Skaffer Brunen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Vad har ni för tankar om honom?

Skulle ni köpa en åring e. Skaffer Brunen ue. Järvsöfaks?

Håller på att bestämma mig för vilken hingst jag ska ta till min märr som är efter järvsöfaks.. vill att det ska vara så attraktivt för köpare som möjligt men samtidigt inte för krångligt och för dyrt då jag ska betäcka henne på fölbrunsten vill jag inte åka nå långt..

Är lite rädd för att han inte slår lika högt eftersom han inte har Elding i stammen, men han har dock eldings helsyster som mor.. Vilket tyvärr köparna kanske inte tittar tillräckligt länge för att hinna se.. Vad tror ni? Är sugen på honom annars.. snygg, ligger högt upp på listorna med sina kullar vad gäller kval och premie..

Ge mig feedback!

Sv: Skaffer Brunen

Det är inte det lättaste att sälja nordisar om man vill gå något sånär plus.En av landets största uppfödare talar lite löst om att han ev slutar pga att han inte blir av med dom.

Har inte kollat hur S.B ligger till,men "alla" ska ha det värsta men ingen vill betala för det....

Nästa gång vi betäcker ska vi ta Moe Odin eller hans son Moe Brage(om godkänd), vilka djur att röra sig:d . Vi säljer inte utan tar för eget bruk.

Nu vet jag inte om detta vart någon feedback för dig....

Det har du rätt i.. hade det varit så att jag skulle behålla fölisen själv så hade jag inte tvekat.. hade tagit skaffer brunen direkt.. men nu när jag ska sälja så kanske det vore bättre att ta något stort namn oberoende på hur bra hingsten egentligen är.

Om man säger att man skulle ha betäckt mitt sto med Moe Odin så skulle de ju klinga jäkligt högt men man måste ha i åtanke när man kollar på statistiken, att dessa hästar efter Moe Odin får oftast en helt annan chans därav många bra hästar. De får också de allra bästa stona.

Tittar man på blodbanken så ligger skaffer brunen bland de tre högsta i alla kategorier för hans två första kullar (premie, kval, startat) Det mest intressanta är att titta på hur många av dessa avkommor som är i proffsträning.. tror att det var ungefär 15% skillnad mellan skaffer brunen och moe odin.. Det säger ju en del också.

Sen en annan sak som både talar som fördel och nackdel för SB är att hans mamma är helsyster med elding. Fördelen med det är att hästen i princip har eldingsblod från mamman i sig + blod från en avelshingst. Nackdelen med det är att stamtavlan i första anblick inte blåser en av stolen.. Man måste titta en gång till först.. och rätta mig om jag har fel, många köpare gör inte det.

Kanske underskattar jag dom/er men den erfarenheten har jag..

Nu vart det mkt svammel.. Men säg gärna emot mig :)

nog har jag funderat på honom alltid.. jag har funderat på alla hingstar som finns känns det som..

men det jag tror att jag vill testa en hingst där elding inte finns så långt back.. Tänker på tummelisa/järvsöfaks korsningen som slagit så väl ut..

Men lome kongen kan mkt väl vara ett alternativ kommande år

Vilket tyvärr köparna kanske inte tittar tillräckligt länge för att hinna se..

Vilket man borde göra helt klart! Bra möderne är helt klart viktigt! Vad är det för stostam din har? Att den är e.Järvsöfaks säger inte så mycket

Skaffarn är nog inte illa pinkad. Hans avkommor hittils ser ju väldigt lovande ut och han ligger högt i listan.

Sen är han väldigt trevlig själv att göra med också :love:

Hennes mor startade aldrig och fick tre avkommor.. hennes mormor däremot var duktigt tävlingshäst (105 14-13-11) och har lämnat rätt hyfsade avkommor varav en av dem var ett sto som i sin tur lämnat rätt bra varav en tävlar nu och är rätt duktigt.. är inte så insatt..

Så jag tycker moderstammen är hyfsad.. tyvärr lite "tråkig" och gammal stam.. Men det duger

Den märrn o dennes avkomma du menar känner jag till,bor 5 km ifrån dom. Hon har en även med Faksen,o den kan inte trava alls.

jasså okej.. tack för att du gör bra reklam för mitt stos stam :P

jasså.. berätta lite detaljer då? hur är han?

Nej. vem som helst kan inte läsa sig till att mitt stos mors syster lämnar avkommor som inte kan springa.

Vi fick ett väldigt trevligt hingstföl i fjol e. Skaffer Brunen. Mamma Järvsö Vinta är visserligen inte e. Järvsöfaks, men är nära besläktad med honom (Vintas far är Järvsöfaks farfar, Vintas mor är Järvsöfaks mormor).

Hingstfölet heter Moflos Joker och så här såg han ut i höstas när han busade med ridponnyfölet Moflos Glamour (e. Moflos Fester RW 119 - Strong Statement xx):
joker_glamour.jpg

Vi blev så nöjda med Joker att vi betäckte om Vinta med Skaffarn, och vi har bokat in oss på honom i år också.

Joker är såld till Västerbotten och enligt uppgift sköter han sig med bravur och verkar mycket lovande.

mvh
Jenny

Ja jag tror att jag har bestämt mig för honom.. verkar vara en trevlig och snygg häst..

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
D
Trav Tänkte dela med mig lite av mina funderingar över kallblodiga avelshingstar.. Nedan kan ni se statistik jag tagit från blodbanken.nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 488
Senast: Tovig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar