Skälla eller icke skälla!

S

SessCa

Ja, enkelt, NÄR är det tillåtet för era hundar att skälla?

Jag har haft som regel att det är BRA om dom skäller om det är någon på dörren eller fönstren. Men att dom ska bli tysta om dom ser att det är någon dom känner igen, eller när matte också har upptäckt att det är någon där.

jag tycker att det är ok att de skäller till om någon knackar på eller tittar in genom fönstren eller kommer in på tomten (sommartorpet) men inte annars. fast det skiter de i och slutar inte skälla förän de märker vem det är. dålig pli? oh ja. och skitsvårt att lära av eftersom de trissar varandra. som tur är klagar inga grannar (bor i lägenhet).

Hon får skälla när hon vill, men ska hålla klaffen när jag säger till!
Om hon skäller på natten går jag upp och kollar läget.
Hon är bra, hon skäller lagom lite, och har olika tonfall på skallet.
hälsningar gulan fd.gulla

Hon får skälla om någon fjantar runt bilen, någon rycker i dörren eller smyger vid fönstren. Det är dock inte tillåtet att skälla om det ringer på dörrklockan.

Stöter vi på någon skummis i kvällsmörkret fåt hon också skälla. Hunden och jag är rätt överens om vad som är en skummis.

Sedan ska hon naturligtvis skälla på kommando också.

När någon är på dörren eller kastar saker på fönsret får hon skälla. Då har hon förstått att hon får skälla tills jag kommer och kollar läget, då slutar hon direkt och ställer sig bakom mig.
Hon får skälla EN gång när det plingar på dörren, men inte mer än så.

Hon får skälla när vi möter skummisar ute, och som med Jadzia har vi samma uppfattning om det. Hon känner också när jag spänner mig och blir extra vaktig då och morrar dovt.

Hon kan fortfarande skälla på människor och andra hundar ute ibland, och det får hon inte, så det försöker vi arbeta bort.

W skäller så fort det kommer in någon på våran gård såvida det inte är någon som han känner väldigt väl. (Ma & Pa tex).
Sen är vi inte riktigt överens om ifall man får skälla på spökon i skogen, men eftersom det kan vara eventuella skummisar så... ;)

Min vovve får skälla EN gång om det ringer på dörren, rycker någon i handtaget får han skälla max 3 ggr. Skulle dörren mot förmodan vara öppen och någon går in eller någon annan än jag går med nyckel (om jag är hemma) ska han titta först vem det är och får skälla om han inte känner personen.
I övrigt är det bara på kommando.
Sedan får han också skälla om någon stannar väldigt nära bilen eller rycker i bildörrarna, men det gäller enbart när jag inte är i bilen, då får han vakta inte annars.

Han skäller inte när vi träffar på skummisar, därimot morrar han!

I övrigt är det inte tillåtet att skälla.

mina är bjäbbisar :smirk: men jag tycker det är okej om jag är ute i mörkret och dom säger till om det kommer nån eller när det är nån utanför lägenheten. tillägg: dom är små skitar :D

Min hund får skälla om det kommer en bil eller människa till gården men ska vara tyst om jag säger till.
Hon får även skälla om det knackar på dörren eller på kommando!

Min får skälla vid lek och på komando.
Händer det nått otäckt får hon oxå skälla..Med otäckt menar jag att någon rycker i dörren eller om jag känner mig hotad och s.o.v
Jag och hunden känner varandra väl och det funkar bra.
Hon vet vad jag brukar finna obehagligt och intar då rollen som den som skrämmer bort det onda.Det är ingen betenede som är inlärt utan hon vaktar mig (sin flock)
Hon morrar och gruffar heller än hon skäller :)
Eller ja :rofl:Hon ylar på komando oxå :o

Tiken skäller aldrig. Någon gång vid lek och stoj men mycket sällan.

Valpen skäller ibland på främmande hundar och när hon leker. Ibland har hon skällt till när hon blir väldigt uppspelt. Men att hon skäller på främmande hundar jobbar vi med och det är mycket bättre. Annars är det som tiken, har inga regler då de sällan skäller och vi upplever det inte som något problem.

Men tillfällen då de gärna får skälla är vid möte av skummisar och när jag är ensam en stund på landstället och någon knackar på dörr/fönster. Eller när jag brytit benet och tuppat av när jag är i svampskogen och sambon upptäckt mig. :D :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 024
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 550
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar