Så frågan är nu, hur får man vänner som vuxen (30+) ?
Jag känner igen mig mycket i det du skriver dock har jag inga barn. Är också 30+.
Jag hade endel vänner när jag växte upp, de var inte många men vi hängde ihop. Sen flyttade jag till annan ort, tappade kontakten.
Fick nya vänner genom mitt ex, vi var ute och festade och hade kul ihop, sen tog förhållandet slut och tappade kontakten med dom vännerna.
Kände mig ensam, red på ridskola ett tag och fick lite nya vänner där, förvisso tappat kontakten med de flesta men en av dom har jag fortfarade sporadisk kontakt med.
I övrigt har jag inga direkta vänner förutom vissa kollegor på jobbet, som jag lärt känna. Umgås väldigt sällan utanför arbetstid.
Orten jag bor i är inte speciellt stor och alla känner alla.
Det jag själv märkt när jag träffar nya människor är att man behöver träffa dom flera gånger innan de öppnar upp så att säga. Speciellt om det rör sig om ett sammansvetsat gäng.
Jag är från början introvert men numera introvert extrovert och tack vare mitt jobb som gett mig övning att prata med okända människor nästintill dagligen, kan jag numera skita i om någon tittar på mig och undrar vad jag är för en och prata på, efter ett tag när de lärt känna mig släpper det.
Jag önskar ibland att jag hade fler nära vänner, precis som när jag växte upp men tiden räcker inte till, så jag känner mig ändå relativt nöjd med de få vänner jag har.
Resten löser jag med mina internet-vänner som finns över hela jordklotet.
Detta är vad jag kan dela med mig av, vet inte om det var till någon hjälp eller om det är någon slags ”tröst”, att veta att du inte är själv om att känna dig ensam. Oavsett vilket så hoppas jag att det vänder för dig.
Just ja, jag har även engagerat mig i en grupp på fb, där vi även haft träffar där har jag träffat nya potentiella vänner. Den gruppen handlar om något som intresserar mig, kanske kan det finnas något för dig också, gäller förstås att hitta dom.