Analys av kallblodshingstar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: Analys av kallblodshingstar

Hörde det av en uppfödare i närheten som ska betäcka sin märr med honom i år. Han tyckte jag skullle fundera lite på honom åt mitt sto.

Han är väl lite spec. på tävling har jag för mig.

Nordgubben

Ja jag hittade honom nu.. har ringt alla nummer som står där men de är ingen som vill prata med mig :(

Måste få veta om dom skickar.. för annars kan jag inte betäcka då stoet kommer ha föl vid sidan och jag åker inte så där långt då.. Men risken är väl stor att de inte gör de kanske..

Han har humör. Men har ett sånt starkt minne av honom från Hagmyren när han vann, Kenneth körde till vinnarcirkeln och sa "Parkera", sedan stod han där och halvsov, rörde inte en hov :D

ja han verkar vara en speciell häst.. vill absolut ha en avkomma nångång.. men iårblir det inte.. fick tag på dem och dom skickade inte.. iaf inte iår.. kanske nästa

Okej vad synd. Också synd att det är en sån "skithingst" till far, han har i stort sätt bara lämnat bra med de riktigt bra mödernelinjerna, de två bästa är ur Montora mödernet. Hade varit roligare om de hade lagt mer kvalité hingstarna. Men bra blev det ändå trots allt, med Montora som mamma så :love:

Vet inte om de verkar vara lite speciella ändå... träffade Nordgubbens syster Nordlilja en hel del, snäll var hon men med många egna idéer. Hennes avkommor är också lite egen, Qvadrigo själv har väl också rykte om sig att ge lite knepiga ungar? Hennes två sista känner jag också, snälla är de väl, men egna :D

Senast ändrad:

Vad tycker ni om mörtvedt jerkeld annars då? Jag tror att han kommer bli riktigt bra

Hade föl efter honom ifjol och det blev en riktig bjässe faktiskt!
Mäter idag som ettåring 150 cm över manken.. Grova "framknän" hade han också. Men det ska bli spännande att se vad det blir av "Mörtens" avkommor framöver! Jag tänker inte använda honom till det stoet (Rigel Jo) något mer i alla fall. Hennes avkomma e.Qvadrigo var lättare och finare i typen och den korsningen skulle jag gärna göra om, bara han behagade komma tillbaka till Sverige.
Jag har förresten också hört att en del av hans ungar är knepiga i huvudet, men det är klart att en del av alla blir det - beror ju såklart på morsorna också - så jag skulle inte tveka att använda honom igen. Tycker han är bland det bästa som finns svenskfött (väldigt synd att han verkar bli kvar i Norge!).

Ni diskuterar Järvsöfaks kontra Moe Odin också :)
Jag håller Moe Odin några snäpp högre. Tycker att han lämnar mer bredd. Faksen har sina toppar, ganska många, men det är mycket efter honom som inte går alls också..

En liten parentes: Vi seminerade med Moe Odin igår:D

Skaffer Brunen kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag gillar eller inte.:confused:

Passar på att fråga vad ni tycker om Lumjor?
Är nu ganska säker på att det blir honom i år, bara märren behagar att föla först!

på gården där jag bor fick vi förra året fyra föl efter Mörtvedt jerkeld, tre ston och en hingst, allla har jättefin trav och fint psyke. Det enda som jag tycker är lite dåligt är att vissa av dom är så små. han mäter ju endast 149-150cm själv.

sen fick vi en hingst efter järvsöfaks som är helt otroligt fin, han blev såld redan när han var en månad. och ett sto efter Moe odin som också är jättefin och rätt stor, men fjolårets snyggaste häst blev en märr efter H.g Balder, fantastiskt fin trav lätt och proportionelig kropp, och hårt psyke.

Iår blir det tre stycken efter järvsöfaks, en efter Moe odin och en efter Alm Viktor. Den efter Alm viktor blir spännande att se, mamma är tern-stammen, Ternemy. Hon bör föla inom en vecka. själv får jag en efter Åkre Lurifax.

Va kul att du har Ternemy, det är jag o min syster som äger Ternevi! Hon har just nu en lite Voje Faks vid sidan, men ska (nog) inte betäckas om mer.

Passar på att fråga vad ni tycker om Lumjor?
Är nu ganska säker på att det blir honom i år, bara märren behagar att föla först!

Hade vi inte fått plats hos Moe Odin så hade jag valt Lumjor, tror jag.
Fast det är inte för att jag tycker han är det bästa som finns att tillgå, men det bästa man kan passa ihop med det stoet (Rigel Jo-Lapp Nils).
Vi verkar ha lite liknande hingstsmak.. Voje Faks, Lumjor.. :) Med undantag för att vi tänkte ta Keik Jo till Ternevi då, men vi kan inte bestämma om vi ska betäcka om henne eller inte!
Det är platsbrist och hon är nu 23 år, alltså 24 vid nästa fölning, och efterbörden hängde kvar i nio timmar innan den släppte... Det påverkar ju chanserna lite negativt, samt att man oroar sig för att det skulle bli ännu mer problem vid en eventuell fölning nästa år.
Vad tycker ni?
I övrigt är hon i bra kondition och ingen tror att hon är så gammal som hon är när de ser henne.

Brukar dom inte säga att så länge dom "tar" sig brukar det inte vara några problem. Att kroppen säger ifrån genom att inte bli dräktig eller resorbera(stavning?) tidigt.

Det blir 3+2 Elding men jag tycker det verkar vara den mest passande hingsten för henne. Någon tyckte Nordgubben men det blir 3+2 Braute och då känns Elding säkrare + att man får in en del annat intressant blod. (Solbergstjerna & Alm Svarten bl.a).

Pratade med Bernt i Torsdags och han höll med mig lite ang. Rigel Jo.

Hej. Jag har alm viktors första avkomma i sverige.

Ett sto som nu är två år gammal. Hon blir nog ganska stor, hennes mamma är kring 1.58 i mankhöjd. Och han är ju inte så liten.

Hon är så himla snäll och lätt att ha och göra med, men är sen i sin utveckling. Springer inga tider än och växer mycket. Har inte hittat takten i travet än, och är regelbundet körd sedan förra sommaren.
( 3 dgr i veckan) Så jag tycker inte att hon är någon riktigt tidigt talang men jag hoppas mycket på henne. Vann sin klass förra året på unghästvisningen och slutade två bland alla klassvinnare.

Hittills en helt fantastisk häst som jag kan köra i samhället med och möta bussar och lastbilar med. Kan sela på och av ståendes lös på gårdsplanen om jag vill.

Jag tycker alm viktor är intressant i och med oleanne.

[url=http://www.pixbox.se/pic20547915][/URL]

[url=http://www.pixbox.se/pic20547916][/URL]

Alm Viktor är ju en helbror till bortgångna kanonen Alm Rau Jo.
Så många hoppas nog på denna hingst i aveln.

Precis. Jag tycker att alm viktor ser så tråkig och ganska ful ut i hingstkatalogen men enligt min kiropraktor som har hand om honom så är han väldigt fin i verkligheten och snäll.

Det är inte jag som äger Ternemy, hon står med jättestora vaxproppar och ser ut att ska föla vilken minut som helst.

En hingst som jag gillar rätt mkt är Eder, har en ettåring efter honom som jag tycker är jättefin, dom verkar vara rätt tidiga efter honom.

Valet på hingst tycker jag spelar så stor roll om man ska ha kvar avkomman eller inte, hade jag tagit föl för att sälja hade jag inte valt Eder då hade jag valt Mörtvedt Jerkeld eller Järvsöfaks.

Det är inte jag som äger Ternemy, hon står med jättestora vaxproppar och ser ut att ska föla vilken minut som helst.

En hingst som jag gillar rätt mkt är Eder, har en ettåring efter honom som jag tycker är jättefin, dom verkar vara rätt tidiga efter honom.

Valet på hingst tycker jag spelar så stor roll om man ska ha kvar avkomman eller inte, hade jag tagit föl för att sälja hade jag inte valt Eder då hade jag valt Mörtvedt Jerkeld eller Järvsöfaks.

Har Ternemy fölat än?? Är jättenyfiken på den avkomman!

Hingst född Fredagen den 13:e Juni

Voje Faks - Elding - Braute
21456832.jpg

21418951.jpg

5 dagar på bilderna

Fler bilder

Liknande trådar

D
Trav Som kallblodsavelsfantast så har jag sök över hela internet för en samlad sida med info om aktuell hingsthållare om kallblodshingstar...
2
Svar
20
· Visningar
4 104
Senast: dolphinsmile
·
Trav Har ni bokat hingstar åt era ston än? I så fall VAD?? Vi har tre ston men ska bara betäcka två, inte helt 100 vilka två det blir...
2
Svar
22
· Visningar
2 191
·
Trav Uppstallade i Sverige: Aldermarin - 1 +1 norskt Bodbäckspålle - 2 Bokli Balder - 28 Bol Elden - 27 Brännapål - 24 Clay - 9 Eder -...
Svar
2
· Visningar
920
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka