" korrekt ska appliceras på flyktingar. O_o

Jag vet, precis som ni andra, inte så mycket om vad det handlar om och hur de berörda personerna upplever situationen. Men jag ser absolut inget fel med att på ett fredligt vis uttrycka sin åsikt. Vi snackar landet Sverige, där man kan få myndigheternas tillstånd att anordna nazistiska demonstrationer. Att tjura i en buss är småpotatis och ändå är folk här fan mer upprörda över det.

Ja tänk så härligt det är med yttandefrihet.... Och TÄNK så olika alla människor tänker...

Förvånas över att folk förvånas (och ja jag ser ironin i det)

@Trani För mig är det obegripligt hur man kan klaga på hur kallt det är, vill bo i städer mm när man kommer från krig, mord och förtryck? Tycker inte du det är lite konstigt? Skulle inte du vara glad att slippa allt elände och få komma till ett land som kan i stort sätt erbjuda allt från mat,husrum,sjukvård mm?

Det är därför många
reagerar på deras beteende.

Tydligen har chauffören dator försvunnit i tumultet.
Inte konstigt eftersom dörrarna stått öppna.
Han kanske borde tagit med sig de sakerna till hotellet
och med det anklagar jag ingen särskild för det utan dörrarna har som sagt stått vidöppna på bussen hela tiden.

Senast ändrad:
Sällan har en trådrubrik överensstämt så väl med vad som uttrycks i tråden. Jag äcklas av vad jag läser här. Att man utan att veta detaljer direkt anser att de är otacksamma iglar som borde skämmas och att "beggars can't be choosers" korrekt ska appliceras på flyktingar. O_o

Jag vet, precis som ni andra, inte så mycket om vad det handlar om och hur de berörda personerna upplever situationen. Men jag ser absolut inget fel med att på ett fredligt vis uttrycka sin åsikt. Vi snackar landet Sverige, där man kan få myndigheternas tillstånd att anordna nazistiska demonstrationer. Att tjura i en buss är småpotatis och ändå är folk här fan mer upprörda över det.

Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag håller med dig. Den här tråden är skrämmande!

Man riktar sitt missnöje fel när man försöker hetsa mot flyktingar som här vilket i högsta grad är osmakligt.

Problemen ligger i hur det hela hanteras, hur hanteringen av flyktingströmmarna sker. Någon skrev tidigare i tråden att hellre än skattesänkningar skulle pengarna gå till att rädda människoliv - realiteten är att de går till profitörer på det som nästan kan betecknas som en "industri", ägaren till militärbarackerna utanför Östersund kommer tjäna många, många miljoner (kolla gärna upp bolaget så får ni själv se vilken vinst som tas ut), Bert Karlsson räknar med att håva in miljardbelopp enligt honom själv liksom ett antal andra som tjänar enorma summor på detta sen kommer flyktingsmugglare som lovar guld och gröna skogar till dessa människor osv.

Allt påhejat av en grupp människor som inte gör något annat än anklagar andra för rasism till höger och vänster för att dölja sin egen unkna och intoleranta människosyn. Hur flyktingarnas liv blir i Sverige, hur livet gestaltar sig för alla dem som inte har möjlighet att fly rör inte dem i ryggen, att de själva skulle aktivt bidra har aldrig föresvävat dem, inte heller tar de minsta ansvar för konsekvenserna av sitt agerande med ökade motsättningar och där ett missnöjesparti som SD med starka rötter i verkligt rasistiska organisationer kan växa sig starkt.

Senast ändrad:
Tydligen har chauffören dator försvunnit i tumultet.
Inte konstigt eftersom dörrarna stått öppna.
Han kanske borde tagit med sig de sakerna till hotellet
och med det anklagar jag ingen särskild för det utan dörrarna har som sagt stått vidöppna på bussen hela tiden.

Hur är det här relevant för ämnet som diskuteras? Hur tänker du dig att det skall tolkas, och vad tillför det?

Jag läset era inlägg här i tråden och jag har inte känt mig så illa till mods på länge. Bukefalosmedlemmar, som i min värld brukar komma med så mycket klokheter.. Tack och lov finns det ändå ljusglimtar!

Spontant undrar jag hur många av er som reflekterat över vem som är flykting. Hur ser er bild ut av en flykting och flykten i sig? Är ni medvetna om att dessa personer är människor med känslor, förhoppningar och drömmar precis som alla människor?

I det här specifika fallet har vi faktiskt ingen aning om vad som verkligen sagts och gjorts, rapporteringen känns minst sagt bristfällig. Jag hoppas innerligt att migrationsverkets personal har varit sakliga och tydliga i ärendet och att de inte har lovat något som ej kommer hållas för där går då "skam på torra land".

Man riktar sitt missnöje fel när man försöker hetsa mot flyktingar som här vilket i högsta grad är osmakligt.

Problemen ligger i hur det hela hanteras, hur hanteringen av flyktingströmmarna sker. Någon skrev tidigare i tråden att hellre än skattesänkningar skulle pengarna gå till att rädda människoliv - realiteten är att de går till profitörer på det som nästan kan betecknas som en "industri", ägaren till militärbarackerna utanför Östersund kommer tjäna många, många miljoner (kolla gärna upp bolaget så får ni själv se vilken vinst som tas ut), Bert Karlsson räknar med att håva in miljardbelopp enligt honom själv liksom ett antal andra som tjänar enorma summor på detta sen kommer flyktingsmugglare som lovar guld och gröna skogar till dessa människor osv.

Allt påhejat av en grupp människor som inte gör något annat än anklagar andra för rasism till höger och vänster för att dölja sin egen unkna och intoleranta människosyn. Hur flyktingarnas liv blir i Sverige, hur livet gestaltar sig för alla dem som inte har möjlighet att fly rör inte dem i ryggen, att de själva skulle aktivt bidra har aldrig föresvävat dem, inte heller tar de minsta ansvar för konsekvenserna av sitt agerande med ökade motsättningar och där ett missnöjesparti som SD med starka rötter i verkligt rasistiska organisationer kan växa sig starkt.

Bert mfl har ju sett att det finns pengar att hämta. Nu är behandlingshemmen ute det är mer ekonomi att hyra ut till Migrationsverket och öppna flyktingförläggning. Viebäck är bara ett exempel. En gammal folkhögskola som var nedlagd mitt ute på vischan. Någon såg chansen att tjäna pengar (Och det finns att läsa om företagaren där). Men vem tänker på dem som blir placerade där? Hur mycket integrationen blir det med samhället i en by med ca 50 invånare. Det har varit mycket oroligheter på förläggningen och det är väl knappast konstigt med tanke på nära 300 personer vistas där...

Bert mfl har ju sett att det finns pengar att hämta. Nu är behandlingshemmen ute det är mer ekonomi att hyra ut till Migrationsverket och öppna flyktingförläggning. Viebäck är bara ett exempel. En gammal folkhögskola som var nedlagd mitt ute på vischan. Någon såg chansen att tjäna pengar (Och det finns att läsa om företagaren där). Men vem tänker på dem som blir placerade där? Hur mycket integrationen blir det med samhället i en by med ca 50 invånare. Det har varit mycket oroligheter på förläggningen och det är väl knappast konstigt med tanke på nära 300 personer vistas där...
Ja nånstans måste väl migrationsverket kunna sätta sig ner, gå igenom vilka boenden som finns, inspektera hur det funkar och faktiskt ha lite krav på de de betalar till.
Kanske krav på fasta tolkar på boendena som kan hjälpa med papper och annat som är ett stort problem idag för de som inte kan läsa osv.
med tanke på vad boendena drar in har nog ägarna råd .
Migrationsverket borde ha ansvaret för boendena och att det funkar.
Samma med alla förflyttningar som sker. vem fattar beslutet och ser till att de berörda faktiskt vet vad som ska ske? Hastiga förflyttningar är nog bland det vär st a man kan utsätta flyktingar från krig för

(Ursäkta den dåliga svenskan , min mobil vägrar göra om och göra rätt)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka