Analys av kallblodshingstar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: Analys av kallblodshingstar

Jättetjusig! Och vilken fin stjärn. =)
Han ser också korrekt och bra ut i benen? Precis som min.
Är du nöjd?
Jag är gillar de tre Voje Faksare jag sett hittills skarpt, tror han kan bli bra i aveln, så hoppas han kommer tillbaka till Sverige.

Vad ska du betäcka om med nu då? Blir det Lumjor?

På måndag ska jag kolla Saga igen (Moe Odin), hon tog om förra gången men nu bara måste hon va dräktig!
Sprinta seminerades med Fakse i torsdags, så om två veckor blir det koll där också.

Hej, jo Ternemy har fölat för några veckor sedan. Det blev ett svart hingstföl med stjärn. Han är jättevacker men inte så begåvad :P Han har haft väldigt svårt med att lära sig följa med mamman. Men de går bra nu, Ternemy är nere hos Järvsöfaks för betäckning nu.

Hon ska gå tom i år eftersom hon fölade så sent (359 dygn).
Jo jag är nöjd, han blev allt jag önskat hitills.

Tycker du han har för långa ben?
Han ser så lätt och långbent ut jämfört med många andra kallblodsföl jag sett på bild i samma ålder.

jag tänkte faktiskt på att han såg ut att ha långa ben:)
men FÖR långa är väl en annan femma, det vet jag inte.

Qvadrigo är inte alls ilsken då jag kände uppfödaren/tränaren.
Jag minns honom väl som 2-åring och han var mkt gemytlig och trevlig.
Har själv en avkomma efter Qvadrigo som är två år nu, mkt bra lynne på den.

fan fan fan!! (ursäkta svordomarna)
Saga tom IGEN! Det här blir en dyr historia, kanske utan resultat... Kan bli ett riktigt dåligt år, om jag inte får nån dräktig.
Sprinta var ju inte öppen någon av de två första brunsterna, sen fick vi spruta igång henne för att öht få till ett ägg. Till slut semin (med Fakse som har dålig kvalitet, jag vet, men den korsningen blir rolig), så hon ska kollas för första gången nästa onsdag eller fredag. Men jag sätter inte mycket hopp till det heller...
Fan!

Vårt 4-åriga sto efter Qvadrigo har ett sjujäkla humör :devil:

Däremot är hon totalt orädd och går fram överallt och snäll att köra.
Först nu har hon växt i sig och börjar se ut som en häst och inte en ponny. Lätt i typen och farten börjar komma mer och mer.

Men men uh vilket humör......

Qvadrigo är inte alls ilsken då jag kände uppfödaren/tränaren.
Jag minns honom väl som 2-åring och han var mkt gemytlig och trevlig.
Har själv en avkomma efter Qvadrigo som är två år nu, mkt bra lynne på den.

Då har du nog haft "otur" ang. lynnet. Här i Oviken (där Qvadrigo kommer ifrån) så finns det en del avkommor och alla är trevliga.
Många jag sett är fuxar med hans karakteristiska bläs, utom min då förstås som är brun med vita hår i pannan.

jag har hört både och om Qvadrigo-avkommor. Självklart får en hingst med så många avkommor alltid ett par stycken som är knäppa - men det kan ju lika mycket härledas till mamman. Så jag tycker inte man ska vara så snabb med att döma hingsten för det.

Ang. årets betäckningar så börjar jag känna mig lite uppgiven... Tyckte Ternevi såg brunstig ut ikväll och funderar starkt på att åka med henne på måndag och ta Slogum Björn, om hon är brunstig då. Bara för att kanske få till Nåt föl! :crazy:
Vad tror ni? Han har ju lämnat några bra avkommor och flertalet av dem har Pilmin i morstammen, så det kanske inte behöver va så tokigt - även om det finns hetare hingstar på marknaden.

Jag är inte så förtjust i honom.
Han har stått här uppe i fem år (tror jag) och fått en del avkommor. Jag tycker inte dom har visat så mycket, Farmfurir har ju varit duktig. Kommer inte på några fler uppfödda här uppe som presterat.

Bokli Eld :angel:

Senast ändrad:

Jag är inte så förtjust i honom.
Han har stått här uppe i fem år (tror jag) och fått en del avkommor. Jag tycker inte dom har visat så mycket, Farmfurir har ju varit duktig. Kommer inte på några fler uppfödda här uppe som presterat.

Bokli Eld :angel:

Haha, när jag var iväg med henne på 9 dygn så tänkte jag minsann ta Bokli Eld. Men sen blev det inte ens av att vi betäckte henne, plus att jag hann tänka om till Keik Jo eftersom vi redan skulle ta en norsk (Moe Odin) och inte hade råd med två dyra transporthingstar.

OCh vad blir det av allt detta att man försöker välja rätt och riktigt enligt plånboken - ingenting!!:devil:

(Bokli Eld kommer förmodligen stå här nästa år och då ska jag ta honom, men inte till Ternevi då...:cry:)

Jag börjar allvarligt tala tröttna på att hingstutbudet är så litet!! Om man inte är beredd att skicka stoet till Norge, eller söderut för naturlig betäckning så finns det inte mycket alls att välja på.. Tråkigt är vad det är!

Bor du långt ifrån Norska gränsen? (noll koll)

Näe, det gör jag väl egentligen inte. Har 25 mil till Trondheim.

Liten uppdatering:
I fredags var det dags att seminera Saga igen. Men av någon anledning gick det inget kvällsflyg till Östersund den här dagen, så jag fick vackert köra till Sundsvall och hämta lådan kl 22 på kvällen och sen hem för semin kl 0.30... Fasen om hon inte tar sig nu. Det här var sista försöket för henne i år.

Sprinta ska kollas på onsdag (eller kanske måndag:angel:), men det vi fick från Fakse senast var ca 5-procentigt så jag har inte så stora förväntningar. Hon ska få en chans till i år.

Tydligen inte meningen att jag ska få några föl nästa år...:confused:

(kl) Tomteboda stuteri, där de har Järvsöfaks semin, ligger inte alls långt från var jag bor... och de ston som skickas dit går i en stooor hage ännu närmre vårt hus :) Det är SÅ härligt att se stona (jag har räknat till 45+ hästar där) gå där och mysa och vänta på att få besked att de är dräktiga :)

Senast ändrad av en moderator:

Hej Hallå! Är de nån här som har många och intressanta åsikter om kallblodsavel? I nästa vecka ska jag nämligen starta upp min nya sajt om just kallblodsavel och tycker de skulle vara kul med någon som bloggade där om just avel..

Hojta isåfall!

Vad tycker ni om mörtvedt jerkeld annars då? Jag tror att han kommer bli riktigt bra

Vi fick ett mörtvedt jerkeldföl i våras, hon ser riktigt riktigt fin ut så det ska bli spännande att se vad det blir av henne! :laugh:
Jag har hittills bara hört positiva saker om honom och hans avkommor.

Liknande trådar

D
Trav Som kallblodsavelsfantast så har jag sök över hela internet för en samlad sida med info om aktuell hingsthållare om kallblodshingstar...
2
Svar
20
· Visningar
4 104
Senast: dolphinsmile
·
Trav Har ni bokat hingstar åt era ston än? I så fall VAD?? Vi har tre ston men ska bara betäcka två, inte helt 100 vilka två det blir...
2
Svar
22
· Visningar
2 191
·
Trav Uppstallade i Sverige: Aldermarin - 1 +1 norskt Bodbäckspålle - 2 Bokli Balder - 28 Bol Elden - 27 Brännapål - 24 Clay - 9 Eder -...
Svar
2
· Visningar
920
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka