Skaffa Katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare zeemee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 2 808
Sv: Skaffa Katt

Länkades inte ordentligt... :(
Nico finns på Morgans länk, Tiger finns på Lisbeths länk på www.kks.nu

Det låter som du söker en ras som inte är alltför aktiv? Vi kanske kan utesluta raser som siames, burma och abessinier då, som tillhör de mer aktiva.

Till de lugnare eller medellugna raserna hör: Perser, exotic, ragdoll, birma, norsk skogkatt, maine coon, brittisk korthår, europé.

Sen kanske några till som jag inte är säker på vilken kategori de hamnar i... ;)

Själv har jag ragdoll. De har under tiden jag haft dem (3 år) haft ner en enda blomkurka, och de hoppar aldrig upp på diskbänken eller spisen, eller på höga bokhyllor, utan de är ganska markbundna av sig. Detta är ganska typisk för rasen.
De kräver inte speciellt mycket pälsvärd. En borsning/kamning någon gång i veckan räcker gott. Deras päls är silkig och tovar sig inte så lätt.

I temperamentet är de lugna och ganska lata, men väldigt sociala. De vill vara med husse/matte hela tiden, och visst kan de även busa till det, precis som alla katter.

Den rasen låter perfekt för mig... :)
Jag vill ju ha en kompis som är med hela tiden och gärna gosar i sängen och i soffan, men som inte klänger i gardiner och röjer på fönsterbläcket.
Å andra sidan har jag fått för mig att det beror ganska mycket på personlighet och en del ålder.

Nu verkar det som att det blir en hittekatt iaf, antar att det är en bondkatt det är frågan om nu...

Söta båda två!

Problemet med såna där sidor är ju att man blir kär i ALLA :crazy:! Där var en liten rödtabby Tjabo som satte mig på hårda prov för ett par veckor sen, som tur är hittade han tydligen ett hem rätt snabbt för han försvann från sidan ;) .

Att du tittar på lite äldre katter tycker jag är mycket klokt, om du vill ha en lugn katt. Det ville jag också när jag skaffade katter, och mina två (som jag hittade på kks) var nio månader. De var alldeles tillräckligt vilda, kan jag säga :D.

När jag valde dem var jag noga med att välja katter som trivdes inne. De hade aldrig varit ute, och jag kan inte erbjuda uteliv så jag ville inte ha två katter som ville ut.

Av samma skäl har jag aldrig tagit ut dem i sele - jag vill inte att de ska sitta vid dörren och längta ut. I stället har de en innätad balkong som de är väldigt nöjda med. (Men det finns många som går ut med katterna i sele och får det att fungera. Jag har dock valt att inte göra det).

Jag tänker som du där.
Är ute efter innekatt som inte vuxit upp ute på landet.
Utanför mig går tåg och jag vill absolut inte riskera att min katt ska bli överkörd.
Vill även att h*n inte behöver kattsällskap. Har inte möjlighet att ordna med det det första halvåret iaf och efter vad jag förstått har en mer vuxen katt inte lika stort behov av andra katter som ungar har. Tycker du att det stämmer, eller är det elakt att ta en ensamkatt?
Borde ju ifs finnas katter som inte går ihop med andra katter...

Har ingen egen erfarenhet: jo, det finns ju katter som inte går ihop med andra. Men det där handlar nog nästan uteslutande om individer, jag tror inte att det generellt kan sägas att äldre katter klarar sig bättre ensamma. Den garantin tror jag är svår att få.

När jag skaffade katter var planen först "skaffa katt". Men jag gjorde snabbt om planen till "katter". När jag inte kan erbjuda katten utevistelse ska den åtminstone ha stimulansen av en kompis, resonerade jag. Så en ensamkatt hade jag faktiskt aldrig skaffat. Men det är min personliga åsikt.

En annan anledning till att det blev två är att jag ju faktiskt jobbar och är borta en del. Då ville jag att katten skulle ha sällskap av nån annan levande varelse än jag.

När katterna kom hit var vi två om dem, nån av oss var nästan alltid hemma. Nu lever jag ensam med katterna och de blir enormt glada när jag kommer hem från jobbet. Så trots att de är två vill de ha mänskligt sällskap. Då hade det kanske varit ännu värre om det var en ensamkatt.

Att ha två katter är inte mer jobb än en. Det går åt dubbelt så mycket mat, dubbelt så mycket försäkring, vaccinationer osv. Men i övrigt så är det lättare med två än en, de har så stort utbyte av varann. Och jag har dubbelt så många att gosa med ;) :love:

Okej...
Men en vuxen katt har kanske ändå inte samma behov av kattsällskap eftersom de är färdigvuxna. En unge behöver väl uppfostras av andra katter med?

Kanske ska skaffa två ändå. Bara man vet att de går ihop och inte triggar varann till att hitta på ännu värre hyss än vad en katt kan tänkas göra. Å andra sidan kanske en katt lättare blir rastlös ensam och river ner grejer av den anledningen.

Hmmm, ser ut som att det blir två katter iaf då. :)
Hur mycket kostar det allt som allt i månaden?

Nu måste jag härifrån, hoppas nån annan kan hjälpa dig med kostnaden för jag håller ingen koll på det...

Men ta två kullsyskon, då går de ihop. Det gjorde jag. Det är inte svårt att hitta halvvuxna syskon/kompisar som behöver nya hem. Organisationer som KKS parar ju ofta ihop katter i stödhem och vill sen helst placera dem ihop, eftersom de visat sig trivas bäst tillsammans.

Och jag tror att sannolikheten att de ska ge sig på tapeter och sånt hemma är mindre om de har varandra att rasa omkring med. (Sen rasar det lite grejer då och då också, men man lär sig snabbt hur de beter sig och kan flytta undan de käraste porslinsstatyetterna ;) ).

zeemee skrev:
Okej...
Men en vuxen katt har kanske ändå inte samma behov av kattsällskap eftersom de är färdigvuxna. En unge behöver väl uppfostras av andra katter med?

Kanske ska skaffa två ändå. Bara man vet att de går ihop och inte triggar varann till att hitta på ännu värre hyss än vad en katt kan tänkas göra. Å andra sidan kanske en katt lättare blir rastlös ensam och river ner grejer av den anledningen.

Hmmm, ser ut som att det blir två katter iaf då. :)
Hur mycket kostar det allt som allt i månaden?

Allt som allt kostar det för mig ungefär:

sand = 60 kr/mån
mat = 300 kr/mån

För tre katter så för en blir det väl ca 120 kr/mån i mat- och sandkostnader. Försäkring kan kosta olika, men hos Agria får man en helt OK försäkrig för 70-80 kr/mån.

Jaha... Ganska billigt verkar det som. :)
Ca 500 kronor per månad för två katter ju. Det är det värt!

Hur får man bort lukten av kattlådan? Även om man har lock över kan det ju lukta lite illa...

zeemee skrev:
Jaha... Ganska billigt verkar det som. :)
Ca 500 kronor per månad för två katter ju. Det är det värt!

Hur får man bort lukten av kattlådan? Även om man har lock över kan det ju lukta lite illa...

Man skaffar bra sand ;) Sand som t ex. EverClean och TidyCats håller undan lukt bra. Jag köper Toa-Lätt papperspellets och har i lådan och et funkar toppen, har man fertila hanar är det dock inte säkert att det räcker till.

Man får prova sig fram och se vad som tar bort lukten bäst.

zeemee skrev:
Jag tänker som du där.
Är ute efter innekatt som inte vuxit upp ute på landet.
Utanför mig går tåg och jag vill absolut inte riskera att min katt ska bli överkörd.
Vill även att h*n inte behöver kattsällskap. Har inte möjlighet att ordna med det det första halvåret iaf och efter vad jag förstått har en mer vuxen katt inte lika stort behov av andra katter som ungar har. Tycker du att det stämmer, eller är det elakt att ta en ensamkatt?
Borde ju ifs finnas katter som inte går ihop med andra katter...

Nu är jag inget proffs på katter, men jag svarar ändå...
Vi fick hem vår första katt för ca 3 år sen, då bodde vi i lägenhet. Denna hona hade inget kattsällskap förrän efter ca 3-4 månader då vi flyttade ut på gården. Men honan tyckte inte alls hon behövde kattkompis, hon var sur och kinkig hela tiden. Tyvärr fick katt nr 2 avlivas pga obotlig sjukdom i somras. De två kom aldrig överens.

Nu med katt nr 3 är honom kompis med, de leker, busar, sover och även bråkar lite. Vet inte om det kan bero på att katt nr 3 var så pass mkt yngre än henne.... Nr 2 och honan var lika gamla.... Jag vet inte...
I alla fall så är här mkt katter hos oss (som inte är våra) de bor i stallet och äter av vår kattmat. Det är sällan man ser honan tillsammans med nån annan katt, förutom 3:an de är nästan oskiljaktiga.
Det var min lilla historia, tror inte den var till så mkt hjälp!

Stella och Kokos på Lenas sida...hint, hint... :angel: :D

Jag rekommenderar EverCleans kattsand, finns i lite olika varianter. Dyr, men dryg, tycker jag! Och det luktar ingenting från min låda.

Jag har låda utan lock och har EverClean freshguard (eller ibland EverClean less track) och det luktar inget över huvud taget. Mockar 3-4 gånger om dan.

EverClean! Det ska jag och mitt guldfiskminne komma ihåg! :)

Räcker det med mockning 2 gånger per dag utan att det börjar lukta?

zeemee skrev:
EverClean! Det ska jag och mitt guldfiskminne komma ihåg! :)

Räcker det med mockning 2 gånger per dag utan att det börjar lukta?

Japp, 2 ggr/dag räcker gott och väl, i normala fall... Jag har en fertil hane hemma nu och jag kutar och rensar lådan så fort han varit där för hans avföring luktar hiskeligt illa :crazy:

Okej... Vid vilken ålder kan man sterilisera sin katt?
Nu verkar det som att jag kommer att ta två kullsyskon alt mor och dotter/son. Och då är ju iaf den ena inte kastrerad än...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 678
Senast: Lisen82
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 802
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 815
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka