Skaffa Klapphingst ?!

missbusig

Trådstartare
Hej , har blivit förtjust i en D-ponny på 4år och längst ner i annonsen så står det att han är en klapphingst, vill väldigt gärna åka och kolla på honom då han inte verkar vara något hingstig och lungn i all hantering och fin att rida :) Har läst att det är lättare för klapphingstar om man opererar dom att det an bli tarmfall och sjukdomar, svullnader o.s.v Det är väldigt främmande för mig angående klapphingst och jag vill gärna få svar på mina frågor :confused:

1.Kan man tävla en klapphingst ?
2.Hur mycket kostar det på ett ungefär att kastrera en klapphingst ?
3.Hur har det gått för er med era klapphingstar efter operation ?
4.Blev dom som dom var förr utom detta hingstiga betendet ?
5.Om man inte kastrerar honom, vad blir det för risker då ?

Vill jätte gärna ha svar då jag har blivit väldigt förtjust i honom och han är väldigt fin :laugh:
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Jag köpte mig en klapphingst eller han var det när han var 1 år och vid 2 års ålder hade den inte ramlat ner så då bestämde vi oss för op. Kalaset gick allt som allt på 8000:- 2 nätter på klinik + att han fick feber när han kommit hem och fick då penicillin. Efter det så blev han som en helt vanlig valack dvs som innan hormonerna började spöka :)

En klapphingst är som en hingst och man ska behandla den som en sådan. Vissa kan pga att kulan inte ramlat ner få värre hormon ruschar än en vanlig hingst och blir då mindre roliga. Så en klapphingst ska man kastrera tycker jag.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Om jag köpte en klapphingst så skulle jag direkt kastrera.
Du kan tävla med en klapphingst, MEN många klappisar blir mycket, mycket hingstigare än hingstar, därför att stenarna ligger i värme och i princip "kokar" de har mkt högre testosteron halter. Att den inte visat hingstighet än betyder ingenting, det kan komma över en dag.

Alla klappisar jag känner har haft en liten konvalecens, de flesta har kastrerats med titthåls op, någon med flanksnitt, men ingen med riktig buköppning. Någon har också stenen kommit ner efter ordentlig sedering.

Kostnaderna kan jag inte säga ngt om för det beror på metod.

De risker jag har hört talas om är att det är större risk för tumörbildning om stenarna ligger på fel ställe och man inte tar väck dem.

Så igen, jag hade absolut kastrerat
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Jag köpte mig en klapphingst eller han var det när han var 1 år och vid 2 års ålder hade den inte ramlat ner så då bestämde vi oss för op. Kalaset gick allt som allt på 8000:- 2 nätter på klinik + att han fick feber när han kommit hem och fick då penicillin. Efter det så blev han som en helt vanlig valack dvs som innan hormonerna började spöka :)

En klapphingst är som en hingst och man ska behandla den som en sådan. Vissa kan pga att kulan inte ramlat ner få värre hormon ruschar än en vanlig hingst och blir då mindre roliga. Så en klapphingst ska man kastrera tycker jag.

tack för svaret !
jag är väldigt orolig att operationen kan gå åt pipan , har du hört någon gång om det har hänt att operationen har misslyckats ? :)
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Om jag köpte en klapphingst så skulle jag direkt kastrera.
Du kan tävla med en klapphingst, MEN många klappisar blir mycket, mycket hingstigare än hingstar, därför att stenarna ligger i värme och i princip "kokar" de har mkt högre testosteron halter. Att den inte visat hingstighet än betyder ingenting, det kan komma över en dag.

Alla klappisar jag känner har haft en liten konvalecens, de flesta har kastrerats med titthåls op, någon med flanksnitt, men ingen med riktig buköppning. Någon har också stenen kommit ner efter ordentlig sedering.

Kostnaderna kan jag inte säga ngt om för det beror på metod.

De risker jag har hört talas om är att det är större risk för tumörbildning om stenarna ligger på fel ställe och man inte tar väck dem.

Så igen, jag hade absolut kastrerat

tack för svaret !
kan operationen gå åt pipan ?
har du hört om någon som fått misslyckad operation ?
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Att söva en häst är alltid en risk men enligt den veterinären jag pratade med så ansåg han att själva op var en rutin sak.Op var iaf inte jag orolig för.
Det blir dyrare att op ju längre upp i buken kulan ligger. Min hade sin i ljumsken och det var tydligen bättre.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

En av våra uppfödningar var klapphingst och var fruktansvärt jobbig att hantera. Bråkig, trotsig, många gånger hingstigare än sin jämngamla halvbror. Ena kulan hade kommit ned men han hade en kvar som opererades bort med titthål om jag minns rätt. Hans beteende ändrades mer eller mindre över en natt efter operationen och han förvandlades till en trevlig häst. Vi äger honom fortfarande och idag är han 12 år. Dock har han varit extremt seg i utvecklingen, men tror inte att det har något att göra med att han var klapphingst.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Att söva en häst är alltid en risk men enligt den veterinären jag pratade med så ansåg han att själva op var en rutin sak.Op var iaf inte jag orolig för.
Det blir dyrare att op ju längre upp i buken kulan ligger. Min hade sin i ljumsken och det var tydligen bättre.


kan man se det på röntgen vart kulan sitter ?
för då skulle man ju kunnat göra det i samband med besiktningen innan eventuellt köp ? :)
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Nej det tror jag inte. När jag frågade hur lång tid op brukade ta så sa vet att det beror på hur lång tid det tar att "gräva" fram kulan som gömmer sig. Oftast så är ju den kulan mycket mindre och outvecklad. Men räkna med att hästen blir lite dyrare iom att det blir en op.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

En veterinär kan eventuellt känna kulan - om den inte ligger för långt upp. Har hört att kostnaden kan hamna mellan 5000 och 50 000 beronde på his stort ingreppet blir.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Okej , tror jag börjar få grepp om detta nu och det värkar inte så jätte jobbigt som jag trodde det skulle vara :) tack för alla bra och lärorika svar jag har fått :) , men om ni kommer på någontingen annat att säga så är det bara att skriva !

tack , mvh missbusig !
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Köpte en russhingst från lojsta hed för många många år sedan. Han var klapphingst.

Agria gick in och betalade operationen. Kommer inte ihåg hur mycket det kostade.
Han var hemskt jobbig! När jag skulle rida ut på honom så försökte han hoppa på stona och betäcka dem, så jag kunde aldrig rida med om det var ett sto med.
Det blev bättre efter operationen. Men det tog ett bra tag innan han kan kunde gå med något sto, han sprang igenom staketet ifall det gick något sto i hagen brevid. Han var tvungen att stå brevid valackar i boxen.

Ja det var hemskt jobbigt, har aldrig varit med om något liknande..
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Jag hade en klapphingst som var född hos mig. När han var 4 fick jag tipset att låta honom betäcka. Han fick över sommaren gå tillsammans med ett maidensto som man haft problem att få dräktig. Det gav dubbeltresultat - en unge och kulorna i påsen! Därefter kastrerades han normalt. Han var lite hingstig innan. Någon månad efter kastreringen var han lugn och fin. Men risken finns ju att de blir hingstigare efter att de fått betäcka.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Du har fått svar ang operation så jag ger råd ang att han är klapphingst.

Som du redan fått höra är klapphingstar ofta mer hingstiga än "vanliga" hingstar.
Och att ha en vanlig hingst är nog så omständigt kan jag som har 2 skriva under på. Inte för att mina är stökiga och jobbiga utan för att det ofta är större projekt att tex hitta stallplats, rida ut med ngn, ha ngn som hjälper till med dom osv osv!
Det är alltså inte att rekommendera om man verkligen inte vill gå in för att äga en hingst, att ha häst är nog omständigt som det är, att ha hingst är ännu mer omständigt!
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

En anledning till att du har fallit så mycket för hästen är säkert att den har hingstkaraktär. Kastrerar du den så kommer den inte att vara samma häst längre.
Det medför ALLTID en risk vid kastrationer, det är inte "bara" att skära. En klapphingst kräver också ett större ingrep som riskerar att bli dyrt.
Att ägaren skulle bekosta detta innan hästen är såld har jag svårt att tro. Man säljer och sen är det upp till köparen om den vill kastrera eller inte.
Håller med Sammet, det är besvärligt med många saker om man har en hingst, det krävs en hel del välvilja ifrån stallägare och stor kunskap ifrån alla som skall hantera hästen.
Så mitt råd blir, köp en annan häst. Denna kommer ändå att bli en helt annan häst när den blir valack för det blir alla hingstar när man kastrerar. Och man vet heller inte vad det är man har köpt när man köper en häst och genast gör om den till något annat. Hästar ändrar sig väldigt mycket när man kastrerar, och det är inte alltid till det "bättre". Bättre på så vis att man inte behöver oroa sig för utflippad hingstighet, man kan släppa hästen i en hage, åka på tävlingar utan att oroa sig o s v, men man riskerar också att få en punkterad ballong som blir lat, tjock och feg. Dessutom tappar många hingstar mycket tagel i lugg och man när testosteronet försvinner.
Att en häst har attityd, alltså lite lagom kaxighet med ett fräckt utseende sitter ofta i bollarna. Tar man bort dem så tar man också bort allt det där som man föll för.
Jag brukar avråda folk ifrån att köpa hingstar om de redan ifrån början har tänkt sig att kastrera. Då är det mycket bättre att köpa nåt man redan vet vad det är för något. Ett sto eller en valack m a o.
Och att ha en hingst är alltid alltid ett jättestort ansvar gentemot sin omgivning, så det skall man absolut inte ha om man inte är väldigt rutinerad. Du kommer att få en mycket bättre början på ditt hästägande om du köper en som redan är skuren. Det är ett trauma för hingstar att skäras och att både flyttas, kastreras och byta ägare i ett svep är ingen bra början.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Sen finns det ju den typen av hingstar som fortsätter att bete sig som hingstar även efter kastreringen. Förra sommaren kom det in en utomstående valack till sommarbetet min mammas häst gick på. Den hade varit valack under många år (inte dold klapphingst), men den försökte bokstavligen våldta det enda stoet som gick i hagen. Under ett par dagar gjorde han inget annat än jagade henne runt i hagen och försökte betäcka till varje pris, hon kunde inte stå stilla en sekund utan att han var på och red på henne. Ägaren till hästen fick flytta honom någon annanstans där det inte fanns ston. Så det finns inga garantier för att hästen blir som förbytt vid en kastrering, även om jag tror majoriteten blir av med hingst-karaktären.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Nej, det finns det inte. Men jag tycker inte att man skall blanda valacker och ston i en hage, det bästa är att man har olika hagar för olika kön. Det är inte helt ovanligt att valacker försöker betäcka brunstiga ston, även om de har varit skurna sedan länge. Skär man dessutom sent så är risken väldigt stor att hästen försöker betäcka ston i hagen. Av de hingstar jag har skurit skulle ingen ha kunnat gå ihop med ston. Men de var alla ifrån 6 år och uppåt.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Fast att valacker rider på ston är ju inte direkt ovanligt. Därför gillar jag att ha ston och valacker uppdelade:)

Men visst det kan bli en dyr historia med att köpa en klapphingst. Jag är dock väldigt glad över att jag hittade min lilla raggsocka och hade mer än gärna betalt många kronor för att få den häst jag har idag. Så jag har absolut inte ångrat mig men man måste vara medveten om vad man ger sig in i.
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

Jag tycker absolut du ska kastrera honom, men rådgör med en veterinär INNAN du köper honom så du vet lite mer.

Jag vet en ponny som var sk problemhäst. Jättefin men fick fullkomlig flipp helt plötsligt och stod på bakbenen och kastade av sina ryttare. Till slut tog de ponnyn till veterinär och det visade sig långt om länge att det var en klapphingst (säljarna hade inte upplyst om detta!). Testikeln låg så till att den ibland kom "i kläm" i buken vid ridning. Tror tusan han fick panik!
 
Sv: Skaffa Klapphingst ?!

+ kryddan

Klart att valackar rider på ston ibland, men har aldrig sett en valack som betett sig på det sättet som den jag skrev om gjorde. I hagen gick tre andra valackar och ingen av dem har sets försöka hoppa på stoet, denna valacken däremot var som besatt, hoppade så fort hon stod stilla, for runt med hela bihanget ute, blåste upp sig och allmänt betedde sig som om han fortfarande hade kulorna kvar. I två dagar höll han på så innan de flyttade honom någon annanstans. Så man ska inte räkna till 100% med att hästen kommer bli av med allt vad hingstfasoner heter bara för att den kastrerats, även om nog de allra flesta slutar vara lika pigga på damer.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: valegro
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 675
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp