Skaffa Rottweilwer

Killaloe

Trådstartare
Vad ska man tänka på när man kollar efter uppfödare av Rottweiler?

Min bror har bestämt sig för att det absolut är en Rottis som ska flytta hem till honom och hans sambo (vilket jag inte riktigt stödjer), men vill ha lite hjälp med att kolla upp uppfödare. Helst vill de ha hem hunden till sommaren vilket ju också ställer till det lite. :banghead:

Hur som, det jag fattar är ju att man ska kolla höfter och armbågar - men sen då? Vad innebär att en hund är korad? Och är det några särskilda linjer som ger väldigt "hårda" hundar?

Min bror har väl gjort det klassiska misstaget att vilja ha en Rottis för utseendets skull och har egentligen ingen direkt koll. Han är inte heller direkt van vid hundar (mer än det lilla han träffar min). När jag frågar vad de ska använda hunden till så är det tänkt att vara "familjehund som man går promenader och sambon har väl tänkt att träna lite lydnad". Sambon har sedan tidigare en hund, en galen Jack Russel, som hon delar med sin syster och den är tämligen ouppfostrad. Jag har försökt att hitta andra raser och ge förslag (eftersom min uppfattning om en Rottis är att den vill jobba, men jag kanske har fel?) men det går inte in, så nu tänkte jag iaf försöka hjälpa till så att det blir så lite katastrof som möjligt genom att åtminstone försöka påverka val av kennel. Men eftersom jag inte har riktigt bra koll, så behöver jag lite hjälp.

Sv: Skaffa Rottweilwer

Det verkar så. Jag har försökt även med att tala mig varm för att skaffa en vuxen omplacering men det går in genom ena örat och ut genom andra :(

vad synd :(

Jag har inga mer råd då.
Det låter verkligen inte bra, stor risk för olycklig, frusterad hund....

Förhoppningsvis säger de ärligt till uppfödaren (som vi får hoppas är av en seriös sort) vad de ska ha hunden till och blir då rekommenderade en annan ras. Det kanske det hjälper om fler säger samma sak.

Ja, man kan hoppas att det är så. Men då är det återigen det där med att hitta en vettig uppfödare som inte bara vill sälja sina valpar. Den kenneln de har tittat mest på verkar vara åt det mer arbetande hållet där den aktuella kullen har militärhundar bakåt i ledet. Alltså är det kanske mer troligt att de säger nej (?) samtidigt som det känns som väldigt arbetskrävande hundar och som upplagt för en katastrof om de skulle få en valp därifrån :(

Det lilla jag kan om Svenska rottisar tror jag att rasklubben ar ovanligt vettig. Borja dar. Fa tag pa nagon pa rasklubben som kan hjalpa till att forklara lite mer om rottisar och deras temperament. Min rottis ar ju bast i varlden,:D men det ar inte alltid en latt ras att ha.

Höfter och armbågar ska man naturligtvis kolla på, samt vad föräldradjur/syskon/övriga uppfödningar gjort för något.

Att hunden är Korad dvs har gjort MT är en fördel kan jag tycka, en hund med godkänt MT och godkänd exteriör, dvs en som har titeln Korad är inte "hur kass som helst" iaf. En hög poäng på MT behöver inte betyda att hunden är skarp eller svår, jag skulle snarare säga nästan tvärtom, att visst har den mera "driv" men samtidigt är den också tryggare, avreagerar snabbare osv.

Rottweilern är en bruksras, vilket jag tycker innebär att den ska ha någon form av bruksmeriter för att gå i avel. Sen, om man ändå "bara" har för avsikt att ha den som sällskap och träna lite lydnad spelar det kanske ingen större roll vilken sorts meriter den har, även om jag personligen är väldigt skeptisk till hundar med utländska IPO-titlar, enligt rykten kan de köpas ganska billigt...

Om du med militärhundar tänker på TJH/TJH(FM)/TJH(PATR) (samma sak men olika förkortningar beroende på vilket år hunden är certad) så behöver det inte alls innebära att hundarna är särskilt hårda eller "arbetsnarkomaniga", däremot så ställs det ganska så höga krav med avseende på hanterbarhet, särskilt om man får reda på att hunden faktiskt jobbar i försvarsmakten också, inte bara har ett godkänt cert-prov.

Att hunden har x antal rosetter från utställningsringen tycker jag är rätt så irrelevant, det är bra om hunden är ställd med excellent som vuxen - då ser den förhoppningsvis ut som en rottweiler, men 42 rosetter från öppen klass är ingen merit i sig. Ett (svenskt) utställningschampionat dock innebär ju att hunden har bruksmeriter också.

När det gäller linjer så finns det så himla många rottisar så det är svårt att veta vad man får. Personligen är jag åter igen skeptisk till utländska hundar, särskilt från Serbien/ex-Jugoslavien, många av dessa går bra på utställning men har mycket skit mentalt, andra är säkert toppenbra mentalt också. Men för mig är det en för stor chansning, när det finns så många hundar med svenska/nordeuropeiska linjer långt bakåt, det känns iaf lite tryggare.

Jag har dålig koll på vilka som väntar valpar nu framöver, men du får gärna inboxa vad det är för kennel de kikat på så kanske jag har nån susning om vad det är för nåt iaf...

När det gäller linjer så finns det så himla många rottisar så det är svårt att veta vad man får. Personligen är jag åter igen skeptisk till utländska hundar, särskilt från Serbien/ex-Jugoslavien, många av dessa går bra på utställning men har mycket skit mentalt, andra är säkert toppenbra mentalt också. Men för mig är det en för stor chansning, när det finns så många hundar med svenska/nordeuropeiska linjer långt bakåt, det känns iaf lite tryggare.

När det gäller Serbiska linjer håller jag dock inte med dig, då jag själv har 3 hundar därifrån från olika ställen varav 2 med IPO, numer krävs det dessutom BH prov därifrån! Känner även flera därifrån som har fantastiska hundar, sen finns det skräp oxå, precis som i Sverige!!
Mina 3 utlänningar är bättre mentalt än mina svenska och flera andra "svenska" hundar jag stött på.. (men där kommer man återigen till linjer...)

Till TS!
Jag rekommenderar din bror att läsa på ordentligt om rasen och sätta sig in i den, besöka flera kennlar för att bilda sig en uppfattning då det finns flera "typer" av Rottweilern.
Rottweilern kräver väldigt mycket arbete, framförallt mental träning för att kunna vara en harmonisk hund, sen finns det dom hundar som inte kräver ett jota.

Höfter/Armbågar hos hundens föräldrar, släktingar ev tidigare avkommor. Sen innebär det inte automatiskt för att du köper en valp från fria linjer att man får en valp som går fri vid röntgen. Men det är en "större garanti" att ha en från fria linjer.

MH är otroligt viktigt att föräldrarna har genomfört och fullföljt. MH beskriver hundens beteenden såsom: kontakt, socialitet, lek, jakt, aktivitet, nyfikenhet, orädsla, skott, spöken, rädsla och hot.
Du kan läsa mer om det här: http://www.brukshundklubben.se/hundar/mentalbeskrivning-mh/
Finns många hundar som går i aveln som brutit MH pga bristande hantering, rädslor, hot mm. Dessa hundar bör man undvika då det är många som använder såna hundar i aveln..

Efter MH så gör man MT vilket Sandra78 förklarat bra ovan!

Sen kan man alltid vända sig till vår Rasklubb, dom är väldigt vettiga och hjälper mer än gärna till att svara på frågor osv.

Jag vet flera som väntar valpar snart, pma så kan jag berätta vilka.

Sen finns de även en del sjukdomar som många uppfödare avlar på såsom :OCD, Demodex, Tandförluster, bettfel, korsband. Vilket en del 'större' kennlar har avlat på vilket jag känner är väldigt skrämmande!!

När det gäller Serbiska linjer håller jag dock inte med dig, då jag själv har 3 hundar därifrån från olika ställen varav 2 med IPO, numer krävs det dessutom BH prov därifrån! Känner även flera därifrån som har fantastiska hundar, sen finns det skräp oxå, precis som i Sverige!!
Mina 3 utlänningar är bättre mentalt än mina svenska och flera andra "svenska" hundar jag stött på.. (men där kommer man återigen till linjer...)
.

Det var därför jag skrev att det var min personliga åsikt... Jag vet många som är oerhört nöjda med sina serbiska och serbisk-ättade hundar. Jag har en vän som importerade världens sötaste lilla tik för nåt år sedan, hon tilltalar mig på alla sätt och vis förutom att hon kanske saknar förmågan att "ta för sig" som jag gillar hos de rottisar som finns i vår familj.
Men ibland upplever jag det som att det är lite "trendigt" att importera och avla på importer, bara för att man kan. Sen tycker jag i och för sig att det avlas på åt skogen för många svenskfödda hundar också, det är inte heller någon garanti för att det är en bra hund, men oftast lättare att kolla upp meriter.

Sen finns de även en del sjukdomar som många uppfödare avlar på såsom :OCD, Demodex, Tandförluster, bettfel, korsband. Vilket en del 'större' kennlar har avlat på vilket jag känner är väldigt skrämmande!!

Tänk om det kunde vara krav på att kastrera hundar efter att man hittat fynd som gör att de inte passar i avel.
Då hade vi nog sluppit mycket skit...

Tänk om det kunde vara krav på att kastrera hundar efter att man hittat fynd som gör att de inte passar i avel.
Då hade vi nog sluppit mycket skit...

Tyvärr så styr pengarna för dom som sätter 'skit'hundar i aveln, och dom som använder hunden tänker på utseendet!! Vet flera hanar som lämnar skit och ägarna/uppfödarna döljer det och blånekar när de kommer på tal!!
Tycker att SKK borde vara mycket hårdare när det gäller avel på ärftliga sjukdomar. Vi och framförallt hundarna hade sluppit så mycket lidande om alla tog sitt ansvar, alla uppfödare kan få en skitkull men gå ut med att den kombinationen blev inte alls bra istället för att skylla på valpköpare/foder osvosv..

Det var därför jag skrev att det var min personliga åsikt... Jag vet många som är oerhört nöjda med sina serbiska och serbisk-ättade hundar. Jag har en vän som importerade världens sötaste lilla tik för nåt år sedan, hon tilltalar mig på alla sätt och vis förutom att hon kanske saknar förmågan att "ta för sig" som jag gillar hos de rottisar som finns i vår familj.
Men ibland upplever jag det som att det är lite "trendigt" att importera och avla på importer, bara för att man kan. Sen tycker jag i och för sig att det avlas på åt skogen för många svenskfödda hundar också, det är inte heller någon garanti för att det är en bra hund, men oftast lättare att kolla upp meriter.

Ja absolut, tyvärr blir oftast tikarna väldigt 'tryckta' av deras hårda hantering, hundarna där nere bor inte som här i Sverige då tappar dom oftast förmågan att ta för sig, fast de märker jag inte på mina 3 dårar.. :)
Visst blir det en trend att många importerar bara för att, vet flera som inoorterar för att sen 'dumpa' hundarna på ngn annan..

Tyvärr så styr pengarna för dom som sätter 'skit'hundar i aveln, och dom som använder hunden tänker på utseendet!! Vet flera hanar som lämnar skit och ägarna/uppfödarna döljer det och blånekar när de kommer på tal!!
Tycker att SKK borde vara mycket hårdare när det gäller avel på ärftliga sjukdomar. Vi och framförallt hundarna hade sluppit så mycket lidande om alla tog sitt ansvar, alla uppfödare kan få en skitkull men gå ut med att den kombinationen blev inte alls bra istället för att skylla på valpköpare/foder osvosv..

Det är väl så :(

Men tänk om det vore ett lagkrav om man tex röntgar en hund och hittar ett fynd som gör den icke lämplig för avel och att det då blir en skyldighet att hunden måste kastreras inom viss tid.
Då borde man få bort massor med individer som inte har i avel att göra.

Jo jag inser mer och mer att SKK har väldigt slapp och konstig inställning i mångt och mycket.
SKK är i mina ögon numera väldigt oseriösa och klubben för inbördes beundran :yuck:

Nej tack, säger jag till en sådan bestämmelse. Jag vill ha min hund intakt, trots att hon har pålagringar och trots att jag inte har för avsikt att avla på henne. Men i mina ögon är det inte "bara" att kastrera en hund, framförallt inte en tik.

Däremot skulle jag bli besviken på den hanhundsägare som lät sin hane para henne (hon har fått sin beskärda del av erbjudanden och tyvärr är det en del som inte backat ens när vi nämnt ledstatusen) och jag skulle skämmas att försöka sälja valparna. Skulle hon bli tjuvparad skulle jag naturligtvis ta mitt ansvar och spruta henne, vilket jag anser är mindre riskabelt än att kastrera.

Vad tycker du är ett lämpligt sätt för att komma åt de oseriösa då?
Det funkar ju med vettiga hundägare som du som säger att nej min hund passar inte för avel, men alla de som skiter i det då?
Jag förstår din åsikt också men det finns några men också liksom...

Varfor inte som i Tyskland dar hundarna maste ha gatt igenom vissa tester (leder, ogon tror jag, mentalitet och utseende) for att man ska kunna registrera kullen. Ar inte foraldradjuren tillrackligt bra blir inte kullen registrerad utan maste saljas som blandras.

.

Vad menar du? BH krävs innan man får tävla IPO, det gäller överallt. IPO är ju dessutom ingen garanti för god mentalitet.

*kl*

Tack alla för att ni svarade på lite frågor angående Rottisarna och sådär. Som tur är (?) har de bestämt sig för att det inte blir en Rottis, utan en Samojed istället (jag är lite osäker på om jag ska skratta eller gråta?!).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Nota
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
983
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka