Skaffa Katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare zeemee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 2 808
Sv: Skaffa Katt

De flesta veterinärer kastrerar från 6 mån ålder.

Jag hade tänkt att vänta till dess att Oliver är nästan 9 månader så att han får växa så länge som möjligt med normal hormonnivå. Enl. hon jag pratade med sist jag var hos veterinären så brukar hannar bli könsmogna runt 8-9 mån ålder (variation finns dock alltid) men börjar han visa tendenser på att vilja kissa inne så ryker kulorna snabbare.

Visst var Kokos och Stella söta! Oliver var väldigt billig igår så jag satt och tittade på katter på den sidan och drömde om en vuxen katt istället. :smirk:

Det är så gräsligt svårt att bestämma sig bara. Jag intalar mig själv hela tiden att jag ska leta efter en katt som passar min personlighet. Men när man ser dessa ursöta små knyten vill jag ha allihopa, oavsett personlighet och busfakor. Ahhh, blir GALEN!!

mandalaki skrev:
Av samma skäl har jag aldrig tagit ut dem i sele - jag vill inte att de ska sitta vid dörren och längta ut. I stället har de en innätad balkong som de är väldigt nöjda med. (Men det finns många som går ut med katterna i sele och får det att fungera. Jag har dock valt att inte göra det).

Jag kan ju berätta hur jag och Oliver gör, vi går ut och går i sele nästan varje dag. I början kunde han som Mandalaki säger sitta vid dörren och längta ut men sedan när vi gjorde det till en rutin att vi bara går ut efter vi har gjort rent lådan så blev det betydligt bättre, Oliver lärde sig rätt fort att när påsen hänger på dörrhandtaget så sätter man på sig selen och sedan får man gå ut.

Anledningen till att vi är ute och går är att jag inte har någon balkong att näta in och vi har en rätt liten lägenhet så det känns bra att han kan få lite frisk luft och få klättra i träd och jaga löv. Man får dock tänka på att man är inte ute och går med katten - katten är ute och går med dig, vi kommer inte många meter ifrån huset men varje gång vi är ute så ska reviret inspekteras, hans revir består av några stenplattor med två parkbänkar, en sandlåda (som han inte får leka i, bara gå runt) lite gräsmatta och favoritklätterträdet. Vi är ute mellan 20-35 minuter beroende på väder, nu när det börjar bli kallt så brukar Oliver själv vilja gå in efter bara 15 minuter och oftast går vi ut när det är mörkt eftersom han trivs bättre då.

Väl inne igen så brukar vi sätta oss och äta blötmat tillsammans (eller, ja, Oliver äter och jag sitter med och håller sällskap) och sedan tar vi och kvällsbusar innan det är läggdags.

Du har ingen aning om hur gott blötmat är! :D Bäst är det när Oliver precis ätit upp en tugga och sedan ger mig en puss. :d :crazy:

En sådan rutin tror jag är jättebra. Jag har läst precis sådana tips när det gäller att få katten att acceptera att man inte kan gå på promenader jämt: om man gör det till en rutin vid ungefär samma tid varje dag så lär sig katten det och accepterar lättare att inte få gå ut vid andra tider.

Zeemee, det är väldigt kul att följa din utveckling i den här tråden ;) . Du visar alla symtom på nån som väldigt snart kommer att skaffa katt(er) :D

zeemee skrev:
Det är så gräsligt svårt att bestämma sig bara. Jag intalar mig själv hela tiden att jag ska leta efter en katt som passar min personlighet. Men när man ser dessa ursöta små knyten vill jag ha allihopa, oavsett personlighet och busfakor. Ahhh, blir GALEN!!

Visst är det hopplöst! :D När jag skaffade min första katt åkte jag till ett katthem där det fanns ett 50-tal katter i alla modeller. Tjejen som visade mig runt kunde ALLA katternas historier och personlighet, och pushade lite extra för ett par stycken. Men jag föll ändå för min kise, som var liten, grå och oansenlig. Hon satt och tittade så längtansfullt ut genom fönstret, och hos mig skulle hon ju få gå ut... (Att det sen tog två månader innan hon vågade lämna huset är en annan femma... ;) ) I slutänden visade hon sig vara ett verkligt lyckokast, världens härligaste katt!

JAG BLIR GAAAALEEEN!!

Nu är jag desperat efter katt. Längtar ihjäl mig snart!

Jag har fortfarande inte hittat ngn katt som passar mig, är så osäker på vad jag vill ha för någon.
Ombyggnation av köket har varit främsta anledningen till at jag väntat med att ta hem en katt, men jag är också osäker på vilken ras jag ska ha. Eller om katthemskatter är att föredra.

Bambaykatten verkar trevlig, men jag har svårt att hitta uppfödare i närheten av mig. Bengal verkar vara min typ med. Och Norsk skogkatt. Men där har jag samma problem med uppfödare.
Det ska vara en knäkatt, som gärna sover i sängen och som alltid är hungrig på gos. Och så måste det vara en innekatt...

Kan ni hjälpa mig? Om ni vet ngn ras som generellt är som ovan nämnda beskrivning, eller om ni vet ngn specifik katt som skulle passa mig?

Jajustja. Rangdoll skulle kanske passa mig.

Har talat med katthem igen och tänkte åka förbi och titta i nästa vecka.

De katterna jag tidigare funderat på har antingen velat vara utekatter eller så ar de inte varit friska ordentligt. Tråkigt, för jag blev verkligen kär i dem!

Bengalen är mycket aktiv och behöver en hel del grejer att leka med. Kanske svårt att ha en sån själv också, den verkar ha en hel del energi den inte får göra av me dom dne inte får leka med en likasinnad. Fråga bengibollen, han har en söt liten bengalfröken. Den är mycket vacker, men relativt dyr än så länge, ett sällskapsex går på 8000:- och en som duger för avel och/eller utställning runt 13000:-.
Bombayen kan jag väldigt lite om, den är inte godkänd i SVERAK så om du vill ställa ut nån gång för att testa så är det inget bra val.
Knäkatter går alldrig att säga om man får, det är så extremt olika från individ till individ. Den enda jag tror man kan garantera mycket gostörstande och knäkisse är ju Sphynxen (nakenkatten) av förklarliga skäl. Den har ju ingen päls och klarar av värmen dte innebär att ligga på/mot nån.

Det borde absolut inte vara några som helst problem att hitta skogisuppfödare i stockholmstrakten. Tittade på http://www.skogkattslingan.com/ och hittade iaf 27 st i omedelbar närhet till sthlm c.

Lycka till !!

(Annars finns ju den söta britten, men den fäller en hel del så jag vågar inte rekomendera den. Trost detta är den bäst, sötast, rundast, goast och vackrast såklart :angel: )

Bengalen är jättetrevlig. Men det är inte direkt en knäkatt även om de är väldigt sällskapliga. Man bör även vara medveten om att det är en katt med mycket energi i kroppen som den kan behöva hjälp att få utlopp för.

Om du ska ha en sällskapskatt (eller två...) så tycker jag absolut att du ska skaffa en "vanlig" kisse. Det finns så många sådana som behöver någonstans att bo, och personligen tycker jag det verkar otroligt onödigt att betala tusentals kronor för en raskatt om du ändå inte vill ställa ut etc. Lägg de pengarna på vet vård, försäkring etc, eller gör något helt annat för dem.

De allra flesta katter funkar bra som gos- och innekatter, tror det beror mer på individ än på ras. Dock är det lättare med en som redan är van att vara innekatt, alt en kattunge. En vuxen som är van att gå ut vill gärna fortsätta med det.

Kollat på annonssidorna här på Buke o på andra ställen?

Lycka till!

AKO, matte till fem "vanliga" kissar av mkt olika utseende och karaktär, dock men det gemensamma att de är goa o mysiga allihop.

PMa gärna om du vill ha tips o råd, har gott om katterf.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
32
· Visningar
1 447
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 761
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 808
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka