Skällande valp

Singoalla

Trådstartare
Hej bästa Bukare! Ännu en fråga som dykt upp. Vår valp 4 månader har börjat skälla en del i olika situationer. Skulle behöva er hjälp att lära mig hur jag ska handskas med det!

1. Han har blivit väldigt vaktande när vi är på vår innergård. Så fort någon dyker upp eller ens öppnar ett fönster så börjar han skälla. Han hänger i kopplet och skäller som en tok och ingenting kan få honom att sluta. Jag har försökt avleda honom på olika sätt, börjat rota i nån buske, leka med lite godisar, leksaker, ropat på honom. Men han är bara fokuserad på det han skäller på. Jag har försökt säga "Nej!". Försökt gå iväg åt ett annat håll så han ska glömma bort vad han skällde på men det går inte heller. Hur ska jag agera? Ibland känns det som han hamnar i en "red zone" och är helt vansinnig. Här om dagen skällde han i över 10 min efter att personen hade gått. Om han får hälsa så är han superglad och slutar skälla direkt, han älskar människor och vill hälsa på alla. Men om en person dyker upp en bit bort eller på en balkong blir han väldigt vaktande. Förstår att vi kommer behöva öva på detta men skulle behöva hjälp i rätt riktning, så jag gör rätt från början.

2. Han har även börjat skälla när han inte får som han vill :grin: :D Det kan vara att han vill leka och står och hänger på oss i soffan och attackerar händer och tröjan. Jag brukar ignorera honom då om jag inte vill leka men då börjar han skälla i stället. Han kan även börja skälla om han inte får sitta i knät när vi äter. Hittills har jag ställt mig upp och gått där ifrån när han skäller, och vänt honom ryggen för att markera att jag inte vill leka/mysa när han gör så. Men det hjälper knappt, han fortsätter skälla så fort jag sätter mig igen. Gör jag rätt, så det enbart är att fortsätta på samma sätt?

Nu är han ju vakthund (dvärgpinscher) så jag vet om att han är en ljudlig liten kille, och jag tycker faktiskt han sköter sig väldigt bra inne i lägenheten osv. när han hör ljud. Det är mest ovanstående situationer som är svåra.

Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Skällande valp

Nr 2 är den lättaste. Vänj honom vid att det alltid är du eller annan familjemedlem som inbjuder till lek. När han tjatar så ignorera och gå ifrån honom en stund. När du kommer tillbaks så inbjuder du till lek och avgör när leken ska avslutas. Sen kan man göra det till en vana att man leker med hunden en stund före maten. Om hunden får sin mat samtidigt som ni äter så kan han få en liten tuggis på sin plats när han ätit klart. Så lär han sig att det är där han ska vara utan tjat.

Nr 1 kan man t ex arrangera att någon kommer ut genom dörr, på balkong osv. Du har det godis han gillar allra mest (pannkaka, ost köttbulle t ex) och en klicker. Precis innan dörren öppnas börjar du berömma för att han är duktigt (=tyst är han ju då) o klickar och då tittar han på dig. Fortsätt med detta tills personen gått runt lite o in igen. Även om det är familjen så kan de komma ut från olika dörrar. Samma sak när det gäller balkong, börja "mata" precis innan dörren öppnas o fortsätt tills den är stängd igen. Detta kommer att ta lite tid, funkar säkert inte fullt ut varken första eller tionde gången. Be nån granne om de vill samarbeta. De borde ställa upp på det för då slipper de skällandet i framtiden. Detta kallas för skvallerträning och det kan man testa i alla möjliga situationer.

Tillägg: Mina två vakthundar (dp) sa inte ett ljud när jag hade äppeltjuvar i trädgården i höstas. De satt i fönsterkarmen och viftade för fullt på svansarna.

Man kan även testa att slänga ut en handfull godis på marken om det inte funkar med ovanstående. Men även detta fordrar att man har gjort det precis innan dörren öppnas, så han är fullt koncentrerad på att leta godis.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 551
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 442
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp