Skaffa Klapphingst ?!

Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Jag ägde en valack förut som varit klapphingst. Han var kastrerad när jag köpte honom.
Jag såg aldrig något hingstbeteende hos honom, utan han var precis som vilken valack som helst.
Att de varit klapphingst har ingen betydelse om de är kastrerade.

Dock har han blivit hingstig hos nya ägaren då han går i blandflock.. men det är ju inte så ovanligt att valacker hoppar på stona.. men det har inget att göra med att han varit klapphingst.

Jag tycker att du ska åka och titta på hästen :) vill du sen ha den som valack så kastrera. Tror inte klapphingstar brukar ha så hög dräktighets % ändå??
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Förra året var jag på vet inrättningen i Skara med en klapphingst. Skulle kostat 9000 + 5 dagars uppstallning à 1000 kr. När hästen var sövd lyckades veterinären "massera ner" testikeln så det blev en vanlig kastrering och jag fick med mig hästen hem när han kvicknat till. Det kostade ca 3.500 kr. Jag hade kollat innan och Agrias försäkring täckte klapphingstoperationer (A1 + Agria extra). Enl dom i Skara hände det ofta att man kunde kastrera "vanligt" på en sövd häst eftersom den är helt avslappnad. Till saken hör att veterinären hemma hade känt testikeln långt upp när hästen hade fått lugnande. Världens snällaste häst både före och efter kastrering. Inget hingstig.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Dessutom tappar många hingstar mycket tagel i lugg och man när testosteronet försvinner.

Är detta vetenskapligt bevisat? Är det fler än Kryddan som varit med om detta? *nyfiken*
Skulle nämligen kunna förklara min nya islännings man. Köpte han i våras, han är 4 år och blev kastrerad mellan 9-15 månader sedan (minns inte exakt när) och jag trodde han kunde ha exem pga manen och pannlugg som är lite märklig (väldigt "ruggig, långa hårstrån och sen en enorm matta med tjockare man påväg ut) men har inte sett ett endaste tecken nu i sommar och då har jag inte ens varit "försiktig" utan låtit han gå utan exemtäcke och äta gräs som mina kbl.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Fast det kan också vara från ston till ston.
Jag hade förr en islänning som aldrig tidigare visat intresse för ston (kastrerad som 3 åring enligt importören), tills han blev 20 och träffade "den rätta" och blev kär(?). Då betäckte han, fullt ut. Och som han uppvaktade stoet, bet henne i halsen och drog ut skinnet så det snärtade tillbaka, mycket uppskattat av stoet lustigt nog.
Vi flyttade (pga andra orsaker för han lugnade ner sig efter en vecka) och på näst nästa ställe träffade han en ny kärlek, ett fjordingsto om jag inte minns fel. Plötsligt blev han hingstig mot de andra valackerna och drev undan dom.
Aldrig visat detta beteende innan han blev 20+
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Jag har 2 valacker hemma och ingen av dom kan gå med ston. Den ena sent kastrerad ca 5-6 år skulle jag gissa, han fick dock även betäcka. Den andra kastrerad runt 2, våren innan han fyllde två år. Jag vet väldigt många valacker som gärna blir besatta av att rida på ston under brunst:-/ vi hade även en val tidigare som inte ens kunde gå hage i hade med sto utan att bli besatt under brunst.

Det bästa är att ha ston och valacker för sig.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Jag har en 23 åring med hingstkaraktär. Kastrerad som 6 åring & aldrig betäckt.

Han förstår inte ett smack när stona i hagen brunstar, han tycker dom bara är dryga som ställer sig för honom. :)

Sen har jag en 17 månaders klapphingst som är världens snällaste, blir dock op:ad på Tisdag morgon.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Är detta vetenskapligt bevisat? Är det fler än Kryddan som varit med om detta? *nyfiken*

Min erfarenhet är tvärtom. Köpte min häst för ett år sen, som 5 årig hingst. kastrerad direkt. Nu är hans man betydligt längre, svansen oändrat. Jag fick känslan att testosteron inte spelade någon roll för honom, den har blivit längre bara för att han sliter mindre på den hos mig än hos förra ägaren.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Är detta vetenskapligt bevisat? Är det fler än Kryddan som varit med om detta? *nyfiken*
Skulle nämligen kunna förklara min nya islännings man. Köpte han i våras, han är 4 år och blev kastrerad mellan 9-15 månader sedan (minns inte exakt när) och jag trodde han kunde ha exem pga manen och pannlugg som är lite märklig (väldigt "ruggig, långa hårstrån och sen en enorm matta med tjockare man påväg ut) men har inte sett ett endaste tecken nu i sommar och då har jag inte ens varit "försiktig" utan låtit han gå utan exemtäcke och äta gräs som mina kbl.

Nja, det är väldigt många islänningar som får sin "riktiga vuxen-behåring" först närmare 5-6 års ålder enligt min erfarenhet.
Hade en treårig hingst(islänning) med fantastisk behåring, han kastrerades som 3-åring, tappade inte ett strå mer än vanligt.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Nyfiken på vad det är för stam på ditt russ, då jag också har en från Lojsta Hed (E: John russ) som är klapphingst? :)
Han är dock inte alls hingstig, han bara ser ut och låter som en hingst.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Jag tycker absolut att man kan blanda valackar och ston.

I vår hage går det 11 hästar, blandade kön, ras, storlek och ålder, alla tillsammans men givetvis på en stor yta. Det går hur bra som helst. En sommaren som en valack flyttade hit och stona brunstade så försökte han ett par gånger (han hade aldrig träffat ston innan), men det försvann sedan och har aldrig kommit tillbaka och han har stått här oavbrutet sedan dess.
Inga av de övriga valackarna har någonsin brytt sig.
Och vi har haft många som har kommit och gått genom tiderna. I det stall där jag står har det gått blandad fock i iaf 15 - 20 år.

Jag tror hästar mår bra av att gå i en blandad grupp. Det kan iaf alla i mitt stall intyga. De har en fantastisk gruppkonstulation och alla respekterar varandra.

Risken att en valack som sedan länge varit kastrerad ska betäcka är betydligt mindre än fördelarna enligt mig. Men visst förekommer det. Men vi har iaf inte haft några problem med det. Stona kanske är för kaxiga :grin:

peppar peppar men vi har inte haft några större skador ännu heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

KL.
Har en kille som jag köpte som treårig klapphingst. Han visade klart intresse för de brunstiga stona i hagen bredvid, men var aldrig oregerlig (OK, lite läskig när jag precis fick hem honom men det handlade nog mer om bristen på hantering än på könet).
Kastrerade honom liggande sövd på klinik, kostade 5000kr vilket var beydligt mindre än jag hade räknat med.
Fick en mycket trevlig valack.

Det är väl inte så konstigt att det är större risk för tarmframfall eftersom inguinalkanalen inte slutit sig ovanför testikeln som inte vandrat ner. Om det ligger en testikel i kanalen, kan den ju inte dra ihop sig.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

förra "stor" hästen jag hade (en appaloosa) tappade massor man & lugg efter kastrering.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Jag hade tidigare en lusitano, han tappade rätt mycket lugg efter sin kastration. Inte direkt, så det föll av i stora tussar liksom, utan under en rätt lång tid så minskade luggen ordentligt. Till saken hör även att jag aldrig borstade luggen vid andra tillfällen än vet.besök eller annat "fintillfälle"

Före:
DSC_0903.jpg



Efter:
DSC_0156.jpg
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Jag köpte en klapphingst för ungefär ett år sedan, fick honom kastrerad på klinik 3 veckor innan jag hämtade hem honom och då var han 2 år. Kastreringen kostade 5 000 allt som allt och inga komplikationer efter op. Såret läkte ihop fint (detta var under sommarmånaderna och då är risken för infektioner och inflammationer som högst pga. insekter och värmen) och idag syns knappt ärret alls. Idag visar han inga "hingsttendenser" alls, han har ett sto som granne och flera ston bredvid sig i hagen. Min erfarenhet av klapphingstar efter kastrering är dock att de brukar bli lite tuffare än "vanliga" hingstar, de behöver alltså en van och fast hand. Jag tycker absolut inte att det faktum att han är klapphingst ska avskräcka dig. Åk dock gärna dit och titta på hästen flera gånger, provrid gärna också ett par gånger så du får en uppfattning om hästen i sig. Om köp blir intressesant så diskutera sedan med ägarna om kastreringen kan ske ett par veckor innan köp, så det inte blir först miljöombyte och nya människor samtidigt som kastreringen sker. Låt honom återhämta sig efter kastrering i hemmamiljö så minskar risken för komplikationer och depression! :)
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

*kl*
Jag lät operera min klapphingst när han var 4,5 år.
Tycker nog att han var ganska hingstig. Och idag upplever jag inte alls honom som hingstig.
Han har fortfarande lite hingstbeteenden, väldigt plockig, men tror det kan bero på andra saker också.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Tar upp den här tråden då ja köpte en klapphingst för ett tag sen, var då inne på att kastrera den, men sen har det aldrig blivit av och träningen har kommit igång på riktigt, sen är jag lite noijig med op.

Hästen är riktigt trevlig och går ihop med andra valacker utan problem, bryr sig inte ett dugg om några ston och leker ibland med dom yngsta gossarna i flocken. Under vår/försommaren kan han få för sig att gnägga lite men mer än så är det inte..funderar på att faktiskt låta honom va klappis så länge han inte stör..någon som har erfarenhet av att inte kastrera sin klapphingst utan låta den va? Någon som också har efrarenhet av tumörer i testikeln och hur vanligt detta är? någon särsklid ålder som dom drabbas?
Ni som har gjort titthåls op. vad har det kostat?
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Så länge det är ok med stallägaren och att man har hingstsäkra staket så finns det väl eg ingen anledning att kastrera en klapphingst som sköter sig.
Känner bara till en vuxen klapphingst som fått vara kvar, det var i Estland(vi var på ridläger). Han var typ som vilken valack som helst bortsett från att vi blev ombedda att inte rida precis bakom ston(nära alltså), precis som med hingstarna vi hade med på lektionen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: valegro
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 675
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp