Skaffa Rottweilwer

Sv: Skaffa Rottweilwer

Jag gråter..
Det är väl ganska krävande hundar de med?

Kan han inte köpa en mindre krävnde moloss?
Cane corso är ju ganska respektingivande om han fortfarande är ute efter det.. sen finns det ju ännu större raser, kan inte boerboel väga upp mot 100 kilo? :nailbiting:

Dessa kräver ju inte alls lika mycket som en rottis..

De har redan bestämt sig för en valp så det är typ redan kört. Cane Corso var också ett förslag från min sida, men även om jag övertygade min bror så har han ändå inte en chans att påverka.

Fast jag upplever ändå att både canen och boerboeln är krävande hundar. Kanske inte så att de kräver mycket aktivering, men de kräver en engagerad ägare som orkar uppfostra hundarna. Jag får lite intrycket av din bror och sambo att de vill ha något sällskapligt, och jag hade frågat om inte katt hade varit ett lämpligare alternativ?

Mycket möjligt att det är så att de inte kommer vara så engagerade (även om jag mest tror att de kommer lägga mycket tid och engagemang i början, men att det kommer bli sämre med aktivering allteftersom) och en katt hade nog varit strålande :D Jag har som sagt inte jättebra koll på den här typen av hundar men kände iaf att Corson och en del andra kunde vara bättre alternativ än Rottisen (ffa som jag verkligen försökt med vuxen hund så de vet vad de får), så det kanske hade varit tokigt i längden det också. Men eftersom jag fick ett meddelande från sambon nyss som tackade för engagemanget, på ett sådant sätt så man lätt kan läsa in "sköt ditt och skit i andra" så tror jag helt enkelt inte att jag hade/har någon chans att påverka.

Däremot funderar jag lite på hur viktigt det är att uppfödaren både är med i rasklubben och ansluten till SKK? För mig känns det märkligt att inte vara med i båda, men det kanske är feltänk från min sida?

Jag ser gärna att uppfödaren är medlem i rasklubben (ansluten till SKK måste de ju vara för att regga valpar), men det är inget krav från min sida så länge jag känner att uppfödaren har lång erfarenhet av rasen.

Varfor inte som i Tyskland dar hundarna maste ha gatt igenom vissa tester (leder, ogon tror jag, mentalitet och utseende) for att man ska kunna registrera kullen. Ar inte foraldradjuren tillrackligt bra blir inte kullen registrerad utan maste saljas som blandras.

Det tycker jag låter bättre! Kanske kombinerat med nåt liknande stimulanspaketet som används för att få in bra hästar i aveln. Tex att det är kostnadsfritt att registrera en kull där bägge föräldrarna är friröntgade, har uppnått vissa resultat inom bruks/på MT, har cert på utställning osv...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Nota
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
983
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka