Skälliga hundar...

Skugga

Trådstartare
... hur får man tyst på dem? Ni som har bjäbbiga hundraser, hur har ni gjort?

Tänker både på hundar som vaktar, skäller vid lek/upphetsning och rent "okynnes-skällande" i tid och otid... Hur tränar man bäst med en valp, och hur stoppar man det bäst med en vuxen?

Träffar många med "min" ras som har fruktansvärt skälliga hundar och varierande metoder att dämpa oljudet. Min egen skäller inte mycket, och när hon gör det funkar det bra med "tack, jag såg, det räcker" och en godbit. Men nu i dagarna kommer en ny valp hem, vilket gjort att jag funderat mycket på hur jag ska hålla tyst här hemma även i fortsättningen... ;-)

Säger tyst eller nej, när dom är i hund gården öppnar jag fönstret mer behövs inte dom vet ändå varför jag öppnade.

Uppvuxen med stövare och spetsar.

Har blivit välsignad med en "oskällig" sheltie.
När hon skäller så påkallar jag hennes uppmärksamhet, dvs säger hennes namn, när hon tittar på mig och är tyst berömmer jag henne. Det var väldigt enkelt att träna in att tystnad ger belöning, men hon är inte superskällig heller. Men tänker att om man tränar in tidigt.

Skulle hon fortsätta skälla så får jag börja aktivera henne på något annat sätt och avleda uppmärksamheten från det hon skäller på till mig. Då skulle det bli lek och godis istället - dvs något mer intressant än det hon skäller på.

Jag tänker att man måste lära hunden att skall inte är ett önskat beteende i vissa fall. Om hunden skäller vid lek så skulle jag sluta leka när den skäller. Och fortsätta när den tystar. Jag tror på att felaktigt beteende ska ignoreras eller avledas, inte bestraffas. Rätt beteende ska alltid belönas.

GardenAngel: Det låter som ett trevligt sätt att hålla tyst! ;-) Du upplever inte heller att hunden tror du belönar skällandet? Hur mycket skäller din hund?

@Skugga Alice skäller väldigt sällan, något skall någon gång bara. Vet inte om hon hade varit skrälligare om vi inte tränat på det.. Dödade skallet i sin linda, så att säga.

Nej jag upplever inte att hon misstolkade berömmet. Det är väldigt tydligt när man får kontakt med Alice. Hon ger skall och jag säger hennes namn (helt neutralt och positivt! Aldrig negativt!) och då vänder hon sig mot mig = belöning. Skulle det komma ett skall i exakt samma ögonblick som jag berömmer så är det inte en big deal. Men jag tänker att om du har en skälligare hund så måste belöningen kanske vara "bättre" än ett beröm. Kanske inbjuda till lek eller ge godis redan från början. Det ska vara mer lockande att lyssna på matte än skälla. Beröm mycket i början och bestraffa inte skall. Även om det kommer direkt efter att ni har fått kontakt.
Var konsekvent och jobba mycket. Stressa inte upp dig :)
Hunden kommer inse att tystnad efter ett skall ger belöning.
Och en till tanke är att om det är något som är spännande under en lång tid (typ att några står och pratar utanför dörren) släpp då inte hundens uppmärksamhet förrän det som ger skall försvinner. Fortsätta engagera hunden tills dess att det är lugnt och fritt fram för hunden att vara lugn. :)

Oj, nu blev det lite rörigt kanske. Men hoppas du förstår hur jag menar :)

Jag har också lärt in Skall på kommando. Så Alice kan får "lufta lungorna" och för att förstärka att skall i sig inte är ett felaktigt beteende. Men vet inte om det är "rätt" att göra så. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 285
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 189
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 768
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025