Uppdaterar här, några månader senare. Kanske kan det vi varit med om hjälpa någon annan.
Till att börja med vill jag säga att det är ju egentligen ingen stor sak, på de flesta syns inte en asymmetri när det kommit hår. Men den försvinner inte. Det har jag fått lära mig. Sen är det bara estetiskt, och det finns mycket värre saker. Men när 40% av barnen som föds nu utvecklar asymmetri tänker jag att information inte är fel ändå.
Vi fick inte veta något från BVC hur man kan förebygga, och det är ju inte så lätt att känna till allt från början. Så jag tänker att kan jag hjälpa nån med vår erfarenhet så gör jag gärna det
Jag trodde till exempel att platt skalle växte bort, men det visade sig vara felaktigt. Sen att det enbart är estetiskt och inte syns med hår oftast, och jag tror inte på att försöka sträva efter perfektion (min dotter är perfekt oavsett
), men jag tänker ändå att det kanske ändå kan hjälpa någon
Hade jag gjort om så hade jag köpt mimoskudde från början. Pandakudde är värdelöst då den inte är så vadderad i "hålet". Har källa på det men vill inte outa i tråden. Om någon är intresserad dock så pm:a
Hur som helst.. Vår tjej visade sig att hon antagligen var född med torticollis. Den var dock "fixad" när vi väl kom till sjukgymnasten i augusti. Under tiden vi väntade på att få komma dit gjorde vi övningar som vi googlat fram. De gick egentligen bara ut på att få henne att titta åt motsvarande håll. Och hennes torticollis var nog inte så allvarlig.
Hur som helst. När vi kom dit visade det sig att vänster sida av skallen var framskjuten 1 centimeter. Då var hon två månader. Vi fick i läxa att få henne att titta mer åt höger, samt mycket magläge och avlasta vänster sida av huvudet. Samt försöka få henne att sova på sidan med sidokudde. Det ville hon inte vara med på och i efterhand ångrar jag som sagt att vi inte köpte mimoskudde redan då...
Hur som helst. När vi var på återbesök hade det minskat till 8 mm. Vilket var lite med tanke på hur mycket huvudet växer i den åldern.
Nu var rekommendationen att hon tre gånger om dagen i femton minuter skulle ligga med höger sida av huvudet på något hårt. Det fick asymmetrin att minska till fem mm.
Därefter köpte jag en mimoskudde vilket hon började ha i vagnen...
Nästa återbesök var det återigen sju millimeters skillnad..
Vi hade nog slappnat av lite..
Nu efter att ha kört att hon sover på sidan eller mimos på natten och i vagnen. Samt att vi ser till att avlasta bakhuvudet hela dagarna, mycket magläge och bära upprätt, samt ligga på hårt underlag 3x15 minuter per dag, så är asymmetrin nästan borta. Återstå två millimeter och det får faktiskt vara.
Nu hade vår dotter en ganska mild asymmetri. Och igen, det är inte det värsta i världen. Men en centimeter syns. Och det går att undvika rätt enkelt om man bara vet.
Det blev en lång text. Men kanske finner någon den intressant.
Mina tips till andra är att om bebisen har en favoritsida när den sover, försök flytta huvudet så den ligger åt andra hållet.
Köp mimoskudde! Den är så värd pengarna! Och jag är verkligen inte sponsrad
Och ha bebis på mage tidigt.
Önskar jag vetat detta.
Ursäkta säkert snurrigaste texten nånsin, men jag skriver lite under tidspress