Skaffa valp. Hane eller tik?

hjarterdam

Trådstartare
Hejsan. tänkte utöka familjen till sommaren med valp..
Har en 3årig kastrerad hane och en (i maj) 1årig okasterad hane.
Blev tipsad om att inte ta en till hane med risk för bråk med 1åringen..
What to do?
Vad hade du valt och varför?
Hane eller tik?

Sv: Skaffa valp. Hane eller tik?

Om jag inte hade haft någon utmärkt plan för hur jag skulle lösa det under tiden tiken löpte (kunnat ha hundarna åtskilda under hela löpet utan minsta risk för att de tar sig till varandra), så hade jag utan minsta tvekan skaffat en till hane.
Jag kan inte tänka mig att ha okastrerade hundar av olika kön och riskera tjuvparningar.

Jag har 2 hanar, okastrerade, och om det ska bli en hund till så blir det utan tvekan en hane till. Nu vet jag inte om mina hanar är sällsynta, men de har aldrig bråkat. Tre gånger har jag passat en tredje hane när "hans tikar" har löpt, 3 veckor varje gång. Trots att han var 10 månader första gången har det aldrig varit bråk när han har varit här.

Jag har två okastrerade hanar. Blir det en 3e hund så blir det definitivt en till hane.
Även jag har passat okastrerade hanar och det har alltid gått jättebra, fast kan också bero på att just mina hanar funkar med allt och alla. Har man en hane man vet med sig är starkt hanhundsaggressiv så är det ju en annan femma.. Då hade nog valet inte varit lika självklart.

Detta beror ju givetvis mycket på deras ras och personlighet men jag tycker en till hane låter som det bästa alternativet.
En löpande tik tror jag blir en källa för osämja i flocken.

Om det blir bråk med ettåringen beror ju mycket på både dennes och valpens personligheter.

Jag har haft ett år emellan och de bråkade aldrig.
Och sen har jag haft 5 resp 6 år emellan och där har det varit lite bråk främst under den yngre hundens tonår. Så det finns inte några garantier.

Men hade jag varit du hade jag väntat tills de andra hundarna var äldre av flera anledningar, måste jag ändå säga.

Har man en hane man vet med sig är starkt hanhundsaggressiv så är det ju en annan femma.. Då hade nog valet inte varit lika självklart.

Fast det behöver inte spela någon roll. Jag hade en hane som INTE gillade andra hundar och framförallt inte hanar men han älskade valpar så de han lärde känna som valpar och umgicks mycket med gick bra även i vuxen ålder.

Ja, jag har varit i precis samma sits. Jag skrev inte att det automatiskt innebär att man inte bör välja en till hane, utan att "valet inte vore lika självklart då". För då beror det på individerna, att man bör vara beredd på att det KAN ändras när valpen väl blir könsmogen osv...

Den kastade är en blandis och 1åringen är en corgi cardigan. Blir nog en cardigan till eller en pembroke.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 512
Senast: Migo
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 776
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit